2018-11-14, 00:29
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cating
Nej det kanske han inte hade gjort?!

Nu svarade jag på påståendet att han, enligt tidigare citerad användare, knappast ”berättat det för det misshandlande arslet till far”.
Ingenting annat.

Du får det att låta som om jag påstått att han ”bara bevittnat ett mord”.
Det jag skrev är händelserapporteringen i FUP.
Just då när pappan ringer in, så säger han att hans son bevittnat ett mord.
Ska de ändra rapporten med en formulering som låter bättre?
Eller ska de kanske fortsätta att dokumentera händelser och samtal exakt så som de var?
Jag misstänker att vi alla är eniga om att 14-åringen inte ”råkat” bevittna ett mord. Det påverkar inte hur polisen skriver sin rapport av en händelse.

Nej, jag fnyser åt deras förklaring att pojken bara bevittnat ett mord. Menade inte att du skrev det.
Jag ser nu att det kan missförstås som att jag menade dig.
Citera
2018-11-14, 00:58
Medlem
Catings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Nej, jag fnyser åt deras förklaring att pojken bara bevittnat ett mord. Menade inte att du skrev det.
Jag ser nu att det kan missförstås som att jag menade dig.

Det är lugnt.
Försöker ladda upp en bild på just den sidan jag menar, men telefonen bråkar.
Det är inget förhör eller förklaring, utan en sammanställning av pappans larmsamtal.

Ungefär

HR Händelserapportering
Påbörjad 2018-07-28 18.47
Avslutad 19.21

Tips om mordet Tidpunkt.
######

Pappa ringer angående att hans son bevittnat mordet som har skett i Fagersta.

Sonen ska ha varit mycket chockad och har berättat att han sett detta för pappan idag.

Sonen är ###########
Telefon till ###########

Pappans personnummer ###########

Informationen överlämnad till JFUL Västmanland som kommer att informera mordutredarna.

Inga värderingar eller förklaringar.
Sonen har förmodligen inte informerat sin pappa om våldtäkten i detta skedet.

Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Tack, skriv gärna mera om du orkar om vad som sas i förhöret-
jag har en blockering i datorn och kan inte gå in o läsa i Fup.
Citera
2018-11-14, 08:09
Medlem
Citat:
Vet inte om ni hunnit så långt i FUP men journalanteckningarna från samtalsterapi det senaste året med JF var intressanta.

Enligt dessa var JFs kurator/psykolog orolig över sin klients beblandning med "vingklippta" tonåringar de senaste månaderna innan mordet.

Journalanteckningarna sträcker sig över nästan 2 års tid och JF arbetar med sitt mående och det verkar gå åt rätt håll.
Fram till att dessa tonåringar kommer in i hans liv och vill sova i hans lägenhet och dricka alkohol.

Psykologen ber JF klippa kontakten med det här umgänget som är destruktivt för hans mående, men JF säger att han tycker synd om dessa grabbar som har det tufft hemma.

Mina misstankar om att 14 åringen var minst lika drivande och aktiv i planeringen och genomförandet av gärningarna börjar besanna sig.

Jag förstod så här att det var brodern som haft kontakt o gått hos psykologen i 2 års tid.
Citera
2018-11-14, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Nu tror jag att det zem227 menade var, att om GM varit blatte så skulle man inte hållit på och letat ursäkter för GMs beteende som på det sätt som till exempel du gör.

Sicken tur att jag pratade om miljön, den orsakat mycket!!
Citera
2018-11-14, 10:52
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Jag förstod så här att det var brodern som haft kontakt o gått hos psykologen i 2 års tid.

Brodern har själv haft samtalsterapi och blivit hjälpt av det. Han har därför uppmuntrat JF att börja också vilket han gör.
Ibland har JFs terapeut även kontakt med brodern, efter att JF godkänner detta.
Då handlar det om hur de tillsammans ska hjälpa JF.
Citera
2018-11-14, 12:41
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Först vill jag ta tillbaks det där jag skrivit om att TS skulle komma från en bra och normal familj. Det var någon som påstod det tidigare i tråden, och det var ju fel åt helvete helt klart.

