2018-11-17, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dilutin
Spiltan ränte, låg (1 av 7)

HB småbolag, medel (5 av 7)

Atlant, låg (2 av 7)

Du verkar kunna en hel del om aktier. Är inte Investor en stark säker fond?
Citera
2018-11-17, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
hej! jag har kommit över 30,000kr och funderar på vad jag ska göra med dom. Aktier? Fonder? Vad tycker ni är bäst strategi. Jag vill egentligen bara låta dom ligga men det hade ju inte skadat att få dom att växa under tiden jag inte är i behov av dom. Vad tycker ni en rookie som mig borde göra? Vilken strategi hade ni använt er utav? Jag har hört att man inte ska lägga in hela summan i en klump utan succesivt lägga in varje månad för att minimera risker...
Tacksam för svar!!

Det är ju typ en månadslön. Skriver du på flashback varje månad och frågar vad du ska göra med lönen?
Citera
2018-11-17, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daxshandlaren
Det är ju typ en månadslön. Skriver du på flashback varje månad och frågar vad du ska göra med lönen?

Det är mycket pengar för mig
Citera
2018-11-17, 14:58
Medlem
Grievers avatar
Citat:
Det är mycket pengar för mig
Om det är mycket pengar för dig så tycker jag att du ska sätta in det på ett sparkonto. Bra att ha en buffert, vilket du inte verkar ha. Man ska ha minst 3 (helst 6) månadslöner på kontot om nåt händer.
Citera
2018-11-17, 15:08
Medlem
Citat:
Du verkar kunna en hel del om aktier. Är inte Investor en stark säker fond?
Investor är ett investmentbolag.De äger ett antal bolag och har en bra portfölj av aktier i övrigt.Du får lite rabatt på innehaven om du köper nu.Viss riskspridning får du också dessutom är Investors förvaltningskostnader lägre än den för flertalet fonder. Man kan komplettera med tex Kinnevik.Helt riskfritt är det dock inte.
Citera
2018-11-17, 15:22
Medlem
Handelsbanken Nordiska Småbolag var väldigt dyr, tycker jag. Sätt högriskpengarna i Avanza Global istället så får du dessutom bättre riskspridning (norden är ju bara någon ynka procent av världsekonomin).

Ett annat tips är Lysa.se som ställer frågor där du lär dig om din egen risknivå. Lysa är billiga (kring 0,40% per år inklusive allt), automstiskt och anpassat efter just dig. Går snabbt att komma igång med och då behöver du inga andra fonder.

Jag tycker att du kan sätta in alla pengarna på en gång, eller kanske tiotusen i månaden över tre månader om det får dig att sova bättre om natten. Aktieinvesteringar gör man på lång sikt så att det svänger lite under första året spelar liksom ingen roll på det stora hela. Här på Flashback kommer det alltid att låta som att undergången är nära men de flesta vet ingenting om det där, ingen vet när eller ens om börsen kommer krascha. Här finns ett roligt blogginlägg om den saken: https://rikatillsammans.se/det-gar-i...aga-framtiden/

Jag kan tipsa om två bra sajter där du kan lära dig mer om investeringar: rikatillsammans.se och smaspararguiden.se
Senast redigerad av lajm 2018-11-17 kl. 15:29.
Citera
2018-11-17, 16:07
Medlem
Öppna ett ISK-konto på Avanza. Stoppa in 3000 kr/månad. Aktiemarknaden har stigit sedan 2008 så det finns risk för en sättning, så därför är det bra att sprida riskerna genom att månadsspara.

Gör det enkelt för dig sätt in
1500 kr/mån på Spiltan Räntefond Sverige
1500 kr/mån på DNB Global Indeks

När det har gått ett år kollar du om du fortfarande har lika mycket pengar i båda fonderna om så inte är fallet flyttar du över pengar från den fond som har mer pengar än den andra.

fortsätt att månadsspara och gör samma sak året som kommer.
Citera
2018-11-17, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reedValveFlash
Öppna ett ISK-konto på Avanza. Stoppa in 3000 kr/månad. Aktiemarknaden har stigit sedan 2008 så det finns risk för en sättning, så därför är det bra att sprida riskerna genom att månadsspara.

Gör det enkelt för dig sätt in
1500 kr/mån på Spiltan Räntefond Sverige
1500 kr/mån på DNB Global Indeks

När det har gått ett år kollar du om du fortfarande har lika mycket pengar i båda fonderna om så inte är fallet flyttar du över pengar från den fond som har mer pengar än den andra.

fortsätt att månadsspara och gör samma sak året som kommer.

Hur menar du nu, ska jag försöka ha lika mkt kapital i båda fonderna samtidigt vid varje nytt år från start eller?
Citera
2018-11-17, 16:29
Medlem
Satsa på en Globala Indexfond med låga förvaltningsavgifter, högst 0,4%. Annas är investmentbolag ett alternativ, exempelvis Investor, Lator och Kinnevik.

Är man nybörjare på penningplaceringar så skall man vara försiktig, och inte satsa på förhoppningsbolag.
Citera
2018-11-17, 16:39
Medlem
Citat:
hej! jag har kommit över 30,000kr och funderar på vad jag ska göra med dom. Aktier? Fonder? Vad tycker ni är bäst strategi. Jag vill egentligen bara låta dom ligga men det hade ju inte skadat att få dom att växa under tiden jag inte är i behov av dom. Vad tycker ni en rookie som mig borde göra? Vilken strategi hade ni använt er utav? Jag har hört att man inte ska lägga in hela summan i en klump utan succesivt lägga in varje månad för att minimera risker...
Tacksam för svar!!

Behöver du inte pengarna på ett tag så köp aktier i ett väletablerat bolag som alltid ger bra avkastning varje år. Där har du bra och säker avkastning.

scoob
Citera
2018-11-17, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Handelsbanken Nordiska Småbolag var väldigt dyr, tycker jag. Sätt högriskpengarna i Avanza Global istället så får du dessutom bättre riskspridning (norden är ju bara någon ynka procent av världsekonomin).

Ett annat tips är Lysa.se som ställer frågor där du lär dig om din egen risknivå. Lysa är billiga (kring 0,40% per år inklusive allt), automstiskt och anpassat efter just dig. Går snabbt att komma igång med och då behöver du inga andra fonder.

Jag tycker att du kan sätta in alla pengarna på en gång, eller kanske tiotusen i månaden över tre månader om det får dig att sova bättre om natten. Aktieinvesteringar gör man på lång sikt så att det svänger lite under första året spelar liksom ingen roll på det stora hela. Här på Flashback kommer det alltid att låta som att undergången är nära men de flesta vet ingenting om det där, ingen vet när eller ens om börsen kommer krascha. Här finns ett roligt blogginlägg om den saken: https://rikatillsammans.se/det-gar-i...aga-framtiden/

Jag kan tipsa om två bra sajter där du kan lära dig mer om investeringar: rikatillsammans.se och smaspararguiden.se

Helt riktigt

scoob
Citera
2018-11-17, 16:42
Medlem
köp mat med lång hållbarhetstid typ konserver och frysta varor och torrvaror. det kanske ger nån krona mer över till annat men du har alltid mat oavsett varje månad ett tag framöver-
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in