Citat:
Ursprungligen postat av
y8t3
Att vatten bara skulle "läcka in" genom ett litet hål är väl inte så sannolikt. Det är nog allt eller inget på 800m djup. Antingen inget alls eller implosion innan du ens hinner blinka.
I "Das Boot" var det väl barlastvattnet som läckte in? Den ubåten bottnade på 280m för övrigt.
Det är ju ett oerhört tryck, så visst kan vatten forsa in med en sådan kraft att det inte går att stoppa, om en bult skjuts loss eller en fläns går sönder? Jag gissar (väntar fortfarande på att ubåtsexperterna ska hitta hit!), att det inte är själva tryckskrovet som går sönder först, utan att det är någon av de svagare punkterna, som just där man borrat ett hål i skrovet för att föra igenom någonting. Ett rör t.ex.. Eller en lucka, eller en svetsfog någonstans, eller snorkeln... Om vattnet då rusar in (vilket tyvärr betyder att besättningen drunknar, och dom hinner nog märka det också) och fyller upp hela båten så att tryckjämning sker på väg ner mot botten, så behöver inte hela skrovet gå i tusen bitar. Vilket kan förklara varför det ser intakt ut på Ara San Juan...
Jag ska erkänna att jag inte förstod varje ord av "Das Boot", för de talade snabbt och otydligt och textaren tog inte med de tekniska detaljerna. Men jag minns bultarna som hoppade ur, och hur de sprang och försökte stoppa träpluggar i hålen. Det var ju inte samma djup som den argentinska ubåten, och därför inte heller lika högt tryck, så det var fortfarande möjligt för en människa att hålla tillbaka vattnet.
Ja, 280 m, men det var redan över den ubåtens maxdjup.