2018-11-18, 15:52
Medlem
AnOldBeginnings avatar
När jag tar ett bostadslån av en bank, lånar den banken pengar av Riksbanken till en bättre ränta, och Riksbanken i sin tur trycker dessa pengar från intet.

Efter det betalar jag ränta varje månad, samt amorterar, till banken. Banken i sin tur betalar ränta till Riksbanken. Amorterar de också? Samma summa som jag amorterar?
Om jag bestämmer mig för att amortera hela min skuld skulle banken bli av med mig som kund.

Vad skulle hända med valutan om en stor bank skulle göra det samma mot Riksbanken? Banker är ju de största bidragstagarna av fiatsystemet så klart de inte kommer göra det eftersom de tjänar så bra på systemet, men rent teoretiskt.
Om 100 miljarder svenska kronor plötsligt slutar existerar för att en storbank betalar tillbaka dessa till Riksbanken, vad händer med valutan och ekonomin?
Citera
2018-11-18, 16:36
Medlem
Bankerna lånar in pengar genom att ge ut bostadsobligationer. De har bättre ränta utifrån bankens perspektiv än riksbankens utlåningsränta.
Citera
2018-11-18, 17:26
Medlem
Lilabanans avatar
Utan skulder så har banken inga pengar.
MONEY=DEBT

På den nivån är spelet uppbyggt på ett sätt att skulderna aldrig ska betalas tillbaka. Karusellen snurrar vidare genom ränta.

Några genom historien har utmanat dagens monetära system men de har dödats. JFK försökte driva igenom att den amerikanska staten skulle få printa egna räntefria pengar. Det slutade inte så bra för honom.
Citera
2018-11-18, 17:45
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilabanan
På den nivån är spelet uppbyggt på ett sätt att skulderna aldrig ska betalas tillbaka. Karusellen snurrar vidare genom ränta.
Ja, tyckte jag var tydlig i trådstarten med just det men det kanske jag inte var.

Är just av den orsaken jag undrar vad som skulle hända om någon betalar tillbaka.
Som du nämner finns det säkert fall av mord för att någon försökt genomföra detta. Men scenariot där någon faktiskt lyckas betala tillbaka skulden tänker jag mer på. Vad händer med valutan och ekonomin?
Citera
2018-11-18, 18:11
Medlem
Pudersockers avatar
När vi lånar pengar gör banken eller riksbanken pengarna från intet ja i stort sett, detsamma gäller då spegelvänt när vi amorterar av på lånen så betalar banken tillbaka lånet till riksbanken och då upphör pengarna dvs skulden att existera. Tjipp tjopp. Det händer hela tiden, men vad händer med nationalekonomin när folket lånar väldigt mycket och vad händer om folket betalar tillbaka väldigt mycket det kan jag inte svara på, eller så är det så att det händer ingenting, eftersom det är ett nollsummespel, minus pengarna bankerna tar för besväret.
Citera
2018-11-18, 18:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
När vi lånar pengar gör banken eller riksbanken pengarna från intet ja i stort sett, detsamma gäller då spegelvänt när vi amorterar av på lånen så betalar banken tillbaka lånet till riksbanken och då upphör pengarna dvs skulden att existera. Tjipp tjopp. Det händer hela tiden, men vad händer med nationalekonomin när folket lånar väldigt mycket och vad händer om folket betalar tillbaka väldigt mycket det kan jag inte svara på, eller så är det så att det händer ingenting, eftersom det är ett nollsummespel, minus pengarna bankerna tar för besväret.

Fel.

Det leder till kontrakterande pengamängd vilket kan trigga en recession.

Det är hos bankerna och inte hos Riksbanken som pengar skapas.

Du kan söka på Richard Werner på Youtube han har undersökt saken empiriskt.

/Johan
Citera
2018-11-18, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
När jag tar ett bostadslån av en bank, lånar den banken pengar av Riksbanken till en bättre ränta, och Riksbanken i sin tur trycker dessa pengar från intet.
NEJ. Föreställningen om att bankerna lånar av Riksbanken till bostadslån är helt fel och det finns inte det minska uns av sanning i det.

Hela förutsättningen för din fråga och tråden är borta.

-------------------------
Nu finns säkert någon som undrar hur det går till då.
Följande är en enkel förklaring som borde kunna följas av de flesta.

Antag:
* Pelle har ett hus som han säljer för 3 MSEK. Pelle har inga lån.
* Fia har 1 MSEK "på banken". Dvs en fordran på banken.
* Fia har ett lånelöfte på 2 MSEK.

Nu köper Fia huset av Pelle. Det som sker då är
1) Två skulder skapas. Fia blir skyldig banken 2 MSEK. Och Banken blir skyldig Fia 2 MSEK.
2) 3 MSEK överförs till Pelles konto. 1 MSEK är de som flyttas från Fias konto. Och två MSEK är den skuld banken fick till Fia i 1).
3) husets ägande övergår till Fia.

