2018-11-18, 13:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
En befogad fråga - och svår att besvara när man inte vet hur saker och ting verkligen förhöll sig.

En orosanmälan är ju sällan det första man tar till - utan man börjar med ett ömsesidigt och respektfullt samarbete mellan föräldrar och skola (och i detta fall sjukvård) där man gemensamt uttömmer alla möjligheter. Detta kräver att var och en tar ansvar för sin egen ansvarsbit - föräldrar utifrån sitt föräldraansvar, skolan utifrån skolansvaret och sjukvården utifrån sin profession.

Om det visar sig att föräldrar inte vill eller förmår att ta sin del av ansvaret, så har man ibland ingen annan möjlighet än att göra en orosanmälan för att få ytterligare stöd i arbetet med att hjälpa barnet.

Det tycks ju faktiskt ha varit så som du skriver, att man från skolans håll bedömde att både föräldrarna och skolan gjorde allting rätt. Frågan är om skolan uppfyllt alla delar av sitt skolansvar (och det vet vi ingenting om). Man erbjöd undervisning i hemmet under lång tid - men mer? Jag undrar om man i skolan har rannsakat sitt agerande och möjligen insett att man borde ha gjort mer eller mindre av något, gjort någonting annorlunda osv. Det kan ju även vara sådant som bidrog till det snabba beslutet att förändra rutinerna kring obligatorisk soc. anmälan vid redan ganska måttlig skolfrånvaro.

Har skolan lyssnat för mycket på föräldern (föräldrarna) och låtit hans (hennes) önskemål vara styrande, och därmed försummat andra aspekter i situationen? Om det var på det viset - och om skolpersonalen så småningom kom till insikt om detta - så kan man förstå deras val att inte göra en orosanmälan. En orosanmälan mot familjen hade kunnat slå tillbaka mot skolan - en utredning hade kunnat visa att skolan direkt eller indirekt bidragit till att vidmakthålla en situation som inte blev bra för barnen. Jag säger inte att det var på det viset, för det kan varken jag eller någon annan veta. Men det är en viktig sak att utreda, för att sätta ljuset på fenomen som detta. Det kommer absolut att finnas andra fall (inte där barn mördas för det är sällsynt) där skolor behöver jobba med att analysera sin egen roll och sitt eget ansvar.

Med facit i hand är det naturligtvis vansinnigt att det inte gjordes en anmälan. Kanske är det därför kommunen satt in en regel om anmälningskrav vid 20% frånvaro, för att försäkra sig om att socialtjänsten kommer in i ärenden vid hög skolfrånvaro även om det för ögat ser ut som att allt går rätt till och att föräldrarna tar sin del av ansvaret.
Citera
2018-11-18, 13:34
Medlem
Ett PM på beställning. Är det inte någon som beskrivit ungefär samma sak tidigare i tråden?
Om det finns någon sanning i detta PM som någon med anknytning till pappan skrivit så har i alla fall journalisterna stor anledning att väcka debatt.
Börjar med sjukvården. Är ”sjukvården” synonymt med barnkliniken på Lunds Universitetssjukhus? Alarmerande oavsett vem och hoppas att de anmäler sig själva. De säger sig aldrig tidigare har diagnosticerat ett så ungt barn med ME och sedan diagnosticerar de ytterligare ett barn i exakt samma ålder och dessutom i samma familj. Fattade aldrig misstankar? Lades aldrig barnen in för utredning? Sen beskrivs i PM hur barnen ligger hemma, alltså inte på sjukhus märkligt nog, och kvider i smärtor och inte orkar stiga upp. Då kommer vi till skolan och deras roll. Börja med att intervjua lärarna som vistades i huset och ställ sedan rektorn mot väggen igen. Planerade skolan för äldsta dotterns återinträde i skolan samtidigt som hon höll på att tyna bort? Är det ett rykte att äldsta dottern gick på terminsavslutningen?
Beskrivningen i PM är en förskönande efterrekonstruktion av ett bisarrt dubbelmord. Kanske trippelmord. Pappan som spammar sina kollegor efter sin död. Föräldrar som spelar in digitala bevis. Digitala bevis måste väl anses vara röst och/eller bild? Kollegor som hedrar en pappa som mördar sina barn. Släkten som verkar acceptera och aldrig agerat. Scientologer allihopa? Varsågod media, gräv, berätta för oss varför två unga barn inte fick växa upp.
Citera
2018-11-18, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Se det fetade. Jag är helt enig med dig om detta. En familj med två föräldrar som båda sitter vid sina datorer och skriver självmordsbrev till en massa personer där de förklarar varför de tänker mörda sina barn torde utåt sett inte ha förefallit fullt kapabla att ta hand om två sjuka barn inför de myndighetspersoner som de trots allt hade kontakt med. Professionella, kompetenta lärare och vårdpersonal borde nog ha kunnat läsa av att det inte stod rätt till och att barnen befann sig i uppenbar fara. Om man ska tro på PMet så var det en familj i fullt sönderfall. Det borde ha märkts. Barn har omhändertagits akut på betydligt oklarare grunder än de som verkar ha varit för handen i detta fall.

