2018-11-17, 16:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Två tankar.

Om mordet började på vägen ett tiotal meter från planket så spricker EGTs främsta argument mot SD som gärningsman (EGTs resonemang med SD som GM slutar oftast med att hen inte lyckas placera just dessa två bakom planket).

Men om polisen har lyckats hitta spår som leder från FP till vägen så kan jag faktiskt inte förstå att man inte upptäckte dessa spår innan kroppen hittades.

Kan denna nya information verkligen stämma?

Det känns svårt att få ihop alla uppgifter som kommer från i mitt tycke ganska trovärdiga skribenter; MV och Rosaelefant.

Det betyder förstås inte att de inte är trovärdiga som skribenter, utan att deras information kan på ett eller annat sätt vara "felaktig".

Det kan bero på att antingen är det en missuppfattning i något led eller möjligen troligare att någon uppgift härstammar från en tidigare del i utredningen.

Det som är svårast att få ihop med släpmärken på marken är att om LW dödades/blev medvetslös redan innan planket, borde hennes skrik förmodligen väckt grannarna som bor väldigt nära.

Släpmärken på marken av en levande LW, hur kan polisen missat det? Hundarna? Har de inte ens varit i närheten av området?

Spåren borde gått raka vägen från dörren rakt till planket.
Tänk om hon suttit fastbunden/bakbunden levandes bakom planket (människorov).

Jag tänker ändå att gm inte skulle kunna lura in LW ända in bakom planket, utan att han snabbt övermanövrerat henne på vägen/cykelbanan. Där har hon ännu inte hunnit skrika, utan han drar in henne snabbt denna sista bit med en hand på munnen och armen runt halsen. Därav släpmärkena, kanske inte så tydliga om LW spjärnade emot och delvis tog några steg?
Citera
2018-11-17, 16:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Ja, att utredarna ställer sig den frågan är självklart. Men vi efterfrågade att media skulle ställa frågan till åklagaren om de hittat DNA.

Ja, det hade förstås varit intressant.
Jag blev lite förvillad av Schazz fråga om riktat svar:

" Jag hade önskat att media ställt frågan om huruvida man begärt ett riktat svar av NFC gällande DNA. Alltså om frågeställningen varit "matchar något av det vi skickar in SDs DNA?". "

Jag är väl lite (felaktigt?) inne på att Schazz kanske tänker i samma banor som några andra skribenter, att utredningen inte utreder brett utan enbart frågar efter DNA från den misstänkte. Vilket alltså utredningen inte gör.

De utreder även om det förekommer DNA mm från "annan" förutom den misstänkte.
Citera
2018-11-17, 16:17
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Det borde han inte ha varit säker på om han inte kommunicerat med henne om det. Vi vet ju inte vad som fanns i den sista digitala kontakten dem emellan.

GM verkar vara en risktagare av största mått, känner jag. Hen kan omöjligt ha vetat att endast LW och yngsta sonen var hemma även om LW uppgett att så var fallet, menar jag. UW skulle ju t.ex. raskt ha kunnat traska dit med något inför kalaset, tänker jag.
Citera
2018-11-17, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det känns svårt att få ihop alla uppgifter som kommer från i mitt tycke ganska trovärdiga skribenter; MV och Rosaelefant.

Det betyder förstås inte att de inte är trovärdiga som skribenter, utan att deras information kan på ett eller annat sätt vara "felaktig".

Det kan bero på att antingen är det en missuppfattning i något led eller möjligen troligare att någon uppgift härstammar från en tidigare del i utredningen.

Det som är svårast att få ihop med släpmärken på marken är att om LW dödades/blev medvetslös redan innan planket, borde hennes skrik förmodligen väckt grannarna som bor väldigt nära.

Släpmärken på marken av en levande LW, hur kan polisen missat det? Hundarna? Har de inte ens varit i närheten av området?

