2018-11-19, 09:14
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Han var i bråk, inte med många, med några som diskvalificerade viktig information som kunde ha fört tråden framåt. Man angrep F.E och andra skribenter som bidrog med insiderinformation för att fakta dessa presenterade inte passade agendan att det var O, alternativt ME-maffian som låg bakom mordet.

Man kan fortfarande fundera på vad syftet var med att haverera tråden om och om igen genom att angripa dom få som verkligen hade äkta information att dela med sig av, samtidigt som man hyllade uppenbara lögnare som fantiserade ihop spelskulder, försäkringsbedrägerier och annat. I bästa fall berodde det på ren dumhet och i värsta fall så ville man helt enkelt inte att sanningen skulle komma fram av rädsla för någon inbillad mordvåg som skulle drabba alla sjuka barn i riket.

Läkarvetenskapen skulle ha mycket att hämta från tråden kring vad som driver patologiska lögnare.

Det fanns fler i tråden som hade faktauppgifter och information. Några bevisade sin närhet till familjen med foton från en tavla i huset och kopior av testamentet.
Dessa postare utgjorde på något oförklarligt sätt ett hot mot vissa, framför allt F.E som attackerade och jagade bort dem - med emfas som du utryckte det. Fakta var aldrig viktigt - det var spelet, jonglerandet och möjligheten att göra illa, klämma till och förnedra med de faktauppgifter som hen hade, som lockade.

Det finns mängder av inlägg att citera i denna enorma tråd, en del påhopp framför allt på den döda Hanna från den postare vi talar om, låter sig helt enkelt inte citeras för de är så vedervärdiga.
Det gäller även många inlägg från F.E och dig själv riktade mot andra skribenter. Textrader vars enda syfte var att likt knivar göra illa, ironisera och förnedra.

Det är det som är så märkligt att det angreps och skadades så mycket i text när det hela faktiskt handlade om allas vår upprördhet över att två oskyldiga barn utsatts för brott och mördats.
Detta borde istället kunnat hålla stämningen och samtalstonen på en mjukare och mer respektfull nivå. För det var vi ju alla överens om - att mörda sina barn är alltid förkastligt.
Men det håller jag med dig om - tråden är en unik studie i interpersonella relationer som löpte amok mellan anonyma personer som aldrig träffats.

Det var även en unik tragedi i Bjärred som förhoppningsvis aldrig borde hända igen.
Den kompakta tystnaden efteråt är också unik i relation till att två oskyldiga flickebarn mördats i Sverige. I mitt tycke är tystnaden förkastlig och provocerande. Så ska man helt enkelt inte göra vid mord på två barn.
De döda barnen borde postum ha någon form av rättighet att det som hände dem inte tystas ner och glöms bort. Som ett skydd för alla levande barn, att gör någon dem riktigt illa och begår överlagt mord - kommer vi i vart fall ta reda på och offentliggöra vem som gjorde det, hur och varför eller om samhället brustit. Ingen ska komma undan fördömande vid barnamord - inte erhålla hedersbetygelser eller dedikerarade seminarier.

Jag förstår och lider med föräldrarnas nattsvarta tillvaro och ångest som det beskrivs i PM-et.
De var i helvetet. Inget som någon någonsin förtjänar att genomleva -”Du förtjänade inte sista tiden” som OHs arbetskamrat skrev. Det går att i teorin känslomässigt begripa hur de resonerat och tänkt, hur väl de från början ville och hur fel det blev. De framstår absolut inte som några onda individer, tvärtom. De ville få stopp på lidandet och smärtan de såg och upplevde och fann bara en utväg.

