2018-11-19, 17:04
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ge en rimlig förklaring till att Kims DNA inte fanns på rullen. Om han hade handskar, varför var rullen inte blodigare? Om han bytte handskar, varför gjorde han det hellre än att slänga rullen?

Jag har redan gett dig förklaringar på det och det har även Combival gjort. Därtill kan tilläggas att DNA bryts ner snabbt i fuktiga och varma miljöer, exempelvis ett badrum.

Du kan lägga ner tjatet om handskarna nu.

Citat:
Uppenbarligen inte. Det är svårt att få till en resning, fråga Kaj Linna. Det var samma polismyndighet som under stor press från media och allmänhet utredde även mordet han dömdes för.

Kaj Linna är ett helt annat fall och hade dessutom inte ett alibi, utan ett vittne mot sig.

Citat:
Nej.

Det får du nog redogöra för längre i så fall. Du har precis förklarat hur lätt det är att se blodet för KJ, då borde det vara lika lätt när det gäller om det skulle vara planterat.

Citat:
Jag ger upp att försöka förklara bevisvärdering för dig. Jag tror inte att du är dum, bara att du inte vill förstå eller bara är obstinat.

Du har inga större kunskaper om bevisvärdering och tror inte att du är förmögen att ge några lektioner i det. Dessutom har du plockat russinen ur kakan när du citerat Diesen. Jag har läst det material du länkat till som hans skrivit och har inget att invända mot det och det motsäger inget i det jag påstår.

Citat:
På detta sätt får bedömaren steg för steg fram ett bevisstruktur rörande ett indicium för mord, nämligen styckning. Om denna väv av omständigheter blivit så komplex att den, vid jämförelse med en "optimal erfarenhetssats" som tar hän-syn till alla relevanta faktorer (och osäkerhetsfaktorer), framstår som oförenlig med annan, alternativ förklaring, har man, enligt mitt förmenande, nått i det närmaste lika långt som vid konstituerandet av ett eliminationsbevis. Skillnaden är att i detta fall har man inte lyckats eliminera alla andra tänkbara gärningsmän eller alla andra kausalsamband (eftersom man inte känner hela populationen eller i vart fall inte kan undersöka den fullständigt), men i kombination med varandra blir de graverande omständigheterna ändå så starka att andra möjligheter framstår som så långsökta att de saknar rimlighet. Lika lite som vid konstituerandet av ett eliminationsbevis innebär uppkomsten av det strukturala beviset att bevisvärderingen är avslutad och deltemat bevisat - temat måste också värderas med utgångspunkt från eventuell motbevisning och den misstänktes egna uppgifter. Först därefter kan det avgöras om gärningspåståendet håller eller om det går att uppbåda ett rimligt tvivel.
Av detta resonemang går det att sluta sig till att det exempelvis är möjligt att döma någon för mord även om man varken har hittat offrets kropp, funnit mordplatsen eller kunnat bestämma tidpunkten för brottet - om väven av indicier är tillräckligt stark kan det ändå vara möjligt att ställa gärningsbeskrivningen utom allt rimligt tvivel.

Extra läsning: http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=4449805&fileO Id=4469690

Citat:
Det är inte bevisat att det är svårt.

Det var precis det Prudent gjorde. Sen om du vill medge det är en annan sak.

Citat:
Måste man veta för att anta något?
Nej, men det var första gången en politiker sköts till döds på gatan i Stockholm. Någon gång var första gången en politiker sköts. Var det rimligt?

Det var inte första gången en ledare mördats generellt, nej.

Citat:
Men vi kan ta månlandningen i juli 1969 istället. Det var första månlandningen. Var det rimligt när det aldrig har hänt förut?

Det var inte heller rimligt att anta sett till antalet månlandningar innan den, eller att det kommer ske en snart med tanke på antalet år som passerat sedan den sista.

Det blir på många sätt en idiotisk diskussion om vi inte kan utesluta orimligheterna. Teleportering har inte heller förkommit förut, ska vi räkna in det med?

Citat:
Jag skrev inte att en tejprulle har redigerats bort. Jag frågade: Vet du att ingen tejprulle har retuscherats bort från fotot av vardagsrumsbordet, Kims mekbord?

Jag utgår från att ingen tejprulle har redigerats bort. Vart kan man hitta information om de bortredigerade skorna? Fanns det någon illvilja bakom redigeringen? Om inget bevisades iom det så är det ganska meningslöst att hävda att det gjorts med uppsåt att vilseleda.

