2018-11-14, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Från NA:

"– Hon har utsatts för ett kraftigt våld mot kroppen som har orsakat hennes död, säger Åsa Hiding, åklagare."

https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/aklagaren-avslojar-nya-detaljer-om-hjarstamordet-utsattes-for-kraftigt-och-dodligt-vald-mot-kroppen

Tänker så också. Kanske är man fördomsfull om man tänker att det bara är män som sparkar.

Och enligt åklagaren ar detta våld mot kroppen varit det som dödade henne.
Då får jag en känsla av att det inte är strypning som är dödsorsak, men självklart är det också kraftigt våld mot kroppen. och kan ha förekommit, även om det i sig inte var dödande.

Om hon fick en arm runt halsen o faller framåt på magen, ansiktet nedtryckt mot marken så tänker man kvävning, ansiktet i marken. Tänker att ihop med både slag och sparkar mot kropp och huvudet så kan en stroke ha utlöst som varit dödande.
Citera
2018-11-14, 19:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handlr
Tycker det är väldigt sorgligt med den nya informationen, och vill säga beklagar till LW's anhöriga.

Citat:
Ursprungligen postat av brus-nilsson
Kraftigt våld mot kroppen kan nog tyda på någon form av tillhygge, kanske en hammare, kanske ett järnrör eller likn. Att slå ihjäl en människa med bara händer och medelst sparkar kräver sin man. Har MGM den styrkan utan tillhygge? Skrikvittnets utsaga säger mig att det var en ruskig misshandel innan BO:s medvetande försvann. Jag tänker att GM slog mot kroppen, benen och armarna för att riktigt jä-ligt pina och förnedra BO. Obeskrivligt...tvi!

Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Ja, det är vedervärdigt! Man hoppas att de närmaste slipper läsa det men tyvärr kommer det nog mer.
Måtte GM ruttna bort!

Ja, faktiskt så ofattbart sorgligt att det inte går att skjuta bort tankarna på det.
Tänker att det är helt osannolikt att gm inte kände sitt LW.

Han har haft tid på sig att besinna sig.
Citera
2018-11-14, 19:23
Medlem
Snor-Johans avatar
Vad som kan vara intressant är varför GM undvikit det lättaste sättet att slå ihjäl en människa mot huvudet.
Hon kan ha legat på ryggen och försökt fredat sig genom att sparka och skrika innan huvudet nåtts av GM.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-11-14 kl. 19:47.
Citera
2018-11-14, 19:53
Medlem
LimeTimes avatar
Nya uppgifter från åklagaren bekräftar alltså att brottsplatsen är densamma som FP (vilket flera av oss varit inne på hela tiden). Det framkommer också att LW har dödats genom våld mot kroppen.

En källa (med insyn i utredning) berättade kort efter mordet för mig att polisen visste på vilket sätt LW bragts om liv, alltså innan dödsorsaken var helt fastställd.
Jag har funderat väldigt mycket på det här sedan dess.

Våld mot kroppen via slag eller sparkar lär inte synas tydligt på en kropp som legat ute i flera dygn. Min gissning är därför att någon form av tillhygge har använts. Detta då det skulle ge specifikare skador samt att mordvapnet kan ha hittats. Vad annat skulle annars kunna ge polisen en klar bild av hur LW dödats?
Citera
2018-11-14, 20:16
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ett axplock från artikeln:

" Nu väljer åklagaren att berätta att hon dödades med ”kraftigt våld mot kroppen”, och att hon dödades på den plats hon hittades."

"– Det handlar om kraftigt våld mot kroppen, säger hon till Metro."

"Åklagaren vill inte gå in på hur våldet sett ut eller om något tillhygge användes. "

"Utredningen har nu pågått ett halvår, och åklagaren säger sig fortfarande ha förhoppningen om att mordet ska klaras upp."

