2018-11-15, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
Den enes beskyllning om Krösamaja-skvaller är den andres beskyllning om konspirationsteori.
Det förstår du nog egentligen.
Skvaller är skvaller.

Vad är det som är en konspirationsteori enligt dig?

Att föräldrarna kan ha agerat utifrån en religiös övertygelse och att deras uppfattning om livskvalitet kan utgå ifrån samma övertygelse?

Att Scientologikyrkan försöker styra vad som skrivs om dom i olika forum på internet?
http://www.lysator.liu.se/~johana/scientologi/kap4.html
Det har man gjort i alla diskussionsforum sedan internets födelse.

Den som är intresserad av ämnet kan fördjupa sig i konspirationsteorin om hur Scientologerna via Vita Huset får den svenska regeringen att backa på grundlagen och yttrandefriheten.
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/273913?programid=2519
Citera
2018-11-15, 10:37
Medlem
Citat:
Ja, att det finns ett allmänintresse för vad som hände när två föräldrar av allt att döma slog ihjäl sina barn, är närmast löjligt att förneka. Att polisen av etiska skäl skulle kunna ducka för det är väl möjligt, men att grävande journalister skulle göra detsamma skulle vara lika världsunikt som morden som sådana. Vi får nog dock avvakta polisens utrednings avslut innan dessa börjar publicera sina fynd.

Jag delar uppfattningen om att intresset för en tråd fylld av Krösamaja-skvaller inte är en bra temperaturmätare för hur stort intresset för morden är i stort.

Håller med! Min _spekulation_ är att det endast behövs en otroligt liten mängd ny information om familjen/föräldrarna/fallet för att allmänintresset ska öka lavinartat. Den information som kommit från polisen gör det möjligt att enligt gamla tolkningsramar förstå föräldrarna; att barnen var sjuka, att familjens lidande var outhärdligt, att man gav upp och ville följa döttrarna i döden. Allt detta stämmer nog också - men! alla de uppgifterna kan var för sig betyda så många saker. Det är det denna tråd spekulerar i. Vilken sjukdom? Vilket lidande? När gav man upp? Hur mötte de döden? Så, någon ny liten information som fyller polisens vida begrepp med något exakt och konkret innehåll kommer också i sin tur ge mer info om de övriga uttallandena. Tex "döttrarna hade en dödlig sjukdom med bara några månader kvar att leva och plågas mer och mer för var dag". Den infon skulle göra att jag kan se på det hela mer som barmhärtighetsmord eller dödshjälp. Eller: "provsvaren och teknisk undersökning fastslår att pappan utförde allt dödande på det praktiska planet". Då skulle jag vilja veta mer överlag om mamman. Osv
Citera
2018-11-15, 13:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Dina funderingar/frågor är intressanta men kan svaren vara sekretessbelagda tro?
Sekretessbelagda uppgifter brukar inte utgöra något hinder för en duktig grävare.
Citera
2018-11-15, 13:28
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Sekretessbelagda uppgifter brukar inte utgöra något hinder för en duktig grävare.

Hur ska grävaren sedan hantera de sekretessbelagda uppgifterna?
Citera
2018-11-15, 13:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Skvaller är skvaller.

Vad är det som är en konspirationsteori enligt dig?

Att föräldrarna kan ha agerat utifrån en religiös övertygelse och att deras uppfattning om livskvalitet kan utgå ifrån samma övertygelse?

Att Scientologikyrkan försöker styra vad som skrivs om dom i olika forum på internet?
http://www.lysator.liu.se/~johana/scientologi/kap4.html
Det har man gjort i alla diskussionsforum sedan internets födelse.

Den som är intresserad av ämnet kan fördjupa sig i konspirationsteorin om hur Scientologerna via Vita Huset får den svenska regeringen att backa på grundlagen och yttrandefriheten.
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/273913?programid=2519

Du länkar här till två källor om hur indoktrinerade människor inom en sjuk sekt agerar. Beträffande detta är vi helt överens och jag skulle kunna ge betydligt fler och värre exempel på samma sak. Jag kan även ge exempel på andra destruktiva fenomen som människan företar sig.

Det är att du gör tankehoppet och den logiska kullerbyttan att det därmed är bevisat att föräldrarna var med i Sc som jag inte förstår.

Citat:
Om det finns en koppling mellan föräldrarna och Sc, medlemsskap eller att man sökt hjälp, kan mycket väl bevisas. Det finns redan flera vittnesmål så för egen del anser jag det så gott som bevisat.

Om du nu väljer att hävda något starkt utan substantiella belägg, blir det ohederligt och inkonsekvent när du genomgående anklagar andra för Krösamaja-skvaller för att de kommer med sina teorier om incest, psykisk och fysisk misshandel, spelmissbruk mm, med lika svaga underlag som du själv.

Dessutom blir du samtidigt aggressiv och kommer med ad hominem och personangrepp när man inte tycker att dina förklaringar håller och ber dig att utveckla.

Jag tror inte att du kommer att få egen gräddfil för dina egna teorier i den här tråden hur mycket du än försöker. Sånt där ser folk igenom.
Citera
2018-11-15, 13:43
Bannlyst
Citat:
Hur ska grävaren sedan hantera de sekretessbelagda uppgifterna?

Berätta om dem och hänvisa till källskyddet om någon undrar var de kommer ifrån.
Citera
2018-11-15, 14:17
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Berätta om dem och hänvisa till källskyddet om någon undrar var de kommer ifrån.

Berätta om de sekretessbelagda uppgifterna i tv och tidningar eller här i tråden? Om intresset/viljan hade funnits så hade det nog redan skett.
Citera
2018-11-15, 15:13
Bannlyst
Citat:
Berätta om de sekretessbelagda uppgifterna i tv och tidningar eller här i tråden? Om intresset/viljan hade funnits så hade det nog redan skett.

