Citat:
Ursprungligen postat av
Skruven66
Smeso där, just där

Vart står vi du och jag i frågan då?
Just att använda fysiskt våld, i min mening, I minsta möjliga utsträckning.
Jag emotsätter mig att vi som kristna ska göra militärtjänst även, och SPECIELLT då i Sverige där vårt försvar är ett skämt.
Kommer det till bråk i vardagen, kväs det våldet med minimalt eget våld, försök bara att sätta stopp för det, undvika att nån kommer till skada.
Och detta säger jag borde vara Jesus ståndpunkt efter mycket tänkande och kontemplerande.
För i mitt hjärta är jag en som går i gång på bråk, slagsmål, adrenalin, FORTFARANDE, vid 52 års ålder.
Fråga bara flera moderatorer här på Flashback, jag går in i combat mode när jag känner att mina rättigheter blir trampade på och ylar som en jycke.
(Samt att jag fattar att jag inte kan hålla på som jag gjorde tidigare, jag måste anpassa mig bättre och sköta mig bättre med).
Se där, min rebell själ flöt iväg upp mot off topic, himmelen och in i mig själv och galenskapen igen. Shit happened. Aight

Ja, Jesus var överlag en fridsam person, men han kunde också bli våldsam och välta omkull bord, vilket händelsen med försäljarna i templet visar.
Jag ser däremot inte varför det skulle vara svårt för en kristen att göra militärtjänst i Sverige. Det är väl ingen svensk militär som har dödat någon fiende under mer än 200 år nu, och man kan hur som helst göra militärtjänst som sjukvårdare, ambulansförare, bilmekaniker, kock eller något annat som inte har med vapen att göra.
I just det citatet som jag nämnde (om att vända andra kinden till) så tror de flesta felaktigt att Jesus menade att man skulle göra allt man kunde för att undvika bråk, men Jesus menade inte att passivt vika ner sig, utan tvärtom att man skulle käfta emot och visa att man minsann inte var en person som det går att sätta sig på hur som helst.
Lustigt nog så är det just citatet att vända kinden till som är tillämpligt när du, som du säger "känner att dina rättigheter blir trampade på och ylar som en jycke". Det är ungefär andemeningen i det som menas med att vända andra kinden till. Ungefär som om att Jesus beskrivit det mer i klartext som så att "om någon slår dig på högra kinden så ska du inte ge efter, utan var stark, ställ dig ansikte mot ansikte med den personen, se honom i ögonen och säg "Vad håller du på med? Jag har samma rättigheter som du och du ska inte försöka sätta dig över mig och befalla vad jag ska göra. Se här på den vänstra kinden, här ska du slå, om du vågar..."
Men, för att återgå till ämnet så tror jag att vi kan vara överens om att det egentligen inte är fel att påstå att Jesus var profet, eftersom Jesus uppfyller alla krav på en profet. Normalt kallar kristna däremot honom inte för en profet just därför att han ju även var guds son, vilket är mycket viktigare att betona, men för dem som inte ser honom som guds son går det utmärkt att istället kalla honom för profet, men själv ser jag inget problem med att han skulle kunna ses som båda samtidigt.
Egentligen är Jesus muslim också, i ordets ursprungliga betydelse, men inte så som det används idag. Det vill säga att Jesus underkastade sig gud (ursprungsbetydelsen för ordet "muslim") men Jesus var knappast muhammedan (följare av islam, dagens mest kända betydelse av "muslim").