2018-11-15, 22:55
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är precis det man ska göra. Ställa till med en scen så att djäveln åker fast denna gång och en anmälan inte läggs ner p.g.a. ord mot ord. Hur tänkte du nu?

Ska, bör, kan..
Möjligtvis i USA..*harkel harkel*

Vi vet båda, ja många av oss andra här inne i alla fall, att verkligheten ser annorlunda ut.
Verkligheten ser ut på ett visst sätt och då får man förhålla sig till den, som en god vän till mig brukade säga. När man bor i samma bostadsområde så kanske man ändå väljer att försöka lösa det på ett mindre dramatiskt sätt. Man hoppas i all fall att det ska gå. Det blir lättare att bo kvar då. Det är ju ett mastodontjobb att flytta ...sälja hus och rycka upp familjen för att det blivit jobbigt stt bo kvar i samma kvarter.
Om nu en anmälan återigen lagts ned.
Citera
2018-11-15, 22:59
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ska, bör, kan..
Möjligtvis i USA..*harkel harkel*

Vi vet båda, ja många av oss andra här inne i alla fall, att verkligheten ser annorlunda ut.
Verkligheten ser ut på ett visst sätt och då får man förhålla sig till den, som en god vän till mig brukade säga. När man bor i samma bostadsområde så kanske man ändå väljer att försöka lösa det på ett mindre dramatiskt sätt. Man hoppas i all fall att det ska gå. Det blir lättare att bo kvar då. Det är ju ett mastodontjobb att flytta ...sälja hus och rycka upp familjen för att det blivit jobbigt stt bo kvar i samma kvarter.
Om nu en anmälan återigen lagts ned.

Japp jag har börjat förstå att det kanske inte är som jag trodde. Bara att erkänna att jag hade fel denna gång. Skönt att ni förklarade på ett bra sätt och inte med påhopp. Tack.
Senast redigerad av Rosamund 2018-11-15 kl. 23:01.
Citera
2018-11-15, 23:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Bealgd??

Nederländska? Jag kan inte gissa innebörden...

OnT:
Vad gäller planering kontra mordvapen så är det inte så lätt att sitta o gissa utifrån det om man inte har mer på fötterna.

Det känns som att man borde gissa utifrån vad som verkar mest ”naturligt” i stället.

Möjligen kan man fundera på om deras konflikt redan eskalerat något digitalt eller via underrättelser MGM mottagit från annan part.

Men från min synvinkel så kan man inte (utan mer data) utgå ifrån att han går dit ner med uppsåtet att mörda. Men däremot med inställningen att hon måste ändra inställning i en fråga, annars...

Att MGM s.a.s. inte tänkt färdigt kring detta ”annars” sammanhänger nog (skulle kunna) med att han är van att få som han vill, och att han uppfattar konsekvensen av hennes inställning, om hon kvarhåller den, som ofattlig. Så han går dit med inställningen att återställa säkringen till normalläget. Med sig kan han ta ett ”verktyg”, för att understryka att han menar allvar. Men han tänker egentligen inte igenom vad ett nej skulle innebära i termer av hur han ska dra sig ur situationen med hedern i behåll... Därtill är han också för förbannad.

Men han har ju då planerat i den meningen att han sökt upp henne för att övertala och hota.

Dock måste han då, på vägen dit, ta vägen genom skogen (den förmodade flyktvägen) för att kunna röra sig med ett basebollträ eldyl. Vilket är ytterligare indikation på planering. Han kunde ta bil, men det hade inte indikerat brottsligt uppsåt i sig självt.

Hade han gått eller åkt gatan ner från sitt hus så hade någon sett honom. Eller han hade fruktat det. (Hade han tagit bil med brottsligt uppsåt kan man tänka sig att han hade kört ur området först, för att sedan återvända.)

En annan möjlighet är att konflikten fr.a. eskalerar på plats. Men då kommer han gripa efter vad som finns omkring honom eller använda fötter eller händer. Det är svårt att få till med komponent av en indikation på brottslig planering. Vad jag kan se. Om han inte stämmer möte med henne utanför huset / vid planket via sms el tfn eldyl.

Likväl: SD är inte en helt sjövild tjugoåring, och tanken att han skulle ha planerat ”överlagt” mord och gått ner och gjort det, och gått tillbaka upp, är inte så lätt att ta in, om han inte redan mycket länge gått i dödsskuggans dal, och under betydande yttre stress byggt upp en avsevärd noja. Det skulle då möjligen vara om LW:s död samtidigt direkt relaterar till USA-resans genomförande (eller kanske SD:s roll som vårdnadshavare) — att hon genom något agerande sätter denna (eller något av livsviktigt värde) på spel. (Men det känns som om SD och hans krets i detta fall förr eller senare skulle rasat samman under sitt eget inte tryck.)

Tillägg:
Slutsats: mordet, om än kallblodigt för oss, måste kunna gå att föreställa sig som rätttfärdigt för SD, annars hade han brutit ihop i efterhand. Hon fick ett val, men valde fel. Hon ville inte hejda sig. Hon ville grusa allt.

Men att gå från huset med syftet att mörda och gå hem igen, är en dimension för kallblodigt. Tror jag.

Så?

Haha, ja nästan nederländska.
Belagd skulle det vara.

Tror inte du är en mördare då Lönnrot?
För jag tror att det kan vara just det han kan ha gjort-"gå från huset med syftet att mörda och gå hem igen".
Det skulle kunna vara så om det var någon slags planering som MV skrev.

