2018-11-14, 12:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Plötsligt händer det; en bit faktisk fakta släpps.
Hemsk fakta, och jag lider verkligen med barnen som måste leva med vetskapen resten av sina liv.

I övrigt tacksamt att få ett efterlängtat livstecken från utredningen.
Jag kan dock inte låta bli att undra varför åklagaren väljer att gå ut med informationen just nu? Om man tänker efter är ju detta uppgifter man har känt till länge, men inte kunnat släppa pga förundersökningssekretess och risken att det skulle försvåra utredningen. Vad har förändrats? Det finns inte någon nyhetskrok. Nyhetsvärde, ja. Men ingen krok (tex om hon samtidigt hade avslöjat att hon är klar att väcka åtal).

Så varför vill världens tystaste åklagare plötsligt prata? Särskilt när det enda hon egentligen säger, är att Lena dog en plågsam död. Det borde finnas ett syfte till att berätta det. Och det är inte i samband med en nyhet, och knappast för att blidka media eller för att stilla allmänhetens nyfikenhet. Kan det på något sätt vara en strategi; att vädja till någons (gm/vittne) medkänsla för att få denne att prata?

Det är en intressant tanke du tar upp om att åklagaren har ett syfte med att släppa ut dessa otäcka uppgifter till media, och att det inte är tvärtom, media som pressar åklagaren att släppa på ytterligare uppgifter som allmänheten vill veta.

Jag förmodar att dessa uppgifter redan är lämnade till den skäligen misstänkte och utredningens viktigaste vittnen? Annars borde ju dessa uppgifter kunna skada utredningen?

Samtidigt har vi ju (minns inte vem) i tråden fått veta att kroppen ska ha varit illa åtgången, trubbigt våld om jag inte missminner mig? Rosa elefant?

Någon?

Min första tanke var när jag läste uppgiften om kraftigt våld mot kroppen var att nu blir vittnena än mer skrämda. Vad är denna gm kapabel till? Så mycket våld under så lång tid.

Han hade kunnat besinna sig.
Men det gjorde han inte.
Istället avslutade han det hela...

Möjligt att de närmaste har svårare att ta in att SD skulle kunnat ha gjort något så hemskt. Försvarsmekanismerna slår till för fullt.

Men någon som plötsligt börjar tänka till lite, någon geocachingkompis som minns att någon bad om något särskilt som nu i backspegeln blänker till, eller något som inte stämde med en berättelse.
Citera
2018-11-14, 12:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Läste nyligen en stor forskningsstudie om kvinnomord, som bla redogjorde omständigheterna runt själva överfallet och döden. Fanns en del paralleller som är intressant i detta fall (kan återkomma om detta om intresse finns). Men bla framkom iaf att offren som regel hade utsatts för övervåld. Dvs att kvinnorna hade fler skador än de som de dog av, och att 70% av gärningsmännen orsakade minst 5 olika "sorters" skador på kroppen.

Det låter mycket intressant.
Intresse finns!
Citera
2018-11-14, 12:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Vad sorgsen jag kände mig plötsligt när jag läste artikeln. Det blev med ens så verkligt vad det verkligen är vi diskuterar här.

Och med ShHolmes senaste inlägg som lade till (grova?) hot och stalking på listan tillsammans med våldet i bilen,utpressningen (bilder/videos) en bild av en aggressiv gärningsman.

Vi pratar om ett ärkesvin.
En typisk kvinnoförtryckare. Har han upplevt sig kritiserad och krängt av kvinnor? Har han tagit emot många avvisanden? På alla ytliga,smiliga selfies ser jag bara ett förmerskap. Han tycker att han är klurigare än polisen och oss. Det är han som styr.

Snart är tiden inne att stå till svars för dina gärningar, Stefan...

Javisst är det konstigt.
Ibland känns det nästan abstrakt att prata om det hela.
Så plötsligt kommer detta och det kryper in under skinnet...

Det är också konstigt att det på ytan så glättiga, präktiga, sportiga, natur och -äventyrsälskaren, pappan till barnen som har kaniner, duktig och smart "mattesnille", smart geocachare som är klurig på alla vis, är så lättkränkt och aggressiv under skalet.
Verkar nästintill omöjligt att rubba denna person. Han tappar inte ansiktet för att han är skäligen misstänkt. Han verkar inte berörd alls, varken av misstanken, att LW är brutalt mördad eller att andra kan tutta snett. Han verkar helt enkelt inte känna något alls. På ytan...

En extrem svaghet, känsla av maktlöshet, tappad kontroll, fruktansvärd aggression. Egentligen...
Senast redigerad av notknapparen 2018-11-14 kl. 12:52.
Citera
2018-11-14, 12:59
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Att ta upp en religiöst persons grubblerier, och jämföra det med det jag har skrivit i tråden?
Du vet mycket väl att jag tror som väldigt andra många att polisen har mer än vad vi vet. Det har t om även EGT skrivit. Vad detta är vet vi inte.

Detta är en tråd, där vi spekulerar. Jag försöker hålla isär det vi vet (vilket inte är mycket, men det viktigaste är ju ändå att vi vet att mgm är den som är den skäligen misstänkta för mordet och de bevis man har pekar efter flera månader ännu på honom; har inte minskat och har inte börjat peka åt annat håll (någon annan)) och det vi får genom tråden.