"– Det tar tid eftersom det är en komplicerad utredning. Det har visat sig att målsäganden hade en oerhört stor bekantskapskrets som vi har hållit mängder med förhör med. "

"Hon berättar vidare att utredarna fortfarande inväntar analyssvar på föremål som har lämnats till polisens laboratorium NFC, Nationellt forensiskt centrum."

https://www.metro.se/artikel/nya-uppgifter-lena-wesstr%C3%B6m-d%C3%B6dades-med-kraftigt-v%C3%A5ld

Men då så, åklagare Hiding tar bladet från munnen och berättar att det går åt helvete med utredningen, inget nytt har i princip inträffat sedan hon misslyckades med att få MGM häktad på "sannolika skäl".

Intressant dock att hon medger problemen med LW,s alltför många "bekanta", måste ju vara ett rent elände att få ordning på alla relationer och potentiella GM.

Av det som hon förtäljer och i ljuset av förhandlingarna som misslyckades så kan man konstatera att MGM är misstänkt endast på hans historik med BO, det finns inte ett enda bevis som kan anföras mot honom, om så vore skulle han sitta på "sannolika skäl" nu som GM gör i fallet om Therese Karlsson.

Det måste in nya ögon som tittar på fallet, de här utredarna har kört fast.
Citera
2018-11-14, 20:29
Medlem
Bravegirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Och hur vet du det? Har du själv gått in och tittat på din egen profilbild (som ej-inloggad) på årsdagen av ditt medlemskapsskapande för att se att det inte registrerats någon aktivitet?

Jag ser @Tries teori som väldigt trolig. Dessutom handlar en sådan betalningsuppdatering inte om en faktisk "inloggning" gjord av någon utomstående fysisk person, troligtvis bidrar denna förprogrammerade betalningsuppdatering automatiskt till att status på medlemmens senaste besök uppdateras.

Nej så tror jag inte att det fungerar alls. Men det är väl lätt att ta reda på. Ta kontakt med Geocaching.com och fråga. Jag är ganska säker på att din teori är felaktig. Jag har varit med sä pass länge att jag eller någon av mina vänner skulle ha sett elker vetat det. Det är väl också en info som borde finnas med vid registrering och avtal att annan aktivitet kan registreras som en inloggning! En koppling/Ett avtal ang betalning från bankkort eller ett PayPal konto är en betalningsöverenskommelse och har inget med inloggningen på Geocaching.com. Du/ni överanalyserar...
Citera
2018-11-14, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Men då så, åklagare Hiding tar bladet från munnen och berättar att det går åt helvete med utredningen, inget nytt har i princip inträffat sedan hon misslyckades med att få MGM häktad på "sannolika skäl".

Intressant dock att hon medger problemen med LW,s alltför många "bekanta", måste ju vara ett rent elände att få ordning på alla relationer och potentiella GM.

Av det som hon förtäljer och i ljuset av förhandlingarna som misslyckades så kan man konstatera att MGM är misstänkt endast på hans historik med BO, det finns inte ett enda bevis som kan anföras mot honom, om så vore skulle han sitta på "sannolika skäl" nu som GM gör i fallet om Therese Karlsson.

Tröttnar du aldrig på att upprepa samma sak, du låter som en trasig skiva.
Polisen VET att det är SD som är mördaren, men det måste hålla i en rättegång.
Det måste vara vattentätt denna gång.
Citera
2018-11-14, 20:36
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Nej tyvärr jag vet inget om hennes förhållanden, bara att hon inte hade några när vi umgicks och att hon inte letade. Det behöver inte vara sant, men det var det hon sa.
Det förhållandet hon pratade om, den med den bisexuelle var något eller några år tidigare i tiden, typ 2014-15 kanske.
Relationen med MGl var mest som gamla kompisar, men vad jag fått höra kan det ha varit med "benefits" ibland. Bla blev tydligen c*c*_c arg på LW under FAD Linköping 2016 pga det. De var också kompisar men han kanske missuppfattade hennes vänlighet, är inte säker där, de kan ha haft ett kortare förhållande.

Det där är iofs väldigt intressant. C*c*_c stack ju till Polen kort efter att LW försvann från sin bostad.

