Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Det kan ju förstås ha gått till som Remark spekulerade om. Att kniven hade använts mot halsen. Att hon låg ner med ansiktet mot marken gjorde att det inte syntes omedelbart, men sedan.
Men hade man letat efter ett multiverktyg, då hade man kanske inte bara krattat, utan också letat med metalldetektor, eller liknande? Vet inte att de gjorde det?
Och det ska bli spännande om Modesty ger oss lite att läsa om gm och deras dödliga våld mot kvinnor, hur det ser ut. Flera olika typ av våld? Kanske ingick både strypningsförsök och sparkar. Kanske användes någon typ av tillhygge också.
Någon gång har jag tänkt att han redan från början lagt något tillhygge vid planket, för att sedan lura dit henne. Men nej, det verkar väldigt utstuderat.
Ja, jag blir inte klok på kombinationen av att Limetime säger att man visste dödsorsaken redan innan den kom ut från rättsmedicin och att man tror det i brottet finns någon slags planering. detta får vi grunna på...
Att SDs arbetsgivare är så förstående behöver inte var sant

. Dels är det ju SDs beskrivning (hm) och dels är kanske arbetsgivaren lite mindre nogräknad med en person som är skäligen misstänkt. Man kan fundera på hur bealgd SD är på sitt jobb nuförtiden. Kanske får jobba lite mer på kontoret, med sådant som inte kräver kundkontakt? Sådant som inte kräver samma tidspress t ex. Bara en gissning.
Bealgd??
Nederländska? Jag kan inte gissa innebörden...
OnT:
Vad gäller planering kontra mordvapen så är det inte så lätt att sitta o gissa utifrån det om man inte har mer på fötterna.
Det känns som att man borde gissa utifrån vad som verkar mest ”naturligt” i stället.
Möjligen kan man fundera på om deras konflikt redan eskalerat något digitalt eller via underrättelser MGM mottagit från annan part.
Men från min synvinkel så kan man inte (utan mer data) utgå ifrån att han går dit ner med uppsåtet att mörda. Men däremot med inställningen att hon måste ändra inställning i en fråga, annars...
Att MGM s.a.s. inte tänkt färdigt kring detta ”annars” sammanhänger nog (skulle kunna) med att han är van att få som han vill, och att han uppfattar konsekvensen av hennes inställning, om hon kvarhåller den, som ofattlig. Så han går dit med inställningen att återställa säkringen till normalläget. Med sig kan han ta ett ”verktyg”, för att understryka att han menar allvar. Men han tänker egentligen inte igenom vad ett nej skulle innebära i termer av hur han ska dra sig ur situationen med hedern i behåll... Därtill är han också för förbannad.
Men han har ju då planerat i den meningen att han sökt upp henne för att övertala och hota.
Dock måste han då, på vägen dit, ta vägen genom skogen (den förmodade flyktvägen) för att kunna röra sig med ett basebollträ eldyl. Vilket är ytterligare indikation på planering. Han kunde ta bil, men det hade inte indikerat brottsligt uppsåt i sig självt.
Hade han gått eller åkt gatan ner från sitt hus så hade någon sett honom. Eller han hade fruktat det. (Hade han tagit bil med brottsligt uppsåt kan man tänka sig att han hade kört ur området först, för att sedan återvända.)
En annan möjlighet är att konflikten fr.a. eskalerar på plats. Men då kommer han gripa efter vad som finns omkring honom eller använda fötter eller händer. Det är svårt att få till med komponent av en indikation på brottslig planering. Vad jag kan se. Om han inte stämmer möte med henne utanför huset / vid planket via sms el tfn eldyl.
Likväl: SD är inte en helt sjövild tjugoåring, och tanken att han skulle ha planerat ”överlagt” mord och gått ner och gjort det, och gått tillbaka upp, är inte så lätt att ta in, om han inte redan mycket länge gått i dödsskuggans dal, och under betydande yttre stress byggt upp en avsevärd noja. Det skulle då möjligen vara om LW:s död samtidigt direkt relaterar till USA-resans genomförande (eller kanske SD:s roll som vårdnadshavare) — att hon genom något agerande sätter denna (eller något av livsviktigt värde) på spel. (Men det känns som om SD och hans krets i detta fall förr eller senare skulle rasat samman under sitt eget inte tryck.)
Tillägg:
Slutsats: mordet, om än kallblodigt för oss, måste kunna gå att föreställa sig som rätttfärdigt för SD, annars hade han brutit ihop i efterhand. Hon fick ett val, men valde fel. Hon ville inte hejda sig. Hon ville grusa allt.
Men att gå från huset med syftet att mörda och gå hem igen, är en dimension för kallblodigt. Tror jag.
Så?