2018-07-07, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Åter igen Nej
2015
1 mkr, 438

2016
995, 530

2017
- , 468
Från Rapytts lista och O har lämnat in deklaration för bolaget med vinstuttag och har således även lämnat inkomstdeklaration

Elli. Du har mycket att lära. Ett bolag deklarerar för sig. Den som tjänar något deklarerar det.

O hade företag. Bolagsdeklerara måste han. Han måste även deklarera privat. Det struntade han i. Det är det viktigaste tecknet på att han inte längre fungerade.

Det är vanligt att människor som blir sjuka inte orkar sköta sådant som bokföring, deklarationer och viktiga åtaganden. Vem var ansvarig för företagets bokföring? Bolag med låg omsättning behöver inte ha någon revisor.

Läs gärna på innan du förkastar vad andra skriver. Det har hänt några gånger i tråden nu. Du har en rätt vass attityd, i onödan.
Citera
2018-07-07, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melkol
Deklarationen för 2017 har nog lämnats in av anhöriga. Och då kan H's vara godkänd medan O's inte är det pga hans företag. Dvs H's slutskattebesked kommit då det förmodligen var en förenklad deklaration inlämnad digitalt. O som även hade företag kan nog dröja ett tag till innan slutskattebesked mm lämnas.

Har svårt att se att bouppteckningen kunnat genomföras om inte deklarationer och ev kvarskatt etc är med i siffrorna. En ev skatteskuld för O skulle definitivt varit med i den ekonomiska sammanställningen där.

Kan inte du heller skilja på taxår och inkomstår? Os inkomst är okänd för Skatteverket. Gällande år 2016. Som skulle ha redovisats 2017.
Citera
2018-07-07, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Kan inte du heller skilja på taxår och inkomstår? Os inkomst är okänd för Skatteverket. Gällande år 2016. Som skulle ha redovisats 2017.

Jag vet i högsta grad vad skillnaden är mellan taxerad inkomst och inkomstår. Likväl får jag ha åsikter och Jag läser vad DU skriver att du frågat skatteverket om.

Men eftersom jag nyligen upprättat en bouppteckning efter en anhörig så finner jag det MÄRKLIGT att denna inte tagit med information om ev skatteskulder etc.

Och dödsboet måste ha deklarerat nu i år för förra årets inkomster. Hur dessa ut i så fall?
Citera
2018-07-07, 01:10
Bannlyst
Citat:
Deklarationen för 2017 har nog lämnats in av anhöriga. Och då kan H's vara godkänd medan O's inte är det pga hans företag. Dvs H's slutskattebesked kommit då det förmodligen var en förenklad deklaration inlämnad digitalt. O som även hade företag kan nog dröja ett tag till innan slutskattebesked mm lämnas.

Har svårt att se att bouppteckningen kunnat genomföras om inte deklarationer och ev kvarskatt etc är med i siffrorna. En ev skatteskuld för O skulle definitivt varit med i den ekonomiska sammanställningen där.

-Boupptäckningen är här -
- och tror Rapytt far med osanning om o deklaration-

Länkar:

Hanna Brenton ( inkl testament )
https://minfil.com/vcs1Pce9b3/Handling.pdf

Oskar Henkow ( inkl testamente )
https://minfil.com/E3scP5eebc/Handling.pdf[/quote]
Citera
2018-07-07, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rockkungen
-Boupptäckningen är här -
- och tror Rapytt far med osanning om o deklaration-

Länkar:

Hanna Brenton ( inkl testament )
https://minfil.com/vcs1Pce9b3/Handling.pdf

Oskar Henkow ( inkl testamente )
https://minfil.com/E3scP5eebc/Handling.pdf
[/quote]

I Oscars bouppteckning framgår att det finns en beräknad skuld på 322 000 kronor för kvarskatt för Oscar. Det är mycket det!! Det är möjligtvis det som visar att deklarationen för 2016 inte lämnades in som den skulle.
Ingen beräknas skatteskuld för Hanna.
Citera
2018-07-07, 01:28
Medlem
Citat:
Jag vet i högsta grad vad skillnaden är mellan taxerad inkomst och inkomstår. Likväl får jag ha åsikter och Jag läser vad DU skriver att du frågat skatteverket om.

Men eftersom jag nyligen upprättat en bouppteckning efter en anhörig så finner jag det MÄRKLIGT att denna inte tagit med information om ev skatteskulder etc.

Och dödsboet måste ha deklarerat nu i år för förra årets inkomster. Hur dessa ut i så fall?