Det börjar koka ner till två alternativ. Det ena att inget märktes utåt. En eller två iskalla föräldrar iscensatte och regisserade hela processen och höll masken utåt. Allt verkade bra, föräldrarna föreföll kapabla att ta hand om allt trots att det var "kris" som rektorn sa. Det andra alternativet är att allt var fullt kaos i familjen på grund av att föräldrarna hade gått in i en självmords-/mordpakt där de endast brydde sig om att planera sin egen och döttrarnas död. Och det borde verkligen ha skickat tydliga signaler till omvärlden. De var trots allt fyra personer i familjen. Lärare kom och gick i hemmet. De träffade vårdpersonal.

Sen undrar jag hur breven fanns lagrade i datorn. Om PMet är riktigt i det avseendet måste då polisen ha gått in och hindrat leveransen efter att datorerna beslagtagits. Antar jag. Och hur var de tänkta att skickas? Från mitt Word-program går det inte att skicka några brev direkt, utan det måste ske via mail. Hur man uppskjuter leverans av mail har jag inte heller kläm på för om det finns någon sådan funktion har jag aldrig behövt använda mig av den. Någon kanske vet och kan reda ut detta.

Citat:
Det är naturligtvis ingen slump att skolan förändrade sina rutiner angående orosanmälan i samband med skolfrånvaro, så gott som direkt efter tragedin. Det var ju ett indirekt erkännande från skolans sida, om att de agerat felaktigt och borde ha gjort en orosanmälan. Och nej – vi vet inte om en orosanmälan hade varit till hjälp, men vi vet i alla fall att utan orosanmälan blev det inte bra.

Man kan även undra över sjukvården: gjordes inte någon orosanmälan därifrån heller?

Det skrivs då och då i tråden om att ingen såg någon anledning att göra orosanmälan och att ingen kunde tro att barnen skulle bli dödade. Självklart kunde ingen tro det, eftersom det är så extremt ovanligt att barn dödas av föräldrar i sina hem. Men en orosanmälan ska inte göras enbart när man är rädd för att barn ska dödas, eller om man misstänker att de blir slagna eller vanvårdade i hemmet. Det är inte bara sådana grava misstankar som motiverar anmälan! Det är inte bara smutsiga och utsvultna barn, eller barn med blåmärken, som ska uppmärksammas.

En orosanmälan är precis det som ordet anger; man känner oro för ett barn i något avseende. Man kan anmäla sin oro för att barnet inte verkar få sina grundläggande behov tillgodosedda, för att föräldrar inte verkar förstå sina barns behov, för att föräldrar inte tycks kunna eller vilja samarbeta med de ”professionella hjälpare” som barnet behöver få hjälp av, för att föräldrar inte söker hjälp för egen del när de inte mår bra och inte klarar av sin föräldrauppgift, om barn av någon anledning hindras eller hämmas i sin utveckling, om barn av föräldrarna förvägras den sjukvård som förordas av läkare – med andra ord: allt som gör att ett barn riskerar att inte får de utvecklingsmöjligheter som alla barn behöver och har rätt till - emotionellt, intellektuellt, socialt och rent fysiskt i fråga om ”vanlig omvårdnad.”

