Citat:
Jag hade hoppats att mina förklaringar om att en ”aspies” oförmåga att hålla ordning, renlighet och struktur i sin lägenhet inte alls behöver sammanfalla med att personen är oförmögen att strukturera, agera och sanera och hantera logistiken kring ett mord. Som exempel nämnde jag Albin Aspgren.
Jag tycker att det är intressant att alternativa gärningsmän tas upp.
Och att eventuella oklarheter får ett svar.
Vatchareeya förtjänar den respekten att eventuella oklarheter i fallet rätas ut.
Men jag upplever att dina argument inte är tillräckligt starka.
Delvis för att du klamrar dig fast vid att Kims boendestöd och oförmåga till att städa sin lägenhet skulle göra honom omöjlig som gärningsman. Vilket det per se inte gör.
Det var ett halmstrå från försvaret som vem som helst med djupare insikter om Aspergers kan avfärda.
Detsamma gäller för övrigt myten om att personer med diagnoser inom autismspektrat inte kan ljuga. Det vet alla med lite insikt att så inte är fallet ens vid grav autism (och än mindre vid Aspergers).
(Tex. Personal: ”Du vet att man bara får ta två kåljärpar per person Arne, nu fattas det en här på fatet, har du tagit tre?” Arne: ”Nej jag har inte tagit tre” *torkar sig runt munnen och sväljer sista tuggan av de tre järparna*”)
Jag tycker att det är intressant att alternativa gärningsmän tas upp.
Och att eventuella oklarheter får ett svar.
Vatchareeya förtjänar den respekten att eventuella oklarheter i fallet rätas ut.
Men jag upplever att dina argument inte är tillräckligt starka.
Delvis för att du klamrar dig fast vid att Kims boendestöd och oförmåga till att städa sin lägenhet skulle göra honom omöjlig som gärningsman. Vilket det per se inte gör.
Det var ett halmstrå från försvaret som vem som helst med djupare insikter om Aspergers kan avfärda.
Detsamma gäller för övrigt myten om att personer med diagnoser inom autismspektrat inte kan ljuga. Det vet alla med lite insikt att så inte är fallet ens vid grav autism (och än mindre vid Aspergers).
(Tex. Personal: ”Du vet att man bara får ta två kåljärpar per person Arne, nu fattas det en här på fatet, har du tagit tre?” Arne: ”Nej jag har inte tagit tre” *torkar sig runt munnen och sväljer sista tuggan av de tre järparna*”)
Det stämmer absolut. Du som har erfarenhet, upplever du att personer med Asperger nästan tvångsmässigt måste svara på frågor även om de inte vet? De drar liksom till med något så det kan bli hur tokigt som helst.