Men just därför, för att dessa stackars icke onda föräldrar inte såg någon annan utväg, behöver samhället visa att det finns andra alternativ och att så djup svartsyn är ett patologiskt tillstånd. De behövde inte mörda och suicidera - de behövde hjälp från instanser vars uppgift är att larma, orosanmäla, lindra och stötta. Vi kan förstå hur de tänkt och resonerat, förstå att det skedde av kärlek och förtvivlan men vi får faktiskt aldrig acceptera deras problemlösning.
Senast redigerad av Solglittret 2018-11-19 kl. 09:32.
Citera
2018-11-19, 09:18
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Var det via H:s syster? Vad skrev hon i så fall? Kollade systerns grupper på Fb och hon verkar vara inne mkt på alternativa saker överlag, healing och alternativ vård för psykisk och fysiska sjukdomar plus mot mobilstrålning och vaccin. 😲😵🙄

Nej, det var inte O:s syster, vill inte gärna outa personen pga ålder. Personen skrev inte så mycket men på en fråga av andra om H:s cancer kommit tillbaka, svarade h*n - ja men jag vill inte gå in på det.
Senast redigerad av 57Emma 2018-11-19 kl. 09:20.
Citera
2018-11-19, 09:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag föredrar ordet pseudo-altruism, som också används. För att understryka att det är gm synsätt, samt att det absolut oftast kretsar kring gm och inte kring offrens mående.

Jag blev berörd av fallet på grund av dess relativa geografiska närhet och jag minns inte att jag har varit med om något annat fall, så pass in på där två barn blev dödad. När mord begås så antar jag inte att det är kärlek och ädla motiv som ligger bakom. Det har inte att göra med att jag har en principiell negativ eller pessimistisk människosyn eller vill att spektakulära eller mer elaka saker ska komma fram än det som faktiskt är fallet.

När denna familicide begicks så antog jag därför att det måste finnas en orsak och att det inte är kärleken och en annars lycklig familj som drabbas med två sjuka barn som är bakgrunden till det som har hänt. Jag antog det så som rektorn beskrev, det har funnits problem inom familjen länge - åtminstone kring hur man ha hanterat i alla fall ett barns sjukdom - men antagligen mer.

Längre än så kommer jag inte mer. Jag kan inte bedöma pms avsändare eller avsikt, men det verkar övertyga många här. Det som är viktig att skilja är hur gm upplevde det och hur verklighetsförankrat det var. Men om man vill ha en förklaring till fallet och det stannar där att två kärleksfulla och omtänksama föräldrar som har det bra med varandra, med bra ekonomiska resurser och välutbildade av någon anledning inte hittade en bättre problemlösning än att alla måste dö - då är det så. Verkligen världsunikt i många avseendet, men också det verka kunna vara sant.
Pseudo-altruism är väl ett utmärkt begrepp om det får folk att förstå vad man menar när man beskriver olika orsaker till att föräldrar dödar sina barn.
Citera
2018-11-19, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Kära Moa och Agnes!

Det här är till er.

Ni fattas oss, vi vanliga människor i det här samhället som ni skulle dela era liv med.
Jag kände inte er.
Vet inte hur ni hade det.
Men ni skulle ju leva! Blomstra ut med era gåvor och berika livet med oss som lever...

Så blev det inte.
Ni försvann för tidigt.
Världen är farlig för små fåglar.
Alla tycker inte att de ska flyga.

Vuxna med rädslor, bekymmer gör inte det rätta.
Föräldrar med rädslor, bekymmer gör inte alltid det rätta.
Men ni skulle ju skyddas, från att tas bort allt för tidigt.
Mitt hjärta gråter mer och mer för er...

Det är något som har gått mycket fel här.
Ni var omgivna av många vuxna, som skulle skydda er.
Jag vet inte hur ni hade det, hur ni mådde, men någon/några avslutade era liv i förtid.
Det är en stor skam att det har hänt.

Föräldrar har många problem, bestämmer i sina liv och ni var oundvikligt insnärjda i garnet.
Era föräldrar kan också ha varit insnärjda i vuxna garn.
Som tror att de gör rätt.
Men som blir så fel.

Jag glömmer inte bilden av rummet med pianot och kudden på pianostolen.
När ert hem låg ute till försäljning.
Där ni inte fanns längre.
Ett piano utan pianist.

Det är tyst.
Överallt är det tyst.
Utom här, på ett forum som inte alltid är erkänt av media, Flashback.
Vi är många här, som bryr oss om er, Moa och Agnes!