Jag tänker ändå att gm inte skulle kunna lura in LW ända in bakom planket, utan att han snabbt övermanövrerat henne på vägen/cykelbanan. Där har hon ännu inte hunnit skrika, utan han drar in henne snabbt denna sista bit med en hand på munnen och armen runt halsen. Därav släpmärkena, kanske inte så tydliga om LW spjärnade emot och delvis tog några steg?

Släpmärkena kanske hittats på LWs kläder, inte på marken. Det skulle isåfall förklara att man missat. Alltså tex spår av asfalt som man kan härleda till just vägen. På vägen även ngn fiber från ett plagg som inte kunde ses med blotta ögat innan man visste exakt var det skulle letas.
Citera
2018-11-17, 16:25
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
GM verkar vara en risktagare av största mått, känner jag. Hen kan omöjligt ha vetat att endast LW och yngsta sonen var hemma även om LW uppgett att så var fallet, menar jag. UW skulle ju t.ex. raskt ha kunnat traska dit med något inför kalaset, tänker jag.

Det där kan ju också vara ett indicium på att utredarna misstänker någon slags planering. SD kan ha skrivit frågor till LW som visar på att han verkligen ville vara säker på att endast hon och hennes yngsta son var hemma.
Citera
2018-11-17, 16:28
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Jag håller med dig. Det jag stör mig mest på är att vittnet som sett en man och en kvinna samtala borde ju rimligtvis då även hört LW:s skrik om mordet ej begicks vid fyndplatsen.
Citera
2018-11-17, 16:31
Medlem
Citat:
Jag håller med dig. Det jag stör mig mest på är att vittnet som sett en man och en kvinna samtala borde ju rimligtvis då även hört LW:s skrik om mordet ej begicks vid fyndplatsen.

FP=MP, det har åklagaren gått ut med.

https://www.metro.se/artikel/nya-uppgifter-lena-wesström-dödades-med-kraftigt-våld
Senast redigerad av Zymbal 2018-11-17 kl. 16:33.
Citera
2018-11-17, 16:38
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam

Eftersom SD och UW bor så nära varandra
så hade nog SD ganska bra koll på var
familjemedlemmarna befann sig.
Enligt uppgift så var ju UW borta på jobb.
Senast redigerad av gloriouslife 2018-11-17 kl. 16:41.
Citera
2018-11-17, 16:54
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Vittnet hade väl inte sett en man och en kvinna samtala. Enligt polisens uppgifter skulle hon ha iakttagit en person som pratade utanför bostaden:
https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/har-ar-polisens-nya-efterlysning-i-lena-wesstrom-fallet-kan-ha-viktiga-upplysningar
Senast redigerad av Draifos 2018-11-17 kl. 16:56.
Citera
2018-11-17, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vittnet hade väl inte sett en man och en kvinna samtala. Enligt polisens uppgifter skulle hon ha iakttagit en person som pratade utanför bostaden:
https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/har-ar-polisens-nya-efterlysning-i-lena-wesstrom-fallet-kan-ha-viktiga-upplysningar
Ett vittne har uppmärksammat en man och en kvinna som samtalar samtidigt som de rör sig i riktning mot FP..
Citera
2018-11-17, 17:03
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Det där kan ju också vara ett indicium på att utredarna misstänker någon slags planering. SD kan ha skrivit frågor till LW som visar på att han verkligen ville vara säker på att endast hon och hennes yngsta son var hemma.

Ja, diverse lång- och kortsiktig planering kan ha förekommit.
Senast redigerad av Cloudedcrystalbeam 2018-11-17 kl. 17:04. Anledning: Stavning
Citera
2018-11-17, 17:05
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jo, jag har förstått ditt resonemang. Jag blir lite förvånad dock att vissa trådsanningar, eller som du också kallar det "skvaller" väljer du att tro på när det passar din agenda.
Jag försöker bara förstå vad som är sant i den här soppan. Du kanske själv har en bättre teori om varför Aftonbladet skrev att polisen hade hittat nedblodade kläder i SD:s bostad och bil? Berätta gärna i så fall.
Senast redigerad av Draifos 2018-11-17 kl. 17:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in