2018-11-17, 23:54
Medlem
HappyHours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Jag förstår frågeställningen, och ögonbrynen har ju höjts vid åtskilliga tillfällen genom åren över den Nordkoreanska "Logiken".

Det "Fel" omvärlden gör idag, är att man tror att Nordkorea förändrats radikalt och i grunden efter "Charmoffensiven", och numera endast har goda uppsåt och mål.
Inget kan vara mer felaktigt, och vi bör nog klarsynt inse, att regimen är densamma som den alltid varit, om än i Ver 3.0 nu.

Som alltid handlar detta i grunden om regimens överlevnad.

En kriminell och psykopatisk regim som den Nordkoreanska, som likt den vardagliga psykopaten in persona,

ALDRIG GÖR FEL - ALDRIG KAN TA KRITIK - ALLTID SKYLLER ALLTING PÅ ANDRA

är Nordkoreas beteende mycket lättare att begripa.

Man utnyttjar nu "Den tillfälliga acceptans" man uppnått Internationellt sedan Singaporemötet.
Självförtroendet är stärkt, och man försöker nu "Pressa ut" allt man kan ur både de direkta förhandlingarna och alla andra förhandlingar och närmanden som sker inom olika områden.

Frågan om varför denna "Vapennyhet" släpps just nu, när förhandlingarna går mycket dåligt och i praktiken står still, kan man ju undra, men syftet är att signalera till USA, att om Ni inte ändrar era krav i förhandlingarna och upphör med sanktioner och alla "Straff" vi utsetts för, så vill vi bara meddela att vi är beredda militärt, om en konflikt eller invasion blir aktuellt.

De dubbla budskapen duggar ju dessutom tätt från Nordkorea, vecka efter vecka.

Omvärlden får självklart inte kritisera Nordkorea, eller ta upp saker på agendan som Internationella samfundet, enigt anklagar Nordkorea för. Men Nordkorea tillåter sig själva att kräva och gräva i gamla oförrätter till höger och vänster.

Det är inte lätt att hantera än "Psykopat" i vardagen, än mindre en "Psykopatisk" regim.
En ganska komplett sammanfattning.
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Ja, aldrig att man i USA eller Sydkorea utvecklar nya vapen, men vem bryr sig om vad det får för effekt i NK?

Nordkorea har alltid försökt kompensera att de är den svagare parten med att vara oförutsägbara och ha i alla fall tillräckligt med vapen för att vålla stor skada på motparten i händelse av krig. De har lyckats bättre med sin strategi än Irak som släppte in FN att överse nedrustning.

Vem vet, och det är väl lite av poängen. Troligen är det något helt trivialt och man undviker att nämna det just därför. Det kan också handla mer om propaganda för inhemsk konsumtion där man skall övertyga folket om att Nordkorea står starkt.
Vet inte riktigt vad du åsyftar med frågan gällande effekten i NK av det, den har jag inte ställt eller är intresserad av, vad jag sa gällde var vilken effekt i SK och USA, vilket givetvis inte är positiv till såna nyheter och därmed fördröjs fredsprocessen. Ja jag åtminstone, med väldigt liten kunskap om ballistik etc (? vad det än kan syfta till för vapen) överhuvudtaget. Jag läste i någon onlinetidning att "hans far hade vart särskilt förtjust i utvecklingen av vapnet". I smell bullshit.
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Med fred kommer en betydligt mer öppenhet i Nordkorea och med öppenhet hotas Kimdynastin.
Att bibehålla makten är naturligtvis nummer ett i Diktatorns prioriteringslista.
Diktator Kim agerar för att slippa sanktioner med minsta möjliga motprestation, allt för behålla makten.
Storhetsvansinnet kommer att ta ut sin rätt
Troligen en helt korrekt analys. Det är ju helt uppenbart att staten hänger löst om större informationsflöden skulle komma in/ut. Ofrånkomligt visserligen, men frågan är hur länge.
Citera
2018-11-18, 02:35
Medlem
Kumabjorns avatar
Minns ni Oh Cheung-son? Inte det? Han var den nordkoreanske soldat som sprang över gränsen in till syd i Joint Security Area (JSA) i Panmunjom för ett år sedan. Han är nu återställd och på ettårsdagen av händelsen besökte han Tokyo och beviljade Sankei shinbun, Japans mest konservativa tidning, en exklusiv intervju. Så idag är det min tur att göra en liten frank-costello.

