2018-11-17, 09:16
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Jag hade hoppats att mina förklaringar om att en ”aspies” oförmåga att hålla ordning, renlighet och struktur i sin lägenhet inte alls behöver sammanfalla med att personen är oförmögen att strukturera, agera och sanera och hantera logistiken kring ett mord. Som exempel nämnde jag Albin Aspgren.

Jag tycker att det är intressant att alternativa gärningsmän tas upp.
Och att eventuella oklarheter får ett svar.
Vatchareeya förtjänar den respekten att eventuella oklarheter i fallet rätas ut.

Men jag upplever att dina argument inte är tillräckligt starka.

Delvis för att du klamrar dig fast vid att Kims boendestöd och oförmåga till att städa sin lägenhet skulle göra honom omöjlig som gärningsman. Vilket det per se inte gör.
Det var ett halmstrå från försvaret som vem som helst med djupare insikter om Aspergers kan avfärda.

Detsamma gäller för övrigt myten om att personer med diagnoser inom autismspektrat inte kan ljuga. Det vet alla med lite insikt att så inte är fallet ens vid grav autism (och än mindre vid Aspergers).
(Tex. Personal: ”Du vet att man bara får ta två kåljärpar per person Arne, nu fattas det en här på fatet, har du tagit tre?” Arne: ”Nej jag har inte tagit tre” *torkar sig runt munnen och sväljer sista tuggan av de tre järparna*”)

Det stämmer absolut. Du som har erfarenhet, upplever du att personer med Asperger nästan tvångsmässigt måste svara på frågor även om de inte vet? De drar liksom till med något så det kan bli hur tokigt som helst.
Citera
2018-11-17, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Fynden gjordes den 20 och 22 maj. Kristoffer var inte med när fynden gjordes och jag undrar hur han så exakt vet var kroppen hittades? Han säger att den ligger 200 meter från vägen och han beskriver också hur vägen dit ser ut, kuperad och uppförsbacke. Hur vet han det?
Varifrån anser du att kroppsdelarna kom till Gula huset ?
Om du anser att KJ var gärningsmannen borde bostaden varit brottsplatsen, anser du kroppsdelarna kom från bostaden ?
Du borde förstå att om kroppsdelarna legat i bostaden skulle hans bostad efter några dagar luktat mycket illa, spårhunden för likluk som sökte bostaden skulle gjort stånd skall innan den kom in till fastigheten.
Du borde förstå att kroppsdelarna hade legat på ett svalt ställe i det skick som de kom till Gula huset och där omkring.
Därför har kroppsdelarna legat på isen i värnet på Mjösjöberget, som var rena kylrummet.
Eftersom kroppsdelarna legat på isen i värnet på Mjösjöberget kan inte KJ ha varit gärningsmannen för Bangsuan det blir till en omöjlighet.
Citera
2018-11-17, 10:23
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det var ingen anledning till att undvika att lämna fingeravtryck på rullen. Dessutom, om han hade handskar på sig när han hanterade kroppen blev de blodiga. Han hade handskar för att inte avsätta fingeravtryck, att de är blodiga är din spekulation är alltså inte min spekulation. Skulle han ha bytt handskar innan han gick hem med rullen helt i onödan?

Det var min spekulation och inget som jag tror benhårt på. Jag har även lyft fram att avsaknaden av DNA kan ha andra förklaringar.

Citat:
HD beaktade RB 58 kap. 2 § 4 st. och kom fram till att det inte fanns omständigheter som föranleder resning. Den bryr sig inte om vilka omständigheter du anser borde ha lett till resning.

Missade du: "om omständighet eller bevis, som ej tidigare förebragts, åberopas och dess förebringande sannolikt skulle hava lett till annan utgång..."

Ett alibi får nog räknas in i det.

Citat:
Både bilen och listen är rena nog för att blod ska synas.
I en överbelamrad bil ryms inte kroppsdelar. Det finns inget som talar för att det skulle ha funnits mer än handskar och plastkasse i bagageutrymmet när blodet kom dit. Liklukten behöver inte ha kommit från kropp eller kroppsdelar, den kan ha kommit från blod från avliden.

Du menar då att han även borde ha sett blodplanteringen?

Citat:
Jag skrev att indicium är bevis, men du får kalla det vad du vill. Ett indicium styrker ett faktum, men inte lika starkt som ett bevis. Jag citerar Diesen igen:

Indicium är svagare än bevis och är därmed inte samma sak. Indicium fungerar tillsammans och kan givetvis förkastas precis som bevis om det finns rimliga förklaringar.

Citat:
Tejprullen ska förkastas som bevis eller indicium innan man gör sammanvägning med andra bevis eller indicier. Vad är det som gör att du inte förkastar tejpullen före sammanvägning?