Lex Moa&Agnes.
Vi är inte nyfikna.
Vi bryr oss.
Vi vill förstå. För att andra små fåglar inte ska bli vingklippta.

Kunde jag spela piano, skulle jag spela det lilla stycke jag hörde här, för er.
På en podd i P1.
Jag tänkte osökt på er när jag hörde stycket och blir extra sorgsen i hjärtat när jag hör det.
Ni var små, i en stor värld.

Må någon gräva i ert öde.
Där ska inte vuxnas egen skam få stå i vägen.
Må den riktiga sanningen få komma fram.
Så att det inte drabbar fler små fåglar.

Lyssna på några ord och pianostycket från minut 01:55 i slutet.
https://podtail.com/sv/podcast/svenska-berattelser/lakaren-som-fick-diagnosen-adhd/

Någon sa: "Det är icke annat möjligt än att förförelser måste komma, men ve den genom vilken de komma! För honom vore det bättre att en kvarnsten hängdes om hans hals och han kastades i havet, än att han skulle förföra en av dessa små."

Fint Rodja. Hur många fler små fåglar blir vingklippta? Några kanske finns därute i samma situation som Moa och Agnes. De lever kanske, men lever de på riktigt för sin egen skull? Får de möta livet, med allt roligt, sorgligt, spännande eller hålls de i bur, får ont i själ och kropp och lägger sig ned, för att långsamt dö?

Vad menar du med sista stycket?
Citera
2018-11-19, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det fanns fler i tråden som hade faktauppgifter och information. Några bevisade sin närhet till familjen med foton från en tavla i huset och kopior av testamentet.
Dessa postare utgjorde på något oförklarligt sätt ett hot mot vissa, framför allt F.E som attackerade och jagade bort dem - med emfas som du utryckte det. Fakta var aldrig viktigt - det var spelet, jonglerandet och möjligheten att göra illa, klämma till och förnedra med de faktauppgifter som hen hade, som lockade.

Det finns mängder av inlägg att citera i denna enorma tråd, en del påhopp framför allt på den döda Hanna från den postare vi talar om, låter sig helt enkelt inte citeras för de är så vedervärdiga.
Det gäller även många inlägg från F.E och dig själv riktade mot andra skribenter. Textrader vars enda syfte var att likt knivar göra illa, ironisera och förnedra.

Det är det som är så märkligt att det angreps och skadades så mycket i text när det hela faktiskt handlade om allas vår upprördhet över att två oskyldiga barn utsatts för brott och mördats.
Detta borde istället kunnat hålla stämningen och samtalstonen på en mjukare och mer respektfull nivå. För det var vi ju alla överens om - att mörda sina barn är alltid förkastligt.
Men det håller jag med dig om - tråden är en unik studie i interpersonella relationer som löpte amok mellan anonyma personer som aldrig träffats.

Det var även en unik tragedi i Bjärred som förhoppningsvis aldrig borde hända igen.
Den kompakta tystnaden efteråt är också unik i relation till att två oskyldiga flickebarn mördats i Sverige. I mitt tycke är tystnaden förkastlig och provocerande. Så ska man helt enkelt inte göra vid mord på två barn.
De döda barnen borde postum ha någon form av rättighet att det som hände dem inte tystas ner och glöms bort. Som ett skydd för alla levande barn, att gör någon dem riktigt illa och begår överlagt mord - kommer vi i vart fall ta reda på och offentliggöra vem som gjorde det, hur och varför eller om samhället brustit. Ingen ska komma undan fördömande vid barnamord - inte erhålla hedersbetygelser eller dedikerarade seminarier.

Jag förstår och lider med föräldrarnas nattsvarta tillvaro och ångest som det beskrivs i PM-et.
De var i helvetet. Inget som någon någonsin förtjänar att genomleva -”Du förtjänade inte sista tiden” som OHs arbetskamrat skrev. Det går att i teorin känslomässigt begripa hur de resonerat och tänkt, hur väl de från början ville och hur fel det blev. De framstår absolut inte som några onda individer, tvärtom. De ville få stopp på lidandet och smärtan de såg och upplevde och fann bara en utväg.