Utifrån det som beskrivits i tråden finns det många, många frågetecken om föräldraförmågan, om barnens isolering, om samarbetet med skola och sjukvård med mera, med mera. Föräldrars sociala ställning eller status, har givetvis ingenting med anmälan att göra.

Tack för era inlägg.

Man får inte glömma att de som planerar familicide kan tycka oerhört synd om sig själva och förmedlar detta till omvärlden. Och även om situationen kan vara utmanade (sjukdom, ekonomisk kris, skilssmässa) så är det vanliga att man hittar lösningar och hjälp. Men då måste man också fråga om det och vill ha det. Har var det någon/några som hellre vill dö. Men barnen blev helt säker inte frågat om detta. En eller två föräldrar tyckte här mycket mer synd om sig själv, fokuserade på sin egen situation än på barnens. Och det är det som är så provocerande att en föräldrar/föräldrarna inte gjorde allt för att hitta en lösning. Det är det som förväntas av föräldrar. Och att denna självömkan och egoism eventuellt kan väcka någon form av ”förståelse” (i meningen att man begriper bättre inte i meningen att man tycker det var rätt, det tycker ingen här, jag vet) - det begriper jag inte.

Ett par där en verkar konstant prata negativ om den andra är inte ”tight” för mig. Något här stämmer inte, det saknas något avgörande. Som sagt om något i detta pm stämmer så är det den bilden gm försöker förmedla till omvärlden. Manipulation nästan 1 år efter döden. Är det möjligt??? Är det ingen med mer kunskap som vill få slut på det här? Varför är det så viktig att förmedla bilden av ett tight föräldrarpar som kämpade förtvivlad och inte fick hjälp? Om det var så, så vore familjen i livet idag.

Det måste ha varit stora problem inuit familjen, som förhindrade möjliga lösningaväger som alla andra familjer hade valt.
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2018-11-18 kl. 14:07.
Citera
2018-11-18, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Samtidigt, om det uppfattades som att föräldrarna gjorde allt som stod i deras makt, sökte hjälp, samarbetade väl med alla instanser och för ögat såg ut som att de höll ihop sig, vad är det som ska anmälas?

För att än en gång anknyta till frågan om ”vad skulle anmälas?” så skriver jag ner några punkter som jag själv ser som motiv för anmälan. Obs, detta bli mycket teoretiskt/hypotetiskt eftersom jag skriver med facit i hand. Men jag tänker att det jag skriver kan vara exempel på sådant som kan föranleda en orosanmälan.

1.Hur ska ett barn kunna få en god utveckling om hon är isolerad i sitt hem under flera år? En invändning till detta skulle kunna vara: Ja, men hon var så sjuk att det fanns ingen annan lösning. Min undran: Ja, men har man uttömt alla möjligheter? Kan socialtjänsten hjälpa till med att få igång ett samarbete som medför att fler alternativ för att minska isoleringen skapas?

2.Flickan är alltför sjuk för att orka någonting, hon mest bara sover och gråter. Min undran: Vilka insatser är prövade, vad har sjukvården, BUP, elevhälsa med flera redan gjort och vad kan göras mer?

3.Föräldrarna befinner sig i djup kris. De är olyckliga över barnens hälsa. Min undran: Vilket stöd har getts till föräldrarna? Praktiskt stöd, samtalsstöd och eventuell medicinsk hjälp? Har föräldrarna tagit till sig hjälpen? Om inte - måste barnen (tillfälligt) skiljas från sina föräldrar tills föräldrarna fått hjälp med att komma på fötter? Kan vuxna som själva befinner sig i djup kris orka med att vara stöd för sina olyckliga och sjuka barn?

4. Flickan har suicid-tankar. Min undran: vilken hjälp har hon fått med dessa?

5. Barnen blev bara sämre och orkade endast med färre och färre undervisningstimmar i hemmet. Min undran: är det meningsfullt att fortsätta med hemundervisningen – eller är det någonting helt annat som ska göras?