Nja, jag tänkte att en grävande journalist samlat/samlar in info till en artikel, dokumentär el. liknande.
Citera
2018-11-15, 15:41
Medlem
Citat:
Du länkar här till två källor om hur indoktrinerade människor inom en sjuk sekt agerar. Beträffande detta är vi helt överens och jag skulle kunna ge betydligt fler och värre exempel på samma sak. Jag kan även ge exempel på andra destruktiva fenomen som människan företar sig.

Det är att du gör tankehoppet och den logiska kullerbyttan att det därmed är bevisat att föräldrarna var med i Sc som jag inte förstår.

Om du nu väljer att hävda något starkt utan substantiella belägg, blir det ohederligt och inkonsekvent när du genomgående anklagar andra för Krösamaja-skvaller för att de kommer med sina teorier om incest, psykisk och fysisk misshandel, spelmissbruk mm, med lika svaga underlag som du själv.

Dessutom blir du samtidigt aggressiv och kommer med ad hominem och personangrepp när man inte tycker att dina förklaringar håller och ber dig att utveckla.

Jag tror inte att du kommer att få egen gräddfil för dina egna teorier i den här tråden hur mycket du än försöker. Sånt där ser folk igenom.

Jag skriver att jag för egen del betraktar kopplingen så gott som bevisad baserat på antalet vittnesmål från olika skribenter i tråden som har hävdat att så är fallet.
Citera
2018-11-15, 17:07
Bannlyst
Citat:
Jag skriver att jag för egen del betraktar kopplingen så gott som bevisad baserat på antalet vittnesmål från olika skribenter i tråden som har hävdat att så är fallet.

Ja, och därmed låter du den moderna Krösamajan; trådsanningen eller konspirationsteorin, fungera som evidens för dig. Det kan man göra, men man förlorar då rätten att gnälla när andra gör samma sak.
Citera
2018-11-15, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Håller med! Min _spekulation_ är att det endast behövs en otroligt liten mängd ny information om familjen/föräldrarna/fallet för att allmänintresset ska öka lavinartat. Den information som kommit från polisen gör det möjligt att enligt gamla tolkningsramar förstå föräldrarna; att barnen var sjuka, att familjens lidande var outhärdligt, att man gav upp och ville följa döttrarna i döden. Allt detta stämmer nog också - men! alla de uppgifterna kan var för sig betyda så många saker. Det är det denna tråd spekulerar i. Vilken sjukdom? Vilket lidande? När gav man upp? Hur mötte de döden? Så, någon ny liten information som fyller polisens vida begrepp med något exakt och konkret innehåll kommer också i sin tur ge mer info om de övriga uttallandena. Tex "döttrarna hade en dödlig sjukdom med bara några månader kvar att leva och plågas mer och mer för var dag". Den infon skulle göra att jag kan se på det hela mer som barmhärtighetsmord eller dödshjälp. Eller: "provsvaren och teknisk undersökning fastslår att pappan utförde allt dödande på det praktiska planet". Då skulle jag vilja veta mer överlag om mamman. Osv
Exakt så tänker jag. Svårt att mäta allmänintresset när inget skrivs. Tror det var du som skrev att du var besatt😀 Så befriande att du säger det. Det är ju det vi är som hänger kvar här och tålmodigt väntar. Inget fel med det. Har inget med hyenor att göra. Ett genuint intresse och engagemang skulle jag kalla det. Konstigare är då den lilla gruppen som med jämna mellanrum kommer in och försöker strypa verksamheten.
Jag tänker så här. Hur jobbar polisen? Måste väl gå till som så att man spånar fram olika teorier och sedan gäller det att få fram bevis som håller. Som vi amatörer håller på här. Eller har jag läst för många kriminalromaner?
Bland alla teorier och spekulationer i denna tråd gömmer sig sanningen. Eller sanningarna.
Jag är trygg i förvissningen att media kommer att göra sitt bästa i att hitta så många svar som möjligt.
Vad som rörde sig innuti Oskars och Hannas huvuden lär vi aldrig få veta.
Dom var dom vuxna eller rättare, dom var dom som skulle vara dom vuxna i situationen.
Agnes och Moa är vad detta handlar om. Vem såg dom? Hade dom några förtrogna utanför familjen? Det är så sorgligt alltihop.
Citera
2018-11-15, 18:21
Medlem
Citat:
Ja, och därmed låter du den moderna Krösamajan; trådsanningen eller konspirationsteorin, fungera som evidens för dig. Det kan man göra, men man förlorar då rätten att gnälla när andra gör samma sak.
Jag har inte sett ett enda inlägg där någon med koppling till familjen hävdar att det har förekommit incest, misshandel eller spelmissbruk. Det är bara skvaller, som inte bekräftas av någon annan än den fritt fabulerande Rockkungen.

Det är upp till var och en att göra en bedömning av uppgiftslämnarnas trovärdighet. För att göra det så får man ifrågasätta och ställa frågor till vederbörande. Att du inte har gjort det mot dom som hävdar sig veta att det finns en koppling till Sc kan inte jag göra något åt. Men att du nu i efterhand ifrågasätter deras trovärdighet via mig är en återvändsgränd. Det finns vittnesmål och jag betraktar dom som trovärdiga.

Varje vittnesmål från någon som påstår sig sitta på fakta får granskas och ifrågasättas. Man får även avfärda det som skvaller om man bedömer att det är skvaller.

Men när någon har funnit ett vittnesmål trovärdigt och dessutom försöker motivera varför, så är det faktiskt inte skvaller eller konspirationsteorier även om du inte förstår skillnaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in