Tänker på Billy som också hade "någon slags planering". Kanske beslöt han sig då på eftermiddagen när Tova kom till gården. Steg för steg planerade han om så att de andra måste åka från gården så att bara ha och Tova kunde vara ensamma. Det var knappast det som Tova hade tänkt förmodligen. Hon kom aldrig därifrån.
Så kallhamrad var Billy...

Tror du slår huvudet på spiken när du skriver: "Hon fick ett val, men valde fel. Hon ville inte hejda sig. Hon ville grusa allt. " På så sätt kan han lägga skulden på henne och känns sig fri.

Jag önskar jag hade din klarsynthet om det primitiva mänskliga.
Citera
2018-11-15, 23:09
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Hon drog inte tillbala senaste misshandelsammälan. Här var en ypperlig chans att lägga till ytterligare bevis på att SD stalkade och trakasserade henne. Är ju bafa att ta mobilen och spela in spektaklet som sker utanför. Och väcka grannarna för att ha vittnen.

Jag hade tagit alla chanser för att sätta dit svinet som misshandlat, hotat, stalkat mig.

Ibland känns dina resonemang som om du saknar en del livserfarenhet. De går helt enkelt inte speciellt bra ihop med psykologikunskaper.

Ibland väljer man en mindre dramatisk väg för att kunna bo kvar speciellt då man har mer än sig själv att ta hänsyn till, som i detta fall barnens närhet till sin pappa. Det finns ju vissa uppgifter i tråden om att hon och SD återigen träffades lite i smyg, kanske för att inte HD skulle veta.
Sanningshalten i detta kan jag inte bedöma. De flesta normala människor försöker nog ändå lösa grannkonflikter genom att inte agera för drastiskt.
Senast redigerad av T34Panzer 2018-11-15 kl. 23:14.
Citera
2018-11-15, 23:09
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Har för mig att en polis i en artikel dömde ut 'dalaans' uppgifter som vaga och oprecisa. Hade han möjligen samma efternamn som profetissan?
Kan du länka?
Citera
2018-11-15, 23:12
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Kan du länka?
Nej. Det frireligiösa i Örebro ligger utanför mitt intresseområde. Vill du ge dig in i den möjliga härvan får du söka information själv.
Senast redigerad av Draifos 2018-11-15 kl. 23:15.
Citera
2018-11-15, 23:14
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Jag kan förstå att en del tycker det är genant, men inte majoriteten. Det är i varje fall inte vad jag erfarit i praktiken. Ibland har det t.o.m. ringts för lätt till polisen, t.ex en förälder som gör det vid ett vanlig bråk bara för att ha en anmälan mot den andra föräldern registrerad sedan för att vid en skillsmässa få överhand vid en vårdnadstvist. Men det är en annan fråga. Men polisen rycker ut även för dessa alltså och spenderar timmat med att skriva anmälan. Inte klokt med slöseri av deras tid.

Därav min förvåning att svenska polisen ibte skulle rycka ut ens om LW ringde om någon stalkade och vägrade lämna hennes dörr.
Vi lever uppenbarligen i skilda världar. Jag är förvisso av en annan generation men har väldigt svårt att se att sättet att se på saker förändrats så mycket, LW ville ju tex inte gå vidare med det första ärendet för att hon trodde det skulle förvärra situationen.
Att vårdnadstvister drivs in absurdum känner jag också till men inte att det görs via 112 utan familjerättsligt.
Men visst ja, du är ju inte svensk...
Citera
2018-11-15, 23:19
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nej. Det frireligiösa i Örebro ligger utanför mitt intresseområde. Vill du ge dig in i den möjliga härvan får du söka information själv.
Ok. Kan du ge mig tips på var jag ska söka om den information du påstår dig besitta men inte kan länka till?
Citera
2018-11-15, 23:21
Medlem
Citat:
Menar du ovanstående inlägg kanske?

Skrevs redan den 30/5.
Ja det var det nog..
Citera
2018-11-15, 23:25
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Ok. Kan du ge mig tips på var jag ska söka om den information du påstår dig besitta men inte kan länka till?
Nej. Jag föreslår att vi reder ut det här med SD först. Det är alltså han, och ingen annan, som av åklagaren Åsa Hiding misstänks för att ha mördat LW. Han är skäligen misstänkt.
Citera
2018-11-15, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, det har jag också tänkt.
Känns ju idiotiskt om de skulle leta efter ett mordvapen så sent. Dels för att det är prio ett, om man tror att ett mordvapen använts, dels för att gm kan göra sig av med det. Väder och vind kan också göra sitt med att förstöra bindande bevis.

Så man undrar ju lite varför denna krattning inte skett tidigare. Vad tror man att man ska hitta?

Om det inte är så att det är något mindre som man letar efter. Något som saknas? En mobil eller simkort (hur lätt är det att kratta gräs som är långt som på en äng??

Eller om det är en sten, något som gm tror att ingen ska koppla till mordet för att det "tillhör naturen" och ingen kommer att förstå kopplingen? Men haha, hur många stenar får utredningen inte då ta hand om?

Blir inte klok på denna utredning.
Nej..måtte detta mord bli löst så man får ta del av utredningen.. Tror tyvärr både de inblandade och omständigheterna runt denna soppa är lika "smutsiga" och infekterade som många av inläggen och diskussionerna i denna tråd..
Citera
2018-11-15, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Absolut. Men många traskar ju runt med en miniryggsäck över ena axeln. Som friluftsmänniska som alltid är på språng redo för att jaga en burk så är det kanske inte omöjligt att SD ses med en sådan. Eller på väg ut på en fiktiv löprunda är det inte omöjligt att han kunnat haft med sig en löparväska/ryggsäck. Typ

https://löparbutiken.se/löparryggsäckar
Ja det är sant..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in