2018-11-18, 09:43
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Han verkar uppspelt av uppmärksamheten i inledande förhör. Hade han inte gripits så hade det antagligen inte dröjt länge innan han erkänt för sina yngre vänner.

JF verkar leva i en drömvärld. När han lakoniskt konstaterar att ”Nu ska jag inte träffa mina föräldrar mer” så är det som en scen hämtat ur en femårings dagdrömar. Sedan är han road av förhören. Han borde generas av förhörsledarens (spelade) vänlighet med tanke på vad han gjort, men han tycker bara att det är toppen att vara bland vänner typ. Han pratar om att förtjänar ett ”hemskt straff”, men han verkar inte kunna visualisera det i form av t ex sig själv som intern på ett fängelse.

Det där med att han erkänner mordet redan i bilen när han hämtas in för förhör, och sedan ägnar en bra tag åt att neka, det förbryllar mig också. Han verkar liksom inte ta sitt eget eller andras liv på allvar.
Citera
2018-11-18, 10:09
Medlem
develis avatar
Jag blir inte klok på varför han ska ha med sig sin nya polare rätt in i ett mord då han hade kunnat iscensätta denna fantasi på egen hand.
JF mordplaner är mångåriga, den här grabben har han bara känt i 3 veckor.
Jag betvivlar inte att den yngre suktat efter en vedervärdig överfallsvåldtäkt, men att samtycka till mord är en extrem skillnad och han verkar inte ha samma sjuka sinne som JF. Det vore rent unikt via en så kort bekantskap.
Han gråter och skäms rejält i förhör.
Det sitter så hårt inne att de inte får nåt flöde i förhören, han vill inte befatta sig överhuvudtaget med det han gjort, kan inte ens sätta ord på händelsen.

JF säger att han övertalar honom då han tvekar - det är kört redan pga planerna, att han inte kan dra sig ur, han kommer ändå åka dit. JF medger att han hotar honom även efter mordet; att han redan är inne i soppan.
JF är väldigt noga med att han ska vara involverad, han undrar till Fhl om han inte är medhjälpare då XX inte stoppade mordet.

"Två till tre veckor innan mordet blev Johan enligt S*igge lite skum. Johan svarade inte i telefonen. Johan var uppe jättesent på nätterna. Johan ändrade helt beteende. Tidigare kunde man åka förbi Johan och förut ville han stanna och prata men nu kollade han inte ens på dem när de åkte förbi. Johan var då ensam men dagen eller två dagar innan mordet så gick Johan med en annan kille."
"S*igge säger att 2 veckor innan mordet så dog kontakten helt ut med Johan. Johan hörde aldrig av sig till S*igge."

JF är alltså helt absorberad av den nya bekantskapen, S*igge har han annars haft nära kontakt med:
"S*igge säger att han och Johan haft mycket kontakt med varandra."

Jag har som sagt funderat på om om JF fått med XX i planerna under förevändning att det skulle "enbart" handla om överfallsvåldtäkt. Börjar JF i sedvanlig ordning prata om sina hotbrev om våldtäkter så kan den andre ha tyckt det lät coolt. Kniven ifrågasätts men den pratar JF bort, den ska vara till försvar om nån hoppar på dem.
Det var dags enligt JF:
"Jag kände bara att jag har tänkt på det så pass många gånger att jag ville döda någon människa jag tyckte det var dags och göra det, em va?"

Ena stunden är han helt omogen, i nästa stund planerar han som det värste seriemördare även om han inte är fullfjädrad, troligen nåt han lärt sig via film.
Han blånekar inledningsvis och han har förberett att inte lämna fingeravtryck (som på hotbreven), använt balaklava, inte använt dator (som vid hotbreven) och kastar kläderna. Det finns inget DNA som binder honom, han använder handskar som han sen sänker i sjön, fyllda med grus. Han fejkar inför omgivningen via att skicka sms och spela förvånad.
Den yngre anmäler mordet, vill inte ha nåt med honom att göra, totalvägrar lyssna på JF då han ska spelas upp under förhör:
"Ja för att jag hatar han (gråter)."

Han har två fokus i sitt liv - skaffa en vän och mörda en random människa (förutom sina hobbies).
Kan han ha sett sin chans att mörda och samtidigt få en BFF som han får en livslång hållhake på?
Citat:
" Jag var livrädd (..) jag kunde knappt röra mig sen kunde jag inte göra så mycket för om jag skulle försöka rädda henne skulle han säkert ha huggit mig också. Jag vet inte om han planerat att göra något sådant innan vi träffade den här tjejen."

