2018-11-18, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Provar med ett inlägg igen och får se hur länge det finns kvar. Det här fallet kommer aldrig att kunna förstås från ett PK-perspektiv utan här behövs sektkunskap för att förstå hur detta kunde ske och hur tråden manipuleras. Lägger inte in mer tankar då de kommer att bli raderade men spinn vidare om ni har kust istället för att svamla på om att de var som ni själva och skall förstås utifrån era offtast alldagliga liv. Stora sekter har resurser, är experter och lever på att manipulera de godtrogna så att sekten överlever. Klart sektfall, jag har varit där och känner igen planen som hänt, kommer fram så visst skaver det .

Detta blir mitt sista inlägg på ett tag (till mångas glädje, kanske? .
Jag tycker inte att förklaringarna i PM:et är bättre än de vi redan fått om och om igen. Något skaver fortfarande, om inte ännu mer nu.

Jag har inte fått PM:et så kan inte avgöra avsändarens trovärdighet. Kan inte heller veta om det fanns mer information i PM:et som inte kommit fram, kanske för att mottagarna lovat detta. Och att det är pga denna eventuella ytterligare information i kombination med en trovärdig avsändare som gör att så många verkar köpa detta. Jag gör det inte, för det är i mina ögon inte så mycket mer än en sammanfattning av lite olika teorier och information som löpande framkommit redan.

Jag kanske framstår som konspiratorisk (kanske även det till mångas glädje?) men då får det vara så.
Citera
2018-11-18, 11:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag tror på PM-et, trots alla tankar på alla andra möjliga scenarier
Det är - till slut - något som i teorin går att greppa.

Men om det stämmer har verkligen omgivningen och samhället helt missat vad som var på gång.
Att ingen såg, förstod eller reagerade och erbjöd/tvingade på dem mer hjälp, psykiatriskt stöd eller vad som nu hade behövts. Flickorna svävade i livsfara och även föräldrarna borde satts på vårdintyg då de var en fara för sig själva.

De föll mellan stolarna i samhällets finmaskiga skyddsnät för barn.
Och det ska absolut inte tystas ner, tvärt om. Det ska fram i ljuset och skyddsnätet ska se, lära och kanske tätas ytterligare.
Vad vuxna gör med sig själva har vi svårt att förhindra, men barn SKA skyddas från fara. Det är därför vi har orosanmälningsplikt för skola och sjukvård.
Inte rekommendationer utan just PLIKT att reagera och kontakta sociala myndigheter vid tecken på kris och när föräldrarna uttrycker förtvivlan eller ”går ner sig”.

Det är möjligt att Soc. kontakter inte hade förändrat utgången, men nu togs INGA kontakter alls med Soc. så vi vet faktiskt inte.

Inte konstigt att kommunen håller presskonferenser för att påbörja skademinimeringen redan efter några dygn. Antagligen många tjänstemän som vet att man brustit.
Men ansvariga borde faktiskt inte komma undan kritik idag - det borde inte tystas ner.

Men visst borde väl IVO ha tittat närmare på sjukvården runt barnen? Är man inte skyldig att anmäla om ett barn dör en kort tid efter senaste sjukvårdsbesöket?
Citera
2018-11-18, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag tror på PM-et, trots alla tankar på alla andra möjliga scenarier
Det är - till slut - något som i teorin går att greppa.

Men om det stämmer har verkligen omgivningen och samhället helt missat vad som var på gång.
Att ingen såg, förstod eller reagerade och erbjöd/tvingade på dem mer hjälp, psykiatriskt stöd eller vad som nu hade behövts. Flickorna svävade i livsfara och även föräldrarna borde satts på vårdintyg då de var en fara för sig själva.

De föll mellan stolarna i samhällets finmaskiga skyddsnät för barn.
Och det ska absolut inte tystas ner, tvärt om. Det ska fram i ljuset och skyddsnätet ska se, lära och kanske tätas ytterligare.
Vad vuxna gör med sig själva har vi svårt att förhindra, men barn SKA skyddas från fara. Det är därför vi har orosanmälningsplikt för skola och sjukvård.
Inte rekommendationer utan just PLIKT att reagera och kontakta sociala myndigheter vid tecken på kris och när föräldrarna uttrycker förtvivlan eller ”går ner sig”.

Det är möjligt att Soc. kontakter inte hade förändrat utgången, men nu togs INGA kontakter alls med Soc. så vi vet faktiskt inte.

