2018-11-19, 02:26
Medlem
cupidfoots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ju mer man funderar på dom där tejpbitarna VB hade i håret och hur dom kommit dit, desto troligare ter det sig att det stämmer som någon i tråden föreslog: de har blivit kvarglömda i en påse. Den påse Johansson trädde över huvudet på sitt offer för att slippa möta ansiktet
och ögonen när han satte igång att kapa kroppslemmar.
Sedan när han tog bort påsen vid dumpningen undgick han att lägga märke till det som fanns
i håret. Ja, han kan riktigt ha ansträngt sig för att slippa se och så var det förmodligen rätt
mörkt vid tillfället dessutom.
Det är en ytterst trovärdig förklaring det här. Varför skulle där annars behöva finnas tejpbitar
i Vatchareeyas hår? Vad skulle dessa kunna tänkas fyllas för funktion?
Naturligtvis, ingen alls. De har givetvis hamnat där av misstag. Så enkelt så när man begrundar
saken lite närmare.

Låter inte särskilt troligt att en massa tejpbitar som legat i en påse, senare ska fastna i håret. Tejpbitarna hade antagligen fastnat i påsen och klibbat ihop sig istället.

Den gulnade tejprullen på badrumsskåpet och de mer vita tejpbitarna i hennes hår ser inte direkt överensstämmande ut.
Citera
2018-11-19, 03:46
Medlem
Brottsutredning är det åklagaren som är chef och sedan finns det en spaningschef som leder utredningen.

Utredningen anhöll och häktade KJ dagen efter kroppsdelar kom till Gula huset, han blev misstänkt för mord.
Naturligtvis var det gärningsmännen som kom med kroppsdelarna vem annars kunde det vara och KJ hade spaning på sig den tiden och kunde inte vara han.
Utredningen hade 0 substans i bevis mot KJ.

Nu kom de ingenstans med mordanklagelserna ,därför omhäktades KJ för tejprullen i badrummet.
Tejprullen ibadrummet hade samma fabrikat som tejpen på Bangsuan men tejpen kom inte från samma rulle som visade avrivningarna av tejpen.
Vid kontroll av tejpen visade det sig att tejprullen på skåpet hade en blodfläck från Bangsuan när hon levde och det fanns endast DNA från Bangsuan.
Utredningen hade 0 substans i bevis mot KJ om tejprullen.

Efter showen med söket i KJ:s bil med hunden Uno blev KJ anklagad för griftefridsbrott,det påstods att han transporterat likdelar med bilen sin, men några sådana bevis fanns inte.
Det är ingen som vet vad hunden Uno markerade, det kunde varit en 4 bent råtta eller 2 bent som varit framme och ställt till det för Uno.
En hunds markering är aldrig något bevis , det måste finnas det som leder till bevis och något sådant fanns inte med söket i KJ:s bil.
Därför utredningen hade 0 substans i anklagelserna om griftefridsbrott.
Citera
2018-11-19, 03:51
Medlem
Frågan är var fanns bevisen mot KJ att han var gärningsmannen för Bangsuan ? Svaret är det fanns inga bevis, därför utredningen hade hamnat på fel spår.
Citera
2018-11-19, 06:24
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ju mer man funderar på dom där tejpbitarna VB hade i håret och hur dom kommit dit, desto
troligare ter det sig att det stämmer som någon i tråden föreslog: de har blivit kvarglömda
i en påse. Den påse Johansson trädde över huvudet på sitt offer för att slippa möta ansiktet
Sedan när han tog bort påsen vid dumpningen undgick han att lägga märke till det som fanns
i håret. Ja, han kan riktigt ha ansträngt sig för att slippa se och så var det förmodligen rätt
Det är en ytterst trovärdig förklaring det här. Varför skulle där annars behöva finnas tejpbitar
Naturligtvis, ingen alls. De har givetvis hamnat där av misstag. Så enkelt så när man begrundar
saken lite närmare.

Älven och ett styckande och tvättande där är väl inte helt otänkbart.
Mordet lutar jag fortfarande åt att det skett hemma. Då när skriken uppmärksammades
av grannar, då lär det ha satt igång, då var snart livet slut för stackars Vatchareeya.

