Du missförstår mig. SPELARE på bolag som ej innehar svensk spellicens får betala vanlig kapitalinkomstskatt (som det är för bolag utanför Europa idag). Dvs, spelar du nu på Pinnacle så är dina vinster skattefria (då bolaget har Malta-licens). Efter Jan 1 2019 kommer spelvinster på Pinnacle av spelare i Sverige vara skattepliktiga, då Pinnacle ej innehar svensk spellicens.
Nej jag förstår dig och vet hur det är idag, spelar själv på utländska siter. Det jag menar är varför skulle skatteverket efter nyår ens kunna hantera en ev skatt på bolag som ej tillåts verka i Sverige längre? Om nya spellagen säger att det ej är tillåtet för svenska spelare att spela på ej licensierade siter/bolag och också vinna hur ska skatteverket kunna beskatta dessa vinster? Skatteverket kommer också behöva uppdatera sina texter för att stämma av mot nya lagen.
Avundsjuk på vad? Speltorskar? Tillåt mig skratta.
Jag spelar aldrig.
Inte ens du tror på allvar att alla som spelar är speltorskar, i sådana fall är du både dum i huvudet och okunnig. Som beskrivet i artiklarna finns det dessutom de som är jävligt bra på att tippa och kan leva på det. Det svider väl när du går där bedrövad till ditt sossejobb 😂
Äsch, sicket skitsnack! "sätter spel efter spel så kommer du nästan garanterat få en limitering"
Du är ju på vippen att få ett diplom, som möjliggör för dig att titulera dig som dummast på FB
Spelar Du på Oddset, oavsett spelbolag, utmanar Du respektive spelbolags oddssättare!
En vinner - En förlorar!
- Nu snackar vi Oddset!
Känslan av att få bli delaktig i något som är nobelt, humant stilrent - faire och rättvist - typ en dag på slottet, rävjakt och trumpeter, jakthundarnas skall, halsa nått värmande i strupen.
Hela grejen är ju inte att vinns nått!
Hela grejen är ju att få känna puls, adrenalin, gemenskap - Inte vara en fattig, slak och hal speltorsk, som likt en alkoholist bränt alla broar med familj, släkt, vänner och arbetsplats!
Förstår inte riktigt vad i det jag skrev det var du inte höll med om. Återigen så baserar jag det jag säger på mina fyra år i spelbranschen, och det är precis som fyllefyllot beskriver ovan. Det är vad du vinner pengarna på som spelar roll, inte hur mycket du vinner.
Du verkar dock inte ha en hälsosam inställning till spelande om du tycker att spelandet är värt det bara om det ger dig känslan av adrenalin, slott och rävjakt.
Jag har vunnit 15k på 888 poker som de inte låter mig ta ut... De har fått alla begärda dokument för två veckor sedan men förhalar hela tiden utbetalningen samtidigt som pengarna finns kvar på mitt spelkonto. Hade jag haft problem med mitt spelande skulle jag garanterat spelare vidare med vinstpengarna och torskat.
Svenska spel är mycket mer seriösa när det gäller alla spelare (vinnare och förlorare) än alla andra spelbolag tillsammans.
Nackdelen med SVS är att pokern saknar lika många spelare som tex Pokerstars men jag ger hellre mina pengar till SVS än de andra korrupta, smutsiga och opålitliga sajterna...
Nej jag förstår dig och vet hur det är idag, spelar själv på utländska siter. Det jag menar är varför skulle skatteverket efter nyår ens kunna hantera en ev skatt på bolag som ej tillåts verka i Sverige längre? Om nya spellagen säger att det ej är tillåtet för svenska spelare att spela på ej licensierade siter/bolag och också vinna hur ska skatteverket kunna beskatta dessa vinster? Skatteverket kommer också behöva uppdatera sina texter för att stämma av mot nya lagen.
17.4 Inkomstbeskattning av spelare Regeringens förslag: Vinst från licenspliktigt spel som tillhandahålls
av ett spelföretag med licens enligt spellagen ska vara skattefri för
spelaren oavsett var spelföretaget har sin hemvist. Detsamma gäller
spelarvinster från spel som antingen tillhandahålls i Sverige men som inte
kräver licens enligt spellagen eller tillhandahålls i ett annat land inom
EES. Spelarvinster från pyramidspel ska inte vara skattefria.
Spelarvinster från licenspliktigt spel som tillhandahålls av annan än
licenshavare ska beskattas i inkomstslaget kapital.
Beskattningsunderlaget för skattepliktiga spelarvinster ska beräknas
som skillnaden mellan sammanlagda vinster och insatser under
beskattningsåret hos en och samma spelanordnare. Resultat hänförliga
till olika spelanordnare får inte kvittas mot varandra.
(Notera att Skatteverket är med här, och har sina egna synpunkter. D.v.s, de har koll på det här.
Äntligen lite vettigt i alla fall där vinsten ska ses över ett helt år, inte varje enskilt vad!
