2018-11-16, 01:12
Medlem
HappyHours avatar
http://english.yonhapnews.co.kr/northkorea/2018/11/16/0401000000AEN20181116000452315.html
Citat:
N.K. leader inspects test of new high-tech weapon: state media
2018/11/16

SEOUL, Nov. 16 (Yonhap) -- North Korean leader Kim Jong-un has inspected a test of a newly developed high-tech weapon, the North's state media reported Friday.

The Korean Central Broadcasting Station said that Kim visited a testing site at a national defense institute and inspected the test of the unspecified new tactical weapon.

"The state-of-the art weapon that has been long developed under the leadership of our party's dynamic leadership has a meaning of completely safeguarding our territory and significantly improving the combat power of our people's army," it said.

"The testing of the high-tech tactical weapon has been carried out successfully, meeting all superior and powerful designing indicators," it added.

The state media, however, did not specify what weapon was tested.

This marked the first field inspection by the North Korean leader of a weapons test since November last year, when he viewed the testing of the Hwasong-15 intercontinental ballistic missile.

The inspection came as denuclearization talks between the North and United States have been stalled since their June 12 summit.
Hur jävla dum är tjockisen?
Brukar hålla mig i relativt saklig ton men vafan. Varför gå ut i KCNA (officiella propagandaorganet) och säga det?! Inte så smart om han nu vill ha fred på Koreahalvön, tänk bara vad såna uttalanden får för effekt i USA/SK. Men eftersom inga bevis öht presenterats eller vad det ens är för vapen (och inte jordbävningar rapporterade vad jag sett) så kanske det bara är BS? Effekten måste de ju vara medvetna om, så varför öht vilja ge intryck av att de bygger hemliga armador, vilken poäng för det med sig? Bara att skrämmas med tanken att det kan snabba på processen med fredsavtal, dock genom ett kontraproduktivt medel vilket inte make:ar någon sense i sammanhanget!? Vad skulle det ens tänkbart kunna vara för "high-tech vapen" de testat?

Trodde åtminstone KJU skulle försöka få fred på halvön och ev. kunna bli en "halvdan" nation innan de börjar vapenskramla ordentligt igen/kollapsar av inträngande information om omvärlden etc. Framstår allt mer bara som en suicidal pseudopubertal pojke.
Senast redigerad av HappyHour 2018-11-16 kl. 01:14.
Citera
2018-11-16, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappyHour
http://english.yonhapnews.co.kr/northkorea/2018/11/16/0401000000AEN20181116000452315.html

Brukar hålla mig i relativt saklig ton men vafan. Varför gå ut i KCNA (officiella propagandaorganet) och säga det?! Inte så smart om han nu vill ha fred på Koreahalvön, tänk bara vad såna uttalanden får för effekt i USA/SK. Men eftersom inga bevis öht presenterats eller vad det ens är för vapen (och inte jordbävningar rapporterade vad jag sett) så kanske det bara är BS? Effekten måste de ju vara medvetna om, så varför öht vilja ge intryck av att de bygger hemliga armador, vilken poäng för det med sig? Bara att skrämmas med tanken att det kan snabba på processen med fredsavtal, dock genom ett kontraproduktivt medel vilket inte make:ar någon sense i sammanhanget!? Vad skulle det ens tänkbart kunna vara för "high-tech vapen" de testat?

Trodde åtminstone KJU skulle försöka få fred på halvön och ev. kunna bli en "halvdan" nation innan de börjar vapenskramla ordentligt igen/kollapsar av inträngande information om omvärlden etc. Framstår allt mer bara som en suicidal pseudopubertal pojke.
Ingen är väl förvånad?
Diktaturstaten följer exakt samma mönster som vid tidigare förhandlingar.
Kim III marscherar med stormsteg mot nya verbala konfrontationer och snart är man tillbaka på ruta ett igen.
Citera
2018-11-16, 12:54
Medlem
Kumabjorns avatar
Hittade idag en dokumentärserie Inside North Korea's Dynasty på två avsnitt. Genomarbetad även om de sitter fast i det jag anser förlegade troper. De har hittat en hel del intressant arkivmaterial jag inte sett tidigare så ut det perspektivet är den sevärd.

