2018-11-17, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Ja, precis. Därför blir den rosa elefantens uppgift inte riktigt trovärdig.
Fast frågan är hur åkl räknar BP. Tio meters radie kanske är typ samma? Formuleringen "nästintill densamma" har förekommit.
För övrigt delar jag Mirdijuls önskan om en anhållanderubrik. Och fastän polisutredningen börjat så uselt, säger magkänslan att den kommer. Att Springare skulle varit behjälplig vid bortförandet av LW, känns ungefär lika sannolikt som att det var en älg eller varg. Men Honans spaning om att ngt väckt rovdjuret i GM är sorgligt nog trolig.
Citera
2018-11-17, 19:20
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Att hon inte var vid medvetande när hon drogs till planket betyder ju inte att hon var död redan.

GM avslutade dock hennes liv vid FP.

Frågan är hur utredarna då ķan dra just den slutsatsen.
Citera
2018-11-17, 19:20
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
När du skriver så där, kommer jag att tänka på att det kanske inte alls var i ont uppsåt han besökte LW?
Han kanske ville träffa henne, hon ville inte. Men han kom ner ändå. De sms:ar. I det läget betydde det kanske inte så mycket om det var barn hemma eller inte?

Sedan när han kommit ner, hon vill inte låta honom komma in, det är sent sms:ar hon. Hon har fullt upp med förberedelser inför födelsedagar och Norgeresor.

Va? Ska du till Norge? Kom ut får jag prata med dig!

Nej skriver hon. Jag vill inte prata nu.

Han bankar på dörren.

Hon öppnar.

Men här får man inte in MV "någon slags planering".
Får sätta mig ner när jag har mer tid och skriva ihop alla de motsägelsefulla uppgifterna som vi fått.
Planeringen kanske låg på annat plan?

Ja, vad har den eventuella planeringen innehållit? Om det ens har funnits någon plan vill säga. Då dödsvrål och brutalitet på allmän tätbebyggd plats verkar ha förekommit har jag svårt att tro att gärningen var välplanerad. Det skulle i så fall kunna betyda att det finns ordning/lugn i kaos och det har jag i ärlighetens namn svårt att tänka mig. Ju mer jag försöker förstå desto mindre begriper jag
Citera
2018-11-17, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Om rosaelefants källas info stämmer så är det väl inte helt omöjligt att scenariot kanske ser ut så här:

SD har smsat LW ett flertal gånger under kvällen om att han ville träffa henne och prata. Han kan ha uppgivit vilken orsak som helst, tex något han ville låna eller ha tillbaka något innan sin USA-resa. Eller skrivit något om hennes förstående Norgeresa. Och att hon förstått att han hade synpunkter på att hon reste iväg och med en annan manlig geovän som kan visste eller trodde att hon hade någon sorts relation med.

Hon ville egentligen inte träffa honom. Och hon var dessutom mitt uppe i förberedelser inför sonens födelsedag dagen därpå. Så hon kanske nonchalerade några av de tidigare smsen vilket än mer triggade igång honom eftersom han inte klarar av att bli nonchalerad.

Han smsar återigen sent efter kl 23 och skriver att han nu står utanför hennes bostad. Kanske skriver att han kan se att hon är vaken och uppe och att han tänker stå kvar tills hon öppnar och kommer ut.

Vis av erfarenheten hur envis och påstridig han är så beslutar hon sig för att prata kort med honom. Hon vill till varje pris undvika att han ställer till en scen och väcker både barn och grannar. Därav den inte helt stängda dörren. Vi vet ju inte med säkerhet om den bara varit olåst eller tom stått på glänt.

