2018-11-14, 14:41
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Jag berättade för en klok kompis om detta fall som hon inte hört talas om. Lite kort om föräldrarna och barnen och vad de gjorde.

Hennes spontana reaktion var att detta var en familj som ville vara privata och rå om sig själva. Att de hade hög integritet utan att de nödvändigtvis hade något att dölja.

Kanske därför de inte ville att flickona skulle gå i skolan och umgås och ha mycket vänner för då skulle insyn ske. Det privata skulle få offras.

Är detta ett relevant omdöme? Å andra sidan, finns det många sådana familjer utan att man mördar varandra.

När det gäller det här med att fallet skulle ha ett stort allmänintresse så är ju det här ett exempel på att det finns folk som inte ens vet om händelsen. Jag hör aldrig någon prata om detta och mina bekanta och arbetskamrater är totalt ointresserade av fallet. Jag tror 99% av befolkningen har glömt detta för länge sedan. Vart går gränsen när man kan säga att något är av allmänintresse tro?( ja jag är själv intresserad )
Citera
2018-11-14, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Hej!
Från idiotsäker källa idag!
Utredning pågår fortf.
Stora delar kommer förhoppningvis bli offentlig.
Media kommer rapportera så mkt dom kan.

Det låter bra och hoppas att media verkligen får tillgång till större delar av utredningen. Har svårt att förstå varför den dröjt. Polisen sades ju inte ens behöva analysera avskedsbrevets äkthet så de bör ha byggt upp uttalandet efter testamentet. Sen har de väntat på NFC.

Det finns ett stort samhällsintresse och som Allegra.. så riktigt beskrev så består samhället av oss. Vi är barn, föräldrar, syskon, grannar, kollegor. Ingen av oss lär oss något från en polisutredning som aldrig blev offentlig, av kommunen och skolans utredning som gjordes av dem själva eller av sjukvården som inte ens fått komma till tals. Om två föräldrar, under en mycket lång tid, gemensamt planerat att döda sina barn så vill jag veta varför ingen märkte det. Det får inte hända igen.
Citera
2018-11-14, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
När det gäller det här med att fallet skulle ha ett stort allmänintresse så är ju det här ett exempel på att det finns folk som inte ens vet om händelsen. Jag hör aldrig någon prata om detta och mina bekanta och arbetskamrater är totalt ointresserade av fallet. Jag tror 99% av befolkningen har glömt detta för länge sedan. Vart går gränsen när man kan säga att något är av allmänintresse tro?( ja jag är själv intresserad )

Jag visste inte. Nu vet jag. Kommer nog komma fler och som vill få svar och därför är det viktigt med fakta. Det kan ändå ligga något i det du skriver. Vill polisen att allmänheten skall tappa intresset och glömma och är det anledningen till den långa väntan?
Citera
2018-11-14, 15:39
Medlem
Citat:
Den stora allmänheten är ju vi alla. Vi är samhället. Vi har olika intressen och personligheter men nog har Bjärredfallet ett stort allmänintresse. Skulle tro att den grupp som aldrig hört talas om detta fall är en väldigt liten grupp. Vet inte riktigt hur dom burit säg åt för att ha missat ett sådant unikt fall. Sedan funkar det ju så att det behövs näring i form av återkommande rapportering för att hålla ett intresse vid liv. Det vimlar av mordpoddar och intresset för kriminalfall är hur stort somhelst sedan är ju inte alla nördar som vi här i tråden. Journalister får mejl och förfrågningar om detta fall så intresset sträcker sig utanför tråden. Det handlar ju om så mkt som vi kan identifiera oss med. Familj,barn,skola. Samt ur en samhällsvinkel, den växande psykiska ohälsan och allas vårt ansvar att se vår omgivning när någon inte orkar med...
Citera
2018-11-14, 15:45
Medlem
Citat:

Jag har samma upplevelse. Och jag har så otroligt svårt att förstå ointresset. Folk tycks ju i andra fall vara mycket intresserade av mord. Eftersom händelsen är unik får man hoppas att det inte kommer att upprepas. Men allmänheten kanske behöver bli påminda om att allt kan hända även i familjer som betraktas som vanliga (medelklass) familjer. Att det inte bara finns psykisk ohälsa och våld i lägre samhällsskick och invandrare i utsatta områden.