Tejprullen kan inte helt förkastas eftersom det inte finns bevis för att det är VB:s rulle och att KJ själv säger att det är hans och att rullen är riven i remsor likande de som hittas på hennes kropp. Att en ny rulle rivs på samma sätt får ses som osannolikt.

Det enda som talar för att det inte är KJ är avsaknaden av DNA, men det gör inte att den helt går att utesluta eftersom den hittas i hans lägenhet och även att han initialt säger att det är hans.

Citat:
Jag har inga problem med att läsa och förstå vad du skriver.

Vad bra, visa det då.

Citat:
Kalla det indicium då. Du använder ett indicium för att styrka ett annat, oberoende, indicium. Det är lika fel det, oavsett om man kallar det bevis eller indicium.

Indicium används tillsammans för att styrka ett påstående. Däremot stöder direkta bevis sannolikheten för ett påstående direkt, dvs utan behov av ytterligare bevis.

Jag tror fortfarande inte att du begriper det här.

Citat:
Vad har det med bevisvärdering att göra?

Du tog upp att hans advokat och du tror att det är VB:s tejp för att lägga tyngd till ditt argument.

Citat:
Ja, det gör jag, eftersom det inte fanns något förbehåll för att det inte är praktiskt möjligt. Brukar du säga "det är möjligt" när du menar "det är bara teoretiskt möjligt"?

Om planteringen skett så måste den även gått att utföra praktiskt, vilket bevisligen är mycket svårt och kräver specialkunskaper, alltså är chansen minimal att så skett.

Citat:
Om solen inte går upp i morgon är det rimligt att den inte gjorde det.

Logiskt felslut. Du har redan svaret då, alltså vet du. Det är således fel att anta att den inte kommer göra det.

Citat:
Det finns ingen lagakraftvunnen dom på att Palme mördades, men det råder ingen tvekan om att han sköts och det var det jag skrev.

Det är inte första gången en politiker skjutits.

Citat:
Så du litar på folk som har ertappats med att fuska. Jaja, det är inte förbjudet att vara naiv.

Jag pratade om att bemöta det du skrev, att de redigerat bort ett par skor innebär inte att de redigerat bort en tejprulle. Det kan jag först ta ställning till om du visar mig det.

Citat:
Lyssna då och berätta vad han sa.

Har du en länk?

Citat:
Tack för det, älskling. Nu stärkte du tron på min hypotes. Jag visste väl att jag kunde lita på dig.

Att du gör dig så fånig styrker endast att han har rätt och du fel.
Senast redigerad av letspanic 2018-11-17 kl. 11:06.
Citera
2018-11-17, 11:56
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Varifrån anser du att kroppsdelarna kom till Gula huset ?
Om du anser att KJ var gärningsmannen borde bostaden varit brottsplatsen, anser du kroppsdelarna kom från bostaden ?
Du borde förstå att om kroppsdelarna legat i bostaden skulle hans bostad efter några dagar luktat mycket illa, spårhunden för likluk som sökte bostaden skulle gjort stånd skall innan den kom in till fastigheten.
Du borde förstå att kroppsdelarna hade legat på ett svalt ställe i det skick som de kom till Gula huset och där omkring.
Därför har kroppsdelarna legat på isen i värnet på Mjösjöberget, som var rena kylrummet.
Eftersom kroppsdelarna legat på isen i värnet på Mjösjöberget kan inte KJ ha varit gärningsmannen för Bangsuan det blir till en omöjlighet.

Du svarar inte på frågan jag hade. Varför inte?
Jag tror att benen hamnade i gula huset direkt efter styckningen. När styckningen skedde och var har jag bara lite olika teorier kring. Ett alternativ jag har är att Kristoffer direkt styckade kroppen i badkaret och körde ut den till de olika fyndplatserna. Då blir det ingen lukt i lägenheten. Det var för lite blod där själva bålen hittades annars hade jag trott att han styckade där. Vissa tror att Kristoffer styckade henne i anslutning till en älv, något som låter troligt. Blod och annat spolas bort och delarna blir tvättade. Eftersom händerna saknas finns möjligheten att Kristoffer gömt dem i värnet eller att ett djur hittat dem någonstans och tog med dem dit för att äta.