Citat:
Är advokat Kyrös ifrågasättande av tillförlitligheten av övriga uppgifter och undersökningar som redovisats i
förundersökningsprotokollet fantasi?

Advokaten har en yrkesroll att uppfylla och är en förlängd vilja av KJ, att ta allt han hävdar som sanningar är att bedra sig.
Senast redigerad av letspanic 2018-11-19 kl. 17:12.
Citera
2018-11-19, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Du ser inget orimligt i att två domstolar fällt Kristoffer? Inte ett enda bevis säger du? Jag undrar vilken utredning du tittat på? Och inte blev det någon resning beviljad trots att det inte fanns ett enda bevis? Det kan bara betyda att antingen har du helt fel eller så är tingsrätten, hovrätten och högsta domstolen inblandad i sammansvärjningen mot Kristoffer? (Det förvånar mig inte om du tror det.) Men jag känner mig ganska säker på att det handlar om att du inte vill se bevisen för vad dom är. Det är väldigt respektlöst mot Vachareeya, hennes familj och alla andra som lagt ner mycket arbete och resursers för att få rätt gärningsman inom lås och bom. All heder åt dom.
Jag är mycket säker till 100% att det finns inga bevis mot KJ att han skulle ha mördat Bangsuan, det är andra personer som mördade Bangsuan, därför finns det inga bevis mot honom, han är helt oskyldig till mordet på Bangsuan.
Om en person skall kunna fällas för mord skall det finnas säkra bevis, när det gäller KJ finns det ingenting, inte ens indicier.
När det är andra personer än KJ, som utfört mordet på Bangsuan måste han väl bli oskyldig, det är väl en enkel logik.

Framför det som du anser är bevis mot KJ, att han har mördat Bangsuang.
Senast redigerad av Fagro 2018-11-19 kl. 17:25.
Citera
2018-11-19, 17:30
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Jag är mycket säker till 100% att det finns inga bevis mot KJ att han skulle ha mördat Bangsuan,det är andra personer som mördade Bangsuan, därför finns det inga bevis mot honom, han är helt oskyldig till mordet på Bangsuan.
Om en person skall kunna fällas för mord skall det finnas säkra bevis, när det gäller KJ finns det ingenting, inte ens indicier.
När det är andra personer än KJ, som utfört mordet på Bangsuan måste han väl bli oskyldig, det är väl en enkel logik.

Framför det som du anser är bevis mot KJ, att han har mördat Bangsuang.

Du undviker frågorna jag ställde. Bevisen mot Kristoffer försvinner inte hur mycket du än tjatar. Det går inte att göra som Quarrel och du gör. Ni hittar på egna förklaringar till varje bevis som är helt uppåt väggarna. Det är bara fantasier som inte har någon verklighetsförankring. Du har valt att utpeka två okända gärningsmän men du kunde lika gärna ha hittat på något annat. Varför inte peka ut en grupp kineser som var på besök i Boden den här tiden?
Det finns ingen som helst anledning att tro på era fantasier. Ni har ingenting att stödja er på. Jag hade inte sagt något om ett endaste litet vittne sett en skåpbil t ex på fyndplatsen, men de här männen är bara fantasifoster.

Läs domarna Fagro. Där har du bevisen uppradade.

Och en sak till. Jag tycker att Kristoffer ska göra sig av med alla sina 120-liters ryggsäckar. Inte bara den han gjorde sig av med i samband med mordet. Vad ska han ha dom till? Han kan inte fylla dom med något. De blir för tunga. Han kan ju inte lyfta någonting så klen som han är.
Citera
2018-11-19, 18:22
Medlem
Kroppsdelarna kom till fyndplatsen den 21 maj och då hade KJ spaning på sig, därför kan inte han tagit dem dit, vem anser du tog kroppsdelarna till fyndplatsen ?
Citera
2018-11-19, 19:23
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Kroppsdelarna kom till fyndplatsen den 21 maj och då hade KJ spaning på sig, därför kan inte han tagit dem dit, vem anser du tog kroppsdelarna till fyndplatsen ?
Nu hade inte Kristoffer spaning på sig har det framkommit. Polisen spanade på karatetränaren något du borde uppskatta. Det visar att de inte koncentrerat sig på en misstänkt. Jag vet inte när benen hamnade i gula huset. Jag låser mig inte vid ett datum. Jag ser inget hinder i att de lades där direkt efter mordet. Ditt förslag att de flyttats från värnet tar jag med en nypa salt. Det är en teori, inte ett faktum. Jag ska läsa lite förhör med vittnen för jag har för mig att ett gäng killar sökte i värnet dagarna efter Vatchareeya försvann. Då spricker din teori.

