Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
Det var min spekulation och inget som jag tror benhårt på. Jag har även lyft fram att avsaknaden av DNA kan ha andra förklaringar.
Ge en rimlig förklaring till att Kims DNA inte fanns på rullen. Om han hade handskar, varför var rullen inte blodigare? Om han bytte handskar, varför gjorde han det hellre än att slänga rullen?
Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
Missade du: "om omständighet eller bevis, som ej tidigare förebragts, åberopas och dess förebringande sannolikt skulle hava lett till annan utgång..."
Ett alibi får nog räknas in i det.
Uppenbarligen inte. Det är svårt att få till en resning, fråga Kaj Linna. Det var samma polismyndighet som under stor press från media och allmänhet utredde även mordet han dömdes för.
Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
Du menar då att han även borde ha sett blodplanteringen?
Nej.
Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
Indicium är svagare än bevis och är därmed inte samma sak. Indicium fungerar tillsammans och kan givetvis förkastas precis som bevis om det finns rimliga förklaringar.
Tejprullen kan inte helt förkastas eftersom det inte finns bevis för att det är VB:s rulle och att KJ själv säger att det är hans och att rullen är riven i remsor likande de som hittas på hennes kropp. Att en ny rulle rivs på samma sätt får ses som osannolikt.
Det enda som talar för att det inte är KJ är avsaknaden av DNA, men det gör inte att den helt går att utesluta eftersom den hittas i hans lägenhet och även att han initialt säger att det är hans.
Vad bra, visa det då.
Indicium används tillsammans för att styrka ett påstående. Däremot stöder direkta bevis sannolikheten för ett påstående direkt, dvs utan behov av ytterligare bevis.
Jag tror fortfarande inte att du begriper det här.
Du tog upp att hans advokat och du tror att det är VB:s tejp för att lägga tyngd till ditt argument.
Jag ger upp att försöka förklara bevisvärdering för dig. Jag tror inte att du är dum, bara att du inte vill förstå eller bara är obstinat.
Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
Om planteringen skett så måste den även gått att utföra praktiskt, vilket bevisligen är mycket svårt och kräver specialkunskaper, alltså är chansen minimal att så skett.
Det är inte bevisat att det är svårt.
Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
Logiskt felslut. Du har redan svaret då, alltså vet du. Det är således fel att anta att den inte kommer göra det.
Måste man veta för att anta något?
Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
Det är inte första gången en politiker skjutits.
Nej, men det var första gången en politiker sköts till döds på gatan i Stockholm. Någon gång var första gången en politiker sköts. Var det rimligt?
Men vi kan ta månlandningen i juli 1969 istället. Det var första månlandningen. Var det rimligt när det aldrig har hänt förut?
Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
Jag pratade om att bemöta det du skrev, att de redigerat bort ett par skor innebär inte att de redigerat bort en tejprulle. Det kan jag först ta ställning till om du visar mig det.
Jag skrev inte att en tejprulle har redigerats bort. Jag frågade: Vet du att ingen tejprulle har retuscherats bort från fotot av vardagsrumsbordet, Kims mekbord?
Är advokat Kyrös ifrågasättande av tillförlitligheten av övriga uppgifter och undersökningar som redovisats i
förundersökningsprotokollet fantasi?
Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
Har du en länk?
Nej, det finns nog i tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Grandioso
Ju mer man funderar på dom där tejpbitarna VB hade i håret och hur dom kommit dit, desto
troligare ter det sig att det stämmer som någon i tråden föreslog: de har blivit kvarglömda
i en påse. Den påse Johansson trädde över huvudet på sitt offer för att slippa möta ansiktet
och ögonen när han satte igång att kapa kroppslemmar.
Sedan när han tog bort påsen vid dumpningen undgick han att lägga märke till det som fanns
i håret. Ja, han kan riktigt ha ansträngt sig för att slippa se och så var det förmodligen rätt
mörkt vid tillfället dessutom.
Det är en ytterst trovärdig förklaring det här. Varför skulle där annars behöva finnas tejpbitar
i Vatchareeyas hår? Vad skulle dessa kunna tänkas fyllas för funktion?
Naturligtvis, ingen alls. De har givetvis hamnat där av misstag. Så enkelt så när man begrundar
saken lite närmare.
Och begrundar man ännu närmare undrar man hur tejpbitarna hamnade i påsen utan Kims DNA. Hade han handskar på sig när han mekade med airsoftprylar?