Citat:
Ursprungligen postat av
SkogsMotor
förstår jag det rätt om det är så att du samtidigt som du vill måla upp bibeln som om det vore fantasier, så vill du mena att du besitter sanningen om vad Jesus Kristus verkliga mening i det Han har sagt?
Nej. Jag påstår att jag som utbildad bibelöversättare har studerat vad texterna egentligen säger i deras historiska kontext.
Men om du menar att Jesus med sin liknelse om att vända andra kinden till avsåg att vara passiv och be om en smocka till så har i alla fall inte du förstått den texten, helt oavsett om Jesus över huvud taget funnits eller inte.
Matt 5
38 I haven hört att det är sagt: 'Öga för öga och tand för tand.
39 Men jag säger eder att I icke skolen stå emot en oförrätt; utan om någon slår dig på den högra kinden, så vänd ock den andra till åt honom;
40 och om någon vill gå till rätta med dig för att beröva dig din livklädnad, så låt honom få manteln med;
41 och om någon tvingar dig att till hans tjänst gå med en mil, så gå två med honom.
42. Giv åt den som beder dig, och vänd dig icke bort ifrån den som vill låna av dig.
Med dessa ord menade Jesus att en kristen inte skulle ge igen med samma mynt, så långt är allt klart, men historiskt sett i den delen av världen var ett slag på kinden mest avsett att tillrättavisa eller provocera, inte att vålla någon egentlig fysisk skada. Om man ser det i sitt historiska perspektiv så finns det belägg för att man i Mellanöstern på den tiden slog personer på olika sätt beroende på personens ställning i samhället, dvs. man slog en lägre stående person på kinden med
högra handens baksida om h@n inte uppförde sig väl (den vänstra handen ansågs smutsig och användes INTE). Ett bakhandsslag med höger hand träffar då helt naturligt den
högra kinden, vilket är det exempel som nämns. Att alltså vända andra kinden till skulle då vara ett sätt att visa att man inte alls är en lägre stående person och då inte ska behandlas hur som helst. Ett slag på den andra kinden måste vara en helt annan typ av slag, och alltså inte den typ av förödmjukande slag som ges till en tjänare eller slav.
Det som Jesus menade är alltså att en troende inte skulle låta sig nedvärderas (och heller inte låta sig provoceras till ett slagsmål eller ett gräl) – dvs. att det är bättre att ge med sig och visa sin styrka genom att visa att man tål mer än vad som begärdes (vilket de andra två exemplen i vers 40 och 41 tydligt visar).
Det Jesus menar är alltså en styrkedemonstration, likaväl som att undvika att låta sig provoceras, men det är just
styrkedemonstrationen som återkommer i alla tre exemplen – inte att undvika bråk.
Att det egentligen skulle syfta på att
undvika bråk eller att aldrig slå tillbaka är en väldigt vanlig feluppfattning.
Det är ju inte så att han menade att ifall någon tränger sig in i ditt hus och vill våldta frun så ska du erbjuda döttrarna också, eller hur?