2018-11-14, 19:38
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Jag tror inte att Kristoffer använt tejpen till det han sa. Den var säkert oanvänd när han tejpade sitt offer. Varje dag i hela världen används landstingstejp i samband med vård med handskar på (det ska väl ingen ifrågasätta hoppas jag). Det spelar ingen roll om Kristoffer tejpade Vatchareeya hemma i badrummet eller på en annan plats. Om han ens tänkte på spår så hamnade tejpen på skåpet igen. Det kan ligga någon sanning i det han sa, att han förmodligen tömt sina fickor innan han tvättade sina kläder.
Om han tänkte på spår så såg han väl inga problem med det då det var hans rulle.

Jag förstår inte ditt svar. Den fråga jag ville ha svar från dig var detta.

Du skriver:
Citat:
I början hade Kristoffer inga som helst problem med att medge att tejprullen var hans. Det var först när han förstod att de kunde binda tejpbitarna på offret till honom som han började skylla ifrån sig och blanda in fiender och planterare.

Då frågar jag dig med lite enklare formulering:
1. Om han hade tejpat offret så visste han väl att tejpen fanns på offret?
2. Varför skulle han förstå senare att tejpen kunde kopplas till honom om det var han som tejpat.

Det är ditt resonemng jag ifrågasätter. Det verkar inte riktigt logiskt.
Citera
2018-11-14, 20:36
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Jag vet inte hur många gånger jag måste skriva det här: det är lätt att inte tänka på allt och inte göra misstag.
Det du beskriver var inte ett misstag, det var att avsiktligt plantera bevis hos sig själv. Varför hade han handskar på sig?
Citat:
Något alibi har han som sagt inte, då skulle han inte blivit fälld.
De elektroniska bevisen på alibi presenterades inte i domstolarna.
Citat:
Borde är nyckelordet här. Något rostfärgat i skuffen i en skitig bil... fullt möjligt att han missar det.
Jag tycker inte bilen såg skitig ut. Var ser du skit på listen till bagageutrymmet? Blodet på kassen gick inte att missa om man letade efter blod.
Citat:
Så vitt jag vet har inte Diesen haft någon åsikt om fallet.
Spela inte dum. Diesen har åsikter om bevisvärdering, att bevisen ska bedömas vart och ett för sig. Läs även NJA II 1943 s. 445.
Citat:
Oklart vad ditt lilla tankeexperiment har för bäring i det brott vi diskuterar.

Här handlar det inte om endast två indicier, utan runt 15.
Jag visade med ett enkelt exempel varför två bevis ska varderas vart och ett för sig. Det kan finnas 100 bevis eller indicier, alla ska bedömas vart och ett för sig. När man är klar kan man göra en helhetsbedömning. I det här fallet faller tejprullen i badrummet bort.
Citat:
Tejpen har hennes blod på sig, är samma typ som hittas på kroppen, hittas i K:s lägenhet, K säger att det är hans, etc, du kanske känner igen det här? Alltså bidrar det till att stärka misstankarna mot honom, inte att tejpen separat skulle fällt honom, därmed är tejpen indicium och inte bevis.
Jag påstår inte att tejprullen separat skulle ha fällt honom. En granskning av tejprullen visar att den inte är indicium att lägga till de andra.
Citat:
Så gjorde han det?
Jag minns inte vartenda ord han sa, det var över ett år sedan jag lyssnade. Lyssna själv.
Citera
2018-11-14, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
t
Frågan är, blev KJ utsedd att få skulden för ett mord som han aldrig begått, om det är sanningen är det skrämmande.
Det som går emot KJ som gärningsmannen för ett styckmord.
1, KJ har diagnos som bland annat gör att han kan inte städa efter sig och hade städhjölp i sin bostad, som absolut inte passar in för den som skall göra ett styckmord.
2.Kj hade inget motiv att planera ett mord på Bangsuan.
3. Enligt Obduktionsprotokollet blev Bangsuan utsatt för misshandel av ansiktet och fick ett slagi skallen med ett tillhygge. KJ skulle aldrig ha klarat av att vinna en fight mot Bangsuan som hade tränat karate under flera år. Den här misshandelm med kidnappning bör ha skett på Lejonbacksvägen.
4. För att kunna organisera och genomföra kidnappningen måste gärningsmännen haft tillgång till skåpbil, och KJ hade ingen sådan tillgång.
5. I värnet som misstänks att kroppsdelarna gömdes och förvarades ,kunde inte en ensam person placera delarna genom skottgluggen, torson vägde 33 kg med blodsamling inuti.
En ensam person skulle blivit totalt nedsolkat och inte heller klarat av att placera delarna genom skottgluggen 6. När kroppsdelarna kom till Gula huset och däromkring, då var KJ utsatt för spaning, som han själv kände till, en sådan person går inte och flyttar några kroppsdelar , som borde vara självklart.
7. Några bevis att KJ var gärningsmannen för Bangsuang finns inte helt enkelt.