6. Hade barnen någon samtalskontakt (vuxen) utanför familjen? Som de träffade regelbundet? ”Familjen var i kris” – alltså även barnen. Hur hjälper man barn i kris? Direkt efter att tragedin hade inträffat, uttalade sig representanter för barnens skolor ganska mycket i media, och berättade om det omfattande krisstöd som gavs till övriga elever på skolorna. De som levde vidare fick krisstöd – vilket krisstöd gavs till de som nu var döda, medan de ännu levde?
Citera
2018-11-18, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Jag har läst pm:et. Det finns ändå omständigheter i den här tragedin som inte överensstämmer med innehållet i pm:et, t.e.x om barnen var så trötta och mest sov hela dagarna hur kunde de prestera så bra i skolan? Det är bara en av många exempel.
A hade ganska stora anpassningar i sin anpassade ”skolgång”.

Citat:
De bestämde att hon skulle koncentrera sig på kärnämnena svenska, matte, samhälle, naturkunskap och engelska. Eftersom hon var estetiskt intresserad skulle hon också fortsätta med bild.
Hemkunskap, idrott, musik och moderna språk prioriterades bort.

För att komma in på ett studieförberedande program krävs godkänt i 12 ämnen, för ett yrkesprogram 8. Man prioriterade bort allt som inte var nödvändigt för gymnasiet.

M;s anpassning var att man plockade bort elevens val och idrott. I dokumentationen beskrivs det så här:
Citat:
Hon beskrivs samtidigt som "social och noggrann och vill inte komma efter". Men vid nästa möte konstaterade man att 11-åringen inte hade blivit bättre. Ett intyg lämnades till skolan innan hemundervisningen tog vid på heltid tre dagar i veckan.

Att flickorna presterade så bra i skolan är snarast en trådsanning från några skribenter som har försökt få dom att framstå som mer friska än vad dom i själva verket var. På samma sätt som stojandet i poolen och springandet i affärer. Man har gjort övertolkningar av små fragment av information.
Citera
2018-11-18, 14:19
Medlem
Citat:

5. Barnen blev bara sämre och orkade endast med färre och färre undervisningstimmar i hemmet. Min undran: är det meningsfullt att fortsätta med hemundervisningen – eller är det någonting helt annat som ska göras?
Vi har skolplikt i landet, möjligen kan den brytas vid svår sjukdom och vård i livets slutskede. Man bedömde väl inte att man var där ännu.
Citera
2018-11-18, 14:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Tack för era inlägg.

Man får inte glömma att de som planerar familicide kan tycka oerhört synd om sig själva och förmedlar detta till omvärlden. Och även om situationen kan vara utmanade (sjukdom, ekonomisk kris, skilssmässa) så är det vanliga att man hitta lösningar och hjälp. Men då måste man också fråga om det och vill ha det. Har var det någon/några som hellre vill dö. Men barnen blev helt säker inte frågat om detta. En eller två föräldrar tyckte här mycket mer synd om sig själv, fokuserade på sin egen situation än på barnens. Och det är det som är så provocerande att en föräldrar/föräldrarna inte gjorde allt för att hitta en lösning. Det är det som förväntas av föräldrar. Och att denna självömkan och egoism eventuellt kan vecka någon form av ”förståelse” (i meningen att man begriper bättre inte i meningen att man tycker det var rätt, det tycker ingen här, jag vet) - det begriper jag inte.

Ett par där en verkar konstant prata negativ om den andra är inte ”tight” för mig. Något här stämmer inte, det saknas något avgörande. Som sagt om något i detta pm stämmer så är det den bilden gm försöker förmedla till omvärlden. Manipulation nästan 1 år efter döden. Är det möjligt??? Är det ingen med mer kunskap som vill få slut på det här? Varför är det så viktig att förmedla bilden av ett tight föräldrarpar som kämpade förtvivlad och inte fick hjälp? Om det var så, så vore familjen i livet idag.

Det måste ha varit stora problem inuit familjen, som förhindrade möjliga lösningaväger som alla andra familjer hade valt.

