2018-11-17, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Om det bara är ett mindre hål i skrovet någonstans, eller om vattnet strömmat in genom den (tydligen redan innan trasiga) snorkeln, eller någon annanstans, så gissar jag att besättningen drunknade... (I "Das Boot" var det ju tätningar, bultar, kabelgenomföringar och sådant som gick, fastän tryckskrovet höll. I filmen lyckades de täta alla läckor och ta sig upp igen.) Man ser i alla fall så mycket på bilderna, att båten inte har gått i småbitar, som det påstods i analysen. Är det inget hål alls i tryckskrovet, och det inte forsade in vatten någon annanstans, så märkte de inte av trycket inuti, utan då kvävdes de - hemska tanke! - till döds.

Att vatten bara skulle "läcka in" genom ett litet hål är väl inte så sannolikt. Det är nog allt eller inget på 800m djup. Antingen inget alls eller implosion innan du ens hinner blinka.

I "Das Boot" var det väl barlastvattnet som läckte in? Den ubåten bottnade på 280m för övrigt.
Citera
2018-11-17, 18:46
Avslutad
907 meters djup uppger nu marinen.
Tydligen är skrovet totalt kollapsat, deformerat och imploderat, men utan hål av betydelse. Dessutom alla delar inom 70m radie, vilket tolkas som att implosionen inträffade nära botten.

Detaljer om hur skicket är på ubåten för de som kan spanska:
https://www.lanacion.com.ar/2192777-el-casco-del-ara-san-juan-fue
Senast redigerad av Snuttis73 2018-11-17 kl. 18:52.
Citera
2018-11-17, 19:14
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfman
Det går bra att ta en titt lite bakåt i tråden för att få reda på sådant.

Jaha, okej. Har inte följt tråden tidigare. Intresserade mig för detta först nu då jag läste att ubåten var funnen.
Citera
2018-11-17, 19:30
Medlem
Jan66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Jo men vad dog dom av?
Att dom plattades till eller av en tryckvåg

Hur ska vi veta det?

Jag bläddrade i min gamla lärobok i UV-medicin från 1988.
Kroppen tål ju inte speciellt höga tryck innan luftfyllda utrymmen i kroppen tar skada.
Du kan själv tänka dig hur stor bröstkorgen blir på 800m djup....

Är det en stötvåg så tål vi ännu mindre eftersom vi består av 70% vatten.
Inget som bromsar upp utan stöten fortplantas genom kroppen.
Citera
2018-11-17, 20:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y8t3
Att vatten bara skulle "läcka in" genom ett litet hål är väl inte så sannolikt. Det är nog allt eller inget på 800m djup. Antingen inget alls eller implosion innan du ens hinner blinka.

I "Das Boot" var det väl barlastvattnet som läckte in? Den ubåten bottnade på 280m för övrigt.

Det är ju ett oerhört tryck, så visst kan vatten forsa in med en sådan kraft att det inte går att stoppa, om en bult skjuts loss eller en fläns går sönder? Jag gissar (väntar fortfarande på att ubåtsexperterna ska hitta hit!), att det inte är själva tryckskrovet som går sönder först, utan att det är någon av de svagare punkterna, som just där man borrat ett hål i skrovet för att föra igenom någonting. Ett rör t.ex.. Eller en lucka, eller en svetsfog någonstans, eller snorkeln... Om vattnet då rusar in (vilket tyvärr betyder att besättningen drunknar, och dom hinner nog märka det också) och fyller upp hela båten så att tryckjämning sker på väg ner mot botten, så behöver inte hela skrovet gå i tusen bitar. Vilket kan förklara varför det ser intakt ut på Ara San Juan...

Jag ska erkänna att jag inte förstod varje ord av "Das Boot", för de talade snabbt och otydligt och textaren tog inte med de tekniska detaljerna. Men jag minns bultarna som hoppade ur, och hur de sprang och försökte stoppa träpluggar i hålen. Det var ju inte samma djup som den argentinska ubåten, och därför inte heller lika högt tryck, så det var fortfarande möjligt för en människa att hålla tillbaka vattnet.