Jag känner personligen att det vore passande att ge flickorna ansikten, egenskaper och intressen synliga. Föräldrarna har ju fått säga sitt och ha tolkningsföreträde liksom. Jag förstår också hur svårt det är för anhöriga och de upplever kanske att det vore att hänga ut flickorna och blotta deras personliga sfär.

Jag hoppas på att få veta mer om allt som rör det här fallet.
Citera
2018-11-14, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Jag berättade för en klok kompis om detta fall som hon inte hört talas om. Lite kort om föräldrarna och barnen och vad de gjorde.

Hennes spontana reaktion var att detta var en familj som ville vara privata och rå om sig själva. Att de hade hög integritet utan att de nödvändigtvis hade något att dölja.

Kanske därför de inte ville att flickona skulle gå i skolan och umgås och ha mycket vänner för då skulle insyn ske. Det privata skulle få offras.

Är detta ett relevant omdöme? Å andra sidan, finns det många sådana familjer utan att man mördar varandra.
Jag läste högt till min kompis vad din kompis hade sagt. Hen skrattar ännu. Det enda jag har lyckats tyda hittills är skolplikt.
Citera
2018-11-14, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag läste högt till min kompis vad din kompis hade sagt. Hen skrattar ännu. Det enda jag har lyckats tyda hittills är skolplikt.
Du behöver inte vara snorkig. Du har läst värre på fb.
Citera
2018-11-14, 16:17
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är nog sanningen som kommer att vara motivet för den kommande informationen från polis och myndigheter. Det kanske är sanningen som visar vad som varit förtal som kommer snart.

Men snälla konspirationsteoretikern det finns väl en hel del redan från polisen. Motivet också så vad du sysslar med och beskriver i din iver att hitta scientologerna här är skrattretande. Polisen har meddelat vad som hänt, och när förundersökningen läggs ner sitter ni och gaggar här ännu om allt som inte har med fallet att göra. Sanningen? Din sanning eller familjens, anhöriga, polis, rättsläkare ? Ja, just det familjen vet precis vad som hänt och det räcker så.

Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott

Naturligtvis kommer mera fakta och substans att släppas kring dom två vuxna döda och deras två mördade flickor, som hittades i en sexrumsvilla i Bjärred för snart ett år sen.

Stackars barn
Källa?
Senast redigerad av Moosky 2018-11-14 kl. 16:20.
Citera
2018-11-14, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Den stora allmänheten är ju vi alla. Vi är samhället. Vi har olika intressen och personligheter men nog har Bjärredfallet ett stort allmänintresse. Skulle tro att den grupp som aldrig hört talas om detta fall är en väldigt liten grupp. Vet inte riktigt hur dom burit säg åt för att ha missat ett sådant unikt fall. Sedan funkar det ju så att det behövs näring i form av återkommande rapportering för att hålla ett intresse vid liv. Det vimlar av mordpoddar och intresset för kriminalfall är hur stort somhelst sedan är ju inte alla nördar som vi här i tråden. Journalister får mejl och förfrågningar om detta fall så intresset sträcker sig utanför tråden. Det handlar ju om så mkt som vi kan identifiera oss med. Familj,barn,skola. Samt ur en samhällsvinkel, den växande psykiska ohälsan och allas vårt ansvar att se vår omgivning när någon inte orkar med...

Det finns journalister som håller på med fallet i detta nu. Har kontakt. En sån här händelse får inte mörkas.
Citera
2018-11-14, 17:23
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellamaj24
Det finns journalister som håller på med fallet i detta nu. Har kontakt. En sån här händelse får inte mörkas.

Föräldrarna har mördat sina barn och tagit sina egna liv. Vad är det som har mörkats? Jag undrar vänligen, ingen ironi.
Citera
2018-11-14, 21:35
Medlem
Nu var Oskar visserligen en ”momsgud”, men även det är skatt.
Är det helt uteslutet att han med sina kunskaper bistått härvorna: Paradisläckan och Danske Bank?
När började utredningen av Paradisläckan?
Citera
2018-11-14, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Nu var Oskar visserligen en ”momsgud”, men även det är skatt.
Är det helt uteslutet att han med sina kunskaper bistått härvorna: Paradisläckan och Danske Bank?
När började utredningen av Paradisläckan?
Nej. Oskar arbetade med moms och slogs mot den dolda momsen inom den privata sjukvården, hans farhågor har nu bekräftats genom Skatteverkets tolkning av en EU-dom. Har inget att göra med Pardisläckan eller något som har att göra medinkomstbeskattning. Läs Oskars bok till flickorna så förstår du nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in