Sedan skulle jag väl inte heller helt utesluta att kroppsdelandet kan ha ägt rum hemmavid,
i badkaret, trots att man inte kunnat finna några konkreta spår som talar för något sådant.
19 dagar hinner gå innan man är där och kollar upp. Kan fixas undan rejält på den tiden,
det som behöver bort. En massa klorin och annat i rengöringsväg. En Aspergare med
specialintressen i full gång med att bestyra med projektet "det perfekta brottet".
Perfekt hantering i somligt, mindre perfekt kring annat. Som att inte uppmärksamma
blodspåren i bagageutrymmet men det kan vara lätt hänt i synnerhet med tanke på den
ringa mängd det rörde sig om. Sällan en mördare beter sig helt "klanderfritt" i all hantering.
Alltid brukar det vara nåt som missas i stressen och upphetsningen vid efterbrottsprocessen.

Har mordet skett i den mystiskt försvunna sängen så har det mesta av blodspillan hamnat där
förstås. Och en av de få korrekta iakttagelser en flitig användare i tråden gjort är att
mycket av offrets blod stannade kvar i kroppen; det blev alltså inget massivt blodflöde
vid gärningen.
Den ävenledes försvunna ryggsäcken - ja, där i den kan en och annan arm ha hamnat
när det skulle forslas iväg i sena timmen och nåt mera från en människa som inte längre har
något liv i sig.

Om Johanssons skuld finns det ju verkligen ingen anledning att uppehålla sig längre för en
enda ynka sekund. Den är nämligen glasklar, ostridig fullständigt. Oavsett vad några
envetna s.k. alternativteoretiker fått för sig i sina huvuden.

Den fråga som däremot ännu väntar på ett svar är varför här mördades egentligen?

I ett plötsligt uppflammande raseri bortom all kontroll, i ett alldeles ostyrigt affektutbrott?
Eller: dödades det av ren lust? För att det ville mördas, för att det varit en länge
närd fantasi som nu skulle förverkligas till slut? Mörda och komma undan med det?
Dream come true. Time for the perfect crime. En afton i vårmånaden maj.
I syrenernas tid och gullregnens månad, som en viss berömd svensk poet en gång så
vackert diktade.

Vad som talar för det senare - ett lustmördande - är knivstickens utstuderade karaktär.
Som om det skett rätt beräknat, varje hugg eller stick väl avvägt liksom. Som en sadist
i aktion. Som om man ville åstadkomma mesta möjliga lidande innan livet utsläcktes helt.

Sedan kan konstateras att hade VB lämnat KJ och gett sig iväg och haft en fungerande mobil
så hade hon garanterat använt den också för hon var väl ett riktigt mobilfreak; sällan den
fick vara i någon vila. Nu tyder mycket lite emellertid på att hon fick någon möjlighet att
avlägsna sig från vederbörandes bostad. Det mesta pekar istället på att där hos honom
tog livet slut för henne. Det berövades henne.

Föll hon då offer för en lustmördare eller inte? Ja, den frågan kan man fortsätta fundera på.
Om så verkligen är fallet, ja, då finns det viss anledning till oro.
Lustmördare brukar nämligen inte nöja sig med en gång om man säger så...

Hej Grandioso!
Tack för ett klokt och hoppingivande inlägg!

Jag håller som vanligt med dig i det du skriver. Jag har intresserat mig för personer med Asperger och om diagnosen har någon betydelse när de begår brott. Det sägs att de inte oftare begår brott än andra men när de gör det är ofta sätten och motiven udda och bisarra. T ex var det en kille som dödade båda sina föräldrar för att han inte fick flytta hemifrån. Eller killen som giftmördade sin granne för att han tiggt en cigarett och hör och häpna, dragit ett skämt i tvättstugan där de stötte ihop. Exemplet som Letspanic tog upp känner jag också igen, en med Asperger som mördade för att h*n var nyfiken på hur människan såg ut invärtes.