Oh är idag 25 år, han gick in i militären vid 17 års ålder och innehade "en mellangrad som underofficer", sannolikt någon form av sergeant, inte minst eftersom han var chaufför åt högre befäl. Det här var tiden för Jong-uns provsprängningar och missiluppskjutningar samt Trumps "fire and fury" uttalande. Oh uppger att han var genuint rädd för att ett krig skulle utbryta. Från vad han sett från insidan ansåg han att allt tal om "den oövervinnliga patriotiska nordkoreanska armén var kvalificerat nys". "Min månadslön var 125 won, det motsvarar en cigarrett, min var som var överste hade en månadslön som motsvarade två paket cigarretter" (således 40 ggr mer, undrar om arméchefen är sugen på att testa den löneskillnaden?).

Alla pengar gick åt till kärnvapenutvecklingen, det fanns inget kvar till folket. Det lilla som fanns gick åt till att bygga lägenheter och förlustelseparker i Pyongyang. En konsekvens är att rapporteringssystemet bryter samman, varken polis eller rapportörer bryr sig längre om att ge sig på tillfälliga marknadsstånd. "De behöver dem själva för att få varor och mat", säger Oh. Han understryker att den yngre generationen är helt ointresserad av KJU och politiken, "de applåderar när det vankas mat" är hans uttryck. Den som vill överleva i Nordkorea tvingas ta personligt ansvar för matanskaffning.

Vid tidpunkten för flykten begärde Nordkorea Oh utlämnad, skyldig för brott. Han medger att han druckit och "ställt till problem" med en soldatkamrat. Han går däremot inte in på detaljerna kring detta, men det blev för mycket, han slängde sig in i bilen och körde i full fart mot gränsen. Nordkoreanska soldater avfyrade 40-talet skott, varav fem träffade honom, huvudsakligen i armen och magtrakten.

I samband med intervjun tillkännagav sydkoreansk underrättelsetjänst att de genomfört en undersökning bland de 30 000 avhoppare som idag befinner sig i Sydkorea. 60 % uppger att "svält" var den avgörande faktorn i deras beslut att hoppa av, 50 % av de 17 000 som hoppat av de senaste tio åren uppger att de inte fick i sig mer än ett mål om dagen. Endast 7,6 % uppger missnöje med systemet som skäl för sin flykt (detta om något visar nog hur effektivt hjärntvätten fungerar). De uppger också att de nu känner sig under tryck från regimen Moon att inta en mer positiv attityd gentemot norr. Avhoppare som är aktiva i anti-Kim organisationer uppger sig vara utsatta för direkt press.

Sankei shinbun ligger bakom betalvägg, men Yahoo News har gjort en sammanfattning av innehållet som kan läsas här, möjligen med Google Translate till hjälp.
Citera
2018-11-18, 05:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Minns ni Oh Cheung-son? Inte det? Han var den nordkoreanske soldat som sprang över gränsen in till syd i Joint Security Area (JSA) i Panmunjom för ett år sedan. Han är nu återställd och på ettårsdagen av händelsen besökte han Tokyo och beviljade Sankei shinbun, Japans mest konservativa tidning, en exklusiv intervju. Så idag är det min tur att göra en liten frank-costello.

Oh är idag 25 år, han gick in i militären vid 17 års ålder och innehade "en mellangrad som underofficer", sannolikt någon form av sergeant, inte minst eftersom han var chaufför åt högre befäl. Det här var tiden för Jong-uns provsprängningar och missiluppskjutningar samt Trumps "fire and fury" uttalande. Oh uppger att han var genuint rädd för att ett krig skulle utbryta. Från vad han sett från insidan ansåg han att allt tal om "den oövervinnliga patriotiska nordkoreanska armén var kvalificerat nys". "Min månadslön var 125 won, det motsvarar en cigarrett, min var som var överste hade en månadslön som motsvarade två paket cigarretter" (således 40 ggr mer, undrar om arméchefen är sugen på att testa den löneskillnaden?).

Alla pengar gick åt till kärnvapenutvecklingen, det fanns inget kvar till folket. Det lilla som fanns gick åt till att bygga lägenheter och förlustelseparker i Pyongyang. En konsekvens är att rapporteringssystemet bryter samman, varken polis eller rapportörer bryr sig längre om att ge sig på tillfälliga marknadsstånd. "De behöver dem själva för att få varor och mat", säger Oh. Han understryker att den yngre generationen är helt ointresserad av KJU och politiken, "de applåderar när det vankas mat" är hans uttryck. Den som vill överleva i Nordkorea tvingas ta personligt ansvar för matanskaffning.