"Nej och jag får inte ihop varför han döda hon (..)"

"Ja fast tydligen känner inte jag han så bra eftersom jag visste inte att han skulle döda någon."

"Ja vem fan i helvete gör någonting sådant, vem dödar en så där? Aldrig träffa hon i hela sitt liv."

"Och bara gör så där, en normal människa gör inte så."
Senast redigerad av develi 2018-11-18 kl. 10:22.
Citera
2018-11-18, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
JF verkar leva i en drömvärld. När han lakoniskt konstaterar att ”Nu ska jag inte träffa mina föräldrar mer” så är det som en scen hämtat ur en femårings dagdrömar. Sedan är han road av förhören. Han borde generas av förhörsledarens (spelade) vänlighet med tanke på vad han gjort, men han tycker bara att det är toppen att vara bland vänner typ. Han pratar om att förtjänar ett ”hemskt straff”, men han verkar inte kunna visualisera det i form av t ex sig själv som intern på ett fängelse.

Det där med att han erkänner mordet redan i bilen när han hämtas in för förhör, och sedan ägnar en bra tag åt att neka, det förbryllar mig också. Han verkar liksom inte ta sitt eget eller andras liv på allvar.

Lite där har du du svaret på din fråga om varför jag tycker att mycket pekar på en lätt utvecklingsstörning.
En titt på hans Facebook och att skumma igenom inledande förhör ger väldigt tydliga fingervisningar om det. Develi utvecklar tydligare i flera kommentarer.

De saker du nämner som skulle motsäga det håller jag inte med om. En (normal, genomsnittlig) 14-åring kan resonera och reflektera mer vuxet än JF.

Med tanke på hur vassa dina övriga kommentarer är så funderar jag hur du inte kan se tecknen.
Är det JFs uppenbara kyla/ ondska?

Utvecklingsstörning är ju inte synonymt med kramiga downies som älskar alla. Det finns snälla och elaka individer bland dem precis som bland normalintelligenta. Våld och sexuella övergrepp mellan elever i särskolan är inte jätteovanligt.
En av Långshyttanmördarna var för övrigt fd särskoleelev.
Senast redigerad av Firesnake 2018-11-18 kl. 11:08.
Citera
2018-11-18, 11:23
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Lite där har du du svaret på din fråga om varför jag tycker att mycket pekar på en lätt utvecklingsstörning.
En titt på hans Facebook och att skumma igenom inledande förhör ger väldigt tydliga fingervisningar om det. Develi utvecklar tydligare i flera kommentarer.

De saker du nämner som skulle motsäga det håller jag inte med om. En (normal, genomsnittlig) 14-åring kan resonera och reflektera mer vuxet än JF.

Med tanke på hur vassa dina övriga kommentarer är så funderar jag hur du inte kan se tecknen.
Är det JFs uppenbara kyla/ ondska?

Utvecklingsstörning är ju inte synonymt med kramiga downies som älskar alla. Det finns snälla och elaka individer bland dem precis som bland normalintelligenta. Våld och sexuella övergrepp mellan elever i särskolan är inte jätteovanligt.
En av Långshyttanmördarna var för övrigt fd särskoleelev.

Därför att han är kvar i barnets drömvärld. De flesta lätt utvecklingsstörda börjar i vuxen ålder inse att deras begränsade resurser är ett problem. JF verkar mest avstå från att bry sig om väldig massa saker. Det är skilnad på att sakna konsekvenstänk och att inte bry sig om konsekvenser.
Citera
2018-11-18, 12:44
Medlem
"Ensamvargen umgicks med barn och dödade Nelly" - Expressen lade ut en artikel om fallet igår kväll. Med bild på MGM:s knivsamling.
Citera
2018-11-18, 12:50
Medlem
Citat:
Därför att han är kvar i barnets drömvärld. De flesta lätt utvecklingsstörda börjar i vuxen ålder inse att deras begränsade resurser är ett problem. JF verkar mest avstå från att bry sig om väldig massa saker. Det är skilnad på att sakna konsekvenstänk och att inte bry sig om konsekvenser.