Saken är den att det inte finns ett svar på den här historien som skulle kunna ge dig ro. Du fortsätter att söka för att du tror att du ska bli av med din gnagande känsla. Det kommer aldrig hända. Vad skulle kunna vara en acceptabel eller begriplig orsak till att en förälder med berått mod tar död på sina barn? Ingenting, i min bok. Det spelar ingen roll hur spektakulära teorier man än kan komma på. Incest, narcissism, sekter, misshandel, psykopati eller personlighetsklyvning eller allt på en gång, nix, inte ok eller begripligt!

Man.
Dödar.
Inte.
Sina.
Barn.

Punkt.Slut.
Senast redigerad av japanesa 2018-11-18 kl. 14:24.
Citera
2018-11-18, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Jag har läst pm:et. Det finns ändå omständigheter i den här tragedin som inte överensstämmer med innehållet i pm:et, t.e.x om barnen var så trötta och mest sov hela dagarna hur kunde de prestera så bra i skolan? Det är bara en av många exempel.

Ja, det undrar man ju över. Frågan är om de citat om flickornas hemundervisning, som flitigt förekommer i tråden, kan höra hemma i en äldre tidsperiod? Har för mig att det finns nåt citat om att den ena flickan (eller båda) var nyfikna på lärandet och presterade bra. Tror att dessa ord härrörde sig från nåt protokoll som förts vid ett av de uppföljningsmöten som hållits i skolan, med föräldrarna. Men när? Jag får för mig att det var ett tag sedan? Någon gång under läsåret 2017/2018? Eller ännu tidigare? Kanske alldeles i början av A's hemundervisning?

Så vitt jag jag vet så har vi aldrig hört talas om något protokoll eller uppföljningsmöte från höstterminen 2017 - utom möjligen alldeles i början av den terminen, i samband med att M skulle påbörja sin hemundervisning. Men sedan? Det har skrivits att man planerade en uppföljning i slutet av höstterminen 2017, men att rektor och förälder genom mejlkontakt enades om att detta möte skulle kunna vänta till i början av 2018.

Innebär detta att inte något möte med föräldrar, skola (och sjukvård) hölls under hela den ödesdigra höstterminen 2017? Eller förekom det möten som vi inte känner till? Det framstår som en väldigt lång tidsperiod utan uppföljning, i en sådan extrem situation. Nu var det ju dessutom en helt ny situation i och med att inte bara ett, utan två barn hade hemundervisning.

Om det var så att flickorna blev sämre och sämre under hösten 2017, och man fick minska ner på antalet undervisningstimmar, så vore det definitivt befogat med täta uppföljningar. Den flicka som tidigare var "nyfiken på lärandet och presterade bra" verkade ju ha hamnat i ett helt annat läge under hösten 2018? Finns detta dokumenterat i skolprotokoll?
Citera
2018-11-18, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Saken är den att det inte finns ett svar på den här historien som skulle kunna ge dig ro. Du fortsätter att söka för att du tror att du ska bli av med din gnagande känsla. Det kommer aldrig hända. Vad skulle kunna vara en acceptabel eller begriplig orsak till att en förälder med berått mod tar död på sina barn? Ingenting, i min bok. Det spelar ingen roll hur spektakulära teorier man än kan komma på. Incest, narcissism, sekter, misshandel, psykopati eller personlighetsklyvning eller allt på en gång, nix, inte ok eller begripligt!

Man.
Dödar.
Inte.
Sina.
Barn.

Punkt.Slut.

Nu handlar det inte om att jag ska bli av med en gnagande känsla, men att någon som har kunskap ( till exempel polis) förhoppningsvis delger mer information och att de åtgärda som behövs göras görs - de utredningar som andra här har nämnd till exempel. För egen del tror jag inte jag har något problem att komma acceptera den förklaring om den kommer ges - när den ges baserad på nästan ett års utredning och inte efter 10 dagar. Är det så att O och H spelade in sina filmer där de förklarar för sina anhöriga att de tyvärr inte se någon annan lösning på sitt problem än att alla lämna jorden - då är det så. Hur de kom dit kommer man inte att få reda på, det är jag medveten om. Men tills dess är jag tveksam till vissa pm.