Ja, 280 m, men det var redan över den ubåtens maxdjup.
Senast redigerad av Merwinna 2018-11-17 kl. 20:20.
Citera
2018-11-17, 20:38
Medlem
infidels avatar
Citat:
https://twitter.com/Armada_Arg/status/1063259859511115776/photo/1?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwte rm%5E1063259859511115776&ref_url=https%3A%2F%2Fwww .bbc.com%2Fnews%2Fworld-latin-america-46245686

På de här fotona, verkar det ju som att skrovet var helt? (Svårt att se i och för sig.) Då kanske de fick en lång och plågsam död i alla fall? Ibland kan ju tryckskrovet tåla mycket mer än de säkerhetsmarginaler som tillämpas.

Va? Jag ser ett tydligt vrakfält - ubåten är bokstavligen reducerad till en hög med skrot och inkråmet har rasat ur tryckskrovet på vägen ner. När hon imploderade var hon bara några hundra meter över botten så allt skrot är väl samlat på samma plats.

Vattentrycket ökar med en atmosfär för var tionde meter så trycket var således en 50-60 gånger markytan när tryckskrovet rämnade. De av er som har hört en kall glödlampa smälla med ett tydligt "popp" när den slås på ska veta att den implosionen orsakas av ett undertryck som är sisådär 0.25 atmotsfärer. Tänk er nu att tryckskillnaden är 200 gånger större och volymen tretto miljoner gånger större, det blir en redig smäll det och det var den som hördes av multipla hydrofoner tusentals kilometer därifrån vilket möjliggjorde en grov positionsbestämning för ARA San Juans förlisning. Gubben som sade att det tog (max) 40 millisekunder vet vad han talar om.
Citera
2018-11-17, 20:38
Medlem
Citat:
Det är ju ett oerhört tryck, så visst kan vatten forsa in med en sådan kraft att det inte går att stoppa, om en bult skjuts loss eller en fläns går sönder? Jag gissar (väntar fortfarande på att ubåtsexperterna ska hitta hit!), att det inte är själva tryckskrovet som går sönder först, utan att det är någon av de svagare punkterna, som just där man borrat ett hål i skrovet för att föra igenom någonting. Ett rör t.ex.. Eller en lucka, eller en svetsfog någonstans, eller snorkeln... Om vattnet då rusar in (vilket tyvärr betyder att besättningen drunknar, och dom hinner nog märka det också) och fyller upp hela båten så att tryckjämning sker på väg ner mot botten, så behöver inte hela skrovet gå i tusen bitar. Vilket kan förklara varför det ser intakt ut på Ara San Juan...

Jag ska erkänna att jag inte förstod varje ord av "Das Boot", för de talade snabbt och otydligt och textaren tog inte med de tekniska detaljerna. Men jag minns bultarna som hoppade ur, och hur de sprang och försökte stoppa träpluggar i hålen. Det var ju inte samma djup som den argentinska ubåten, och därför inte heller lika högt tryck, så det var fortfarande möjligt för en människa att hålla tillbaka vattnet.

Alltså... om någon svag punkt spricker på 10m djup så kanske du hinner stå o veva på kranar o pumpa vatten. Typ som när de fixar barlastvattnet i "Das Boot" .Nu är det 900m djup.... Så fort minsta lilla skruven lossnar så är du historia. Tänk att du får Empire State Building, Petronas Towers och Kaknästornet över dig samtidigt. Typ så.
Citera
2018-11-17, 20:45
Medlem
Citat:

Att det skulle skjutas ut bultar är nog att anses som en filmmyt. Hur lång tid implosionen tar är svårt att att veta men här är två filmer på imploderande tankvagnar i stål. Den första snabb den andra lite långsammare.

https://www.youtube.com/watch?v=Zz95_VvTxZM
https://www.youtube.com/watch?v=yBq5uapC-e0
Citera
2018-11-17, 21:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Va? Jag ser ett tydligt vrakfält - ubåten är bokstavligen reducerad till en hög med skrot och inkråmet har rasat ur tryckskrovet på vägen ner. När hon imploderade var hon bara några hundra meter över botten så allt skrot är väl samlat på samma plats.