1) Du kan lägga ner det där om städhjälpen.
Jag har mycket erfarenhet av ungdomar och vuxna med samma diagnos som antingen haft boendestöd i hemmet (det du kallar städhjälp antar jag), bott på boende med personal, bott med partner eller bott med sina föräldrar.
Det centrala draget som gör att de inte kan städa är att de har svårt att komma igång av olika anledningar. Främst att de har svårt att överblicka och planera hushållsarbetet. Boendestödet kommer inte hem och städar åt dem utan funkar mer som en startmotor och planerar tillsammans vad de ska städa nästa gång. Ett drag i denna diagnos är att man ofta är väldigt duktig på saker som man tycker är intressanta/brinner för. Då har man inte samma problem med planering, att komma igång, söka och samla fakta, slutföra uppgiften (oftast) heller.
Om Kim haft intresse för att genomföra ett styckmord hade hen lätt kunnat samla fakta och material, planera osv.

Jag säger inte att dina övriga synpunkter är fel. Men punkt 1 håller helt enkelt inte såvida inte Kom har något annat funktionshinder, tex måttlig till grav utvecklingsstörning och så är ju inte fallet.

Du får det att låta som att svårigheten skulle vara att rent praktiskt kunna lyfta en mopp och trasa, gå till soprummet osv.
Citera
2018-11-14, 22:28
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Du skriver:

2. Varför skulle han förstå senare att tejpen kunde kopplas till honom om det var han som tejpat.

Vissa verkar glömma bort att Kristoffer har Asperger och förutsätter att han tänker och agerar som en person utan Asperger. Det gör inte jag så därför blir det kanske lite obegripligt ibland. Jag tycker att det märks ganska tydligt i förhören att Kristoffer tänkt på dna när det gäller exempelvis tejprullen men har inte en tanke på att tejpbitarna på offret kan jämföras med rullen han glömde att slänga och att det blir ett bevis bland andra. Han säger t ex att finns inte hans dna på rullen så är det inte hans eftersom han alltid biter av tejpen. Som du vet kopplades tejprullen till honom tack vare andra orsaker. Det hade han inte tänkt på.
Citera
2018-11-14, 22:30
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det du beskriver var inte ett misstag, det var att avsiktligt plantera bevis hos sig själv. Varför hade han handskar på sig?

Det är din tolkning.

Ställer du frågor som du vill ha svar på eller som du redan har svar på? Om det är det senare kanske du ska svara själv.

Citat:
De elektroniska bevisen på alibi presenterades inte i domstolarna.

Om dessa hade existerat hade advokaten framfört dessa, även KJ hade nog varit alert nog att göra det.

Citat:
Jag tycker inte bilen såg skitig ut. Var ser du skit på listen till bagageutrymmet? Blodet på kassen gick inte att missa om man letade efter blod.

Den ser definitivt inte välstädad ut. Blodspåret på listen går inte att se utan bluestar, iaf inte på bilden.

Nåja, blodspåret på kassen är inte särskilt stort.

Citat:
Spela inte dum. Diesen har åsikter om bevisvärdering, att bevisen ska bedömas vart och ett för sig. Läs även NJA II 1943 s. 445.

Det har han säkert, precis som tingsrätten har haft. Om han hade åsikter om det här fallet hade han säkert framfört dessa.

Citat:
Jag visade med ett enkelt exempel varför två bevis ska varderas vart och ett för sig. Det kan finnas 100 bevis eller indicier, alla ska bedömas vart och ett för sig. När man är klar kan man göra en helhetsbedömning. I det här fallet faller tejprullen i badrummet bort.

Nej, du visade att en indiciekedja kan brytas, inte varför de ska värderas var för sig.

Vill du att jag citerar igen hur indicier fungerar?

Sammantaget visar de indicier som finns att KJ har utfört brottet, vilket även en domstol kommit fram till och en högre instans har avslagit en resningsansökan.

Citat:
Jag påstår inte att tejprullen separat skulle ha fällt honom. En granskning av tejprullen visar att den inte är indicium att lägga till de andra.

Det är din bedömning, vilken jag som bekant inte håller med om.

Citat:
Jag minns inte vartenda ord han sa, det var över ett år sedan jag lyssnade. Lyssna själv.