Det behövs inte mer dramatik för min del. Anledningar för familicide är brutala i sin ”enkelhet”. Jag bara vägrar att acceptera altruisms teorin.

Ett par i Tyskland är anklagad att ha dödad sina två barn 10 och 13 år gamla i augusti i år. Föräldrarna var på väg att begå självmord i en bil med löpande motor i en garage. Det var två akademiker, en käkkirugen och en tandläkare. Föräldrarna blev räddade, barnen var bortom all räddning. Än vet man inte vem som dödade barnen, men man går utifrån att man var överens och sitter man gemensam i en bil för att invänta döden utan tvång kan man nog går utifrån att det gjordes i samförstånd.

Det tog inte en vecka och så visste man att paret hade skulder, huset skulle överlämnas till de nya ägarna samma dag allt hände - efter att huset såldes i en utmätningsauktion. Käkkirugen hade mistet sin legitimation för två år sedan och jobbade inte mer. Paret hade ett utpräglat luxusliv, som inte kunde finansieras mer, skrivs det. Det livet som man har fört hittills kunde man inte leva mer.

Man dödar inte sina barn. Men tyvärr händer detta fruktansvärd tragiska. Men det händer inte ett lyckligt föräldrapar på grund av att två barn är sjuka - särskild inte om det handlar om ME/SEID.
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2018-11-18 kl. 17:29.
Citera
2018-11-18, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Nu handlar det inte om att jag ska bli av med en gnagande känsla, men att någon som har kunskap ( till exempel polis) förhoppningsvis delger mer information och att de åtgärda som behövs göras görs - de utredningar som andra här har nämnd till exempel. För egen del tror jag inte jag har något problem att komma acceptera den förklaring om den kommer ges - när den ges baserad på nästan ett års utredning och inte efter 10 dagar. Är det så att O och H spelade in sina filmer där de förklarar för sina anhöriga att de tyvärr inte se någon annan lösning på sitt problem än att alla lämna jorden - då är det så. Hur de kom dit kommer man inte att få reda på, det är jag medveten om. Men tills dess är jag tveksam till vissa pm.

Det behövs inte mer dramatik för min del. Anledningar för familicide är brutala i sin ”enkelhet”. Jag bara vägrar att acceptera altruisms teorin.

Ett par i Tyskland är anklagad att ha dödad sina två barn 10 och 13 år gamla i augusti i år. Föräldrarna var på väg att begå självmord i en bil med löpande motor i en garage. Det var två akademiker, en käkkirugen och en tandläkare. Föräldrarna blev räddade, barnen var bortom all räddning. Än vet man inte vem som dödade barnen, men man går utifrån att man var överens och sitter man gemensam i en bil för att invänta döden utan tvång kan man nog går utifrån att det gjordes i samförstånd.

Det tog inte en vecka och så visste man att paret hade skulder, huset skulle överlämnas till de nya ägarna samma dag allt hände - efter att huset såldes i en utmätningsauktion. Käkkirugen hade mistet sin legitimation för två år sedan och jobbade inte mer. Paret hade ett utpräglat luxusliv, som inte kunde finansieras mer, skrivs det. Det livet som man har fört hittills kunde man inte leva mer.

Man dödar inte sina barn. Men tyvärr händer detta fruktansvärd tragiska. Men det händer inte ett lyckligt föräldrapar på grund av att två barn är sjuka - särskild inte om det handlar om ME/SEID.

Det var intressant (men hemskt) det som du berättar om den tyska familjen. I det fallet var det väl starka inslag av social skam? Och skam är väl en av de känslor som vi människor har allra svårast att uthärda och som vi till varje pris vill undvika. Fanns det inslag av skam även i Bjärredfamiljens liv? Det vill säga, något som vi inte känner till och som vi kanske inte heller någonsin får veta,

Håller med dig om det du skrev i ett tidigare inlägg: Om familjen kämpat så förtvivlat efter att få hjälp så borde den ha varit vid liv idag. Och, som du skriver: varför verkar det vara så viktigt att förmedla den här bilden, av den kämpande familjen som inte fick hjälp utan var tvungen att ta saken i egna händer och välja bort livet?
Citera
2018-11-18, 18:35
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Utvidgade självmord sker ofta för att mördaren inte tror att familjen ska klara sig själv efter man tagit livet av sig. Det är inte ovanligt att någon i familjen är vårdkrävande av psykiska eller somatiska orsaker.
Citat:
Alternativt 2 självmord och 2 mord.
Citat:
2 självmord, 2 barmhärtighetsmord.

Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
PMet är i sin andemening identiskt med detta inlägg från mitten av
februari.

(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Jo, den postaren skrev också dessa tre citerade inlägg ovan inom sju resp tolv timmar efter att de döda hittats. När knappt någon annan ens hade info om hur många döda det var.
Så postaren FE hade nog korrekt info och teorier från annat håll.
Problemet var att postaren FE var en så otrevlig sk-thög som ville spela allan som den enögde kungen bland oss andra blinda. Därför försvann hens uppgifter och teorier i bruset av alla sarkasmer, personangrepp och förolämpningar hen levererade.

Förr fanns det regler kring att en Lex Maria-anmälan till IVO måste göras om en patient begår självmord inom 30 dagar från sista besöket på en psykiatriskt mottagning. Denna regel är numera borttagen sedan något år.

Man har under flera år debatterat kring andra våldsbrott - ex Lotta fallet, fallet när en psykiatrisk patient dödade ett barn vid gungorna i Växjö - om inte också våldsbrott mot andra, utövade av någon som går hos psykiatrisk klinik, borde rendera i extra utredning av ansvariga, men i stället blev det tvärt om. Även suicid hos en psykiatrisk patient togs bort som orsak till extra utredning och översyn. Ingeting av det som utförs av en frigående, icke inlagd psykiatrisk patient renderar numera någon extra utredning alls - tyvärr..

Nu hade nog inte den tidigare regeln om utredning vid suicid inom 30 dagar resulterat i en utredning i Bjärredsfallet om regeln funnits kvar - sannolikt var inte de suiciderade föräldrarna under sjukvårdens vingar, utan möjligen de mördade barnen.

Men i det här extrema fallet i Bjärred borde nog alla kontakter som föräldrarna och barnen haft med sjukvården, skolan och andra instutioner gås igenom och synas extra noga. På något sätt har man dragit ur proppen till föräldrarnas hoppfullhet och tillit till framtida hjälp.

Vad som gjorts eller inte har jag igen aning om. Men två sedan år/månader hem-isolerade prepubertala flickor ska naturligtvis ges regelbunden enskild psykologkontakt, utredas inneliggande och Soc ska vara kontaktat. Hade Agnes givit uttryck för suicidala tankar, som omnämndes i PM-et, skulle hon naturligtvis utretts och vårdats på barnpsyk - länge.

Så därför hoppas jag att allt högre röster kan tvinga fram fakta kring vad som gjorts och missats när två allt sämre flickebarn kan få dubbel hemundervisning, utan att man funderar över om deras och föräldrarnas psyke inte kommer ta allvarlig skada.
Senast redigerad av Solglittret 2018-11-18 kl. 19:28.
Citera
2018-11-18, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo, den postaren skrev också dessa tre citerade inlägg ovan inom sju resp tolv timmar efter att de döda hittats. När knappt någon annan ens hade info om hur många döda det var.
Så postaren FE hade nog korrekt info och teorier från annat håll.
Problemet var att postaren FE var en så otrevlig sk-thög som ville spela allan som den enögde kungen bland oss andra blinda. Därför försvann hens uppgifter och teorier i bruset av alla sarkasmer, personangrepp och förolämpningar hen levererade.

Jag vill minnas att F.E var en väldigt insatt och analyserande skribent som med emfas, med all rätt, reagerade mot några skribenters idiotiska angrepp på Riksförbundet för ME/Cfs patienter som man kallade för ME-maffian och anklagade för att ligga bakom tragedin. Det var framför allt två skribenter som bedrev en formidabel förtalskampanj mot drabbade och anhöriga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in