Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
Jag ser inte att du hittat något fel i det jag skrev. Vad är då din invändning? Att den inte stämmer med dina föreställningar?
Kontrollerade du Riksbankens balansräkning, som jag skrev att du skulle göra? Eller vill du inte veta av hårda fakta?
Om det är mer religiös tro du håller på med, då borde du nog diskutera i att mer lämpligt del-forum.
Nu var det just en mycket enkel förklaring jag lämnade. Just så att ni två skulle ha en möjlighet att förstå. Det är inte uppenbart att det går att förklara så mycket enklare.
Var tog det stopp för dig?
För den som inte är ekonom är inte balansräkningar ett särskilt enkelt koncept.
Det räcker med att känna till att banken ger dig pengar i utbyte mot säkerheter. Om man vill kan man säga att banken köper säkerheter. Säkerhet i detta fall kan vara ett hus eller din framtida arbetsinkomst (för blancolån). Detta är empiriskt testat av en tysk-brittisk professor vid namn Richard A. Werner.
När banken tar emot säkerheten / köper säkerheten skapar de pengarna de betalar med och deponerar en mindre andel som säkerhet hos Riksbanken i enlighet med Baselreglerna.
Det finns andra teorier om hur pengar skapas som exempelvis Fractional Reserve Banking som går ut på att det är Centralbanken som skapar pengar. Eller att bankerna bara är en mellanhand som lånar ut pengar som inlånare deponerat i banken. Dessa teorier är felaktiga.
Orsaken till att detta är så upprörande för många människor är att bankerna har möjlighet att ta ut ränta för pengar som de själva skapat. Jag personligen skulle dock vara helt nöjd med detta förhållandet om bankerna opererade på en transparent och symmetrisk marknad där bankernas riskbedömningar var skarpa och bankerna inte kan räkna med att bli utbailade av stat eller Riksbank om de gör felaktiga allokeringsbedömningar.
/Johan