2018-11-17, 22:49
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu tyckte ju även chefen för den argentinska flottbasen, Gabriel Attis, att den såg intakt ut på fotona... Men ingen kan önska mer än jag, att besättningen fick en snabb och smärtfri död! Det räcker att tänka på ångesten de måste ha känt under minuterna då den sjönk...

Om du tittar på fotona så ser du att ubåtens skrov har splittrats i flera delar. Om Gabriel Attis är felciterad eller en idiot överlåter jag åt andra att avgöra. Enligt länken som postades tidigare i tråden så ligger ubåtens torn framme vid fören och periskopen har lossnat och hamnat på botten. När ubåten imploderar så rekylerar tryckvågen och vänder om utåt med reducerad styrka så den har verkligen blivit sprängd med en kraft som motsvarar en hel lastbil fullastad med hexogen.

När brandvärmda tryckbehållare i metall (läs gasflaskor) skjuts sönder av brandkåren så exploderar de därför att försvagningen från det lilla kulhålet gör att det snabbt bildas en jättereva och hela gasflaskan trasas sönder. Detsamma gäller för imploderande ubåtar. När skrovet gav vika någonstans så rasade hela tryckskrovet på några tusendels sekunder.
Citera
2018-11-18, 05:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Borde inte besättningen inse att de har tappat kommunikationen och vidta nån form av åtgärder? Typ gå upp till ytan och aktivera nån form av nödsändare?

Sökpådraget är just nu enormt och både USA och Storbritannien bidrar. Det känns lite som om man inte är helt säkra på att det bara handlar om ett kommunikationsfel:

https://en.wikipedia.org/wiki/ARA_San_Juan_(S-42)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e1WPmM/argentinsk-ubat-saknas--44-besattningsman-ombord

Klart dom skulle gjort det om dom lever. Ubåtar försvinner inte bara. Dom är död.

Eftersom det handlar om en ubåt kanske dom sitter där nere nånstans och behöver assistans så jag ändrar mig, hoppas det går bra.
Senast redigerad av Forks 2018-11-18 kl. 05:34.
Citera
2018-11-18, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forks
Klart dom skulle gjort det om dom lever. Ubåtar försvinner inte bara. Dom är död.

Eftersom det handlar om en ubåt kanske dom sitter där nere nånstans och behöver assistans så jag ändrar mig, hoppas det går bra.

Hur bäng är du?
Citera
2018-11-18, 08:19
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forks

Dags o släppa limtuben och thinnertrasan nu , klockan är 08:15 och det är söndag morgon.

Några timmars vila så det klarnar till blir bra
Citera
2018-11-18, 09:58
Medlem
JabbatheHut360s avatar
Ska det som finns kvar bärgas, om det ens är möjligt?
Eller ska man låta allt ligga kvar på botten?
Citera
2018-11-18, 11:45
Medlem
Myhr1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JabbatheHut360

Vart väl för dyrt för att bärga, tuben ligger på 907 meters djup så den får rosta bort.
Citera
2018-11-18, 13:17
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Om du tittar på fotona så ser du att ubåtens skrov har splittrats i flera delar. Om Gabriel Attis är felciterad eller en idiot överlåter jag åt andra att avgöra. Enligt länken som postades tidigare i tråden så ligger ubåtens torn framme vid fören och periskopen har lossnat och hamnat på botten. När ubåten imploderar så rekylerar tryckvågen och vänder om utåt med reducerad styrka så den har verkligen blivit sprängd med en kraft som motsvarar en hel lastbil fullastad med hexogen.

Vilken av länkarna? Var det den på spanska eller? De andra länkade texterna har jag läst, och där stod det inte. (Jag kan inte spanska.)
Citera
2018-11-18, 13:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JabbatheHut360

Ubåten är och förblir besättningens grav. Jag antar att en katolsk präst kommer att få följa med ut på ett fartyg, och läsa en begravningsceremoni över dem, rakt över den plats där de ligger. Så har det alltid varit. Jag är lite förvånad över att de anhöriga bråkar om att ubåten eller kropparna ska bärgas. Det är mer förståeligt att anhöriga till de "vanliga människor utan sjömanstradition" som dog på Estonia reagerade så, men detta var ju sjömän i flottan. Tror inte att de själva skulle velat ha det på något annat sätt, heller.
Citera
2018-11-18, 13:41
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vilken av länkarna? Var det den på spanska eller? De andra länkade texterna har jag läst, och där stod det inte. (Jag kan inte spanska.)

Tror det var den här: https://www.lanacion.com.ar/2192777-el-casco-del-ara-san-juan-fue
Google translate felöversätter tryckskrov till "helmet" och andra ord är konstiga med så det var lite svårförståeligt ett tag tills man fattade vad orden betydde ur sammanhanget de användes i. Du kan prova google translate eller bing translate.
Citera
2018-11-18, 13:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Tror det var den här: https://www.lanacion.com.ar/2192777-el-casco-del-ara-san-juan-fue
Google translate felöversätter tryckskrov till "helmet" och andra ord är konstiga med så det var lite svårförståeligt ett tag tills man fattade vad orden betydde ur sammanhanget de användes i. Du kan prova google translate eller bing translate.

Tack, men jag fullkomligt hatar översättningsprogram - det blir bara tokigt, och "trådsanningar" sprids. Inväntar att någon brittisk eller amerikansk tidning översätter artikeln.
Citera
2018-11-18, 14:20
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.lanacion.com.ar/2192799-ara-san-juan--las-primeras-fotos-que-se-conocen-del-submarino-tras-su-hallazgo

Alla svaren (de officiella i alla fall) finns antagligen här: det är den argentinske vice admiralen José Luis Villán som håller presskonferens, och visar på bilder och på en modell av ubåten och allting. Men det är ju själva Fan att förstå det!
Senast redigerad av Merwinna 2018-11-18 kl. 14:31.
Citera
2018-11-18, 16:14
Medlem
urkinhas avatar
Citat:

Tryckskrov : "casco resistente".

Det är förvrängt pga implosionen men fortfarande i en enstaka del. Olika vrakdelar ligger omkring.

På bilden A ses torpedbestyckning ( "tubo"=rör "doble fila"=två led)
Propeller ("hélice"), roder (timón) och axel (eje) ses i bild B.
Sista bilden visar den liggande tornen ("vela"). Man vet inte än om den är avskild från skrovet eller inte.
Senast redigerad av urkinha 2018-11-18 kl. 16:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in