Men just därför, för att dessa stackars icke onda föräldrar inte såg någon annan utväg, behöver samhället visa att det finns andra alternativ och att så djup svartsyn är ett patologiskt tillstånd. De behövde inte mörda och suicidera - de behövde hjälp från instanser vars uppgift är att larma, orosanmäla, lindra och stötta. Vi kan förstå hur de tänkt och resonerat, förstå att det skedde av kärlek och förtvivlan men vi får faktiskt aldrig acceptera deras problemlösning.

Håller inte med helt. Jag tycker att det var ondska att O bestämde att Moa skulle sluta spela och att han redan visste att hon aldrig skulle komma tillbaka. Det fanns ingen öppning för det. Det var inte tillfälligt, utan för gott. Han hade en plan som jag ser det.

Familjen var antagligen en minisekt, med en ledare. När familjen blev bångstyrig, fick fler förebilder att knyta an till, till exempel pianolärarinnan, tog O fram kniven. Jag ser att den röda tråden i tragiken är att skärma av. O låste in sina flickor, psykiskt och så långt han kunde, även fysiskt. Han var galen, en mycket, mycket störd individ. En Dr. Jekyll och Mr. Hyde. Förklarade hur hopplöst han hade det, fick medlidande på jobbet. Därför var det kanske så svårt att rädda tjejerna. Ett mycket sällsynt fall, där skolan visste att det fanns problem inuti familjen, men de kunde inte förstå. De saknade fantasi, eller fantasin räckte inte till för att föreställa sig vad som eventuellt kunde pågå. Tjejerna hade överlevt om skolan gjort en orosanmälan. De kanske gjorde det? Allt måste upp på bordet! Ingen väljer sina föräldrar, därför finns samhället där som stöd.

Kunde O le med ögonen, eller var det bara munnen som log?

Det enda jag vet om detta, som går att bekräfta (tror inte på anonyma PM utan möjlighet att vidimera) är vad kollegorna skrev på LinkedIn. De hyllade O. Han hade förklarat hur eländigt han hade det. Han fick bekräftelse, "den sista tiden förtjänade inte du". Men flickorna då, hur mådde de?

Ingen var dödssjuk. Ingen låg för döden. O valde att mörda sin familj, med eller utan hjälp. Han var en farlig individ, ett unikum antar jag. Han började skärma av flickorna när de skulle frigöra sig. Det finns ett mönster. Det var inte en enstaka händelse, som alla övriga fall som räknats upp när fäder eller mödrar dödar sina familjer.

O visste att flickorna skulle flyga fritt nästa år, när skolan grep in. Han skulle ställas till svars för att ha burat in dem. Spelet var slut. Ödet för hans rike var utmätt.

Att medarbetare väljer att peka ut O som ängel, trots att både han och familjen hittats död, tyder på att medarbetarna behöver avprogrammeras. Om det inte är så att vi har att göra med en ny tysk barnflicka, som hade ihjäl hela familjen av svartsjuka, det perfekta brottet.
Senast redigerad av rappytt 2018-11-19 kl. 13:07.
Citera
2018-11-19, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret

Ett testamente som blev en allmän handling samma sekund den stämplades in till skatteverket och en bild på en tavla tagen utifrån genom ett fönster är inga bevis för att man tillhör familjen när man samtidigt vittnar om försäkringsbedrägerier och att flickornas läkarintyg var köpta från O;s läkarvän i Tyskland. Det visar bara att när man hittade en skribent som bekräftade ens teorier om att sjukdomarna var påhittade så lyfte man denne till skyarna och trodde varje ord.

