Citat:
Plötsligt händer det; en bit faktisk fakta släpps.
Hemsk fakta, och jag lider verkligen med barnen som måste leva med vetskapen resten av sina liv.
I övrigt tacksamt att få ett efterlängtat livstecken från utredningen.
Jag kan dock inte låta bli att undra varför åklagaren väljer att gå ut med informationen just nu? Om man tänker efter är ju detta uppgifter man har känt till länge, men inte kunnat släppa pga förundersökningssekretess och risken att det skulle försvåra utredningen. Vad har förändrats? Det finns inte någon nyhetskrok. Nyhetsvärde, ja. Men ingen krok (tex om hon samtidigt hade avslöjat att hon är klar att väcka åtal).
Så varför vill världens tystaste åklagare plötsligt prata? Särskilt när det enda hon egentligen säger, är att Lena dog en plågsam död. Det borde finnas ett syfte till att berätta det. Och det är inte i samband med en nyhet, och knappast för att blidka media eller för att stilla allmänhetens nyfikenhet. Kan det på något sätt vara en strategi; att vädja till någons (gm/vittne) medkänsla för att få denne att prata?
Hemsk fakta, och jag lider verkligen med barnen som måste leva med vetskapen resten av sina liv.
I övrigt tacksamt att få ett efterlängtat livstecken från utredningen.
Jag kan dock inte låta bli att undra varför åklagaren väljer att gå ut med informationen just nu? Om man tänker efter är ju detta uppgifter man har känt till länge, men inte kunnat släppa pga förundersökningssekretess och risken att det skulle försvåra utredningen. Vad har förändrats? Det finns inte någon nyhetskrok. Nyhetsvärde, ja. Men ingen krok (tex om hon samtidigt hade avslöjat att hon är klar att väcka åtal).
Så varför vill världens tystaste åklagare plötsligt prata? Särskilt när det enda hon egentligen säger, är att Lena dog en plågsam död. Det borde finnas ett syfte till att berätta det. Och det är inte i samband med en nyhet, och knappast för att blidka media eller för att stilla allmänhetens nyfikenhet. Kan det på något sätt vara en strategi; att vädja till någons (gm/vittne) medkänsla för att få denne att prata?
Det är en intressant tanke du tar upp om att åklagaren har ett syfte med att släppa ut dessa otäcka uppgifter till media, och att det inte är tvärtom, media som pressar åklagaren att släppa på ytterligare uppgifter som allmänheten vill veta.
Jag förmodar att dessa uppgifter redan är lämnade till den skäligen misstänkte och utredningens viktigaste vittnen? Annars borde ju dessa uppgifter kunna skada utredningen?
Samtidigt har vi ju (minns inte vem) i tråden fått veta att kroppen ska ha varit illa åtgången, trubbigt våld om jag inte missminner mig? Rosa elefant?
Någon?
Min första tanke var när jag läste uppgiften om kraftigt våld mot kroppen var att nu blir vittnena än mer skrämda. Vad är denna gm kapabel till? Så mycket våld under så lång tid.
Han hade kunnat besinna sig.
Men det gjorde han inte.
Istället avslutade han det hela...
Möjligt att de närmaste har svårare att ta in att SD skulle kunnat ha gjort något så hemskt. Försvarsmekanismerna slår till för fullt.
Men någon som plötsligt börjar tänka till lite, någon geocachingkompis som minns att någon bad om något särskilt som nu i backspegeln blänker till, eller något som inte stämde med en berättelse.