Vid tidpunkten för flykten begärde Nordkorea Oh utlämnad, skyldig för brott. Han medger att han druckit och "ställt till problem" med en soldatkamrat. Han går däremot inte in på detaljerna kring detta, men det blev för mycket, han slängde sig in i bilen och körde i full fart mot gränsen. Nordkoreanska soldater avfyrade 40-talet skott, varav fem träffade honom, huvudsakligen i armen och magtrakten.

I samband med intervjun tillkännagav sydkoreansk underrättelsetjänst att de genomfört en undersökning bland de 30 000 avhoppare som idag befinner sig i Sydkorea. 60 % uppger att "svält" var den avgörande faktorn i deras beslut att hoppa av, 50 % av de 17 000 som hoppat av de senaste tio åren uppger att de inte fick i sig mer än ett mål om dagen. Endast 7,6 % uppger missnöje med systemet som skäl för sin flykt (detta om något visar nog hur effektivt hjärntvätten fungerar). De uppger också att de nu känner sig under tryck från regimen Moon att inta en mer positiv attityd gentemot norr. Avhoppare som är aktiva i anti-Kim organisationer uppger sig vara utsatta för direkt press.

Sankei shinbun ligger bakom betalvägg, men Yahoo News har gjort en sammanfattning av innehållet som kan läsas här, möjligen med Google Translate till hjälp.

Dessa uppgifter bekräftar och ger oss vid handen, exakt det som tråden avhandlat så många gånger tidigare:

1. Soldater med ett undermåligt mål mat om dagen, är inga bra soldater, hur många dom än är och hur många vapen dom än har. Lägg därtill svagt immunförsvar och endokrinologiska sjukdomar. Dom skulle inte klara många timmars strid.

2. Med hänsyn till ovanstående, måste även den psykoendokrinologiska sambandet mellan stresstålighet och psykiska störningar vid näringsrubbningar statusen vara en viktig avgörande faktor som hämmar stridsmoralen/effektiviteten enormt.

3. Sårbarheten hos den Nordkoreanska militären måste anses som mycket stor. Propaganda - stora militärparader - storvulna floskler från regimen och de statliga organen är värda noll, i samma stund som ett krig bryter ut.

4. Moon har gått i fällan och styr utvecklingen helt i den riktning som Kim och Nordkorea önskar.
En mycket farlig utveckling och ett högt spel av Moon, som tror sig ha kontroll över utvecklingen, men det har han med största sannolikhet inte alls.

Den kriminella diktaturen vet säkerligen om alla sina svagheter, och hoppas att Moon skall fortsätta sitt arbete med att legitimera Kim och regimen i norr.
Senast redigerad av LEMMOR 2018-11-18 kl. 05:51.
Citera
2018-11-18, 06:34
Medlem
Citat:
Dessa uppgifter bekräftar och ger oss vid handen, exakt det som tråden avhandlat så många gånger tidigare:

3. Sårbarheten hos den Nordkoreanska militären

4. Moon har gått i fällan och styr utvecklingen helt i den riktning som Kim och Nordkorea önskar.
En mycket farlig utveckling och ett högt spel av Moon, som tror sig ha kontroll över utvecklingen, men det har han med största sannolikhet interr.

3 sårbarhet kanske men tveksam. Det finns en New York journalist som jobbade som engelsk lärare i NK. Hon kom tillbaka och sa att NK är otroligt brainwashed. Först Japansk förtryck och senare Kejsar familjen. Troligen mycket brainwashed.
Igår var det årsdagen av Folkets tempel massmord eller självmord i Jamestown. Jim Jones gillade NK. Var inte Japans mordsekt med cyanid i tunnelbanen ledare en korean Japan

4 Moon är bättre än de tidigare presidenter som idag är i fängelse.

Moon har rätt approach, det finns inget alternativ till dagens ledning i NK. Ett krig skulle bli hemskt.
Citera
2018-11-18, 07:19
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
3. Sårbarheten hos den Nordkoreanska militären måste anses som mycket stor. Propaganda - stora militärparader - storvulna floskler från regimen och de statliga organen är värda noll, i samma stund som ett krig bryter ut.

Jag reagerade nog också mest över beskrivningen av hans militära sold, en cigarrett i månaden. Jag kan inte komma på något land i Afrika som har sådana villkor. Ärligt talat var min initiala reaktion att han överdriver för att han vill göra gott intryck på Sankei shinbuns journalister. Att intervjun utförs i Tokyo tolkar jag som att de bjudit honom på resa, uppehälle och en tur till Tokyo Disneyland eller liknande, samt någon flaska Soju ute på krogen. Men jag vet förstås inte.