National Geographic har gjort den.
Citera
2018-11-17, 02:21
Medlem
HappyHours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Ingen är väl förvånad?
Diktaturstaten följer exakt samma mönster som vid tidigare förhandlingar.
Kim III marscherar med stormsteg mot nya verbala konfrontationer och snart är man tillbaka på ruta ett igen.
Nä men förbannat korkat. Hur mycket hade inte både KJU och DJT vunnit på att förklara fred, i synnerhet då ur bägges interna propaganda/medier likaså internationellt. Åtminstone att få till fred till att börja med, sen kan Kim börja gå tillbaka i gamla spår, hade vart mer rationellt för scenariot. Detta är ju helt retarderat och kontraproduktivt beteende ur mina utgångslägen. Kanske rider helt på en (än större än vanligt) våg av fantasifull megalomani just nu av extra internt stöd (eller tvärtom) etc.
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Hittade idag en dokumentärserie Inside North Korea's Dynasty på två avsnitt. Genomarbetad även om de sitter fast i det jag anser förlegade troper. De har hittat en hel del intressant arkivmaterial jag inte sett tidigare så ut det perspektivet är den sevärd.

Har också sett dem, och det mesta materialet på Youtube m.fl källor. Koreanofil och sedan länge torsk på denna sortens dokumentärer (gärna längre) utan att för den sakens skull tro på propagandan. Bara fascinerande och väcker massa tankar kring psykologi och beteendevetenskap. Länka gärna i tråden om det kommer nya man kanske missat (sett det mesta som finns ute).
Senast redigerad av HappyHour 2018-11-17 kl. 02:58.
Citera
2018-11-17, 09:06
Medlem
Citat:

Jag har också sett och följt dessa, och de flesta andra dokumentärer som är gjorda.

Det är mycket likartat bildmaterial i många, som Du påpekar, men NG:s var sevärda likafullt.

Jag skall se om jag kan få fram en lista över de dokumentärer jag sett genom åren, och lägga upp den här.
Citera
2018-11-17, 09:42
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Jag har också sett och följt dessa, och de flesta andra dokumentärer som är gjorda.

Det är mycket likartat bildmaterial i många, som Du påpekar, men NG:s var sevärda likafullt.

Jag skall se om jag kan få fram en lista över de dokumentärer jag sett genom åren, och lägga upp den här.

Det hade onekligen varit en användbar resurs. Kanske med produktionsår också.
Citera
2018-11-17, 10:02
Medlem
Citat:
Det hade onekligen varit en användbar resurs. Kanske med produktionsår också.

Jag skall i mån av tid göra en så komplett lista som möjligt.
Citera
2018-11-17, 10:27
Medlem
Citat:

Jag förstår frågeställningen, och ögonbrynen har ju höjts vid åtskilliga tillfällen genom åren över den Nordkoreanska "Logiken".

Det "Fel" omvärlden gör idag, är att man tror att Nordkorea förändrats radikalt och i grunden efter "Charmoffensiven", och numera endast har goda uppsåt och mål.
Inget kan vara mer felaktigt, och vi bör nog klarsynt inse, att regimen är densamma som den alltid varit, om än i Ver 3.0 nu.

Som alltid handlar detta i grunden om regimens överlevnad.

En kriminell och psykopatisk regim som den Nordkoreanska, som likt den vardagliga psykopaten in persona,

ALDRIG GÖR FEL - ALDRIG KAN TA KRITIK - ALLTID SKYLLER ALLTING PÅ ANDRA

är Nordkoreas beteende mycket lättare att begripa.

Man utnyttjar nu "Den tillfälliga acceptans" man uppnått Internationellt sedan Singaporemötet.
Självförtroendet är stärkt, och man försöker nu "Pressa ut" allt man kan ur både de direkta förhandlingarna och alla andra förhandlingar och närmanden som sker inom olika områden.