Förutom att GM är en fruktansvärt skruvad och otäck person, så är det mest GMs terapeut som gör att jag höjer ett ögonbryn faktiskt. Hon verkar betrakta GM som en liten oskyldig unge, trots att hon vet vad han gjort sig skyldig till tidigare (sexmordhotet -09). Den aningslösa sätt hon pratar om "tjejer" med honom (med illa dold förtjusning över det hon upplever som hans oskuldsfullhet), och att han borde gå på någon danskurs (!).
Hennes reflektioner över brottet är helt hårresande, men inte helt förvånande från att komma från en av dessa självbelåtna "behandlare":
1. Att GM och hans minderåriga medkumpan nog varit ute och "lekt" när de iakttagits maskerade vid mordplatsen, och att GM nog är oskyldig och förmodligen tagit på sig skulden för att bli kompis med polisen.
2. Att det inträffade aldrig hade hänt om den sorts terapi som just denna behandlare tillhandlahåller funnits tillgänglig i Fagersta kommun.
Däremot vaknar hon till liv när GM berättar att han hänger med minderåriga och att dom sover över hos honom. Då blir hon väl rädd för att hon ska få en anmälan på sig antar jag. Tycker dock att hon går full Eva Dahlgren när hon konsekvent börjar hänvisa till dom som "vingklippta ungdomar", när det allt att döma mest verkar handla om vanliga killar med epa-traktorer.
Liten facepalm.
Citera
2018-11-14, 13:02
Avslutad
Dåligt med bilder i fupen, kunde ju vart färgbilder.

Att liket är maskat är helt förståeligt dock.
Citera
2018-11-14, 13:38
Medlem
Citat:
Brodern har själv haft samtalsterapi och blivit hjälpt av det. Han har därför uppmuntrat JF att börja också vilket han gör.
Ibland har JFs terapeut även kontakt med brodern, efter att JF godkänner detta.
Då handlar det om hur de tillsammans ska hjälpa JF.

Ja, det är så jag förstått det, brodern har gått i 2 år i terapi o det har hjälpt honom. Han berättar om att han mår bättre av terapin o hoppas att Johan också vill prova att träffa kuratorn / psykologen. Han litar på sin bror, verkar som att det är den enda i familjen som han har bra kontakt med.

Fruktansvärt att inte kunna prata om känslor inom familjen, så inte konstigt att det blev som det blev

Att han pratar om sin syster, såå det låter som att hon skulle vara mamman! Jag blir mörkrädd...
Citera
2018-11-14, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Först vill jag ta tillbaks det där jag skrivit om att TS skulle komma från en bra och normal familj. Det var någon som påstod det tidigare i tråden, och det var ju fel åt helvete helt klart.

Förutom att GM är en fruktansvärt skruvad och otäck person, så är det mest GMs terapeut som gör att jag höjer ett ögonbryn faktiskt. Hon verkar betrakta GM som en liten oskyldig unge, trots att hon vet vad han gjort sig skyldig till tidigare (sexmordhotet -09). Den aningslösa sätt hon pratar om "tjejer" med honom (med illa dold förtjusning över det hon upplever som hans oskuldsfullhet), och att han borde gå på någon danskurs (!).
Hennes reflektioner över brottet är helt hårresande, men inte helt förvånande från att komma från en av dessa självbelåtna "behandlare":
1. Att GM och hans minderåriga medkumpan nog varit ute och "lekt" när de iakttagits maskerade vid mordplatsen, och att GM nog är oskyldig och förmodligen tagit på sig skulden för att bli kompis med polisen.
2. Att det inträffade aldrig hade hänt om den sorts terapi som just denna behandlare tillhandlahåller funnits tillgänglig i Fagersta kommun.
Däremot vaknar hon till liv när GM berättar att han hänger med minderåriga och att dom sover över hos honom. Då blir hon väl rädd för att hon ska få en anmälan på sig antar jag. Tycker dock att hon går full Eva Dahlgren när hon konsekvent börjar hänvisa till dom som "vingklippta ungdomar", när det allt att döma mest verkar handla om vanliga killar med epa-traktorer.
Liten facepalm.

