2018-11-19, 17:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Ett testamente som blev en allmän handling samma sekund den stämplades in till skatteverket och en bild på en tavla tagen utifrån genom ett fönster är inga bevis för att man tillhör familjen när man samtidigt vittnar om försäkringsbedrägerier och att flickornas läkarintyg var köpta från O;s läkarvän i Tyskland. Det visar bara att när man hittade en skribent som bekräftade ens teorier om att sjukdomarna var påhittade så lyfte man denne till skyarna och trodde varje ord.

Det är iofs bra när människor kan ändra sig men att nu med facit i hand beskriva hur personen som man tidigare beskrivit som ondskan själv plötsligt rent av går att förstå och att hen kanske inte ens var ond tyder på att man behöver bli bättre på att bedöma människor. Men framför allt att behärska sina egna känslor.

Omdöme är en viktig egenskap när man ska värdera information och människor. Omdömets ingedienser handlar om förmågan att kunna frigöra sig från sina egna förutfattade meningar, en stark empati, en robust självkänsla och en god självinsikt. Därtill krävs intelligens, god uppfattnings- och analysförmåga och som du själv skrev innnan, sinne för detaljer. Har man en hyfsat stor portion av dessa egenskaper hamnar man mycket sällan riktigt snett.

Om man däremot saknar eller brister i förmågorna kan egentligen vad som helst bli möjligt, i alla fall tills bevisen finns där mitt framför näsan på en så att de inte går att blunda för.

Man skulle ju kunna tro att bevisen mot den tidigare felaktiga föreställningen hade gjort den omdömeslösa mer behärskad och ödmjuk. Detta är dock sällan fallet eftersom behärskning och ödmjukhet i sig kräver ett gott omdöme... och därmed är cirkeln till denna personlighetstyp sluten.
Citera
2018-11-19, 18:08
Avslutad
Och till er som förkastar pm'et pga godiset. Tror ni inte att tex barnens barnkusiner eller nåt kunde ha delat med sig av sitt godis till A&M?
Jag förkastar det för just vad det är: Ett PM.
Ja hade nog kunnat se det iallafall "lite" trovärdigare ifall en nyregistrerad medlem hade kommit in i tråden, med som enda postning lagt sina upplysningar och och därefter sagt take it of leave it, och sen aldrig visat sig här mer ifall h*n inte vill dela med sig mer av sitt vetande.
Men det är jag det.
Citera
2018-11-19, 18:35
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Man angrep F.E och andra skribenter som bidrog med insiderinformation för att fakta dessa presenterade inte passade agendan att det var O, alternativt ME-maffian som låg bakom mordet./..../
Man kan fortfarande fundera på vad syftet var med att haverera tråden om och om igen genom att angripa dom få som verkligen hade äkta information att dela med sig av,
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Han ägde fakta och vidhöll dom konsekvent.
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Omdöme är en viktig egenskap när man ska värdera information och människor. / ... /Har man en hyfsat stor portion av dessa egenskaper hamnar man mycket sällan riktigt snett.

Om man däremot saknar eller brister i förmågorna kan egentligen vad som helst bli möjligt, i alla fall tills bevisen finns där mitt framför näsan på en så att de inte går att blunda för.

Man skulle ju kunna tro att bevisen mot den tidigare felaktiga föreställningen hade gjort den omdömeslösa mer behärskad och ödmjuk. Detta är dock sällan fallet eftersom behärskning och ödmjukhet i sig kräver ett gott omdöme... och därmed är cirkeln till denna personlighetstyp sluten.
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Jag börjar luta åt att endast en av föräldrarna utförde detta och såg till att det såg ut som att det var i samförstånd. Antingen att OH planerade och utförde morden alternativt att OH kom hem till fullbordat faktum utfört av HB. OH skulle då efteråt fixat till så att det såg ut som att de gjort det i samförstånd för att sen hänga sig själv. Med planterade "bevis" och ett falskt självmordsbrev är det fullt möjligt.

Vi har alla haft våra teorier. I en värld där man inte vet - gissar, funderar och bollar man.
Det är väl precis det detta forum är till för??
De som verkligen visste, skötte utredningen har naturligtvis inte haft behov av att delta här.

Man har en teori som postas - man får augment mot sin teori, får mer info utifrån eller i tråden, läser på om något ex. dödliga ärftliga sjukdomar, läser statistik - och man kan därefter ändra sig.
Det måste ju vara fullt acceptabelt!

Varje post, varje inlägg i en sådan här tråd borde ses som en ögonblicksbild över vad den postaren just då tänker eller håller för troligt. Hur i helsike skulle medicinska utredningar kunna göras om man aldrig fick släppa sin arbetshypotes? Eller en polisutredning aldrig fick spana på fler misstänkta??