Det finns så många alternativ. Det verkar inte vara så viktigt rent rättsligt att få veta exakt hur allt skedde, var och vilken ordning. Eftersom Vachareeya bevisligen har mördats, styckats och blivit dumpad ligger fokus på att ta fast rätt man, något de gjorde om du frågar mig.
Citera
2018-11-17, 12:14
Medlem
Citat:
Det stämmer absolut. Du som har erfarenhet, upplever du att personer med Asperger nästan tvångsmässigt måste svara på frågor även om de inte vet? De drar liksom till med något så det kan bli hur tokigt som helst.
H: Om…om jag hade gjort det, då hade ni hittat typ 60.000 ton mer med grejer för att ni har väl....väl talat med mina kontaktpersoner från BUP och vuxenpsykiatrin och de som jag har hjälp med från….hemma som städar och sånt där. Det gör…kan ju liksom bekräfta att jag är inte bra på att städa och mina föräldrar kan säkert bekräfta det och mina kompisar kan garanterat bekräfta det. Så då hade ni ju hittat typ otroliga mängder med bevis om det hade varit jag.
F: Vars då någonstans?
H: Jag vet inte. Nånstans. Ell…typ min bil, där hade ni hittat….gigantiska mängder om det hade varit jag.
F: I din bil?
H: Ja, om ...om det hade varit jag hade ni ju hittat att gigantiska mängder…..ska man ju…om jag hade använt min bil. Det är liksom… ………..Men enligt vad jag tror. När ni hittar…ja, vad är det hon…vad är det som fortfarande saknas på…? Ja, när ni hittar det i fall fall…ehh…då kommer ni liksom hitta eran mördare. Det…det är vad jag tror personligen.

H: Försvann pup.... Om jag hade gjort det så hade ni typ hittat jättemycket mer grejer. Om jag hade gjort det i min lägenhet eller om jag hade gjort det i skogen eller om jag hade gjort det hemma eller om jag gjorde det…hade gjort det där ni hittade henne, då hade ni liksom hittat så mycket mer grejer, teknisk bevisning mot mig fingernagel..jag vet inte, hårstrån eller hud. Jag vet inte hur ni gör det där, hur ni jobba

H: Det är inget svårt alls att komma in i min lägenhet. Jag har min dörr olåst hela tiden.
F: Mmm.
H: För att jag vet att jag är så slarvig med nycklar att mina…att…om jag tappar bort dem så kommer jag inte in i lägenheten, vilket har hänt. Jag har blivit tvungen att klättra upp för min balkongsdörr för den delen också står öppen hela tiden. Det var när…det var en annan granne på min våning.

Enligt förhören har inte KJ några högre tankar om sitt ordningssinne.
Senast redigerad av Fagro 2018-11-17 kl. 12:35.
Citera
2018-11-17, 13:05
Medlem
Citat:
Du svarar inte på frågan jag hade. Varför inte?
Jag tror att benen hamnade i gula huset direkt efter styckningen. När styckningen skedde och var har jag bara lite olika teorier kring. Ett alternativ jag har är att Kristoffer direkt styckade kroppen i badkaret och körde ut den till de olika fyndplatserna. Då blir det ingen lukt i lägenheten. Det var för lite blod där själva bålen hittades annars hade jag trott att han styckade där. Vissa tror att Kristoffer styckade henne i anslutning till en älv, något som låter troligt. Blod och annat spolas bort och delarna blir tvättade. Eftersom händerna saknas finns möjligheten att Kristoffer gömt dem i värnet eller att ett djur hittat dem någonstans och tog med dem dit för att äta.

Det finns så många alternativ. Det verkar inte vara så viktigt rent rättsligt att få veta exakt hur allt skedde, var och vilken ordning. Eftersom Vachareeya bevisligen har mördats, styckats och blivit dumpad ligger fokus på att ta fast rätt man, något de gjorde om du frågar mig.
Om kroppsdelarna hade legat där de hittades hade de haft en vedervärdig stank det var 17 dagar från försvinnandet av Bangsuan tills kroppsdelarna hittades.
Därför är det garanterat att kroppsdelarna hade inte legat utomhus och inte i någon lokal heller, det skulle blivit en oerhörd stank efter så lång tid, sedan var det ovanligt varmt i Boden den tiden.
Kroppsdelarna har legat i kylrum som är självklart, och KJ hade inte tillgång till kylrum.

Gärningsmännen hade tillgång till kylrum därför kroppsdelarna hade legat på isen i värnet på Mjösjöberget.
Det är orsaken att kroppsdelarna luktade inte när de påträffades.

Att KJ var gärningsmannen det kan du glömma, man kan inte bryta mot de fysikaliska lagarna.

Om inte kroppsdelarna hade legat i kylrum miljarder fluglarver had angripit delarna och om de hade legat utomhus hade korpar och rävar även angripit dem.