Inte konstigt att kommunen håller presskonferenser för att påbörja skademinimeringen redan efter några dygn. Antagligen många tjänstemän som vet att man brustit.
Men ansvariga borde faktiskt inte komma undan kritik idag - det borde inte tystas ner.

Se det fetade. Jag är helt enig med dig om detta. En familj med två föräldrar som båda sitter vid sina datorer och skriver självmordsbrev till en massa personer där de förklarar varför de tänker mörda sina barn torde utåt sett inte ha förefallit fullt kapabla att ta hand om två sjuka barn inför de myndighetspersoner som de trots allt hade kontakt med. Professionella, kompetenta lärare och vårdpersonal borde nog ha kunnat läsa av att det inte stod rätt till och att barnen befann sig i uppenbar fara. Om man ska tro på PMet så var det en familj i fullt sönderfall. Det borde ha märkts. Barn har omhändertagits akut på betydligt oklarare grunder än de som verkar ha varit för handen i detta fall.

Det börjar koka ner till två alternativ. Det ena att inget märktes utåt. En eller två iskalla föräldrar iscensatte och regisserade hela processen och höll masken utåt. Allt verkade bra, föräldrarna föreföll kapabla att ta hand om allt trots att det var "kris" som rektorn sa. Det andra alternativet är att allt var fullt kaos i familjen på grund av att föräldrarna hade gått in i en självmords-/mordpakt där de endast brydde sig om att planera sin egen och döttrarnas död. Och det borde verkligen ha skickat tydliga signaler till omvärlden. De var trots allt fyra personer i familjen. Lärare kom och gick i hemmet. De träffade vårdpersonal.

Sen undrar jag hur breven fanns lagrade i datorn. Om PMet är riktigt i det avseendet måste då polisen ha gått in och hindrat leveransen efter att datorerna beslagtagits. Antar jag. Och hur var de tänkta att skickas? Från mitt Word-program går det inte att skicka några brev direkt, utan det måste ske via mail. Hur man uppskjuter leverans av mail har jag inte heller kläm på för om det finns någon sådan funktion har jag aldrig behövt använda mig av den. Någon kanske vet och kan reda ut detta.
Senast redigerad av Clarabesched 2018-11-18 kl. 11:25.
Citera
2018-11-18, 11:19
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag, har också fått detta PM skickat till mig. Jag bedömer personen som skickat PM som mycket trovärdig

Denna info går inte emot polisens pressmeddelande, vidare har även bl.a. Avd.9 beskrivit i stort sett detsamma. PM:aren beskriver på ett väldigt fint och värdigt sätt varför föräldrarna tog detta beslut.

Efter detta PM tror jag flickorna var svårt sjuka samt att H:s ev. cancer kommit tillbaka (tufft besked innan jul enl. Avd,9)

Som jag ser det nu har sjukvården en stor skuld i denna tragedi.

Vila i frid hela familjen.

Jag tror också på den info som kom tidigt i tråden. Men många har envist hävdat att O är/var ensam GM och dödade fru och barn i ett raseriutbrott. Vila i frid, hela familjen.
Citera
2018-11-18, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
PMet är i sin andemening identiskt med detta inlägg från mitten av februari.

(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Ja, och det är i överensstämmelse med vad jag själv tror sedan länge.

Vila i frid hela familjen!
Citera
2018-11-18, 11:42
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Detta blir mitt sista inlägg på ett tag (till mångas glädje, kanske? .
Jag tycker inte att förklaringarna i PM:et är bättre än de vi redan fått om och om igen. Något skaver fortfarande, om inte ännu mer nu.

Jag har inte fått PM:et så kan inte avgöra avsändarens trovärdighet. Kan inte heller veta om det fanns mer information i PM:et som inte kommit fram, kanske för att mottagarna lovat detta. Och att det är pga denna eventuella ytterligare information i kombination med en trovärdig avsändare som gör att så många verkar köpa detta. Jag gör det inte, för det är i mina ögon inte så mycket mer än en sammanfattning av lite olika teorier och information som löpande framkommit redan.

Jag kanske framstår som konspiratorisk (kanske även det till mångas glädje?) men då får det vara så.

Du har en sund inställning - verkligen !
Citera
2018-11-18, 11:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Du har en sund inställning - verkligen !
Du glömde "Stackars barn!".

Men berätta gärna vad det är i Zebrimas inlägg som du finner sunt.
Citera
2018-11-18, 12:08
Medlem
Det är naturligtvis ingen slump att skolan förändrade sina rutiner angående orosanmälan i samband med skolfrånvaro, så gott som direkt efter tragedin. Det var ju ett indirekt erkännande från skolans sida, om att de agerat felaktigt och borde ha gjort en orosanmälan. Och nej – vi vet inte om en orosanmälan hade varit till hjälp, men vi vet i alla fall att utan orosanmälan blev det inte bra.

Man kan även undra över sjukvården: gjordes inte någon orosanmälan därifrån heller?

Det skrivs då och då i tråden om att ingen såg någon anledning att göra orosanmälan och att ingen kunde tro att barnen skulle bli dödade. Självklart kunde ingen tro det, eftersom det är så extremt ovanligt att barn dödas av föräldrar i sina hem. Men en orosanmälan ska inte göras enbart när man är rädd för att barn ska dödas, eller om man misstänker att de blir slagna eller vanvårdade i hemmet. Det är inte bara sådana grava misstankar som motiverar anmälan! Det är inte bara smutsiga och utsvultna barn, eller barn med blåmärken, som ska uppmärksammas.

En orosanmälan är precis det som ordet anger; man känner oro för ett barn i något avseende. Man kan anmäla sin oro för att barnet inte verkar få sina grundläggande behov tillgodosedda, för att föräldrar inte verkar förstå sina barns behov, för att föräldrar inte tycks kunna eller vilja samarbeta med de ”professionella hjälpare” som barnet behöver få hjälp av, för att föräldrar inte söker hjälp för egen del när de inte mår bra och inte klarar av sin föräldrauppgift, om barn av någon anledning hindras eller hämmas i sin utveckling, om barn av föräldrarna förvägras den sjukvård som förordas av läkare – med andra ord: allt som gör att ett barn riskerar att inte får de utvecklingsmöjligheter som alla barn behöver och har rätt till - emotionellt, intellektuellt, socialt och rent fysiskt i fråga om ”vanlig omvårdnad.”

Utifrån det som beskrivits i tråden finns det många, många frågetecken om föräldraförmågan, om barnens isolering, om samarbetet med skola och sjukvård med mera, med mera. Föräldrars sociala ställning eller status, har givetvis ingenting med anmälan att göra.
Citera
2018-11-18, 12:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Det är naturligtvis ingen slump att skolan förändrade sina rutiner angående orosanmälan i samband med skolfrånvaro, så gott som direkt efter tragedin. Det var ju ett indirekt erkännande från skolans sida, om att de agerat felaktigt och borde ha gjort en orosanmälan. Och nej – vi vet inte om en orosanmälan hade varit till hjälp, men vi vet i alla fall att utan orosanmälan blev det inte bra.

Man kan även undra över sjukvården: gjordes inte någon orosanmälan därifrån heller?

Det skrivs då och då i tråden om att ingen såg någon anledning att göra orosanmälan och att ingen kunde tro att barnen skulle bli dödade. Självklart kunde ingen tro det, eftersom det är så extremt ovanligt att barn dödas av föräldrar i sina hem. Men en orosanmälan ska inte göras enbart när man är rädd för att barn ska dödas, eller om man misstänker att de blir slagna eller vanvårdade i hemmet. Det är inte bara sådana grava misstankar som motiverar anmälan! Det är inte bara smutsiga och utsvultna barn, eller barn med blåmärken, som ska uppmärksammas.

En orosanmälan är precis det som ordet anger; man känner oro för ett barn i något avseende. Man kan anmäla sin oro för att barnet inte verkar få sina grundläggande behov tillgodosedda, för att föräldrar inte verkar förstå sina barns behov, för att föräldrar inte tycks kunna eller vilja samarbeta med de ”professionella hjälpare” som barnet behöver få hjälp av, för att föräldrar inte söker hjälp för egen del när de inte mår bra och inte klarar av sin föräldrauppgift, om barn av någon anledning hindras eller hämmas i sin utveckling, om barn av föräldrarna förvägras den sjukvård som förordas av läkare – med andra ord: allt som gör att ett barn riskerar att inte får de utvecklingsmöjligheter som alla barn behöver och har rätt till - emotionellt, intellektuellt, socialt och rent fysiskt i fråga om ”vanlig omvårdnad.”

Utifrån det som beskrivits i tråden finns det många, många frågetecken om föräldraförmågan, om barnens isolering, om samarbetet med skola och sjukvård med mera, med mera. Föräldrars sociala ställning eller status, har givetvis ingenting med anmälan att göra.

Samtidigt, om det uppfattades som att föräldrarna gjorde allt som stod i deras makt, sökte hjälp, samarbetade väl med alla instanser och för ögat såg ut som att de höll ihop sig, vad är det som ska anmälas?
Citera
2018-11-18, 12:41
Medlem
mercys avatar
Jag har läst pm:et. Det finns ändå omständigheter i den här tragedin som inte överensstämmer med innehållet i pm:et, t.e.x om barnen var så trötta och mest sov hela dagarna hur kunde de prestera så bra i skolan? Det är bara en av många exempel.
Citera
2018-11-18, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Bra att pm postades här.
Jag blir illamående när jag läser det.
Om det är något som överhuvudtaget är sant i det, så speglar det för mig en absolut tap av föräldrarnas verklighetsuppfattning. Den bilden som malas upp här passar inte med annat som har kommit fram. Att man sitter hemma och skriver brev till arbetskamrater medan man planera att döda sina barn - fruktansvärd. Fick Hs arbetskamrater också tilltänkta brev?

Jag är enig i det Zebrima skriver, det skaver och skaver

Håller med er. Ingredienser som saknas i pm:et är ilska och/eller panik. Föräldrarna beskrivs som tyngda, uppgivna och fyllda av en så stor sorg att de vill utplåna hela familjen. Att mörda är ett grovt våldsbrott. Är man helt uppgiven och deprimerad och suicidal har man ingen framtidstro, för man har svårt att klara av nuet. Att ha en framförhållning på flera månader och noggrannt planera och sen planenligt genomföra ett familicide kräver väldigt mycket handlingskraft.

Gårdstensmamman - panik, stenbrottspappan - ilska, angeredspappan - förvirring pga psykisk ohälsa, pappan som tände eld på huset med sina inlåsta barn - vrede och hämnd mot barnens mamma. Så Bjärredsföräldrarna - sorg?

Eller kan O blivit vred av sin frus uppgivenhet?
Citera
2018-11-18, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Samtidigt, om det uppfattades som att föräldrarna gjorde allt som stod i deras makt, sökte hjälp, samarbetade väl med alla instanser och för ögat såg ut som att de höll ihop sig, vad är det som ska anmälas?

En befogad fråga - och svår att besvara när man inte vet hur saker och ting verkligen förhöll sig.

En orosanmälan är ju sällan det första man tar till - utan man börjar med ett ömsesidigt och respektfullt samarbete mellan föräldrar och skola (och i detta fall sjukvård) där man gemensamt uttömmer alla möjligheter. Detta kräver att var och en tar ansvar för sin egen ansvarsbit - föräldrar utifrån sitt föräldraansvar, skolan utifrån skolansvaret och sjukvården utifrån sin profession.

Om det visar sig att föräldrar inte vill eller förmår att ta sin del av ansvaret, så har man ibland ingen annan möjlighet än att göra en orosanmälan för att få ytterligare stöd i arbetet med att hjälpa barnet.

Det tycks ju faktiskt ha varit så som du skriver, att man från skolans håll bedömde att både föräldrarna och skolan gjorde allting rätt. Frågan är om skolan uppfyllt alla delar av sitt skolansvar (och det vet vi ingenting om). Man erbjöd undervisning i hemmet under lång tid - men mer? Jag undrar om man i skolan har rannsakat sitt agerande och möjligen insett att man borde ha gjort mer eller mindre av något, gjort någonting annorlunda osv. Det kan ju även vara sådant som bidrog till det snabba beslutet att förändra rutinerna kring obligatorisk soc. anmälan vid redan ganska måttlig skolfrånvaro.

Har skolan lyssnat för mycket på föräldern (föräldrarna) och låtit hans (hennes) önskemål vara styrande, och därmed försummat andra aspekter i situationen? Om det var på det viset - och om skolpersonalen så småningom kom till insikt om detta - så kan man förstå deras val att inte göra en orosanmälan. En orosanmälan mot familjen hade kunnat slå tillbaka mot skolan - en utredning hade kunnat visa att skolan direkt eller indirekt bidragit till att vidmakthålla en situation som inte blev bra för barnen. Jag säger inte att det var på det viset, för det kan varken jag eller någon annan veta. Men det är en viktig sak att utreda, för att sätta ljuset på fenomen som detta. Det kommer absolut att finnas andra fall (inte där barn mördas för det är sällsynt) där skolor behöver jobba med att analysera sin egen roll och sitt eget ansvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in