2018-11-14, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Jag ser snarare att den exakta årsdagen tyder på en automatgenerering. Ändringen uppdagades här på forumet den 11/7. Med hänsyn tagen till att Groundspeaks server ligger i Seattle och därmed inom Pacific Time Zone, och grundinställningen på forumets server var i somras 8 timmar efter GMT-svensk tid. Kanske gjordes då den automatiska uppdateringen precis vid midnatt, inte helt ovanligt när det gäller autkmatgenerade it-uppdateringar.

Jag tvivlar inte på att utredarna har koll på LW's geocachekonto, men däremot tror jag inte riktigt att de fysiskt loggade in på årsdagen. De har troligtvis även andra sätt att komma åt hennes grundfärg.

Ja det låter väldigt rimligt, ingen har ju loggat in sedan dess heller.
Citera
2018-11-14, 09:37
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jag ser snarare att den exakta årsdagen tyder på en automatgenerering. Ändringen uppdagades här på forumet den 11/7. Med hänsyn tagen till att Groundspeaks server ligger i Seattle och därmed inom Pacific Time Zone, och grundinställningen på forumets server var i somras 8 timmar efter GMT-svensk tid. Kanske gjordes då den automatiska uppdateringen precis vid midnatt, inte helt ovanligt när det gäller autkmatgenerade it-uppdateringar.

Jag tvivlar inte på att utredarna har koll på LW's geocachekonto, men däremot tror jag inte riktigt att de fysiskt loggade in på årsdagen. De har troligtvis även andra sätt att komma åt hennes grundfärg.
Det kanske går att kolla om det här fenomenet (dvs. att senaste inloggning är på årsdagen av kontots skapande) är vanligare än det borde vara av slumpen (1 på 365). I så fall ger detta stöd åt teorin om automatgenerering.
Senast redigerad av Draifos 2018-11-14 kl. 09:45.
Citera
2018-11-14, 10:00
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ett axplock från artikeln:

" Nu väljer åklagaren att berätta att hon dödades med ”kraftigt våld mot kroppen”, och att hon dödades på den plats hon hittades."

"– Det handlar om kraftigt våld mot kroppen, säger hon till Metro."

"Åklagaren vill inte gå in på hur våldet sett ut eller om något tillhygge användes. "

"Utredningen har nu pågått ett halvår, och åklagaren säger sig fortfarande ha förhoppningen om att mordet ska klaras upp."

"– Det tar tid eftersom det är en komplicerad utredning. Det har visat sig att målsäganden hade en oerhört stor bekantskapskrets som vi har hållit mängder med förhör med. "

"Hon berättar vidare att utredarna fortfarande inväntar analyssvar på föremål som har lämnats till polisens laboratorium NFC, Nationellt forensiskt centrum."

https://www.metro.se/artikel/nya-uppgifter-lena-wesstr%C3%B6m-d%C3%B6dades-med-kraftigt-v%C3%A5ld

Vad sorgsen jag kände mig plötsligt när jag läste artikeln. Det blev med ens så verkligt vad det verkligen är vi diskuterar här.

Och med ShHolmes senaste inlägg som lade till (grova?) hot och stalking på listan tillsammans med våldet i bilen,utpressningen (bilder/videos) en bild av en aggressiv gärningsman.

Vi pratar om ett ärkesvin.
En typisk kvinnoförtryckare. Har han upplevt sig kritiserad och krängt av kvinnor? Har han tagit emot många avvisanden? På alla ytliga,smiliga selfies ser jag bara ett förmerskap. Han tycker att han är klurigare än polisen och oss. Det är han som styr.

Snart är tiden inne att stå till svars för dina gärningar, Stefan...
Citera
2018-11-14, 10:22
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Detta stärker väl i alla fall teorin om att det var LW:s skrik dalaan hörde ..
Ja det tycker iaf jag, jag har nog trott på att det var så sen daalan skrev om det i tråden.

Lite märkligt att inga av riksmedia tycks ha hakat på uppgifterna från Metro.
Citera
2018-11-14, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Ja det tycker iaf jag, jag har nog trott på att det var så sen daalan skrev om det i tråden.

Lite märkligt att inga av riksmedia tycks ha hakat på uppgifterna från Metro.

Väldigt märkligt att inte NA hakat på... stämmer uppgifterna kan man undra vad de väntar på, annars har de ju varit snabba med varje liten uppdatering.
Citera
2018-11-14, 10:46
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hurtig är inte den Smartaste direkt. Han är däremot väldigt mediak*t. Han överklagar gärna till HD. Men vinner han några mål? Knappast, men hans namn figurerar på löpsedlarna. Ofta.