Du är väl inte intresserad av någon sanning men det var ett gäng killar som ett par gånger sökte igenom bunkrarna bland annat den 10 maj. Du kan läsa de förhören om du vill. Det börjar på sidan 93 i FU.
Senast redigerad av Combival 2018-11-19 kl. 19:42.
Citera
2018-11-19, 20:21
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Utredningen bevisar att KJ är oskyldig, om han varit skyldig till mordet hade det funnits massvis med bevis mot honom, mot att nu finns ingenting.
Hade det varit på det viset som du påstår så hade det ju inte ens gått till ett åtal mot KJ förstår du väl.
Visar en mordutredning att någon är oskyldig, ja, då släpper man ju personen fri det fortaste man gör.
Hur resonerar min herre egentligen?

Citat:
Dessa andra personer finns bara i din fantasi. Och där stannar dom.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Cirkelresonemang
Senast redigerad av Grandioso 2018-11-19 kl. 20:44.
Citera
2018-11-20, 00:41
Medlem
Citat:
Nu hade inte Kristoffer spaning på sig har det framkommit. Polisen spanade på karatetränaren något du borde uppskatta. Det visar att de inte koncentrerat sig på en misstänkt. Jag vet inte när benen hamnade i gula huset. Jag låser mig inte vid ett datum. Jag ser inget hinder i att de lades där direkt efter mordet. Ditt förslag att de flyttats från värnet tar jag med en nypa salt. Det är en teori, inte ett faktum. Jag ska läsa lite förhör med vittnen för jag har för mig att ett gäng killar sökte i värnet dagarna efter Vatchareeya försvann. Då spricker din teori.

Du är väl inte intresserad av någon sanning men det var ett gäng killar som ett par gånger sökte igenom bunkrarna bland annat den 10 maj. Du kan läsa de förhören om du vill. Det börjar på sidan 93 i FU.
KJ 'hade spaning på sig när kroppsdelarna kom till fyndplatsen, det var efter att kroppsdelarna kommit till fyndplatsen som spaningsprotokollet ändrades.
KJ kände till också att han hade spaning på sig.
Polisen uppger att benen hamnade i Gula huset 20-22 maj.

Kroppsdelarna fanns i värnet lagda på isen från en skottglugg, det fanns personer som sökte kring värnet men ingen såg in genom skottgluggen där kroppsdelarna låg.
Hela värnet var vattenfyllt och isbelagd.

Att ändra spaningsprotokollet är en mycket grov kriminell handling, men det var förutsättningen att kunna åtala KJ.
Senast redigerad av Fagro 2018-11-20 kl. 01:24.
Citera
2018-11-20, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Hade det varit på det viset som du påstår så hade det ju inte ens gått till ett åtal mot KJ förstår du väl.
Visar en mordutredning att någon är oskyldig, ja, då släpper man ju personen fri det fortaste man gör.
Hur resonerar min herre egentligen?
KJ utsågs till gärningsmannen för Bangsuan, därför åtalades han.
Eftersom gärningsmännen placerade kroppsdelarna i värnet på Mjösjöberget och sedan tog dem till Gula huset och där i närheten kunde inte KJ vara gärningsmannen.
Du kan väl inte försöka påstå att det var KJ som tog kroppsdelarna till Gula huset, som är helt orimligt.
Det borde du förstå att det kunde inte finnas bevis mot KJ när det var andra personer som mördade Bangsuan och placerade kroppsdelarna i värnet, och sedan tog dem till Gula huset.
Det var gärningsmännen som tog kroppsdelarna till Gula huset och ingen annan.