Dom pratar medan dom går och viker av till höger in på Rättarevägen. Enligt Google Maps (2018) står det en skylt ”Återvändsgata/väg”. Så rosaelefants källa kanske därför har benämnt den som just en ”gång/cykelväg”
Streetview: https://www.google.se/maps/@59.2890506,15.1858935,3a,75y,171.89h,83.16t/data=!3m4!1e1!3m2!1sB5XK50rxNsovak8rlrfYtg!2e0
Skärmdump:
http://www.bilddump.se/bilder/20181117171737-83.248.248.247.png

Av bilderna att döma så finns det längs husen på höger sida höga barrträd vilket ger insynsskydd på bägge håll. Om diskussionen urartat här i början på vägen så är det ju inte konstigt att ingen sett något. Han kan ju ha slagit till henne rejält en gång med knytnäve eller något tillhygge så att hon fallit ihop och tillfälligt förlorat medvetandet. Detta behöver ju inte ha varit planerat utan han har tappat fattningen då hon inte gett med sig och vägrat avboka resan alternativt avslutat relationen med ”rivalen”.

Han kan ju ha fått lite panik då han insett att han faktiskt slagit henne medvetslös, och därefter släpat in henne bakom bullerplanket. Hon har kvicknat till bakom planket och gjort stort motstånd. Och det har fullständigt urartat med ett grovt övervåld. För om nu BF är FP så måste det mesta av det dödliga våldet ha åsamkats henne där bakom. Och därför har även skriken som dalaan vittnat om kommit därifrån och då. Och om det förekommit stryptag så är det kanske främst för att försöka få tyst på henne. Hon måste ha skrikit högt och länge, om än i omgångar och SD har fått fullständig panik.
dalaan har beskrivit det såhär
”Extremt höga panikslagna skrik som kom i omgångar under några minuter. Varken jag eller min sambo har hört något liknande och önskar inte göra det igen. ”

Sen återstår då frågan om planering. Det har av MV skrivits att det finns tecken på ”viss planering” och det kanske har tolkats så pga att det använts någon form av tillhygge. Då är frågan hur han dolt detta.
Han kan ju ha angett både till LW och polisen att han varit på väg ut på en sen löptur (han verkar ha energi i klass med en rastlös Duracellkanin) Därmed har han kunnat haft med/på sig en löpar-vöst/jacka/ryggsäck där han haft med sig några verktyg eller tillhygge. LW reagerade kanske därför inte på hans klädsel. Kanske denna klädsel och fiktiva löptur gjort att han sagt till henne att ”gå med mig en bit och så pratar vi under tiden sen drar jag vidare själv”.

Han har kanske inte ens uppträtt hotfullt alls - vare sig i smsen (bara tjatigt, vilket hon var van vid: typ ”svara svara svara”) eller när de börjat prata. Och att detta gjort att hon sänkt garden.

Man inser gång på gång att det är de små till synes oviktiga besluten vi tar som ofta får sådana oanade och fruktansvärda konsekvenser. Bara ett kort samtal där hon kanske inte kände någon större oro, dels eftersom de nu sen en kort tid haft kontakt igen och det fanns så många hus och människor runt omkring.

Det hela är så sorgligt och onödigt.
LW bodde på Byalagsvägen som i västerkröken går över till Rättarevägen. Stigen mot planket (FP) hittar du på höger sida i denna krök. Verkar väl mest troligt att de gått Byalagsvägen ned och att det vid kröken hänt något..
Citera
2018-11-17, 19:43
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
LW bodde på Byalagsvägen som i västerkröken går över till Rättarevägen. Stigen mot planket (FP) hittar du på höger sida i denna krök. Verkar väl mest troligt att de gått Byalagsvägen ned och att det vid kröken hänt något..

Ja det är jag införstådd med.
Byalagsgatan fortsätter i en naturlig högersväng och byter då namn till Rättarevägen.

Men - jag avsåg gatan in till höger, innan kröken, som också heter Rättarevägen. http://www.bilddump.se/bilder/20181117192538-83.248.248.247.png.
och som har en skylt som betyder återvändsgata och som kan ha varit den som Rosaelefants källa menade med cykel/gångväg.