Det är inte omdömeslöst att gissa, debattera och fundera - det är omdömeslöst att inte kunna ta in mer info och bilda sig en ny uppfattning.
Eller att håna folk som efter mer information drar andra slutsatser.
Folk som vill veta sanningen och också är fullt beredda att ändra sig om polisutredningen slutligen skulle informera om något annat.
Senast redigerad av Solglittret 2018-11-19 kl. 18:48.
Citera
2018-11-19, 19:00
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Det finns jättemånga barn där ute som berövas sin framtid av sjukdomar och olyckshändelser. Såna som vingklipps till den milda grad att de varken kan flyga eller gå. Det finns barn som säljs som sexslavar, våldtas och mördas. Det finns barn som får armar och ben bortsprängda av minor och missiler. Det finns barn som fryser och svälter till döds. Det finns så in i helvete många barn som lider av fattigdom, droger och sjukdomar så det är nästan omöjligt att ta till sig och fortfarande orka leva.

Det sista stycket är ett citat av Jesus till sina lärjungar och lyder så här i helhet:

Det tyder på någon sorts religiösa grubblerier att citera Jesus i detta sammanhang. Det blir nästan sektvarning.

Jag är inte medlem i nån sekt. Däremot är jag kristen utan att tillhöra någon kyrka för närvarande. Därav sista allvarliga texten...

Däremot lite bevandrad i bibeln och där Jesu ord är oerhört allvarliga mot dem som gör ont mot de minsta, behandlar barnen illa...Det är mina ord och jag tror inte att den här familjen var troende i en kristen kyrka. Jag vidhåller Sc-spåret. De har problem med barn och ungdomar som inte vill inordna sig i Sc-läran!

Har googlat en hel del om hur de behandlar barn, och det är inte den roligaste läsningen. Inte underligt att det sista brevet jag fick från Sc i min brevlåda avhandlade en ny barnkanal på tv, som de köpt in sig i😠och skickar ut sitt budskap i...Oj, det ska vara ,"såååå bra"🤔
Citera
2018-11-19, 19:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
det är omdömeslöst att inte kunna ta in mer info och bilda sig en ny uppfattning.
Eller att håna folk som efter mer information drar andra slutsatser.
Folk som vill veta sanningen och också är fullt beredda att ändra sig om polisutredningen slutligen skulle informera om något annat.
Jovisst, men ganska omdömeslöst att inte kunna ta in den lilla info vi besitter också. Eller hur?
Däremot kan jag ärligt säga att jag kommer äta upp mina strumpor (kokta) ifall det senare visar sig att barnen led av me eller en överdjävlig pappa som terroriserade sina barn dagarna i ända.
Kan filma min måltid och presentera den för en trovärdig postare om så skulle va fallet.
Citera
2018-11-19, 19:07
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Fint Rodja. Hur många fler små fåglar blir vingklippta? Några kanske finns därute i samma situation som Moa och Agnes. De lever kanske, men lever de på riktigt för sin egen skull? Får de möta livet, med allt roligt, sorgligt, spännande eller hålls de i bur, får ont i själ och kropp och lägger sig ned, för att långsamt dö?

Vad menar du med sista stycket?

Tack Rappytt!
Det kommer från djupaste hjärtat...

Det sista är Jesu ord att om de som förleder barn, (kan intolkas mer), de kommer att råka illa ut, som en kvarnsten hängdes om halsen på dem och de dränktes därför. Man gör inte barn och "svaga" människor illa!👍
Citera
2018-11-19, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Jag är inte medlem i nån sekt. Däremot är jag kristen utan att tillhöra någon kyrka för närvarande. Därav sista allvarliga texten...

Däremot lite bevandrad i bibeln och där Jesu ord är oerhört allvarliga mot dem som gör ont mot de minsta, behandlar barnen illa...Det är mina ord och jag tror inte att den här familjen var troende i en kristen kyrka. Jag vidhåller Sc-spåret. De har problem med barn och ungdomar som inte vill inordna sig i Sc-läran!

Har googlat en hel del om hur de behandlar barn, och det är inte den roligaste läsningen. Inte underligt att det sista brevet jag fick från Sc i min brevlåda avhandlade en ny barnkanal på tv, som de köpt in sig i😠och skickar ut sitt budskap i...Oj, det ska vara ,"såååå bra"🤔

Vi ska nog inte fördjupa oss i bibeln men jag är ganska övertygad om att i det aktuella bibelcitatet menades Guds barn utan någon som helst anspelning på deras ålder. Men det hör inte hit. Jag har provocerat ganska hårt med påståenden om en Sc koppling — man måste skaka trädet för att se om det ramlar ner några ekorrar. Jag vet att du inte är en av dom som försöker dribbla bort anspelningarna på Sc, tvärtom. Sorry. Det kan mycket väl hända att du har rätt om det spåret.
Citera
2018-11-19, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Visst ja, har glömt det där om deklarationerna. Han slutade sköta sina deklarationer, från när? Momsexperten som inte klarade av det han jobbade med...?