Här är en länk till en intressant artikel där jag tog exemplen från:
https://www.expressen.se/nyheter/inloggad/forskare-aspergers-kan-inte-forklara-brottsliga-handlingar/

Man får tänka annorlunda när det gäller "Aspergermördare" och andra mördare. Min personliga känsla (som kan vara helt fel) är att det sällan handlar om lust eller svartsjuka. Det handlar mer om deras annorlunda sätt att tänka och att de kanske blir lättare kränkta än många andra. Det är ett intressant ämne.
Senast redigerad av Combival 2018-11-19 kl. 06:31.
Citera
2018-11-19, 06:43
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cupidfoot
Låter inte särskilt troligt att en massa tejpbitar som legat i en påse, senare ska fastna i håret. Tejpbitarna hade antagligen fastnat i påsen och klibbat ihop sig istället.

Den gulnade tejprullen på badrumsskåpet och de mer vita tejpbitarna i hennes hår ser inte direkt överensstämmande ut.

Jag gjorde något liknande för ca en månad sen. Efter att jag målat i köket drog jag bort en massa maskeringstejp som hamnade i en kasse. Det var många bitar som jag sen inte märkte när jag städade undan. Kassen hamnade bland de andra kassarna och det såg ganska roligt ut när jag på måndagen skulle ställa in lunchlådan i kylskåpet på jobbet. Varenda tejpbit satt fast på lådan. Ingen har hittat någon rimlig förklaring till tejpbitarna i Vatchareeyas hår och varför Kristoffer så lugnt säger att tejprullen är hans. Jag tror inte att han hade gjort det om han från början visste att de hamnat där.
Den här tejpen han använt kan säkert ändra utseende efter ett par veckor ute särskilt om det varit fuktigt.
Citera
2018-11-19, 08:05
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Det var min spekulation och inget som jag tror benhårt på. Jag har även lyft fram att avsaknaden av DNA kan ha andra förklaringar.
Ge en rimlig förklaring till att Kims DNA inte fanns på rullen. Om han hade handskar, varför var rullen inte blodigare? Om han bytte handskar, varför gjorde han det hellre än att slänga rullen?
Citat:
Missade du: "om omständighet eller bevis, som ej tidigare förebragts, åberopas och dess förebringande sannolikt skulle hava lett till annan utgång..."

Ett alibi får nog räknas in i det.
Uppenbarligen inte. Det är svårt att få till en resning, fråga Kaj Linna. Det var samma polismyndighet som under stor press från media och allmänhet utredde även mordet han dömdes för.
Citat:
Du menar då att han även borde ha sett blodplanteringen?
Nej.
Citat:
Indicium är svagare än bevis och är därmed inte samma sak. Indicium fungerar tillsammans och kan givetvis förkastas precis som bevis om det finns rimliga förklaringar.

Tejprullen kan inte helt förkastas eftersom det inte finns bevis för att det är VB:s rulle och att KJ själv säger att det är hans och att rullen är riven i remsor likande de som hittas på hennes kropp. Att en ny rulle rivs på samma sätt får ses som osannolikt.

Det enda som talar för att det inte är KJ är avsaknaden av DNA, men det gör inte att den helt går att utesluta eftersom den hittas i hans lägenhet och även att han initialt säger att det är hans.

Vad bra, visa det då.

Indicium används tillsammans för att styrka ett påstående. Däremot stöder direkta bevis sannolikheten för ett påstående direkt, dvs utan behov av ytterligare bevis.

Jag tror fortfarande inte att du begriper det här.

Du tog upp att hans advokat och du tror att det är VB:s tejp för att lägga tyngd till ditt argument.
Jag ger upp att försöka förklara bevisvärdering för dig. Jag tror inte att du är dum, bara att du inte vill förstå eller bara är obstinat.
Citat:
Om planteringen skett så måste den även gått att utföra praktiskt, vilket bevisligen är mycket svårt och kräver specialkunskaper, alltså är chansen minimal att så skett.
Det är inte bevisat att det är svårt.
Citat:
Logiskt felslut. Du har redan svaret då, alltså vet du. Det är således fel att anta att den inte kommer göra det.
Måste man veta för att anta något?
Citat:
Det är inte första gången en politiker skjutits.
Nej, men det var första gången en politiker sköts till döds på gatan i Stockholm. Någon gång var första gången en politiker sköts. Var det rimligt?