Befinner man sig på den delen av Rättarevägen, som är rätt insynsskyddad, av Google Maps att döma, så är man mycket nära stigen som leder in bakom bullerplanket.
Citera
2018-11-17, 19:50
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Frågan är hur utredarna då ķan dra just den slutsatsen.

De verkar anse skrikvittnet som trovärdigt. Hen skulle väl knappast hört dessa skrik om slutet inte skett bakom planket. Samtidigt så ser de också det ologiska i att LW frivilligt skulle följa med bakom planket. Det finns kanske dragmärken på hennes skor, vader, vägen eller dylikt också.
Citera
2018-11-17, 20:07
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Ja, vad har den eventuella planeringen innehållit? Om det ens har funnits någon plan vill säga. Då dödsvrål och brutalitet på allmän tätbebyggd plats verkar ha förekommit har jag svårt att tro att gärningen var välplanerad. Det skulle i så fall kunna betyda att det finns ordning/lugn i kaos och det har jag i ärlighetens namn svårt att tänka mig. Ju mer jag försöker förstå desto mindre begriper jag

Vi kan ju bara spekulera.
Jag tror dock att det betyder ett medhavt verktyg/tillhygge som han normalt inte har med sig, dvs inte multitool. Eller att det gjorts sökningar som är i sig är misstänkta men inte tillräckligt graverande för att rendera i sannolika skäl.

Så här tror jag att det kan kan ha gått till:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Citera
2018-11-17, 20:08
Medlem
Citat:
Vi kan ju bara spekulera.
Jag tror dock att det betyder ett medhavt verktyg/tillhygge som han normalt inte har med sig, dvs inte multitool. Eller att det gjorts sökningar som är i sig är misstänkta men inte tillräckligt graverande för att rendera i sannolika skäl.

Så här tror jag att det kan kan ha gått till:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Vet inte exakt vad begreppet ”viss planering” behöver innefatta för att uppnås, men om LW blivit dragen till BP/FP så skulle väl det kunna räcka annars? Man släpar inte iväg en person till bakom ett plank av olyckshändelse.
Senast redigerad av Zymbal 2018-11-17 kl. 20:14.
Citera
2018-11-17, 20:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam

Ja, inget man försöker förstå så här på en lördag kväll, mitt i allt annat...

Försöker också tänja mig och mina tankar vad den här "en slags planering" innebär. Och om den ens funnits.

Behöver det ens innebära en slags planering att döda LW?
Kanske planeringen innebar att lura ut LW för att snacka om något?

Mordet har inte skett i affekt skriver MV.

Kanske var det något som SD och LW kommit överens om tidigare att göra. Kanske inte bestämt datum eller tidpunkt. Och nu passade det inte LW, men SD vill få det ur världen för nu ska han resa till USA.
Någonting med HD?

För precis som du säger, vem planerar att mörda någon bakom ett plank 30-40 meter från närmsta hus? Finns inget normalt tänk i en planering där.

Planeringen måste legat på ett annat plan.

Inte i affekt?
Blir inte klok på det heller.
Så brutalt bakom ett plank mitt bland villorna.

När jag tänker på det, kanske det har funnits ett motiv ett tag till att döda LW. Något spår som visar att det trots allt inte är en slump. Men det hände nu ändå, därför att LW inte gjorde som hon blev tillsagd?

Hade han sagt till henne tidigare att hon inte fick resa till Norge? Och nu plötsligt upptäcker han det?

Säger som du:
"Ju mer jag försöker förstå desto mindre begriper jag"
Citera
2018-11-17, 20:40
Medlem
DreamTwisters avatar
Jag har tidigare luftat en tanke som på sätt och viss kan innehålla ett visst mått av planering; att MGM kanske inte kom till LW inriktad på att ta henne av daga där och då, men under en tid ”lekt med tanken” och därmed hade en mental beredskap för den utvägen. Ev. moraliska hinder var redan utredda i hans tankevärld.