Långshyttanmördaren som är fd särskoleelev kallade sig ju ”ganster” (i ett misslyckat försök att stava gangster) som yrke på sin Facebook.

Kanske JF också ville vara en häftig ”ganster”. Han som skröt för sina unga bekanta om sin ”dom för olaga hot”, visade sina knivar och soft airguns och berättade i förhör om sina tankar kring ”tänk om de vetat att det var jag som var mördaren i stan, då hade de inte varit så kaxiga”.

Bobbys morsa har ju också en konstaterad utvecklingsstörning.
- hon gängade ju med Eddy för att hon levde i nån slags dröm om att bo ”i eget hus på landet” enlig hennes mor.

Kanske har du rätt, jag vet inte. Men jag vet personer diagnostiserade med lätt utvecklingsstörning som uttrycker sig och resonerar på en väldigt mycket högre nivå än JF.

Hans terapeut spånade ju även hon om hans troliga inlärningssvårigheter.
Citera
2018-11-18, 15:16
Medlem
balthazar5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasisterarligister
Varför?

Efter att ha läst lite av förhören är i alla fall jag ganska övertygad om att Emil inte är så oskyldig som han vill påskina.

För att psykologen uppenbarligen inte kunnat se starka varningssignaler från denna psyko. Givet JF:s historia borde psykologen ha kunnat identifiera den öma punkten i hans liv, dvs. relationer till kvinnor. Hade psykologen pushat på den fronten och fått honom att öppna sig, förmodligen i form av ett fysiskt eller verbalt utbrott, så hade JF varit på nån mental institution för länge sedan.

Om denna s.k. psykolog har något som helst samvete och ansvar för samhället så bör hen sluta med sitt yrke på en gång. Psykologen har misslyckats stort och det har kostat någons liv.
Citera
2018-11-18, 15:30
Medlem
balthazar5s avatar
Citat:
Hans namn är väl inte ens maskat i FUP?
Det är väl han som själv kontaktar polisen och ber att få vittna.
Klarar inte av att läsa FUP:et. Om denna Emil har våldtagit Nella så bör han outas här. Kräket ska inte komma undan bara för att hon är död.
Citera
2018-11-18, 15:53
Medlem
Nu är jag ingen expert men det som stör mej är detta ständiga psykologiserande där GM fråntas och ursäktas ansvaret och hänvisning till någon bokstavsdiagnos.
Jag är rätt så old school, var väl kanske inte bättre förr när man fick rejält stryk men det har väl ändå gått inflation i psykologiserandet?
Citera
2018-11-18, 16:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Upplever det samma och det är denna del jag inte riktigt blir klok på gällande autism:
Han är nonchalant, bryr sig inte. Kall. Egoistisk är kanske ord jag söker. Eller så är det rent av ondskefull. Han dansar emot psykopatiska drag jag inte förstår mitt i det väldigt autistiska.

Ex:
Han skyller på den yngre - att han föreslog idén att han skulle våldta och JF skulle mörda och det tyckte då JF var en bra idé.
Vilket jag inte tror ett smack på med tanke på hans historik, att han är sugen på att mörda och ge igen mot kvinnor, skryter om sina olaga hot/hotbrev till de yngre, skjuter en tjej i skallen med soft airgun på skolan osv.
VIll inte ha nån kvinnlig fhl och pga kvinnor vid förra domen, kallar kvinnor för bitchiga direkt han blir arg, säger att han ger sig främst på sin syster och mor för att de är svagare.
Med tanke på att han är 193 cm och väger 119 kg så torde det inte vara nåt bekymmer..
Senast redigerad av develi 2018-11-18 kl. 16:51.
Citera
2018-11-18, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Nu är jag ingen expert men det som stör mej är detta ständiga psykologiserande där GM fråntas och ursäktas ansvaret och hänvisning till någon bokstavsdiagnos.
Jag är rätt så old school, var väl kanske inte bättre förr när man fick rejält stryk men det har väl ändå gått inflation i psykologiserandet?

Vem fan har snackat om ursäktande? Det är väl naturligt att man vill få en bild av vilken slags människa/ personlighet som är kapabel till dåd som detta.
Citera
2018-11-18, 17:18
Medlem
Hebrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker

Citera gärna ett av inläggen du menar. Min uppfattning är att du har tagit dig in i tråden för att göra en jävla massa antaganden om folket i den och deras syn på förövarna. Har du öht läst tråden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in