Balansräkningarna påverkas enligt:
* Pelles tillgångssida ökade med 3 MSEK som är en fordran på banken. Och huset försvann. Skuldsidan påverkades inte.
* Fias tillgångssida ökade med ett hus och minskade med en fordran på banken på 1 MSEK. Skuldsidan ökade med 2 MSEK.
* Bankens tillgångssida ökade med en fordran på Fia på 2 MSEK. Skuldsidan ökade med en inlåning på 2 MSEK (fn av Pelle).

Balansräkningarna är alla tre i balans och stämmer.

Som synes är det bara de tre parterna Pelle, Fia och Banken inblandade.

Riksbanken har naturligtvis inget med detta att göra. Den som nu tror något annat kan titta i Riksbankens balansräkning på tillgångssidan och fundera varför alla dessa skulder bankerna skulle ha helt saknas. Och sedan titta på skuldsidan och undra varför Riksbanken lånar så mycket av bankerna.
Citera
2018-11-18, 21:56
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Balansräkningarna är alla tre i balans och stämmer.

Som synes är det bara de tre parterna Pelle, Fia och Banken inblandade.

Men det tror du väl inte på själv hoppas jag?
Så var det för typ 80 år sedan när det fanns guldfot.
Så är inte fallet längre. Det är själva poängen med fiat. Att man ska kunna styra med reporäntan.

Du får ta dina konspirationsteorier i en annan tråd, eller hålla dig till trådämnet. I ditt räkneexempel plockar du summan av lönelöftet från luften, precis som vår fiat-valuta fungerer. Men ta det i en anna tråd som sagt.
Senast redigerad av AnOldBeginning 2018-11-18 kl. 22:00.
Citera
2018-11-18, 23:19
Avstängd
Citat:
Så är inte fallet längre. Det är själva poängen med fiat. Att man ska kunna styra med reporäntan.

Du får ta dina konspirationsteorier i en annan tråd, eller hålla dig till trådämnet. I ditt räkneexempel plockar du summan av lönelöftet från luften, precis som vår fiat-valuta fungerer. Men ta det i en anna tråd som sagt.

Han är inte intresserad av att förklara det så att det blir begripligt.

I och för sig är inte detta helt lätt heller...

Men i sak har han rätt att pengarna skapas hos bankerna när de beviljar lån. Själva processen att låna ut pengar innebär att banken skapar pengar mot att de får ditt hus eller annan egendom eller framtida lön som säkerhet.

Riksbanken kommer bara in i processen genom att det finns lagrkrav genom Basel-regelverket att bankerna måste ha en viss andel av de skapade pegarna deponerade hos Riksbanken.

/Johan
Citera
2018-11-18, 23:40
Medlem
rrpipers avatar
Citat:

Banker lånar inte av Riksbanken för att låna ut. Det missförståndet står du för och nu blir jag den tredje-fjärde? att påpeka det i denna tråden. Och Alphas exempel var ungefär så bra det kan bli.

Pengar skapas när ett lån skapas, bankens skulder blir nya pengar och kundens kontrakterade återbetalningsförmåga blir en tillgång, som dock inte är pengar, för banken.

That's it. Behövs ingen centralbank för detta. Det är ett byte mellan bank och kund.

I övrigt har bankerna som grupp ett placeringsbehov hos Riksbanken.

Bankernas utgivna pengar och centralbankens utgivna pengar är två separata system slutna i sina egna kretslopp, det finns inget gemensamt flöde.
Citera
2018-11-19, 01:35
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
NEJ. Föreställningen om att bankerna lånar av Riksbanken till bostadslån är helt fel och det finns inte det minska uns av sanning i det.

Hela förutsättningen för din fråga och tråden är borta.

-------------------------
Trådstarten är intressant i alla fall då detta scenario inte är något otroligt.
RB köper ju redan statens obligationer, ECB köper företagsobligationer osv.
Ingves har ju redan sagt att minusränta inte är något att bekymra sig om under högkonjunktur, dom har fler "verktyg" i lådan.
Senast redigerad av biljon 2018-11-19 kl. 01:38.
Citera
2018-11-19, 08:42
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Trådstarten är intressant i alla fall då detta scenario inte är något otroligt.
RB köper ju redan statens obligationer, ECB köper företagsobligationer osv.
Ingves har ju redan sagt att minusränta inte är något att bekymra sig om under högkonjunktur, dom har fler "verktyg" i lådan.
Om vi bortser från vanföreställningen att banker lånar av riksbanken och fokuserar på den faktiska frågan.

Vad händer om lånen betalas tillbaka?

Svaret är att eftersom alla pengar är skuld. Så kommer pengarna försvinna om alla skulder försvinner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in