Och att, när Plan A (kanske konfrontera för att få henne att tex avstå Norgeresan) fallerade och ett gynnsamt tillfälle uppstod så exekverade han Plan B som han redan haft funderingar kring och inte längre ryggade för.

Men vem vet, sällan har man hoppats så mycket på att utredningen går i mål (helt oavsett vem GM är) och att klarhet i förloppet bibringas även oss arma spekulanter.
Citera
2018-11-17, 20:46
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Är MGM en stalker?
SD hade blivit anmäld tidigare för trakasseri/olaga hot i nov -16 som hon sen återtog för att det inte skulle bli värre. En stalker har svårt att ändra sitt beteende och i maj -18 är SD ensam och övergiven sen en dryg månad.
Kvinnorna i hans liv klarar sig svidande bra utan honom och det klarar inte hans ego av?

Kontrollfreaket och stalkern i honom är i spinn och han har sannolikt kartlagt LW:s noggrant?

Han vill ha full koll och måste få svar på allt han vill veta om hennes relationer?

Rovdjuret i honom tar över?

Han tar sig till henne, snor hennes mobil och hon följer efter.
Han kan inte besinna sig längre, rovdjuret tar över och med uppdämnd aggression släcker han hennes liv?
Han blir lugnare inombords? Nu är ett problem borta?

Citat:
Om rosaelefants källas info stämmer så är det väl inte helt omöjligt att scenariot kanske ser ut så här:

SD har smsat LW ett flertal gånger under kvällen om att han ville träffa henne och prata. Han kan ha uppgivit vilken orsak som helst, tex något han ville låna eller ha tillbaka något innan sin USA-resa. Eller skrivit något om hennes förstående Norgeresa. Och att hon förstått att han hade synpunkter på att hon reste iväg och med en annan manlig geovän som kan visste eller trodde att hon hade någon sorts relation med.

Hon ville egentligen inte träffa honom. Och hon var dessutom mitt uppe i förberedelser inför sonens födelsedag dagen därpå. Så hon kanske nonchalerade några av de tidigare smsen vilket än mer triggade igång honom eftersom han inte klarar av att bli nonchalerad.

Han smsar återigen sent efter kl 23 och skriver att han nu står utanför hennes bostad. Kanske skriver att han kan se att hon är vaken och uppe och att han tänker stå kvar tills hon öppnar och kommer ut.

Vis av erfarenheten hur envis och påstridig han är så beslutar hon sig för att prata kort med honom. Hon vill till varje pris undvika att han ställer till en scen och väcker både barn och grannar. Därav den inte helt stängda dörren. Vi vet ju inte med säkerhet om den bara varit olåst eller tom stått på glänt.

Dom pratar medan dom går och viker av till höger in på Rättarevägen. Enligt Google Maps (2018) står det en skylt ”Återvändsgata/väg”. Så rosaelefants källa kanske därför har benämnt den som just en ”gång/cykelväg”
Streetview: https://www.google.se/maps/@59.2890506,15.1858935,3a,75y,171.89h,83.16t/data=!3m4!1e1!3m2!1sB5XK50rxNsovak8rlrfYtg!2e0
Skärmdump:

Av bilderna att döma så finns det längs husen på höger sida höga barrträd vilket ger insynsskydd på bägge håll. Om diskussionen urartat här i början på vägen så är det ju inte konstigt att ingen sett något. Han kan ju ha slagit till henne rejält en gång med knytnäve eller något tillhygge så att hon fallit ihop och tillfälligt förlorat medvetandet. Detta behöver ju inte ha varit planerat utan han har tappat fattningen då hon inte gett med sig och vägrat avboka resan alternativt avslutat relationen med ”rivalen”.