Håller med dig! Förstår heller inte hur hon kan prata om vingklippta ungdomar, när hon inte ens har träffat aldrig pratat m.m.

Denna psykolog ger jag en stor varningslampa !!
Citera
2018-11-14, 14:49
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Håller med dig! Förstår heller inte hur hon kan prata om vingklippta ungdomar, när hon inte ens har träffat aldrig pratat m.m.

Denna psykolog ger jag en stor varningslampa !!

Terapeuten drar den slutsatsen av informationen som JF ger om dessa ungdomar.
Det är det enda som psykologen kan utgå ifrån, naturligtvis känner han inte tonåringarna.
Han gör en kvalificerad hypotes i sina journalanteckningar i enlighet med sina arbetsuppgifter.

Förstår inte vad det skulle vara en varningslampa för, vad förväntar ni av psykologer egentligen? Vi är inte allvetare och kan dra fel slutsatser då och då.

JF är inte den typ av patient som man i första hand misstänker kan bli dödligt våldsam, i synnerhet när man som psykolog träffar den ena psykopaten efter den andra som aldrig begår mord.
JF verkar harmlös och hade han inte kommit i kontakt med tonåringarna där de förstärkte varandras negativa sidor så hade brottet sannolikt inte skett.
Citera
2018-11-14, 17:02
Medlem
Citat:
Terapeuten drar den slutsatsen av informationen som JF ger om dessa ungdomar.
Det är det enda som psykologen kan utgå ifrån, naturligtvis känner han inte tonåringarna.
Han gör en kvalificerad hypotes i sina journalanteckningar i enlighet med sina arbetsuppgifter.

Förstår inte vad det skulle vara en varningslampa för, vad förväntar ni av psykologer egentligen? Vi är inte allvetare och kan dra fel slutsatser då och då.

JF är inte den typ av patient som man i första hand misstänker kan bli dödligt våldsam, i synnerhet när man som psykolog träffar den ena psykopaten efter den andra som aldrig begår mord.
JF verkar harmlös och hade han inte kommit i kontakt med tonåringarna där de förstärkte varandras negativa sidor så hade brottet sannolikt inte skett.

Ja, jag förstår att hon lyssnat på JF och vad han säger. Det är det som är skillnaden på vuxenpsyk. och tex BUP, där de jobbar tillsammans med familjen. Jag får väl dra bort lite från min varningslampa.

Tycker bara att hon är alldeles för snabb, med tex. dansen, för hon hade ju fått reda på hoten från gymnasiet och DET säger väldigt mycket om honom och hans personlighet.

Sen finns det många terapeuter som inte borde arbeta med terapi övht. precis som det finns i alla yrken.
Citera
2018-11-14, 17:12
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ja, jag förstår att hon lyssnat på JF och vad han säger. Det är det som är skillnaden på vuxenpsyk. och tex BUP, där de jobbar tillsammans med familjen. Jag får väl dra bort lite från min varningslampa.

Tycker bara att hon är alldeles för snabb, med tex. dansen, för hon hade ju fått reda på hoten från gymnasiet och DET säger väldigt mycket om honom och hans personlighet.

Sen finns det många terapeuter som inte borde arbeta med terapi övht. precis som det finns i alla yrken.

Framgår det att psykologen visste detaljerna från hotbreven i gymnasiet? Jag kände lite att JF inte berättat hela sanningen för psykologen eftersom det inte framgår tillräckligt i journalanteckningarna som tyder på det, enligt min mening, mer än att han haft svårt med tjejer i gymnasiet generellt och i synnerhet med en tjej som han var väldigt arg på.

Jag tror psykologen hade dragit öronen åt sig lite mer om hon vetat att JF var dömd för läskiga hot. Det är som bekant så det börjar med våld, först hot och sedan eskalerar det med tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in