Handelsbanken Nordiska Småbolag var väldigt dyr, tycker jag. Sätt högriskpengarna i Avanza Global istället så får du dessutom bättre riskspridning (norden är ju bara någon ynka procent av världsekonomin).
Ett annat tips är Lysa.se som ställer frågor där du lär dig om din egen risknivå. Lysa är billiga (kring 0,40% per år inklusive allt), automstiskt och anpassat efter just dig. Går snabbt att komma igång med och då behöver du inga andra fonder.
Jag tycker att du kan sätta in alla pengarna på en gång, eller kanske tiotusen i månaden över tre månader om det får dig att sova bättre om natten. Aktieinvesteringar gör man på lång sikt så att det svänger lite under första året spelar liksom ingen roll på det stora hela. Här på Flashback kommer det alltid att låta som att undergången är nära men de flesta vet ingenting om det där, ingen vet när eller ens om börsen kommer krascha. Här finns ett roligt blogginlägg om den saken:
https://rikatillsammans.se/det-gar-i...aga-framtiden/
Jag kan tipsa om två bra sajter där du kan lära dig mer om investeringar: rikatillsammans.se och smaspararguiden.se