Ju mer jag funderar på det undrar jag om det faktiskt kan ligga något i det. KJU var tydlingen i Sinuiji i veckan och beklagade sig över att konstruktionen av de nya fasciliteterna, inklusive en ny bro, tydligen inte gick fort nog. Uppenarligen finns det inte pengar till allt de vill göra. Det förklarar ju också varför han varit villig att gå med på att avrusta kärnvapnen. Ur den aspekten har han onekligen hanterat situationen betydligt bättre än Gorbatjov lyckades med.
Citera
2018-11-18, 07:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HappyHour
Vet inte riktigt vad du åsyftar med frågan gällande effekten i NK av det, den har jag inte ställt eller är intresserad av, vad jag sa gällde var vilken effekt i SK och USA, vilket givetvis inte är positiv till såna nyheter och därmed fördröjs fredsprocessen.
Jag syftade på hyckleriet i att om Nordkorea utvecklar ett nytt vapen beskrivs det som ett hot mot freden, men om andra länder gör det ses det som något helt naturligt inte värt att kommentera. Det finns vapen som är destabiliserande, men vi har ingen indikation på att det skulle vara något sådant här.
Citera
2018-11-18, 07:57
Medlem
Citat:

3. Sårbarheten hos den Nordkoreanska militären

En mycket farlig utveckling och ett högt spel av Moon, som tror sig ha kontroll över utvecklingen, men det har han med största sannolikhet interr.

3 sårbarhet kanske men tveksam. Det finns en New York journalist som jobbade som engelsk lärare i NK. Hon kom tillbaka och sa att NK är otroligt brainwashed. Först Japansk förtryck och senare Kejsar familjen. Troligen mycket brainwashed.
Igår var det årsdagen av Folkets tempel massmord eller självmord i Jamestown. Jim Jones gillade NK. Var inte Japans mordsekt med cyanid i tunnelbanen ledare en korean Japan

4 Moon är bättre än de tidigare presidenter som idag är i fängelse.

Moon har rätt approach, det finns inget alternativ till dagens ledning i NK. Ett krig skulle bli hemskt.
Citera
2018-11-18, 09:10
Medlem
Tack Kumabjorn för översättningen.
Lite förvånande att läsa om att propagandan tycks ha missat den yngre generationen och dessutom ytterligare en bekräftelse på att nordkoreanerna lider av svår matbrist.
Citera
2018-11-18, 09:44
Medlem
Citat:
Jag reagerade nog också mest över beskrivningen av hans militära sold, en cigarrett i månaden. Jag kan inte komma på något land i Afrika som har sådana villkor. Ärligt talat var min initiala reaktion att han överdriver för att han vill göra gott intryck på Sankei shinbuns journalister. Att intervjun utförs i Tokyo tolkar jag som att de bjudit honom på resa, uppehälle och en tur till Tokyo Disneyland eller liknande, samt någon flaska Soju ute på krogen. Men jag vet förstås inte.

Ju mer jag funderar på det undrar jag om det faktiskt kan ligga något i det. KJU var tydlingen i Sinuiji i veckan och beklagade sig över att konstruktionen av de nya fasciliteterna, inklusive en ny bro, tydligen inte gick fort nog. Uppenarligen finns det inte pengar till allt de vill göra. Det förklarar ju också varför han varit villig att gå med på att avrusta kärnvapnen. Ur den aspekten har han onekligen hanterat situationen betydligt bättre än Gorbatjov lyckades med.

Om Oh:s berättelse är sanningsenlig eller ej, tror jag nog får bedömas tillsammans med, de tidigare och övriga vittnesmål som finns. Min bedömning är, att de flesta beskrivningarna har större sanningshalt än vad dom är friserade och överdrivna. Hur kritiskt och diversifierat man än analyserar alla kända vittnen och deras intyganden, som ju dessutom inte är belastade av ömsesidig påverkan, är det svårt att avfärda dessa, då de gemensamma nämnarna i skildringarna är avsevärda.

Vare sig det gäller pennalism - matransoner/tillgång - sexuella trakasserier - löner - bortföranden mm mm. är de flesta redogörelserna likartade.