Att utse KJ till gärningsmannen var en konspiration.
Senast redigerad av Fagro 2018-11-17 kl. 13:18.
Citera
2018-11-17, 14:39
Medlem
Hela fallet kollapsar att KJ var gärningsmannen när han inte hade tillgång till kylrum som var förutsättningen att kunna bibehålla dem i det skicket som de var när de påträffades.
Gömstället och förvaringsplatsen för kroppsdelarna var värnet på Mjösjöberget som var isbelagd och fungerade som ett kylrum, men KJ hade inte tillgång till det värnet.
Citera
2018-11-17, 15:53
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Hela fallet kollapsar att KJ var gärningsmannen när han inte hade tillgång till kylrum som var förutsättningen att kunna bibehålla dem i det skicket som de var när de påträffades.
Gömstället och förvaringsplatsen för kroppsdelarna var värnet på Mjösjöberget som var isbelagd och fungerade som ett kylrum, men KJ hade inte tillgång till det värnet.
Tillgång till värnet hade alla som visste om det. Cirka 50 meter från man parkerar bilen. Promenad i delvis stenig terräng tills man kommer till ett uppklippt hål i stängslet. Stenig nedförsbacke sedan är man inne i värnet. Därefter cirka 15 meters promenad i värnet i östlig riktning tills man kommer till det isbelagda utrymmet.
Citera
2018-11-18, 00:26
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Fynden gjordes den 20 och 22 maj. Kristoffer var inte med när fynden gjordes och jag undrar hur han så exakt vet var kroppen hittades? Han säger att den ligger 200 meter från vägen och han beskriver också hur vägen dit ser ut, kuperad och uppförsbacke. Hur vet han det?
Ja, står det inte i FUP så står det väl i slasken och står det inte där så står det slaskslasken. Det kom väl fram något i samband med det som skulle frikänt honom.
Citera
2018-11-18, 00:36
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingenegentligen
Intressanta teorier. Vet inte riktigt hur stor han är men tjejen är väl också väldigt liten? Och om hon redan var styckad när han bar henne så talar vi ju om mycket mindre vikt. Sen finns det ju andra försvårande omständigheter som är svåra att förklara men heller inte visar på brott till 100%. Sen är sannolikheten att någon just denna speciella kväll kommer förbi, hittar henne och styckar henne såvida det inte skulle vara någon annan person som hon faktiskt känner.

Nekar KJ fortfarande till mordet och styckningen, alltså?

Hmm, det fetade. Jag kommer inte ihåg vad han blev dömd för men det var väl inte överlagt mord eller....?
Om hen nu skulle berätta hur han gjorde efter att hen suttit av sitt straff kan hen då bli dömd igen med en annan grövre brottsbeskrivning? Man kan ju inte bli dömd för samma brott flera ggr men om det är liiite olika?

Jag för min del är inte säker på skuld förrän jag hört det från hans egen mun.
Senast redigerad av PeterNoster 2018-11-18 kl. 00:41.
Citera
2018-11-18, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Tillgång till värnet hade alla som visste om det. Cirka 50 meter från man parkerar bilen. Promenad i delvis stenig terräng tills man kommer till ett uppklippt hål i stängslet. Stenig nedförsbacke sedan är man inne i värnet. Därefter cirka 15 meters promenad i värnet i östlig riktning tills man kommer till det isbelagda utrymmet.

När kroppdelarna kom till Gula huset och däromkring kunde de vid besiktning inses att de legat i kylrum, som kunde tolkas att de legat i något värn på isen.
Nu söktes värn som hade de förutsättningarna och likspårhundarna Uno och Kompis fick starka makeringar att det var värnet på Mjösjöberget som gällde.
Nu gick det inte att gåin i värnet innan de vatten tömdes.
Den 24 juli kunde polisen med hundar gå in i värnet och hundarnas Uno och Kompis med ytterligare markeringar bekräftade att värnet hade varit gömstället och förvaringsplatsen för kroppsdelarna.
Kroppsdelarna hade tagits in från baksidan av värnet genom en skott glugg och placerats på isen.
När det gäller KJ han var utsatt för spaning när kroppsdelarna kom till Gula huset och, som därigenom kan uteslutas från transporten.
Nu visade det sig att torson vägde 33 kg och terrängen som finns till värnet och att få in delarna genom skittgluggen gör att det måste ha varit två personer som placerat kroppsdelarna in i värnet genom skottgluggen och sedan tagit ut dem igen.
Det medför att KJ är totalt utesluten från att ha placerat några kroppsdelar i värnet vid Mjösjöberget.
Något alternativ till värnet på Mjösjöberget finns inte, utan det var där kroppsdelarna gömdes och förvarades efter mordet, fram till den 21 maj när de kom till Gula huset och däromkring.
Senast redigerad av Fagro 2018-11-18 kl. 01:35.
Citera
2018-11-18, 02:03
Medlem
pyramusthisbes avatar
Sinnes att det fortfarande inte fastställts var styckningen ägde rum någonstans.

Ber om ursäkt om jag är dålig på att leta svar, men vilka är dom troligaste teorierna som i dagsläget finns för var någonstans den skedde?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in