Det hade jag också totalt glömt bort. Men detta borde väl kunna tyda på att O inte alls mådde (psykiskt) bra vid den tiden? När någon så radikalt ändrar sitt beteende (i negativ riktning) så brukar det sällan vara ett gott tecken...
Citera
2018-11-19, 19:53
Avslutad
Citat:
Vi ska nog inte fördjupa oss i bibeln men jag är ganska övertygad om att i det aktuella bibelcitatet menades Guds barn utan någon som helst anspelning på deras ålder. Men det hör inte hit. Jag har provocerat ganska hårt med påståenden om en Sc koppling — man måste skaka trädet för att se om det ramlar ner några ekorrar. Jag vet att du inte är en av dom som försöker dribbla bort anspelningarna på Sc, tvärtom. Sorry. Det kan mycket väl hända att du har rätt om det spåret.
Varför söker man skulden på ytterligheterna i samhället. Pedofili sekt, scsekt, svarta mössornas sekt osv?
Varför inte lägga spåret på det enkla, genetisk sjukdom och psykiskt trötta föräldrar som såg det som det var det bästa för dom. Tror inte Ockham hade protesterat.
Inte tillräckligt spännande?
Citera
2018-11-19, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Varför söker man skulden på ytterligheterna i samhället. Pedofili sekt, scsekt, svarta mössornas sekt osv?
Varför inte lägga spåret på det enkla, genetisk sjukdom och psykiskt trötta föräldrar som såg det som det var det bästa för dom. Tror inte Ockham hade protesterat.
För att dom flesta orkar. Varför inte O och H? Var dom för svaga, fanns det inget kvar att kämpa för eller saknades anledningen att kämpa för att det fanns ett bättre alternativ? Ockham är en metod för att välja den enklaste förklaringen, för mig skulle det vara att föräldrarna trodde att dom kommer att födas på nytt till ett liv utan sjukdomar. För dig kanske det är en mer komplicerad förklaring än att dom var trötta. Planeringen och deras uppträdande tyder inte på förlamande trötthet. Dom var tvärtom ganska företagsamma ända till slutet. Det krävs nog en hel del av både styrka och motivation för att döda sina barn. Så du får gärna raka dig under din näsa med Ochams rakkniv men vifta inte med den åt mitt håll.
Citera
2018-11-19, 20:31
Avslutad
Citat:
För att dom flesta orkar. Varför inte O och H? Var dom för svaga, fanns det inget kvar att kämpa för eller saknades anledningen att kämpa för att det fanns ett bättre alternativ? Ockham är en metod för att välja den enklaste förklaringen, för mig skulle det vara att föräldrarna trodde att dom kommer att födas på nytt till ett liv utan sjukdomar. För dig kanske det är en mer komplicerad förklaring än att dom var trötta. Planeringen och deras uppträdande tyder inte på förlamande trötthet. Dom var tvärtom ganska företagsamma ända till slutet. Det krävs nog en hel del av både styrka och motivation för att döda sina barn. Så du får gärna raka dig under din näsa med Ochams rakkniv men vifta inte med den åt mitt håll.

Hehe, tack för det
Javisst är Ockham en metod för att välja den enklaste förklaringen, så varför krångla till det?
Att sc i Sverige skulle propagera för pånyttfödelse, ta livet av sina barn och därmed slippa sina sjukdomar vetef-n om jag tror på. Då skulle vi nog fått se fler exempel på det.
Kanske i amerikanska södern. I Trumpland.
Och HUR vet du hur företagsam H var mot slutet? Enligt din idol FE så kan det mycket väl va hon som tog det ödesdigra beslutet.
Citera
2018-11-19, 20:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av P944

Citat:

Nu är det väl så att de flesta orkar trots pedofili, sekter, genetiska sjukdomar, hopp om ett bättre liv efter detta och vad man nu mer skulle kunna gissa sig fram till.
Ska vi plocka fram rakkniven så faller dessa gissningar ofrånkomligen bort till förmån för information som ligger fullt synlig såväl i som utanför tråden. Det är som jag ser det att göra det enkelt för sig, fullt i Ockhams anda.
Sen måste jag medge att det hade varit lite kul att raka av Rugers nos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in