Jag har svårt att se motivet för att gärningsmännen tog kroppsdelarna från värnet till fyndplatsen, därför för dem var det ingen skillnad om de legat kvar i värnet.
De tog en risk med att flytta kroppsdelarna, och KJ fick alibi att han hade ingenting med mordet på Bangsuan att göra.
De kände helt säkert till att mordet skulle skyllas på KJ, som var oskyldig, och eftersom de utfört uppdraget mot betalning, ville de se till att KJ blir friad från det.
Jag kan inte se någon annan förklaring att kroppsdelarna flyttades till fyndplatsen, gärningsmännen tycks ha varit mycket självsäkra och skickliga för sitt uppdrag.
Citera
2018-11-20, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

Bangsuan blev misshandlad enligt obduktionsprotokollet och det lär ha skett på Lejonbacksvägen, vid kidnappningen av henne, de använde sannolikt en skåpbil mindre modell för två personer i framsätet.
Den här kidnappningen av Bangsuan kunde inte ske om inte skåpbil användes och som du vet KJ hade ingen sådan.
Jag skulle tro att kidnapparna lånade skåpbilen, att hyra då registreras en sådan operation.
Citera
2018-11-20, 09:48
Medlem
Citat:
Du undviker frågorna jag ställde. Bevisen mot Kristoffer försvinner inte hur mycket du än tjatar. Det går inte att göra som Quarrel och du gör. Ni hittar på egna förklaringar till varje bevis som är helt uppåt väggarna. Det är bara fantasier som inte har någon verklighetsförankring. Du har valt att utpeka två okända gärningsmän men du kunde lika gärna ha hittat på något annat. Varför inte peka ut en grupp kineser som var på besök i Boden den här tiden?
Det finns ingen som helst anledning att tro på era fantasier. Ni har ingenting att stödja er på. Jag hade inte sagt något om ett endaste litet vittne sett en skåpbil t ex på fyndplatsen, men de här männen är bara fantasifoster.
Läs domarna Fagro. Där har du bevisen uppradade.

Det finns en stor brist i det här fallet och det är att det finns ingen känd brottsplats, den kan ha funnits i en skåpbil som gör att den är okänd.
Att Bangsuans kropp transporterats i KJ:s bil finns inga bevis, blodspåren som fanns i bagageutrymmet testades inte om de kom från när Bangsuang var avliden, utan endast att blodet kom från Bangsuang.
Hunden Unos markering kan inte användas som bevis därför man vet inte vad den markerade, det finns ingenting som kopplar till hunden Unos markering.

Nu harde två spårhundar både Kompis och Uno gjort kraftiga markeringar vid och i värnet som finns på Mjösjöberget., speciellt vid gluggen. Där blir teorin att värnet som var vattenfyllt och isbelagt har använts vid förvaringen av kroppsdelar innan de togs till Gula huset och fyndplatsen.
Bangsuang försvann den 4 maj och kroppsdelarna påträffades i gula huset den 20 maj och däri närheten den 22 maj. Om inte kroppsdelarna hade förvarats på isen i värnet skulle de luktat fruktasvärt och blivit ansatt av fluglarver m.m.
Det hör scenariet skulle göra att några kroppsdelar har inte transporterats med KJ:s bil

Det har varit mycket rabalder fram och åter om tejpbitarna som påträffades på Bangsuans kropp.
Tejpen var något som Bangsuan hade en rulle i sina pös mysbyor med stora fickor, och gärningsmännen använde en plastpåse för att trä över hennes skalle och med tejpen isolerade de plastpåsen med tejpbitar runt halsen, därför mordet var sannolikt smärtsamt och plastpåsen skulle dämpa skriket.
Ett mycket brutalt mord som kan inses från obduktionsprotokollet.

Tejprullen på badrumsskåpet hade ingenting med mordet att göra, utan var en tejprulle som var kvarglömd av Bangsuan, därför var det samma fabrikat på tejpen i badrummet som den som påträffades på Bangsuan.
Senast redigerad av Fagro 2018-11-20 kl. 10:03.
Citera
2018-11-21, 04:10
Medlem
Efter att Bangsuan var försvunnen var det en person på nätet som uttalade att han var ute och rastade sin hund sent på kvällen och gick fram efter en mindre väg i skogen, då han ser en mindre skåpbil som fanns parkerad och två män satt i framsätet, han kunde också se att det fanns något gult skynke där personerna satt.
När han kom tillbaka samma väg var bilen försvunnen.
De här uppgifterna försvann, därför finns ingen källa till dem.
Här kan man misstänka att det var gärningsmännen, som väntade in en senare tid för att placera kroppsdelarna i värnet på Mjösjöberget.

