Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
På liket, förslagsvis, eller placera DNA på det, vilket misslyckades.
Det var ingen anledning till att undvika att lämna fingeravtryck på rullen. Dessutom, om han hade handskar på sig när han hanterade kroppen blev de blodiga.
Han hade handskar för att inte avsätta fingeravtryck, att de är blodiga är din spekulation är alltså inte min spekulation. Skulle han ha bytt handskar innan han gick hem med rullen helt i onödan?
Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
Det finns inga omständigheter, alltså är inte det du säger sant eller så är det inte alls utrett, och då är det väl hög tid för dig att berätta det du kommit fram till till någon som kan reda ut det?
HD beaktade RB 58 kap. 2 § 4 st. och kom fram till att det inte fanns omständigheter som föranleder resning. Den bryr sig inte om vilka omständigheter du anser borde ha lett till resning.
Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
Du är förmodligen inte renlig av dig om du bedömer den som ren.
Både bilen och listen är rena nog för att blod ska synas.
Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
I delar kan hon gjort det. Liklukten säger att hon varit placerad där, i vilket format är oklart.
I en överbelamrad bil ryms inte kroppsdelar. Det finns inget som talar för att det skulle ha funnits mer än handskar och plastkasse i bagageutrymmet när blodet kom dit. Liklukten behöver inte ha kommit från kropp eller kroppsdelar, den kan ha kommit från blod från avliden.
Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
Nej, det anser jag inte och jag tror du får läsa om mitt inlägg om det är den slutsatsen du drar.
Förtydligat:
Tejpen är inget bevis som jag tidigare påpekat, den är ett indicium och det pga att den hittas på kroppen, inte för att det har någon koppling till tejprullen. Förstår du?
Inte heller fickringningen är ett bevis i sig, utan ett indicium, just pga att det sker den dag då hon försvinner och dessutom befinner sig hemma hos KJ. Dessa exempel styrker inte varandra, de bildar en helhet (indiciekedja), EFTER att bedömts var för sig.
Jag skrev att indicium är bevis, men du får kalla det vad du vill. Ett indicium styrker ett faktum, men inte lika starkt som ett bevis. Jag citerar Diesen igen:
Citat:
I stället ska rätten börja bevisprövningen med att gå igenom och värdera varje bevismedel, varje deltema, för sig, innan man går över till sammanvägningen.
Tejprullen ska förkastas som bevis eller indicium innan man gör sammanvägning med andra bevis eller indicier. Vad är det som gör att du inte förkastar tejpullen före sammanvägning?
Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
Läs igen. Ta hjälp av någon om du har svårt att läsa själv.
Jag har inga problem med att läsa och förstå vad du skriver.
Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
Det första är självklart och det är väl just det som vi tjafsat om i 20 sidor?
På det andra: för guds skull, NEJ. Läs igen!
Kalla det indicium då. Du använder ett indicium för att styrka ett annat, oberoende, indicium. Det är lika fel det, oavsett om man kallar det bevis eller indicium.
Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
En advokat är knappast neutral i sin yrkesroll, till skillnad mot ledamöterna som dömde honom.
Vad har det med bevisvärdering att göra?
Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
Kallar du det där att visa att det är praktiskt möjligt? Du har inte höga beviskrav när du själv ska förklara dig.
Ja, det gör jag, eftersom det inte fanns något förbehåll för att det inte är praktiskt möjligt. Brukar du säga "det är möjligt" när du menar "det är bara teoretiskt möjligt"?
Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
Du har inte lyckats visa på att det förekommer öht, vilket gör detta osannolikt, utöver att det inte är praktiskt möjligt att utföra.
"Om det är första gången det sker är det inte rimligt att anta": nej, det är inte rimligt att anta att något som aldrig hänt innan har inträffat. Solen går upp varje dag, är det då rimligt att anta att den inte kommer göra det i morgon, trots att det aldrig hänt?
Palmemordet är inte löst, vet du det?
Om solen inte går upp i morgon är det rimligt att den inte gjorde det.
Det finns ingen lagakraftvunnen dom på att Palme mördades, men det råder ingen tvekan om att han sköts och det var det jag skrev.
Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
Ja, i det du länkar står inget om en bortredigerad tejprulle. Ska jag bemöta något som inte visas?
Så du litar på folk som har ertappats med att fuska. Jaja, det är inte förbjudet att vara naiv.
Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
Han visade för dig att det inte var praktiskt möjligt. Så, nej, jag ifrågasätter ingenting han sagt. Men jag ifrågasätter ditt sätt att argumentera när du är för feg för att svara själv.
Jag svarar på allt.
Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
Inte alls, du kan använda vilka synonymer du vill, det viktiga är om han inte förstod vad dom pratade om.
Lyssna då och berätta vad han sa.
Citat:
Ursprungligen postat av
Prudent
Du ljuger.
Jag har inte visat att dina fantasier är möjliga och inget i länken visar att dina fantasier är möljiga
Bra ändå att du håller med om att det är just fantasier du har.
Hm..
Först påstår du felaktigt att jag visat att dina fantasier är möjliga. Senare i samma post medger du att du inte kan visa att det är praktiskt möjligt....
Det jag, förutom visat att dina hypoteser inte är möjliga, skrivit är att det inte är medicinskt omöjligt att få med sig okoagulerat blod från ett dödsoffer, men det blir löjligt att föra hypotetiska resonemang kring något som inte är rimligt eller möjligt rent praktiskt.
"Kan inte visa det ännu" skrev du faktiskt.
Du har alltså ännu inte prövat plantera likdoftande blod från ett styckat dödsoffer.
Tack och lov för det...
Tack för det, älskling. Nu stärkte du tron på min hypotes. Jag visste väl att jag kunde lita på dig.
♥
Citat:
Ursprungligen postat av
Rubar
Ett bra påpekande, värt att åter påtalas för de med mindre gott minne.??
Såhär formulerades den tankegången då det begav sig, känns ju inte helt osannolikt, kan jag tycka

Visst borde polisen ha frågat vilka vapen han hade använt tejpen på och kollat upp dem. Men det kanske hade visat att det var ett annat slags tejp, och det ville inte polisen. Läs gärna resningsansökan punkt 190 och bilaga 31.