Citat:
Ursprungligen postat av
snubblen
Jag tycker det är ganska enkelt synsätt många verkar ha på vad otrohet är. "Har hon knullat med honom? - Otrohet. Har hon inte det? Inte otrohet."
Det hon har gjort är att svika ditt förtroende, och jag tycker egentligen det är minst lika allvarligt som om hon skulle ha tagit en kuk i sig eller inte. Är det verkligen den biten som avgör om hon gjort fel eller ej? Hon har ändå haft en aktiv kontakt med en annan man och de har hållit på och prata om sexfantasier och vad de skulle vilja göra med varandra. Så länge detta inte är okej för dig, så är det ett svek mot dig och er relation.
Vad gör du av detta då? Det är däremot ganska enkelt. Kan du leva med detta svek? Älskar du henne så pass att du kan förlåta henne och ha överseende med hennes övertramp? I så fall kan det finnas en framtid. Du kommer behöva släppa på den rigorösa kontrollen som du instinktivt kommer vilja ha. Du skulle verkligen behöva tvinga dig själv att lita på henne igen. Klarar du det?
Om svaret är nej, så kommer det inte fungera. Oavsett om du skulle försöka att hålla uppe äktenskapet så kommer det förr eller senare att gå sönder. Så då kan du lika gärna gå ur det på egen hand.
Många på Flashback skriker snabbt på att det bara är att lämna och gå vidare. Men de är inte de som sitter i din situation och delar de känslor du gör. Så jag förstår varför du känner att du behöver skapa den här tråden, det är långt ifrån självklart vad du ska göra. Men jag personligen skulle inte kunna lita på den personen igen, och hade lämnat. Och även fast hon är halva ditt liv, så vill du inte att den halvan ska påminna dig om hur mycket någon kan svika en.
Men om hon är din livs kärlek, och om det hon gjorde kanske bara var ett tankeexperiment som hon tog för långt och nu ångrar det över allt annat. Då kanske ni faktiskt kan hitta tillbaka till varandra.
Jag är för övrigt imponerad av detektivarbetet! Ni verkar verkligen ha kunnat kartlägga och sätta dem mot varandra ganska bra! Jag är inte helt säker på att de har haft sex. Jag skulle säga 70% att de har haft det, 30% inte.
Tack för ett moget och genomtänkt svar, precis det jag letade efter!
Ja, jag kan förlåta, ja jag älskar henne otroligt mycket.
Jag upplever det som att hon ångrar det väldigt mycket men eftersom den nya fantasin kom upp så kom tvivlet tillbaka som en hästspark.
Skulle hon berättat/eller berätta typ nu att dom har legat med varandra så tror jag att jag även skulle kunna förlåta det. Men kommer det fram på andra vägar sen så skulle min kropp gå sönder av smärta igen och det skulle jag aldrig kunna förlåta.
Min utmaning nu är att släppa tecknen på vad kan ha gjort och det känns minst sagt svårt nu.
Vi bor för övrigt i lilla Umeå och han bor med sin fru strax utanför så med tiden kommer sanningen fram.