Ska göra det vid något tillfälle. Men med tanke på hur noga du är med detaljer annars är jag inte helt säker på att du talar sanning.
Citera
2018-11-14, 22:32
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Du skriver:

1. Han visste inte att hennes blod fanns på rullen.
2. Han blir konfronterad med att hennes blod finns på rullen och måste således komma på en förklaring: plantering!
Citera
2018-11-15, 00:44
Medlem
När Bangsuan var försvunnen och brott misstänktes, fanns det två misstänkta från spaningsledningen och det var MB Och KJ.
MB hade säkert alibi därför kunde inte han misstänkas för mordet, och då fanns endast KJ kvar enligt spaningsledningen och det gällde att hitta bevis mot KJ som visade sig inte lätt.
Ett stort problem blev vittnet som enligt signalementet mött Bangsuan på Lejonbacksvägen ca 21.30, men vittnets uppgifter ville spaningsledningen helst inte veta om.
Men den stora chocken för spaningsledningen kom ca den 21 maj när kroppsdelar från Bangsuan kom till Gula huset och däromkring.
Nu blev problemet att eftersom KJ hade spaning på sig den här tiden fick han automatiskt alibi att han kunde inte vara gärningsmannen.
Alternativet blev att det fanns en tredje part i mordet på Bangsuan som hade blivit ett styckmord också.
Den logiska förklaringen till mordet blir att det var lejda gärningsmän, som utförde mordet mot betalning som var motivet.
Man kan inse att det finns en gyllene regel att alla mord har ett motiv, och pengar var det sannolika motivet för mordet på Bangsuan.
Man kan påstå att spaningsledningen accepterade inte något sådant att det var lejda mördare som fanns i landet som kunde få politiska konsekvenser.
Nu fanns endast ett alternativ att göra även om det var mycket drastiskt och det var att spaningsprotokollet ändrades att KJ hade inte haft spaning på sig när kroppsdelarna kom till Gula huset.
Spaningsprotokollet det ändrades att de dagarna när kroppsdelarna kunde ha kommit till Gula huset hade inte KJ någon spaning på sig.
Den som tänkte logiskt förstod att planen var att KJ skulle få skulden för mordet, därför i annat fall fanns det ingen orsak att ändra spaningsprotokollet.
Senast redigerad av Fagro 2018-11-15 kl. 00:53.
Citera
2018-11-15, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
1) Du kan lägga ner det där om städhjälpen.
Jag har mycket erfarenhet av ungdomar och vuxna med samma diagnos som antingen haft boendestöd i hemmet (det du kallar städhjälp antar jag), bott på boende med personal, bott med partner eller bott med sina föräldrar.
Det centrala draget som gör att de inte kan städa är att de har svårt att komma igång av olika anledningar. Främst att de har svårt att överblicka och planera hushållsarbetet. Boendestödet kommer inte hem och städar åt dem utan funkar mer som en startmotor och planerar tillsammans vad de ska städa nästa gång. Ett drag i denna diagnos är att man ofta är väldigt duktig på saker som man tycker är intressanta/brinner för. Då har man inte samma problem med planering, att komma igång, söka och samla fakta, slutföra uppgiften (oftast) heller.
Om Kim haft intresse för att genomföra ett styckmord hade hen lätt kunnat samla fakta och material, planera osv.

Jag säger inte att dina övriga synpunkter är fel. Men punkt 1 håller helt enkelt inte såvida inte Kom har något annat funktionshinder, tex måttlig till grav utvecklingsstörning och så är ju inte fallet.

Du får det att låta som att svårigheten skulle vara att rent praktiskt kunna lyfta en mopp och trasa, gå till soprummet osv.

Det där med startmotorn tycks inte ha fungerat när det gäller KJ att komma igång med städningen, men kanske det är normalt att hemmen i Sverige idag ser ut på det viset som hos KJ enligt fotona som polisen tagit.
Jag gör den bedömningen att personen har inget ordningssinne, som kanske har med diagnosen för honom att göra, att en sådan person skulle ha kunnat utföra ett styckmord utan minsta spår efter sig är rena skämtet.
Citera
2018-11-15, 02:39
Medlem
Det kan med bestämdhet fastslås att gärningsmännen för Bangsuan hade tillgång till en skåpbil och att det var två personer inblandade är också helt klart.
Man måste se till verkligheten på vilket sätt har mordet och styckningen utförts och det har skett inne i skåpbilen, med minimalt blodflöde genom stickningar med långa smala knivar enligt obduktionsprotokollet.
En stor blodmängd fanns inne i torson som bevisar att blodet stannade i kroppen, för att inte framkalla bevis, därför blodspår kan bli mycket starka bevis.
En stor betydelse i fallet är att gärningsmännen måste haft tillgång till en skåpbil, om de haft en egen skåpbil, den har absolut inte använts, det är i så fall en hyrd eller lånat skåpbil.
Det sannolika är att det var en lånat skåpbil, därför bilar som hyrs blir registrerade vem som hyr bilen.
Därför första steget att leda fram till gärningsmännen är att de lånat en skåpbil av någon, den ena personen har behärskat karate och har haft träning för det.
Jag kan aldrig i min vildaste fantasi tro att de här personerna som utförde det brutala styckmordet på Bangsuan hade sina rötter i Boden, det ser jag som helt uteslutet.
Citera
2018-11-15, 04:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jaså, det tror du inte?
Jag skulle tro motsatsen, att fynden i bagageutrymmet - blodspåren alltså - hade en
avgörande betydelse för att herr Johansson blev fälld. Spåren efter den tjej som besökt
Johansson och sedan inte setts mera i livet. Kolla med ledamöterna som dömde i målet om
de inte fäste något avseende vid nämnda blodspår. Återkom sen med vad de sade.