Men vi kan ta månlandningen i juli 1969 istället. Det var första månlandningen. Var det rimligt när det aldrig har hänt förut?
Citat:
Jag pratade om att bemöta det du skrev, att de redigerat bort ett par skor innebär inte att de redigerat bort en tejprulle. Det kan jag först ta ställning till om du visar mig det.
Jag skrev inte att en tejprulle har redigerats bort. Jag frågade: Vet du att ingen tejprulle har retuscherats bort från fotot av vardagsrumsbordet, Kims mekbord?

Är advokat Kyrös ifrågasättande av tillförlitligheten av övriga uppgifter och undersökningar som redovisats i
förundersökningsprotokollet fantasi?
Citat:
Har du en länk?
Nej, det finns nog i tråden.
Citat:
Ju mer man funderar på dom där tejpbitarna VB hade i håret och hur dom kommit dit, desto
troligare ter det sig att det stämmer som någon i tråden föreslog: de har blivit kvarglömda
i en påse. Den påse Johansson trädde över huvudet på sitt offer för att slippa möta ansiktet
saken lite närmare.
Och begrundar man ännu närmare undrar man hur tejpbitarna hamnade i påsen utan Kims DNA. Hade han handskar på sig när han mekade med airsoftprylar?
Citera
2018-11-19, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cupidfoot

Ja vad som egentligen är troligast är nog svårt att utröna. Men bitarna var ju hopklibbade på/över varandra i ett klusterklet; om de slängts ned i en påse så blir det väl lite slumpen som avgör hur kletsidan hamnar, om den får ett 'gott fäste' i påsen eller ej.
Och du har väl sett bilder på stackars VB: hon hade ju ett påtagligt hårsvall. Tycker nog, för att vända på det, att det nästan skulle vara konstigt om tejp i en påse som trätts över hennes huvud inte skulle klibba fast i hennes hår.
I vart fall kan det nog inte alls uteslutas. Men allt är ju, och lär så förbli, spekulationer.

Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Jag gjorde något liknande för ca en månad sen. Efter att jag målat i köket drog jag bort en massa maskeringstejp som hamnade i en kasse. Det var många bitar som jag sen inte märkte när jag städade undan. Kassen hamnade bland de andra kassarna och det såg ganska roligt ut när jag på måndagen skulle ställa in lunchlådan i kylskåpet på jobbet. Varenda tejpbit satt fast på lådan. Ingen har hittat någon rimlig förklaring till tejpbitarna i Vatchareeyas hår och varför Kristoffer så lugnt säger att tejprullen är hans. Jag tror inte att han hade gjort det om han från början visste att de hamnat där.
Den här tejpen han använt kan säkert ändra utseende efter ett par veckor ute särskilt om det varit fuktigt.

Ja ett talande exempel.
Hoppas att lunchen smakade trots de associationer du då kanske gjorde.
Citera
2018-11-19, 08:51
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ge en rimlig förklaring till att Kims DNA inte fanns på rullen.

Och begrundar man ännu närmare undrar man hur tejpbitarna hamnade i påsen utan Kims DNA. Hade han handskar på sig när han mekade med airsoftprylar?

Som du fått veta har polisen försökt få fram fingeravtryck på tejpen innan skl fick undersöka den.

Risk att DNA förstörs

Det finns också en problematik när det gäller vilka analyser man ska göra och i vilken ordning. En undersökning för att söka efter fingeravtryck kan till exempel utplåna DNA-spår. Och en sökning efter fibrer måste göras innan en DNA-analys.

I grövre brott vill forensiker gärna försäkra sig om att man uttömt alla resultat att få fram DNA innan försöken att få fram fingeravtryck påbörjas. En DNA-analys kan genomföras på mycket kort tid.

Det är inte ovanligt att föremålen som undersöks legat i jord eller vatten. När föremål legat i vatten kan spår försvinna men också finnas kvar.

Stormar och vattnets värme är sådant som kan påverka och försvåra möjligheter att få fram spår.