Han kan ju ha fått lite panik då han insett att han faktiskt slagit henne medvetslös, och därefter släpat in henne bakom bullerplanket. Hon har kvicknat till bakom planket och gjort stort motstånd. Och det har fullständigt urartat med ett grovt övervåld. För om nu BF är FP så måste det mesta av det dödliga våldet ha åsamkats henne där bakom. Och därför har även skriken som dalaan vittnat om kommit därifrån och då. Och om det förekommit stryptag så är det kanske främst för att försöka få tyst på henne. Hon måste ha skrikit högt och länge, om än i omgångar och SD har fått fullständig panik.
dalaan har beskrivit det såhär
”Extremt höga panikslagna skrik som kom i omgångar under några minuter. Varken jag eller min sambo har hört något liknande och önskar inte göra det igen. ”

Sen återstår då frågan om planering. Det har av MV skrivits att det finns tecken på ”viss planering” och det kanske har tolkats så pga att det använts någon form av tillhygge. Då är frågan hur han dolt detta.
Han kan ju ha angett både till LW och polisen att han varit på väg ut på en sen löptur (han verkar ha energi i klass med en rastlös Duracellkanin) Därmed har han kunnat haft med/på sig en löpar-vöst/jacka/ryggsäck där han haft med sig några verktyg eller tillhygge. LW reagerade kanske därför inte på hans klädsel. Kanske denna klädsel och fiktiva löptur gjort att han sagt till henne att ”gå med mig en bit och så pratar vi under tiden sen drar jag vidare själv”.

Han har kanske inte ens uppträtt hotfullt alls - vare sig i smsen (bara tjatigt, vilket hon var van vid: typ ”svara svara svara”) eller när de börjat prata. Och att detta gjort att hon sänkt garden.

Man inser gång på gång att det är de små till synes oviktiga besluten vi tar som ofta får sådana oanade och fruktansvärda konsekvenser. Bara ett kort samtal där hon kanske inte kände någon större oro, dels eftersom de nu sen en kort tid haft kontakt igen och det fanns så många hus och människor runt omkring.

Det hela är så sorgligt och onödigt.

Kloka teorier. Tack för att ni tar er tid till genomtänkta reflektioner och spekulationer! Tänker också åt detta håll om SD är ensam GM. – Funderar dock på viss hjälp, iaf efteråt av någon men i övrigt låter detta trovärdigt (mest utifrån järngängets uppträdande och sommarens muntra loggar). Och hemskt. Fy sjutton för GM som inte bara tar livet av LW utan därtill plågar hennes anhöriga nu att inte få någon frid kring henne.
Citera
2018-11-17, 21:39
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Jag har tidigare luftat en tanke som på sätt och viss kan innehålla ett visst mått av planering; att MGM kanske inte kom till LW inriktad på att ta henne av daga där och då, men under en tid ”lekt med tanken” och därmed hade en mental beredskap för den utvägen. Ev. moraliska hinder var redan utredda i hans tankevärld.

Och att, när Plan A (kanske konfrontera för att få henne att tex avstå Norgeresan) fallerade och ett gynnsamt tillfälle uppstod så exekverade han Plan B som han redan haft funderingar kring och inte längre ryggade för.

Men vem vet, sällan har man hoppats så mycket på att utredningen går i mål (helt oavsett vem GM är) och att klarhet i förloppet bibringas även oss arma spekulanter.

Om din teori stämmer så innebär det en stor kyla hos mördaren. Speciellt med tanke på MVs ord ”mordet har inte skett i affekt”. Och ändå har det handlat om kraftigt våld. ”Mot hela kroppen” enligt uppgifterna åklagaren gick ut med 13/11. Och enligt Rosaelefant ”Våld ska ha förekommit i stort mot hela hennes överkropp och huvud”.

Då jag tror på SD som GM så kan den oberördhet han uppvisar på sina bilder och i loggar vara linje med detta kyliga drag. Framför allt tror jag att han tycker att då han upplevde sig kränkt så har han gjort rätt. Det verkar väldigt viktigt för honom att vinna, ha rätt och att få sista ordet.
Senast redigerad av T34Panzer 2018-11-17 kl. 21:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in