Och ja, jag tror på MV.
Jag tror även på en del som vissa skribenter i tråden skriver, tex flixa, 18carat, rosenrasande m fl.
Vet du att man har bevis som pekar mot SD, eller spekulerar du bara?
Citera
2018-11-14, 13:12
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

Nä såklart de inte har bevis mot honom, de anhöll honom som skäligen misstänkt för att han är så j-vla ful.
Citera
2018-11-14, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Vad har Björn Hurtig med detta att göra?
Gissningsvis inte ett dugg, men Remark kanske var lite "trött" när h*n kl halv två på natten postade inlägget om adv Ingvar Backmans kollega? Ställde f ö samma fråga redan 07:55.

OnT: Det där med fakta är i den här tråden inte det mest framträdande segmentet. Totalgalna spekulationer om att LW:s kropp, efter att hon dödats, skulle ha förvarats på annan plats, sånt kan det ägnas sidor åt. I min bok indikerar det tankekollaps, även om allt det där startade efter att en viss manlig/mallig polisprofessor öppnat sitt gap och börjat babbla om "likomflyttningar" och en del därför började drägla över vad som kom över hans läppar.

Tror vi kan enas om att det som "vann", det var likfläckarna, dem jag tidigt satte min tilltro till.
Citera
2018-11-14, 13:33
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solifera
Ursäkta att jag svarar fast det inte är riktat till mig. Jag får också upp den på svenska

Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Jag ser presentationen på engelska.

Vilket visar att det är den enskildes (dvs. era) egna inställningar som avgör om LW's profiltext visas på svenska eller engelska (eller annat valt språk).

Det är således inte LW's grundinställningar som har bytt språk efter den 14 maj.
Citera
2018-11-14, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Kan inte någon som har ett konto där bara kontakta kundservice och fråga om det görs en sådan auto-inloggning?

nej det görs ingen auto-inloggning.
Citera
2018-11-14, 13:34
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

Men snälla rara hur många gånger ska du älta ditt mantra..
Ja det finns bevis som pekar mot SD annars skulle han inte vara skäligen misstänkt fortfarande 6 månader senare.
Varför gör du dig dummare än jag tror du är?
Citera
2018-11-14, 13:34
Medlem
sommarljums avatar
Undrar vad merparten av de 600 förhörda har sagt om SD? Att han är en framåt, glad spillevink, god granne samt en vanlig familjefar?
Att de aldrig kan tro att han skulle kunna mörda med grovt våld?

Många anhöriga till mördare (inkl Peter Madsen) säger att de hade kunnat svära på att just denna person aldrig skulle kunna så mycket som kröka ett hår på en annan människa. Att de upplevts som godheten själv.

Som till exempel i dokumentärserien nedan "Att fånga en mördare" - där beskriver frun till en av mördarna som använt mycket våld mot sitt offer, hur förövaren alltid undvek bråk, att han inte gillade våld alls. Hon var efter många år som gift med honom säker på att "hon känner honom". Tydligen inte..

Sevärd serie av riktiga fall:
http://www.tv4play.se/program/link?video_id=11795183
Citera
2018-11-14, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Undrar vad merparten av de 600 förhörda har sagt om SD? Att han är en framåt, glad spillevink, god granne samt en vanlig familjefar?
Att de aldrig kan tro att han skulle kunna mörda med grovt våld?

Många anhöriga till mördare (inkl Peter Madsen) säger att de hade kunnat svära på att just denna person aldrig skulle kunna så mycket som kröka ett hår på en annan människa. Att de upplevts som godheten själv.

Som till exempel i dokumentärserien nedan "Att fånga en mördare" - där beskriver frun till en av mördarna som använt mycket våld mot sitt offer, hur förövaren alltid undvek bråk, att han inte gillade våld alls. Hon var efter många år som gift med honom säker på att "hon känner honom". Tydligen inte..

Sevärd serie av riktiga fall:
http://www.tv4play.se/program/link?video_id=11795183

Det är otäckt att man tydligen kan "känna" en mördare under åratal, men ändå inte uppfattat någonting om dennes sanna personlighet.
Det är väldigt vanligt att de senare säger; Det kunde jag aldrig tro, det fanns inte på kartan.
Något vi kommer få höra från JG, Nor*n och Sar* så småningom?
Återigen HD, hänger upp mig på henne, hon beter sig så oerhört konstigt. Får inget grepp om hon är delaktig eller bara totalt dominerad.
Citera
2018-11-14, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ok, så din bild är att det var den sista tiden som LW ville bryta? Efter att HD flyttat och de lagt in om skilsmässa?
Och att orsaken ligger mer på planet "att det inte var spännande mer" än på planet "efter anmälningarna"

Nu har det där med låset börjat falla i glömska för mig. Vet vi när i tid detta skedde?

Och det kan förstås vara som du säger att hon bytte lås för att han vägrade lämna nyckeln (passar ju in på hans stil iö). Samtidigt är det ju ett praktiskt lås för barnen också. Två flugor i en smäll.

Det har vi ju sett tidigare att en majoritet av hennes "manliga vänner" har
varit gifta eller levt i ett förhållande.
Mindre risk att någon knackar på ytterdörren med en resväska i näven.
Lättare att manipulera, men möjligen farligare.

Funderar lite på bilderna/videos som SD hotade offentliggöra, det lär
väl knappast vara bilder på LW där hon visslar runt i bostaden
med damsugare å dammvippa i händerna.
Tror knappast att hon skulle skicka bilder till någon som
skrämmer henne eller förtrycker henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in