Biträdande förhörsledaren får tillfälle att ställa frågor.
Vilka bilar har du. Micke uppger att han har fyra bilar. En vit caddy, paketbil, Terrano Jeep grå/svart, Opel, firmabil, vit,ej med tryck. Han har även en Audi utanför sin bostad men den är ej i körbart skick. Terranon är ej besiktad och han kör den ej. Denna bil skall Tessan få.
Caddyn är firma /privatbil. Nu kör han mest med Opeln. Tessan och Andreas har lånat Caddyn, morbrodern har även lånat den vid ett tillfälle. Det är ingen annan som använder bilarna. Ronald Berg heter morbrodern.
Micke utfrågas enligt FUP 996 den 24 maj 2013 om vilka bilar han har.

Det är också känt att Mikael Berg satt ut en liten röd skåpbil av fabrikat Ford modell eventuellt Cori till försäljning på Blocket. På ena sidan av bilen stod det Suchi och Te.
Enligt förhör med Erika FUP 996 den 21 maj 2013 Erika tillhörde Missing People.

Den här skåpbilen borde ha undersökts om den sålts och när, om den såldes före den 4 maj fanns en möjlighet att gärningsmännen köpte den, om det nu funnits en skåpbil till salu.
Vid mordet på Bangsuan är det en skåpbil som är intressant för att det skulle kunna ha blivit utfört.
Senast redigerad av Fagro 2018-11-21 kl. 04:36.
Citera
2018-11-21, 07:29
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Efter att Bangsuan var försvunnen var det en person på nätet som uttalade att han var ute och rastade sin hund sent på kvällen och gick fram efter en mindre väg i skogen, då han ser en mindre skåpbil som fanns parkerad och två män satt i framsätet, han kunde också se att det fanns något gult skynke där personerna satt.
När han kom tillbaka samma väg var bilen försvunnen.
De här uppgifterna försvann, därför finns ingen källa till dem.
Här kan man misstänka att det var gärningsmännen, som väntade in en senare tid för att placera kroppsdelarna i värnet på Mjösjöberget.

Biträdande förhörsledaren får tillfälle att ställa frågor.
Vilka bilar har du. Micke uppger att han har fyra bilar. En vit caddy, paketbil, Terrano Jeep grå/svart, Opel, firmabil, vit,ej med tryck. Han har även en Audi utanför sin bostad men den är ej i körbart skick. Terranon är ej besiktad och han kör den ej. Denna bil skall Tessan få.
Caddyn är firma /privatbil. Nu kör han mest med Opeln. Tessan och Andreas har lånat Caddyn, morbrodern har även lånat den vid ett tillfälle. Det är ingen annan som använder bilarna. Ronald Berg heter morbrodern.
Micke utfrågas enligt FUP 996 den 24 maj 2013 om vilka bilar han har.

Det är också känt att Mikael Berg satt ut en liten röd skåpbil av fabrikat Ford modell eventuellt Cori till försäljning på Blocket. På ena sidan av bilen stod det Suchi och Te.
Enligt förhör med Erika FUP 996 den 21 maj 2013 Erika tillhörde Missing People.

Den här skåpbilen borde ha undersökts om den sålts och när, om den såldes före den 4 maj fanns en möjlighet att gärningsmännen köpte den, om det nu funnits en skåpbil till salu.
Vid mordet på Bangsuan är det en skåpbil som är intressant för att det skulle kunna ha blivit utfört.

Är det detta du menar?

"En bit in efter denna väg har han passerat en bil som backat in på vägstump. I bilen sitter en man med helsvarta glasögon och även med någon sorts jacka med vad det ser ut som, en huva, bredvid föraren är det något upprätt som ser ut att vara övertäckt av en gul filt. I alla fall något gulfärgat material. När vittnet återvänt och passerat igen, så är bilen och föraren inte längre kvar.I efterhand, senare som 1:a spontana tanke så säger vittnet för sig själv, att det var en liten bil, kanske en ford."

Det var en man i en liten bil med något övertäckt med gult bredvid sig. Det står ingenting om två män i en skåpbil. Det finns också uppgifter i tråden att Kristoffers försvunna duschdraperi var gult, därav intresset för denna händelse. Uppmärksamma personer hade sett en bild på facebook där Kristoffer poserade framför det gula draperiet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in