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Hur är den allmänna uppfattningen om h*n i Örebros geocachekretsar? Någon som vet?
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-11-14 kl. 20:39.
Citera
2018-11-14, 20:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer

Så uppfattar jag inte läget. Jag uppfattar det som att man ännu får in tips, håller på att förhöra folk, skickar in prover och väntar på provsvar och att utredningen som är omfattande och komplicerad fortgår. Man har förhoppningar om att man ska lösa mordet:

Från dagens NA:

"– Jag önskar jag kunde svara på när vi får in alla svaren. Vi kan omöjligen skicka in allt material på en gång. Det är en levande process där vi skickar in saker allt eftersom vi behöver få dem undersökta. Ett svar som vi får in kan generera att vi måste skicka in mer för att få även det undersökt."

I videosammanfattningen berättar man också att "i oktober fick man in nya tips till utredningen. De söker igenom Hjärstaskogen och hittar föremål som kan kopplas till mordet."

"Polisens utredning beskrivs som omfattande där 600 förhör har hållits med vittnen och tipsare.

– Folk hör av sig och tipsar om saker och händelser. Vi försöker kartlägga hur det sett ut kring hennes närmsta umgängeskrets. Det tar tid att genomföra alla dessa förhör.
"

https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/aklagaren-avslojar-nya-detaljer-om-hjarstamordet-utsattes-for-kraftigt-och-dodligt-vald-mot-kroppen

Från Metro igår:

"– Det tar tid eftersom det är en komplicerad utredning." [...]

"Utredningen har nu pågått ett halvår, och åklagaren säger sig fortfarande ha förhoppningen om att mordet ska klaras upp."

https://www.metro.se/artikel/nya-uppgifter-lena-wesstr%C3%B6m-d%C3%B6dades-med-kraftigt-v%C3%A5ld
Citera
2018-11-14, 20:59
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Så uppfattar jag inte läget. Jag uppfattar det som att man ännu får in tips, håller på att förhöra folk, skickar in prover och väntar på provsvar och att utredningen som är omfattande och komplicerad fortgår. Man har förhoppningar om att man ska lösa mordet:

Från dagens NA:

"– Jag önskar jag kunde svara på när vi får in alla svaren. Vi kan omöjligen skicka in allt material på en gång. Det är en levande process där vi skickar in saker allt eftersom vi behöver få dem undersökta. Ett svar som vi får in kan generera att vi måste skicka in mer för att få även det undersökt."

I videosammanfattningen berättar man också att "i oktober fick man in nya tips till utredningen. De söker igenom Hjärstaskogen och hittar föremål som kan kopplas till mordet."

"Polisens utredning beskrivs som omfattande där 600 förhör har hållits med vittnen och tipsare.

– Folk hör av sig och tipsar om saker och händelser. Vi försöker kartlägga hur det sett ut kring hennes närmsta umgängeskrets. Det tar tid att genomföra alla dessa förhör.
"

Från Metro igår:

"– Det tar tid eftersom det är en komplicerad utredning." [...]

Tja, du kan ju jämföra med Therese Karlsson-fallet, där sitter MGM på "sannolika skäl" redan efter första förhandlingen, åklagaren hade inga problem med att få som den ville där, vad tror du det är som sklijer fallen åt?

Det här fallet har hackat och gått dåligt från första stund så att tro att Hiding och hennes team ska ro det i land är nog väldigt naivt.

Kriminalfall är färskvara och i det här fallet så har bäst före datumet passerats för länge sedan, hittar man inga konkreta bavis när fallet är färskt så hittar man inget när det har hunnit bli gammalt.
Citera
2018-11-14, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vet du att man har bevis som pekar mot SD, eller spekulerar du bara?

Det finns nog ingenting som talar för någon annan gärningsman än just honom. Sen kommer det troligtvis inte räcka för åtal.
Citera
2018-11-14, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Det där är iofs väldigt intressant. C*c*_c stack ju till Polen kort efter att LW försvann från sin bostad.

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Hur är den allmänna uppfattningen om h*n i Örebros geocachekretsar? Någon som vet?

Planerad resa till Polen eller sista minuten?
När stack han?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in