Vattentrycket ökar med en atmosfär för var tionde meter så trycket var således en 50-60 gånger markytan när tryckskrovet rämnade. De av er som har hört en kall glödlampa smälla med ett tydligt "popp" när den slås på ska veta att den implosionen orsakas av ett undertryck som är sisådär 0.25 atmotsfärer. Tänk er nu att tryckskillnaden är 200 gånger större och volymen tretto miljoner gånger större, det blir en redig smäll det och det var den som hördes av multipla hydrofoner tusentals kilometer därifrån vilket möjliggjorde en grov positionsbestämning för ARA San Juans förlisning. Gubben som sade att det tog (max) 40 millisekunder vet vad han talar om.

Nu tyckte ju även chefen för den argentinska flottbasen, Gabriel Attis, att den såg intakt ut på fotona... Men ingen kan önska mer än jag, att besättningen fick en snabb och smärtfri död! Det räcker att tänka på ångesten de måste ha känt under minuterna då den sjönk...

Jag vet det där, jag diskuterade ju att den kanske aldrig imploderade, i händelse av att vatten kom in tidigare under färden mot havets botten, och utjämnade trycket.

Citat:
Ursprungligen postat av y8t3
Alltså... om någon svag punkt spricker på 10m djup så kanske du hinner stå o veva på kranar o pumpa vatten. Typ som när de fixar barlastvattnet i "Das Boot" .Nu är det 900m djup.... Så fort minsta lilla skruven lossnar så är du historia. Tänk att du får Empire State Building, Petronas Towers och Kaknästornet över dig samtidigt. Typ så.

Det var ju precis det jag skrev: "Det är ju ett oerhört tryck, så visst kan vatten forsa in med en sådan kraft att det inte går att stoppa, om en bult skjuts loss eller en fläns går sönder?" Och sedan skrev jag ju också, att de svaga punkterna (som på ställen där man borrat hål i tryckskrovet för att föra igenom något) bör ha gått långt före 900 meters djup.

Citat:
Ursprungligen postat av boilaggagg
Att det skulle skjutas ut bultar är nog att anses som en filmmyt. Hur lång tid implosionen tar är svårt att att veta men här är två filmer på imploderande tankvagnar i stål. Den första snabb den andra lite långsammare.

https://www.youtube.com/watch?v=Zz95_VvTxZM
https://www.youtube.com/watch?v=yBq5uapC-e0

Häftigt!
Citera
2018-11-17, 22:29
Medlem
Nån sa..... att om en ubåt rämnar på det djupet och vattnet rusar in med ett sånt tryck att luften pressas samman och ”dieseltänder” skulle va kul å veta om det är sant?
Citera
2018-11-17, 22:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostplump
Nån sa..... att om en ubåt rämnar på det djupet och vattnet rusar in med ett sånt tryck att luften pressas samman och ”dieseltänder” skulle va kul å veta om det är sant?

Låter som att det skulle bli en myyyycket kortlivad brand, eller..?
Citera
2018-11-17, 22:46
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostplump

Du menar Fire Piston - (goggla)....ja det kan väl gå så.

Nån amerikansk ubåt Trescher eller Scorpion hade en konstruktion där den var lite teleskopformad så halva ubåten sköt in andra hälften med en massiv brutal tryckökning.

Men explosionen kommer inte ha nån spridning utanför ubåten trots detta , vattentrycket håller lätt emot det...så det ger ingen ytterliggare effekt på nått sätt förutom som fenomen om det inträffar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in