Frågan om varför denna "Vapennyhet" släpps just nu, när förhandlingarna går mycket dåligt och i praktiken står still, kan man ju undra, men syftet är att signalera till USA, att om Ni inte ändrar era krav i förhandlingarna och upphör med sanktioner och alla "Straff" vi utsetts för, så vill vi bara meddela att vi är beredda militärt, om en konflikt eller invasion blir aktuellt.

De dubbla budskapen duggar ju dessutom tätt från Nordkorea, vecka efter vecka.

Omvärlden får självklart inte kritisera Nordkorea, eller ta upp saker på agendan som Internationella samfundet, enigt anklagar Nordkorea för. Men Nordkorea tillåter sig själva att kräva och gräva i gamla oförrätter till höger och vänster.

Det är inte lätt att hantera än "Psykopat" i vardagen, än mindre en "Psykopatisk" regim.
Citera
2018-11-17, 11:05
Avstängd
Citat:
Brukar hålla mig i relativt saklig ton men vafan. Varför gå ut i KCNA (officiella propagandaorganet) och säga det?! Inte så smart om han nu vill ha fred på Koreahalvön, tänk bara vad såna uttalanden får för effekt i USA/SK.
Ja, aldrig att man i USA eller Sydkorea utvecklar nya vapen, men vem bryr sig om vad det får för effekt i NK?

Nordkorea har alltid försökt kompensera att de är den svagare parten med att vara oförutsägbara och ha i alla fall tillräckligt med vapen för att vålla stor skada på motparten i händelse av krig. De har lyckats bättre med sin strategi än Irak som släppte in FN att överse nedrustning.
Citat:
Vad skulle det ens tänkbart kunna vara för "high-tech vapen" de testat?
Vem vet, och det är väl lite av poängen. Troligen är det något helt trivialt och man undviker att nämna det just därför. Det kan också handla mer om propaganda för inhemsk konsumtion där man skall övertyga folket om att Nordkorea står starkt.
Citera
2018-11-17, 17:24
Medlem
frank-costellos avatar
Reuters skriver att Kinas president xi jinping har för avsikt att besöka Nordkorea nästa år. Detta efter att man fått en inbjudan av Nordkoreas ledare Kim Jong Un. Det skulle isåfall bli första gången sedan 2005 som en kinesisk ledare besöker landet. Den gången var det Xis föregångare Hu Jintao som var på besök. Xi besökte dock Pyongyang 2008 då han var vicepresident.

Detta ska ha rapporterats av Sydkoreas presidenpalats under lördagen efter det att Sydkoreas president Moon Jae-in träffat Xi under ett toppmöte, Asia Pacific Economic Co-operation (APEC), i Papua New Guinea. De två ledarna ska ha kommit överens om att ett andra möte mellan Washington och Pyongyang, samt ett planerat besök av Kim till Seoul, Sydkoreas huvudsstad, skulle vara ett "viktigt genombrott" för att lösa situationen på den koreanska halvön, ska ett uttande från Sydkorea ha sagt.
https://www.reuters.com/article/us-apec-summit-southkorea-china/chinas-xi-intends-to-visit-north-korea-next-year-south-korea-says-idUSKCN1NM0DV
Citera
2018-11-17, 18:12
Medlem
Citat:
Detta är ju helt retarderat och kontraproduktivt beteende ur mina utgångslägen. Kanske rider helt på en (än större än vanligt) våg av fantasifull megalomani just nu av extra internt stöd (eller tvärtom) etc.
Med fred kommer en betydligt mer öppenhet i Nordkorea och med öppenhet hotas Kimdynastin.
Att bibehålla makten är naturligtvis nummer ett i Diktatorns prioriteringslista.
Diktator Kim agerar för att slippa sanktioner med minsta möjliga motprestation, allt för behålla makten.
Storhetsvansinnet kommer att ta ut sin rätt
Citera
2018-11-17, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
.
Vem vet, och det är väl lite av poängen. Troligen är det något helt trivialt och man undviker att nämna det just därför. Det kan också handla mer om propaganda för inhemsk konsumtion där man skall övertyga folket om att Nordkorea står starkt.
Så är det nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in