Citat:
Jag har redan gett dig förklaringar på det och det har även Combival gjort. Därtill kan tilläggas att DNA bryts ner snabbt i fuktiga och varma miljöer, exempelvis ett badrum.
Du kan lägga ner tjatet om handskarna nu.
Citat:
Kaj Linna är ett helt annat fall och hade dessutom inte ett alibi, utan ett vittne mot sig.
Det får du nog redogöra för längre i så fall. Du har precis förklarat hur lätt det är att se blodet för KJ, då borde det vara lika lätt när det gäller om det skulle vara planterat.
Citat:
Du har inga större kunskaper om bevisvärdering och tror inte att du är förmögen att ge några lektioner i det. Dessutom har du plockat russinen ur kakan när du citerat Diesen. Jag har läst det material du länkat till som hans skrivit och har inget att invända mot det och det motsäger inget i det jag påstår.
Citat:
På detta sätt får bedömaren steg för steg fram ett bevisstruktur rörande ett indicium för mord, nämligen styckning. Om denna väv av omständigheter blivit så komplex att den, vid jämförelse med en "optimal erfarenhetssats" som tar hän-syn till alla relevanta faktorer (och osäkerhetsfaktorer), framstår som oförenlig med annan, alternativ förklaring, har man, enligt mitt förmenande, nått i det närmaste lika långt som vid konstituerandet av ett eliminationsbevis. Skillnaden är att i detta fall har man inte lyckats eliminera alla andra tänkbara gärningsmän eller alla andra kausalsamband (eftersom man inte känner hela populationen eller i vart fall inte kan undersöka den fullständigt), men i kombination med varandra blir de graverande omständigheterna ändå så starka att andra möjligheter framstår som så långsökta att de saknar rimlighet. Lika lite som vid konstituerandet av ett eliminationsbevis innebär uppkomsten av det strukturala beviset att bevisvärderingen är avslutad och deltemat bevisat - temat måste också värderas med utgångspunkt från eventuell motbevisning och den misstänktes egna uppgifter. Först därefter kan det avgöras om gärningspåståendet håller eller om det går att uppbåda ett rimligt tvivel.
Av detta resonemang går det att sluta sig till att det exempelvis är möjligt att döma någon för mord även om man varken har hittat offrets kropp, funnit mordplatsen eller kunnat bestämma tidpunkten för brottet - om väven av indicier är tillräckligt stark kan det ändå vara möjligt att ställa gärningsbeskrivningen utom allt rimligt tvivel.
Av detta resonemang går det att sluta sig till att det exempelvis är möjligt att döma någon för mord även om man varken har hittat offrets kropp, funnit mordplatsen eller kunnat bestämma tidpunkten för brottet - om väven av indicier är tillräckligt stark kan det ändå vara möjligt att ställa gärningsbeskrivningen utom allt rimligt tvivel.
Extra läsning: http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=4449805&fileO Id=4469690
Det var precis det Prudent gjorde. Sen om du vill medge det är en annan sak.
Citat:
Det var inte första gången en ledare mördats generellt, nej.
Citat:
Det var inte heller rimligt att anta sett till antalet månlandningar innan den, eller att det kommer ske en snart med tanke på antalet år som passerat sedan den sista.
Det blir på många sätt en idiotisk diskussion om vi inte kan utesluta orimligheterna. Teleportering har inte heller förkommit förut, ska vi räkna in det med?
Citat:
Jag utgår från att ingen tejprulle har redigerats bort. Vart kan man hitta information om de bortredigerade skorna? Fanns det någon illvilja bakom redigeringen? Om inget bevisades iom det så är det ganska meningslöst att hävda att det gjorts med uppsåt att vilseleda.
Citat:
Advokaten har en yrkesroll att uppfylla och är en förlängd vilja av KJ, att ta allt han hävdar som sanningar är att bedra sig.
Senast redigerad av letspanic 2018-11-19 kl. 17:12.
Senast redigerad av letspanic 2018-11-19 kl. 17:12.