Men pengarna tickar stadigt in ... Oavsett utgången.
Vad har Björn Hurtig med detta att göra?
Citera
2018-11-14, 11:03
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

Kan inte någon som har ett konto där bara kontakta kundservice och fråga om det görs en sådan auto-inloggning?
Citera
2018-11-14, 11:31
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Språket beror nog på den egna inställningen.

Vilket språk ser du (som icke-inloggad) på denna länk? https://www.geocaching.com/p/default.aspx?guid=56ff6bbc-6ad8-4e64-b211-97a164c252fa&tab=gallery#profilepanel

(När jag klickar på länken är texten på LW's presentation fortfarande på svenska).

Jag ser presentationen på engelska.
Citera
2018-11-14, 11:47
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Jag ser presentationen på engelska.
Samma här, men det är ju bara ord som joined, visited etc och en infotext på engelska om att logga in om man vill se hela profilen.
Citera
2018-11-14, 11:51
Medlem
Jag kan ingenting om motorlås, kodlås eller några andra slags lås, men det har ju diskuterats flitigt i tråden vad LW har för lås på dörren.

Av en slump hittade jag i hennes geo-galleri en bild på yngste sonen, när han går mot huset, antagligen från bilen där LW sitter.

Bildtexten lyder: "Bäst att kolla om det blev låst. Det blev det" och i loggen där bilden ligger, framgår det att de åkt iväg snabbt för att ta en FTF, och sen åkte tillbaka hem för att kolla att dörren blev låst när de hastade iväg för cachen, innan de fortsatte mot Norrköping och LW:s mammas födelsedagsfirande.

Är det någon här som vet om det säger något om vad LW egentligen har för lås?

Edit: Glömde lägga till att bilden finns på sidan 10 i hennes galleri, och är från 2018-04-28.
Citera
2018-11-14, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dahliabelle
Jag kan ingenting om motorlås, kodlås eller några andra slags lås, men det har ju diskuterats flitigt i tråden vad LW har för lås på dörren.

Av en slump hittade jag i hennes geo-galleri en bild på yngste sonen, när han går mot huset, antagligen från bilen där LW sitter.

Bildtexten lyder: "Bäst att kolla om det blev låst. Det blev det" och i loggen där bilden ligger, framgår det att de åkt iväg snabbt för att ta en FTF, och sen åkte tillbaka hem för att kolla att dörren blev låst när de hastade iväg för cachen, innan de fortsatte mot Norrköping och LW:s mammas födelsedagsfirande.

Är det någon här som vet om det säger något om vad LW egentligen har för lås?

Edit: Glömde lägga till att bilden finns på sidan 10 i hennes galleri, och är från 2018-04-28.

Nja klart är iaf att hon bytte lås under vintern 2017-18 från ett nyckellås till ett med tagg. De uppgifter jag fått var det för att SD inte lämnade tillbaka den nyckel han hade.

Tror inte man byter för skojs skull heller, de där låsen är rätt dyra, särskilt för en singelmamma som varit sjukskriven länge.(Ben olyckan)
Citera
2018-11-14, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Jag ser att ni redan diskuterat olika möjligheter nu på morgonen, men jag fyller på med ett par tankar om hur polisen skulle kunna resonera kring en egen inloggning.

Jag förstår tanken att polisen av någon anledning valt att logga in på kontot - annars skulle ju händelsen bli en del av utredningen. Samtidigt är det inte så vanligt att man loggar in på konton i dessa situationer utan man begär istället formellt ut den information man önskar. Det finns två anledningar att vara försiktig med en helt öppen inloggning, bevishantering och det intryck man skapar.

I det första fallet är problemet om kontot visar sig innehålla betydelsefull bevisning för att offret hotats av någon och det samtidigt visar sig att den egna personalen själva loggat in på kontot vid ett eller flera tillfällen i stället för att officiellt be om denna information från systemägaren.

Det senare hade varit den vedertagna metoden att hantera bevisning som ska kunna presenteras i domstol, med en viss reservation för den faktiska situationen och hur man uppfattade den organisation som man skulle ha vänt sig till.

I det andra fallet är problemet att man skapar ett intryck att man tog hand om offrets privata geocachekonto först flera månader efter mordet, något som i så fall borde gjorts mycket snabbare. Till detta kommer möjligen också att man för personer som inte känner till mordet skapar ett intryck att offret fortfarande är aktiv.

Kan det vart nån i familjen kanske? Barnen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in