-------------

Hanteringen av Kim, kan tyckas väl hanterad i relation till Gorbatjov, dock bör man hålla i minnet, att Reagan var betydligt mer hårdför och kompromisslös än nuvarande administration, vilken är undfallande.
Citera
2018-11-18, 10:45
Medlem
Paponims avatar
Citat:
Jag reagerade nog också mest över beskrivningen av hans militära sold, en cigarrett i månaden. Jag kan inte komma på något land i Afrika som har sådana villkor. Ärligt talat var min initiala reaktion att han överdriver för att han vill göra gott intryck på Sankei shinbuns journalister.
Allt som oftast brukar det i den här typen av berättelser vara någon detalj som är uppenbart helt galen. Har funderat över om det kanske är ett sätt för avhopparna att försöka urskulda sig för att dom skäms över att det dom säger även i övrigt stämmer dåligt med verkligheten.

1 NK won motsvarar ungefär 0,1 öre men priserna i dom lokala affärerna är också låga så säg 0,4 öre. 125 won får då köpkraft motsvarande 50 öre. Detta som månadslön blir uppenbarligen orimligt oavsett hur mycket man därutöver får in natura (mat, husrum, etc).

Nu hade den här soldaten tydligen festat rätt ordentligt innan han försökte köra över gränsen:
https://www.newsweek.com/north-korean-soldier-was-drunk-driving-jeep-across-border-unplanned-defection-790908
Man kan ju bara undra över hur många månaders besparingar han just slängt bort på soju och cigaretter tillsammans med sin kompis... Med andra ord orimligt.

Det sades tidigt att han trodde han hade dödat någon och kanske var det helt enkelt så att han råkat köra på någon vaktpost och sedan fick panik. Bilen stannar ju till bakom huset vid sista posteringen innan själva JSA. Kan tänka mig att kompisen hoppar ur bilen där eftersom han inser att det börjar gå käpprätt åt helvete...

Soldaten säger själv att han inte alls planerat att försöka ta sig till syd. Han vet förstås hur det ser ut vid själva övergången och hade i så fall i nyktert tillstånd klarat att köra hela vägen genom att istället köra precis öster om FN-husen. Bil hade han ju tillgång till...
Citera
2018-11-18, 11:16
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Tack Kumabjorn för översättningen.
Lite förvånande att läsa om att propagandan tycks ha missat den yngre generationen och dessutom ytterligare en bekräftelse på att nordkoreanerna lider av svår matbrist.

För att citera en gammal Canon reklam; Nema problema.
Eftersom det var första gången han uttalade sig efter händelsen fanns det förmodligen en smula intresse.

Citat:
Om Oh:s berättelse är sanningsenlig eller ej, tror jag nog får bedömas tillsammans med, de tidigare och övriga vittnesmål som finns. Min bedömning är, att de flesta beskrivningarna har större sanningshalt än vad dom är friserade och överdrivna. Hur kritiskt och diversifierat man än analyserar alla kända vittnen och deras intyganden, som ju dessutom inte är belastade av ömsesidig påverkan, är det svårt att avfärda dessa, då de gemensamma nämnarna i skildringarna är avsevärda.

Vare sig det gäller pennalism - matransoner/tillgång - sexuella trakasserier - löner - bortföranden mm mm. är de flesta redogörelserna likartade.

Så är det naturligtvis, och jag har, som du säkert förstår, inte tillgång till det samlade materialet. Hade onekligen varit intressant om sydkoreansk underrättelsetjänst hade låtit en rumstera runt en smula i arkiven. Men det lär ju knappast ske.

-------------

Citat:
Hanteringen av Kim, kan tyckas väl hanterad i relation till Gorbatjov, dock bör man hålla i minnet, att Reagan var betydligt mer hårdför och kompromisslös än nuvarande administration, vilken är undfallande.

En inte helt oväsentlig poäng. Ett mer valhänt Washington i frågan om Nordkorea har vi nog aldrig skådat. Och jämförelsen med Gorbatjov var förstås gjord i de bägge herrarnas eget perspektiv. Strikt realpolitiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Paponim
Allt som oftast brukar det i den här typen av berättelser vara någon detalj som är uppenbart helt galen. Har funderat över om det kanske är ett sätt för avhopparna att försöka urskulda sig för att dom skäms över att det dom säger även i övrigt stämmer dåligt med verkligheten.

1 NK won motsvarar ungefär 0,1 öre men priserna i dom lokala affärerna är också låga så säg 0,4 öre. 125 won får då köpkraft motsvarande 50 öre. Detta som månadslön blir uppenbarligen orimligt oavsett hur mycket man därutöver får in natura (mat, husrum, etc).