Det är iofs bra när människor kan ändra sig men att nu med facit i hand beskriva hur personen som man tidigare beskrivit som ondskan själv plötsligt rent av går att förstå och att hen kanske inte ens var ond tyder på att man behöver bli bättre på att bedöma människor. Men framför allt att behärska sina egna känslor.
Citera
2018-11-19, 13:32
Medlem
Skulle vara intressant att veta om det var föräldrarna själva som föreslog att döttrarna hade ME? Eller O? De kanske blev duperade, läkarna, övertalade av O? Han kanske svepte in med en mapp med en fullständigt övertygande bevisning om att tjejerna led av det han ville ha det till för att få ha dem i fred i så mycket som möjligt, i tryggt förvara hemma? (Med reservation för att vi inte sett något som helst dokument som bevisar att flickorna fått någon diagnos. Bygger på rykten i tråden om att flickorna var sjuka, någon diagnos måste de ju ha haft för att hållas hemma från skolan?!

"Du skall inga andra gudar hava jämte mig". Var detta O:s koncept?
Citera
2018-11-19, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Fint Rodja. Hur många fler små fåglar blir vingklippta? Några kanske finns därute i samma situation som Moa och Agnes. De lever kanske, men lever de på riktigt för sin egen skull? Får de möta livet, med allt roligt, sorgligt, spännande eller hålls de i bur, får ont i själ och kropp och lägger sig ned, för att långsamt dö?

Vad menar du med sista stycket?

Det finns jättemånga barn där ute som berövas sin framtid av sjukdomar och olyckshändelser. Såna som vingklipps till den milda grad att de varken kan flyga eller gå. Det finns barn som säljs som sexslavar, våldtas och mördas. Det finns barn som får armar och ben bortsprängda av minor och missiler. Det finns barn som fryser och svälter till döds. Det finns så in i helvete många barn som lider av fattigdom, droger och sjukdomar så det är nästan omöjligt att ta till sig och fortfarande orka leva.

Det sista stycket är ett citat av Jesus till sina lärjungar och lyder så här i helhet:

Citat:
Och han sade till sina lärjungar: »Det är icke annat möjligt än att förförelser måste komma, men ve den genom vilken de komma!
För honom vore det bättre att en kvarnsten hängdes om hans hals och han kastades i havet, än att han skulle förföra en av dessa små.
Tagen eder till vara! Om din broder försyndat sig, så tillrättavisa honom; och om han då ångrar sig, så förlåt honom.
Ja, om han sju gånger om dagen försyndar sig mot dig och sju gånger kommer tillbaka till dig och säger: 'Jag ångrar mig' så skall du förlåta honom.»

Det tyder på någon sorts religiösa grubblerier att citera Jesus i detta sammanhang. Det blir nästan sektvarning.
Citera
2018-11-19, 13:55
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Skulle vara intressant att veta om det var föräldrarna själva som föreslog att döttrarna hade ME? Eller O? De kanske blev duperade, läkarna, övertalade av O? Han kanske svepte in med en mapp med en fullständigt övertygande bevisning om att tjejerna led av det han ville ha det till för att få ha dem i fred i så mycket som möjligt, i tryggt förvara hemma? (Med reservation för att vi inte sett något som helst dokument som bevisar att flickorna fått någon diagnos. Bygger på rykten i tråden om att flickorna var sjuka, någon diagnos måste de ju ha haft för att hållas hemma från skolan?!

Citat:
Ursprungligen postat av Skarvadhare
Varje gång någon skriver dumheter som ovan kommer jag att svara samma sak:

Jag har "sjukdomen".

Jag upplever, så här ungefär 10 år senare allt annat än hopplöshet.
Tvärtom, när jag fick hjälp, bl.a. med att sluta att leta efter Den Magiska Kuren, som skulle göra allt som förut, började jag må MYCKET bättre. Men naturligtvis är jag fortfarande sjuk....

Det går att få hjälp i svensk vanlig sjukvård. Varenda större sjukhus har specialister som kan hjälpa till, åtminstone om man accepterar sin sjukdom.

Sluta med det där dösnacket, och släng offerkoftan i soporna.

Och många som är "trötta" har något annat....

OM en eller bägge flickor verkligen fick den omdebatterade och så känsloengagerande diagnosen ME från skolmedicinen, har det ju sannolikt inte förbättrat situationen så mycket med tanke på utgången.

Jag förstår varför en diagnos kan kännas som en lättnad och en slutgiltigt förklaring, men istället för att leta diagnos verkar de ju istället lagt kraft på att leta efter behandling. Ett minst lika stort jobb.
Själva letandet upphörde inte.