Det som fanns i bagageutrymmet är inget bevis utan en massa påståenden om det ena och andra, samma sak med en tejprulle som det ältas om, absolut inget bevisvärde.
Tejprullen på badrumsskåpet har blivit kollat och den tillhörde Bangsuan.

Beviset som friar KJ från all inblandning i Bangsuans försvinnande är att kroppsdelarna kom till
Gula huset och däromkring när KJ hade spaning på sig.
Att spaningsprotokollet ändrades förändrar ingenting för hans alibi.
Citera
2018-11-15, 05:19
Medlem
Jag anser att en viktig bit i det här fallet är att gärningsmännen måste ha använt en skåpbil, inte en herrgårdsvagn eller kupebil.
Därför att ringa in gärningsmännen borde alla skåpbilar ha kollats upp med ägare innan Bangsuans försvinnande 4 maj, sedan skulle samma skåpbilar ha kollats upp en tid efter mordet om de blivit skrotade eller sålda, som är den första kontrollen, sedan naturligtvis följa upp med ytterligare.
Sedan anser jag att en av gärningsmännen var karatekunnig, och inte omöjligt att han bedrev träning på karateklubben.
Boden är en liten stad kanske med 15.000 invånare och sedan finns det mottagning för asylinvandrare som använder Boden för att få uppehållstillstånd, när det erhållits, försvinner de som en avlöning, därför många är vana att bo i klaner och därför trivs de bäst i egna getton.
Sammantaget har väl Boden ca 17.000 invånare , därför ingen större operation att kolla upp skåpbilarna, och sedan gått vidare med ytterligare kontroller.
En viktig bit vem kan ha finansierat operationen . därför den har med all säkerhetr kostat pengar, sådant här görs inte gratis.
Det här mordet på Bangsuan borde ha varit lätt att lösa anser jag
Senast redigerad av Fagro 2018-11-15 kl. 05:25.
Citera
2018-11-15, 07:10
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Jag anser att en viktig bit i det här fallet är att gärningsmännen måste ha använt en skåpbil, inte en herrgårdsvagn eller kupebil.
Därför att ringa in gärningsmännen borde alla skåpbilar ha kollats upp med ägare innan Bangsuans försvinnande 4 maj, sedan skulle samma skåpbilar ha kollats upp en tid efter mordet om de blivit skrotade eller sålda, som är den första kontrollen, sedan naturligtvis följa upp med ytterligare.
Sedan anser jag att en av gärningsmännen var karatekunnig, och inte omöjligt att han bedrev träning på karateklubben.
Boden är en liten stad kanske med 15.000 invånare och sedan finns det mottagning för asylinvandrare som använder Boden för att få uppehållstillstånd, när det erhållits, försvinner de som en avlöning, därför många är vana att bo i klaner och därför trivs de bäst i egna getton.
Sammantaget har väl Boden ca 17.000 invånare , därför ingen större operation att kolla upp skåpbilarna, och sedan gått vidare med ytterligare kontroller.
En viktig bit vem kan ha finansierat operationen . därför den har med all säkerhetr kostat pengar, sådant här görs inte gratis.
Det här mordet på Bangsuan borde ha varit lätt att lösa anser jag

Om du frågar Kristoffer så skulle han inte hålla med dig. Han har från tidiga början sagt till flera människor att han var den som såg henne sist och han visste att han skulle bli misstänkt. Och det gjorde han långt innan någon visste vad som hänt Vatchareeya. Vad jag vet så har han inte en enda gång undrat vad som hänt henne, eller senare, vem har gjort detta? Han är tvärtom så säker på vad som hänt att han inte ens ringer och försöker få tag på henne. Han letar inte efter henne. Han är bara intresserad av att tjuvlyssna på folk särskilt polisen.

Om du Fagro skulle bjuda hem en tjej som sen ska gå hem vid 21-tiden och därefter är hon försvunnen? Jag tror inte att du då skulle tänka, "jag såg henne sist". "jag kommer bli misstänkt" Jag tror att du liksom andra oskyldiga människor skulle undra vad hon är, vad är det som har hänt?, ligger hon skadad någonstans?, du skulle ha ringt och letat. Och om hon sen påträffas död skulle du liksom andra oskyldiga börja undra vem som gjort henne detta. Eller hur?

Så som Kristoffer agerar, det är så nära ett erkännande man kan komma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in