Nu hade den här soldaten tydligen festat rätt ordentligt innan han försökte köra över gränsen:
https://www.newsweek.com/north-korean-soldier-was-drunk-driving-jeep-across-border-unplanned-defection-790908
Man kan ju bara undra över hur många månaders besparingar han just slängt bort på soju och cigaretter tillsammans med sin kompis... Med andra ord orimligt.

Det sades tidigt att han trodde han hade dödat någon och kanske var det helt enkelt så att han råkat köra på någon vaktpost och sedan fick panik. Bilen stannar ju till bakom huset vid sista posteringen innan själva JSA. Kan tänka mig att kompisen hoppar ur bilen där eftersom han inser att det börjar gå käpprätt åt helvete...

Soldaten säger själv att han inte alls planerat att försöka ta sig till syd. Han vet förstås hur det ser ut vid själva övergången och hade i så fall i nyktert tillstånd klarat att köra hela vägen genom att istället köra precis öster om FN-husen. Bil hade han ju tillgång till...

Det var just i den jämförelsen som jag själv också började grubbla. Men det kan ju vara så att han snott Soju från en kompis/överordnad, trattat i sig och fått Ågren. Tror det är väsentligt att friställa sig från egna rationella bevekelsegrunder när man skall försöka sig på att förstå och analysera enskilda nordkoreaners beteende. Fadern kidnappade sydkoreansk skådespelerska och regissör för att göra filmer. De flesta av oss finner sådant initialt närmast bisarrt. Men börjar man tänka efter, att han saknade tillgång på kreativ personal - systemet befordrar ju inte riktigt det gebitet - samt var van att få det han pekade på, så uppstår ju genast ett rationellt element i handlingen. Frågan är vilket Oh hade för sitt agerande.
Citera
2018-11-18, 12:08
Medlem
Paponims avatar
Citat:

Du glömmer (eller blundar för) att alla gått igenom samma omskolningsläger hos sydkoreanska säkerhetstjänsten innan dom släpps ut. Där får dom utöver vardagskunskaper även lära sig hur dom ska uppträda gentemot massmedia etc. Man märker ju tydligt att en del konstigheter återkommer hela tiden. Antagligen för att omskolningsledarna fortsätter jobba med samma "studiemateriel" som dom typ alltid har gjort...

Har ju märkt hur du på ett närmast infantilt sätt sväljer allt med hull och hår som stämmer med din agenda eller förhoppningar om Nordkoreas sammanbrott. Före det här var det nu senast dom "renoverade missilbaserna" och tidigare t ex den märkliga historien om hur soldater gör nattliga räder i bondbyarna för att få mat. Sedan drar du snabbt slutsatsen att NK skulle bryta mot överenskommelser eller att deras försvar (eller t o m hela landet) håller på att bryta samman pga hunger. Nästa dag ser man sedan samma soldater stå och småprata med lokalbefolkningen i all vänskaplighet och kanske några flickor står hand i hand en bit bort och kollar in soldaterna... Eller så talar Trump (med rätta) om fake news...

Så länge det sker här på Flashback kan man förstås bara skratta åt det men samma tendens att falla för den egna propagandan verkar förekomma ända upp i den amerikanska politiska toppen. Märktes inte minst i Singapore där en del av det som Trump kom med var närmast genant. Kan tänka mig att nordkoreanerna ruskade på huvudet och undrade om det han kom med verkligen var seriöst mer än en gång.

Hade det varit möjligt att stoppa Nordkoreas kärnvapenutveckling hade man förstås gjort detta redan för länge sedan. Som du vet har man från politiskt håll i USA gång på gång velat oskadliggöra bl a Yongbyon-anläggningarna men fått nej av militärledningen eftersom det skulle vara för farligt.

Det ståhej som uppstod förra året berodde ju på att omvärlden på allvar började bli oroliga över att USA:s politiska ledning skulle strunta i militärens analyser och anfalla ändå. Dessbättre skedde inte detta. Jag kan också gott tänka mig att militärledningen helt enkelt skulle vägrat eftersom det skulle sätta för många amerikanska liv på spel. I sådana här situationer har underrättelsetjänsterna en väldigt viktig funktion att fylla. Dom, till skillnad från politiker, vet faktiskt vad dom jobbar med...

I det längre perspektivet däremot kan politikerna (och Flashback-debattörerna) härja fritt och så ser man hur det går. Som det verkar nu har USA redan förlorat kriget mot NK och Sydkorea har får ett till chaebol (NK) på halsen. Vi får se vad den upplyste despoten i Peking tänker göra av det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in