Under hyfsade förhållande, rent hypotetiskt, kan det finnas kvar fingeravtryck och DNA-rester men det kan också vara så att allt är bara borta

Du vet också att kroppsdelarna blivit tvättade efter styckningen så nu har du fått svar. Tveksamt dock om du tar till dig kunskap som inte gynnar dina konspirationsteorier.
Citera
2018-11-19, 08:58
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja vad som egentligen är troligast är nog svårt att utröna. Men bitarna var ju hopklibbade på/över varandra i ett klusterklet; om de slängts ned i en påse så blir det väl lite slumpen som avgör hur kletsidan hamnar, om den får ett 'gott fäste' i påsen eller ej.
Och du har väl sett bilder på stackars VB: hon hade ju ett påtagligt hårsvall. Tycker nog, för att vända på det, att det nästan skulle vara konstigt om tejp i en påse som trätts över hennes huvud inte skulle klibba fast i hennes hår.
I vart fall kan det nog inte alls uteslutas. Men allt är ju, och lär så förbli, spekulationer.

Ja ett talande exempel.
Hoppas att lunchen smakade trots de associationer du då kanske gjorde
.

Tack! det smakade bra. Jag var lyckligt ovetande om teorin med tejpen i kassen vid det tillfället.
Citera
2018-11-19, 09:29
Medlem
Med utredningen som bedrivits i fallet kan inses att det finns inte ett enda bevis mot KJ att han skulle ha utfört mordet på Bangsuan.
Utredningen har bedrivits ensidigt där allt varit inriktat på att hitta bevis mot KJ, något alternativ har inte funnits för utredningen.
Utredningen bevisar att KJ är oskyldig, om han varit skyldig till mordet hade det funnits massvis med bevis mot honom, mot att nu finns ingenting.
Citera
2018-11-19, 12:51
Medlem
Det finns alltid ett motiv vid mord, när det gäller mordet på Bangsuan är ett tänkbart motiv att hon uttalade bland annat på FB att hon väntade barn, som kan ha gjort att den som trodde sig vara fader till barnet hade inget intresse att ta på sig faderskapet.
Han ser ett mycket drastiskt alternativ och det är att likvidera Bangsuan, men gör det inte själv utan lejer "Hit Man" som utför mordet.
Därför blir det i ett sådant scenarium att det var helt okända män för Bangsuan som utförde mordet och därigenom kan inte gärningsmännen spåras från hennes krets som hon kände.
Gärningsmännen bör ha samarbetat med uppdragsgivaren, därför exempelvis där kroppsdelarna blev gömda i värnet har det funnits information av någon som haft god lokalkännedom.
Jag kan aldrig tro att det är några urbodensare som utfört mordet, utan gärningsmännen kommer utifrån.
Utredningen har aldrig haft på sin agenda att det kan vara ett mord med lejda mördare, fastän det finns mycket som pekar på att så är fallet.
Ett konkret bevis att KJ var inte gärningsmannen är att utredningn har inte kunnat komma fram med ett enda bevis mot honom att han mördat Bangsuan.
Citera
2018-11-19, 16:00
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Med utredningen som bedrivits i fallet kan inses att det finns inte ett enda bevis mot KJ att han skulle ha utfört mordet på Bangsuan.
Utredningen har bedrivits ensidigt där allt varit inriktat på att hitta bevis mot KJ, något alternativ har inte funnits för utredningen.
Utredningen bevisar att KJ är oskyldig, om han varit skyldig till mordet hade det funnits massvis med bevis mot honom, mot att nu finns ingenting.

Du ser inget orimligt i att två domstolar fällt Kristoffer? Inte ett enda bevis säger du? Jag undrar vilken utredning du tittat på? Och inte blev det någon resning beviljad trots att det inte fanns ett enda bevis? Det kan bara betyda att antingen har du helt fel eller så är tingsrätten, hovrätten och högsta domstolen inblandad i sammansvärjningen mot Kristoffer? (Det förvånar mig inte om du tror det.) Men jag känner mig ganska säker på att det handlar om att du inte vill se bevisen för vad dom är. Det är väldigt respektlöst mot Vachareeya, hennes familj och alla andra som lagt ner mycket arbete och resursers för att få rätt gärningsman inom lås och bom. All heder åt dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in