Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-18, 21:20
  #1
Medlem
lillapaddingtons avatar
Citat:
En pojke i 15-årsåldern i Närke döms till ungdomsvård för att ha skrivit om "negrer och pride" på Snapchat. Pojken uppger att han ville provocera invandrare som trakasserat honom och spridit rykten om att han var rasist.

Citat:
Pojkens egen rektor anmälde honom till polisen. Kammaråklagare Anna Berg valde sedan att åtala 15-åringen för hets mot folkgrupp, och nu döms pojken till ungdomsvård.
"Särskilt behov av vård"
Citat:
– För cirka två år sedan umgicks jag med invandrare och jag vet hur det såg ut med kriminalitet då för många av dem skötte inte sig och brydde sig inte om regler. Jag fick nog av det och slutade att umgås med dem. Så började dem att sprida massa rykten, sade pojken.

http://www.friatider.se/mobbad-pojke...ll-ungdomsv-rd
Vad ska man säga? Vi lever i ett sjukt land, där femtonåringars liv kan förstöras pga åsiktskorridoren. Man får hoppas att domen inte kommer att försvåra hans liv allt för mycket. Fyfan säger jag bara.
Citera
2018-11-18, 21:23
  #2
Medlem
Jag hatar n ordet. Man känner sig så undergiven på något sätt.Tråkigt att ytterligare ett barns liv blir förstörd dock. Ungdomar är impulsiva ibland och säger saker de inte menar.
Citera
2018-11-18, 21:27
  #3
Avstängd
Polemikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-mail
Jag hatar n ordet. Man känner sig så undergiven på något sätt.Tråkigt att ytterligare ett barns liv blir förstörd dock. Ungdomar är impulsiva ibland och säger saker de inte menar.
Det är ju du själv som lägger vikt i ordet.
När en annan svart säger "neger" så är det inga problem men när en vit säger det blir det ett jävla liv, det kallar jag rasism.
Citera
2018-11-18, 21:28
  #4
Medlem
Kozitass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillapaddington
http://www.friatider.se/mobbad-pojke...ll-ungdomsv-rd
Vad ska man säga? Vi lever i ett sjukt land, där femtonåringars liv kan förstöras pga åsiktskorridoren. Man får hoppas att domen inte kommer att försvåra hans liv allt för mycket. Fyfan säger jag bara.
Rättsfall
När ordet "neger" kombinerats med nedsättande förstärkningsord, nedsättande förstärkande suffix eller omotiverat kopplas till olagligt eller olämpligt beteende, så finns det exempel från svensk rättsskipning på att människor dömts, oftast för förolämpning eller förtal[22];

År 2011 dömdes en 16-årig flicka i hovrätten för förolämpning till att betala 5000 kr i skadestånd till en klasskamrat efter att ha kallat henne "jävla negerfitta".[23]

I januari 2014 fälldes en 16-årig flicka för förolämpning efter att ha kallat en pojke för "jävla neger".[24]

Smädelsen "Negerjävel" i kombination med generaliserande uttalanden om målsägandes lukt och etniska tillhörighet[25], rubriken "negerpappa" kombinerat med en video föreställande olagligt beteende, [26] har bägge lett till fällande dom för hets mot folkgrupp.[25]

Åklagarmyndigheten skrev 2012 att det inte är "påkallat från allmän synpunkt att väcka ett allmänt åtal för förolämpning när gärningsmannen i affekt eller vrede vid ett enstaka tillfälle uttalat t.ex. ”bögjävel”, ”fascistpolis”, ”neger” eller ”jävla svartskalle”".[27]

Ansvarig åklagare avskrev i slutet av 2014 anmälan mot en man, som beskrivit sig så som sittandes "här med två negrer", då uttalandet inte ansågs utgöra lagbrott med motiveringen "I dagens samhälle torde det råda en allmän uppfattning att ordet neger kan vara negativt laddat och att det därför är olämpligt att använda detta ord. Ordet i sig innehåller dock ingen sådan nedsättande eller kränkande värdering att det är ägnat att såra en annan persons självkänsla". Åklagarmyndighetens utvecklingscentrum i Malmö fann inte skäl att ändra nedläggningsbeslutet efter en överprövning föranledd av att Antidiskrimineringsbyrån "Malmö mot diskriminering" bistod anmälaren i att överklaga nedläggningsbeslutet.[28][29]

KÄLLA, WIKIPEDIA
Citera
2018-11-18, 21:36
  #5
Medlem
ElvisFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlitorisKalle
Citera mig när det kommer fram ett namn på rektorn. Då jävlar.

Varför i hela världen anmäler rektorn eleven? Förr i tiden ringdes föräldrarna som fick komma dit för samtal. Att bli anmäld har inte samma pinsamma effekt utan bidrar mer till att föräldrarna blir förbannade och ta än mer barnet i försvar.

Citat:
Ursprungligen postat av Kozitas
Han begick faktist ett brott...Med bevis..

Ja, det är verkligen ett hemskt brott som skal straffas. Hade det varit en neger som våldtagit en 12-åring hade det blivit saft och bullar.
Citera
2018-11-18, 21:37
  #6
Avstängd
Bra gjort av rektorn. Hoppas snorungen lär sig en läxa.
Citera
2018-11-18, 21:38
  #7
Medlem
ElvisFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surlai
Bra gjort av rektorn. Hoppas snorungen lär sig en läxa.

Negrerna som mobbade killen, vad tycker du skall hända med dom?
Citera
2018-11-18, 21:39
  #8
Medlem
lillapaddingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kozitas
Han begick faktist ett brott...Med bevis..
Faktumet att majoriteten av svenskar är lättkränkta försvinner inte. En icke lättkränkt rektor skulle inte ha polisanmält utan skulle ha haft samtal med 'GM' samt mobbarna. Vanliga skolslagsmål polisanmäls inte...
Citera
2018-11-18, 21:40
  #9
Medlem
lillapaddingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surlai
Bra gjort av rektorn. Hoppas snorungen lär sig en läxa.
Är inte mobbning värre än att skriva 'neger' på snapchat till ALLA och inte riktad till något speciell person?
Citera
2018-11-18, 21:42
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kozitas
Han begick faktist ett brott...Med bevis..
Det innebär inte per automatik att det han gjorde var fel. Världen är full av idiotiska lagar som borde avskaffas.
Citera
2018-11-18, 21:48
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillapaddington
Är inte mobbning värre än att skriva 'neger' på snapchat till ALLA och inte riktad till något speciell person?
Jag blev oskyldigt anklagad som 15-åring för en massa och att vara rasist utan att använda ordet, hakkors eller pride som svar. Det är uppenbart att samhället påverkar ungdomar mer negativt, exempelvis personer som skriver i tråden och samtidigt så har rektorn och andra inblandade uppträtt mycket märkligt. Jag utgår ifrån att rektorn normalt polisanmäler varenda gång en tjej kallas hora på skolan och liknande som exempelvis svennefitta och annat. Noll tolerans är bra budskap men då ska det gälla alla försök att hetsa mot någon pga ursprung och kön.

Jag tycker det är häpnadsväckande med ungdomsvård (om det bara gäller hans Snap) när han knappast har terrorhotat eller exempelvis planerat att döda sina skolkamrater. Vad gör vi åt alla vuxna på nätet då? Tror dialoger och samtal är bättre än att man straffar ungar för skräpsamhället som uppstått med teknologin.
Citera
2018-11-18, 21:51
  #12
Medlem
Appelskrutten123s avatar
Helt rätt att döma pojken, att han var mobbad är i juridiskt mening irrelevant.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback