Jag blir inte klok på varför han ska ha med sig sin nya polare rätt in i ett mord då han hade kunnat iscensätta denna fantasi på egen hand.
JF mordplaner är mångåriga, den här grabben har han bara känt i 3 veckor.
Jag betvivlar inte att den yngre suktat efter en vedervärdig överfallsvåldtäkt, men att samtycka till mord är en extrem skillnad och han verkar inte ha samma sjuka sinne som JF. Det vore rent unikt via en så kort bekantskap.
Han gråter och skäms rejält i förhör.
Det sitter så hårt inne att de inte får nåt flöde i förhören, han vill inte befatta sig överhuvudtaget med det han gjort, kan inte ens sätta ord på händelsen.
JF säger att han övertalar honom då han tvekar - det är kört redan pga planerna, att han inte kan dra sig ur, han kommer ändå åka dit. JF medger att han hotar honom även efter mordet; att han redan är inne i soppan.
JF är väldigt noga med att han ska vara involverad, han undrar till Fhl om han inte är medhjälpare då XX inte stoppade mordet.
"Två till tre veckor innan mordet blev Johan enligt S*igge lite skum. Johan svarade inte i telefonen. Johan var uppe jättesent på nätterna. Johan ändrade helt beteende. Tidigare kunde man åka förbi Johan och förut ville han stanna och prata men nu kollade han inte ens på dem när de åkte förbi. Johan var då ensam men dagen eller två dagar innan mordet så gick Johan med en annan kille."
"S*igge säger att 2 veckor innan mordet så dog kontakten helt ut med Johan. Johan hörde aldrig av sig till S*igge."
JF är alltså helt absorberad av den nya bekantskapen, S*igge har han annars haft nära kontakt med:
"S*igge säger att han och Johan haft mycket kontakt med varandra."
Jag har som sagt funderat på om om JF fått med XX i planerna under förevändning att det skulle "enbart" handla om överfallsvåldtäkt. Börjar JF i sedvanlig ordning prata om sina hotbrev om våldtäkter så kan den andre ha tyckt det lät coolt. Kniven ifrågasätts men den pratar JF bort, den ska vara till försvar om nån hoppar på dem.
Det var dags enligt JF:
"Jag kände bara att jag har tänkt på det så pass många gånger att jag ville döda någon människa jag tyckte det var dags och göra det, em va?"
Ena stunden är han helt omogen, i nästa stund planerar han som det värste seriemördare även om han inte är fullfjädrad, troligen nåt han lärt sig via film.
Han blånekar inledningsvis och han har förberett att inte lämna fingeravtryck (som på hotbreven), använt balaklava, inte använt dator (som vid hotbreven) och kastar kläderna. Det finns inget DNA som binder honom, han använder handskar som han sen sänker i sjön, fyllda med grus. Han fejkar inför omgivningen via att skicka sms och spela förvånad.
Den yngre anmäler mordet, vill inte ha nåt med honom att göra, totalvägrar lyssna på JF då han ska spelas upp under förhör:
"Ja för att jag hatar han (gråter)."
Han har två fokus i sitt liv - skaffa en vän och mörda en random människa (förutom sina hobbies).
Kan han ha sett sin chans att mörda och samtidigt få en BFF som han får en livslång hållhake på?
Citat:
" Jag var livrädd (..) jag kunde knappt röra mig sen kunde jag inte göra så mycket för om jag skulle försöka rädda henne skulle han säkert ha huggit mig också. Jag vet inte om han planerat att göra något sådant innan vi träffade den här tjejen."
"Nej och jag får inte ihop varför han döda hon (..)"
"Ja fast tydligen känner inte jag han så bra eftersom jag visste inte att han skulle döda någon."
"Ja vem fan i helvete gör någonting sådant, vem dödar en så där? Aldrig träffa hon i hela sitt liv."
"Och bara gör så där, en normal människa gör inte så."