Och efter att tittat i bouppteckningarna så ÄR det siffror med kring detta på Oscar Henkow. 322 000 kronor i beräknad kvarskatt står det på honom.
Citera
2018-07-07, 01:32
Medlem
Citat:
Och efter att tittat i bouppteckningarna så ÄR det siffror med kring detta på Oscar Henkow. 322 000 kronor i beräknad kvarskatt står det på honom.

Ja, det är bekräftat. O lämnade inte in deklarationen våren 2017. I samma veva plockar han bort dottern M från pianolektionerna och säger att hon inte ska återkomma, för att hon är sjuk. Inte ens i framtiden. "Knappast" som han säger.

Barnet dog inte av sig själv. O tog livet av det.

Med detta är jag benägen att tänka "kusligt värre". Hur kunde O dölja alla sina tankar och planer för omvärlden? Vad pågick i hans huvud? Har han plågat sina barn på något sätt?
Citera
2018-07-07, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rockkungen
- Ja det är mycket -
- jag vet bara det sägs att uppgifter om-
- att inte o deklarerat stämmer inte-
- borde va enkelt för Rapytt att länka det-
- så alla ser så slipper tråden bli pyrd-
- men döljer man kort gör man kanske-
- som Rapytt -

Det är ju iofs enkelt för någon att på måndag begära siffrorna från skatteverket kring deklarationer igen. Med tanke på beräknad kvarskatt 322 000 så... Har O haft inkomster från sitt företag som annars kan förklara en sån så stor kvarskatt. (eller skönbeskattning).
Citera
2018-07-07, 01:45
Medlem
Citat:
Det är ju iofs enkelt för någon att på måndag begära siffrorna från skatteverket kring deklarationer igen. Med tanke på beräknad kvarskatt 322 000 så... Har O haft inkomster från sitt företag som annars kan förklara en sån så stor kvarskatt. (eller skönbeskattning).

Han har inte betalat en krona i skatt. Inte redovisat för något. Beloppet stämmer väldigt väl in med den inkomst han redovisade de föregående åren.

Eftersom han inte deklarerat något bedömde Skatteverket kanske att han hade en ungefär lika stor inkomst som de föregående åren. BAM! Saftig skönstaxering!

Det är egentligen häpnadsväckande.

När kom kravet från Skatteverket? Hade han inte råd att betala? Blev det dödsstöten för honom?
Senast redigerad av rappytt 2018-07-07 kl. 01:51.
Citera
2018-07-07, 01:50
Medlem
Citat:
Han har inte betalat en krona i skatt. Inte redovisat för något. Beloppet stämmer väldigt väl in med den inkomst han redovisade de föregående åren.

Eftersom han inte deklarerat något bedömde Skatteverket att han hade en ungefär lika stor inkomst som de föregående åren. BAM! Saftig skönstaxering!

Men är det inte hans arbetsgivare som skall betala in skatten? Jag skulle aldrig kunna säga till min arbetsgivare att inte dra något i skatt? Var han inte "anställd" utan kontrakterades han som konsult som själv skulle betala skatt och sina arbetsgivaravgifter? Dvs NÅGOT måste ju universitetet betalat in för honom. Så 322 000 är ju vansinnigt stor summa...
Citera
2018-07-07, 01:52
Medlem
Citat:
Men är det inte hans arbetsgivare som skall betala in skatten? Jag skulle aldrig kunna säga till min arbetsgivare att inte dra något i skatt? Var han inte "anställd" utan kontrakterades han som konsult som själv skulle betala skatt och sina arbetsgivaravgifter? Dvs NÅGOT måste ju universitetet betalat in för honom. Så 322 000 är ju vansinnigt stor summa...

Jo, tänkte också på det precis.

Skatteverket kräver att man visar upp att arbetsgivaren faktiskt betalat in skatt, de vill se lönebeskeden, annars åker man själv på det. Orkade O inte det? Struntade han i det med? Låg det en hög med oöppnade brev därhemma...?

Kan Os anställning ha förändrats? Jobbade han väldigt lite 2016-2017? Var han själv sjuk?
Senast redigerad av rappytt 2018-07-07 kl. 01:56.
Citera
2018-07-07, 01:54
Medlem
Citat:

Eftersom han inte deklarerat något bedömde Skatteverket kanske att han hade en ungefär lika stor inkomst som de föregående åren. BAM! Saftig skönstaxering!

När kom kravet från Skatteverket? Hade han inte råd att betala? Blev det dödsstöten för honom?

Han hade ju på sina egna konton (ej gemensamma med Hanna) 1,25 miljoner kronor säger boupptecknignen. Så låter konstigt om han int hade "råd"...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in