Däremot gjorde kanske diagnosen att familjen blev lätta offer för allsköns kvacksalveri och pessimistisk svartsyn hos patientföreträdare med egen agenda. Det finns helt enkelt de som VILL förmedla en pessimistisk prognos. Det är väldigt skadligt när detta inte alls stämmer för varje enskilt fall och dessutom föreligger betydligt bättre prognos för ungdomar.

Dessa olycksprofeter skapar hopplöshet och förtvivlan. För sjuka och deras anhöriga blir det en domedags profetia. Kanske helt utan grund eftersom många mår bra och flera blir helt friska.
Dessa profetior kan mycket väl indirekt bidragit till barnens död.
Senast redigerad av Solglittret 2018-11-19 kl. 14:48.
Citera
2018-11-19, 15:22
Medlem
Citat:

Så kan det vara. Att läkarna blev övertalade. Delvis därför också bör de få komma till tals. Eller är det så lättvindigt som unga barn får diagnoser och sen lämnas därhän?
Att båda föräldrarna varit lika drivande har jag svårt att tro. Brukar alltid vara en som drar med den andre. Separeras de ifrån varandra så blir den andre normal igen. Möjligtvis kan pappan haft en tvångstanke längre och kanske varit manipulativ. Pappan struntade t.ex i att deklarera redan innan yngsta dottern blev plötsligt sjuk. Mamman arbetade som vanligt fram till jul. Förstår inte varför hon hade två Facebook- konton. Visste hon om det? Det ena hade inga kontakter med hennes familj alls men sympatiserade med den där ME-kliniken.
Återfall i cancer är ren spekulation enligt PM och mamman hade bara ett besök hos onkologen under det året. En sak är säkert och det är att en eller båda var allvarligt sjuka och skulle inte klarat en sinnesundersökning.
Märkligt med PM:s beskrivning av begravningen. Att det kom hundratals. Några som aldrig ens velat träffa folk medan de levde, dödar barnen, och blir hedrade? Är det en rörelse? Normalt brukar det stå att begravning har skett i stillhet, i kretsen av de närmaste. I det här fallet knappt 10 personer.
Citera
2018-11-19, 15:47
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Märkligt med PM:s beskrivning av begravningen. Att det kom hundratals. Några som aldrig ens velat träffa folk medan de levde, dödar barnen, och blir hedrade? Är det en rörelse? Normalt brukar det stå att begravning har skett i stillhet, i kretsen av de närmaste. I det här fallet knappt 10 personer.

Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
"När de begravdes i Göteborg var det en gemensam begravning med fyra vita kistor och över hundra begravningsgäster. Hannas pappa höll tal och nämnde i talet att han inom sig förstod Oskar och Hannas beslut."

Inte hundratals, utan över hundra. Kanske inte orimligt med fyra döda unga människor.
Citera
2018-11-19, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Så kan det vara. Att läkarna blev övertalade. Delvis därför också bör de få komma till tals. Eller är det så lättvindigt som unga barn får diagnoser och sen lämnas därhän?
Att båda föräldrarna varit lika drivande har jag svårt att tro. Brukar alltid vara en som drar med den andre. Separeras de ifrån varandra så blir den andre normal igen. Möjligtvis kan pappan haft en tvångstanke längre och kanske varit manipulativ. Pappan struntade t.ex i att deklarera redan innan yngsta dottern blev plötsligt sjuk. Mamman arbetade som vanligt fram till jul. Förstår inte varför hon hade två Facebook- konton. Visste hon om det? Det ena hade inga kontakter med hennes familj alls men sympatiserade med den där ME-kliniken.
Återfall i cancer är ren spekulation enligt PM och mamman hade bara ett besök hos onkologen under det året. En sak är säkert och det är att en eller båda var allvarligt sjuka och skulle inte klarat en sinnesundersökning.

Visst ja, har glömt det där om deklarationerna. Han slutade sköta sina deklarationer, från när? Momsexperten som inte klarade av det han jobbade med...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in