Infogar även några andra paragrafer som utvecklar detta.
Till skillnad mot vad som gäller i dag bör därför vinst från
licenspliktigt spel som tillhandahålls utan svensk spellicens beskattas i
inkomstslaget kapital hos spelaren, även om spelanordnaren har sin
hemvist inom EES. Motsvarande beskattning bör gälla för vinst från
olicensierat spel som tillhandahålls från ett land utanför EES.
Som utredningen har pekat på är det komplext för den enskilde spelaren
att beräkna resultatet av varje enskilt spel (dvs. att beräkna utfallet för
varje enskild insats) och spelanordnaren i fråga kan inte heller antas ha
någon större vilja att bidra med en sådan beräkning som service till
spelarna. I likhet med utredningen anser regeringen därför att beskattningsunderlaget
för skattepliktiga spelarvinster ska beräknas som
skillnaden mellan sammanlagda vinster och insatser under beskattnings
året hos ett och samma spelföretag. Genom en sådan ordning kan
skattekontrollen förväntas underlättas grundat på kontroll av årssaldon
och årsresultat hos anordnaren samtidigt som det blir enklare och
tydligare för den enskilde spelaren vad som ska tas upp till beskattning.
En nackdel med en sådan modell är i och för sig att den medger kvittning
av vinster och förluster mellan olika spel hos samma spelanordnare. De
positiva effekterna av förslaget får dock anses överväga de negativa.
Ett negativt resultat hos en spelanordnare bör inte få kvittas mot ett
positivt resultat hos en annan spelanordnare.
Då får väl dessa proffsspelare börja spela hos ett bolag som sorterar under Svenska Spels regelverk istället. Där lär det ju knappast få förekomma några limiteringar av det slag de beklagar sig över.
17.4 Inkomstbeskattning av spelare Regeringens förslag: Vinst från licenspliktigt spel som tillhandahålls
av ett spelföretag med licens enligt spellagen ska vara skattefri för
spelaren oavsett var spelföretaget har sin hemvist. Detsamma gäller
spelarvinster från spel som antingen tillhandahålls i Sverige men som inte
kräver licens enligt spellagen eller tillhandahålls i ett annat land inom
EES. Spelarvinster från pyramidspel ska inte vara skattefria.
Spelarvinster från licenspliktigt spel som tillhandahålls av annan än
licenshavare ska beskattas i inkomstslaget kapital.
Beskattningsunderlaget för skattepliktiga spelarvinster ska beräknas
som skillnaden mellan sammanlagda vinster och insatser under
beskattningsåret hos en och samma spelanordnare. Resultat hänförliga
till olika spelanordnare får inte kvittas mot varandra.
(Notera att Skatteverket är med här, och har sina egna synpunkter. D.v.s, de har koll på det här.
Äntligen lite vettigt i alla fall där vinsten ska ses över ett helt år, inte varje enskilt vad!
Infogar även några andra paragrafer som utvecklar detta.
Till skillnad mot vad som gäller i dag bör därför vinst från
licenspliktigt spel som tillhandahålls utan svensk spellicens beskattas i
inkomstslaget kapital hos spelaren, även om spelanordnaren har sin
hemvist inom EES. Motsvarande beskattning bör gälla för vinst från
olicensierat spel som tillhandahålls från ett land utanför EES.
Som utredningen har pekat på är det komplext för den enskilde spelaren
att beräkna resultatet av varje enskilt spel (dvs. att beräkna utfallet för
varje enskild insats) och spelanordnaren i fråga kan inte heller antas ha
någon större vilja att bidra med en sådan beräkning som service till
spelarna. I likhet med utredningen anser regeringen därför att beskattningsunderlaget
för skattepliktiga spelarvinster ska beräknas som
skillnaden mellan sammanlagda vinster och insatser under beskattnings
året hos ett och samma spelföretag. Genom en sådan ordning kan
skattekontrollen förväntas underlättas grundat på kontroll av årssaldon
och årsresultat hos anordnaren samtidigt som det blir enklare och
tydligare för den enskilde spelaren vad som ska tas upp till beskattning.
En nackdel med en sådan modell är i och för sig att den medger kvittning
av vinster och förluster mellan olika spel hos samma spelanordnare. De
positiva effekterna av förslaget får dock anses överväga de negativa.
Ett negativt resultat hos en spelanordnare bör inte få kvittas mot ett
positivt resultat hos en annan spelanordnare.
Ok, då är jag med även om det låter paradoxalt. Känns ju som det är fritt fram att spela tex på bolag utanför EU även fortsättningsvis. Trodde poängen med spellagen var att få spelare att sluta med det.
I din länk nämns att spel utan licens blir kriminellt i ett sammanhang där man talar om spelbolagen.
Vinster från bolag med licens är skattefria. Vinster från bolag utan licens måste skattas. Det är vad jag hittar på sidor om detta.
Att det skulle bli olagligt att göra en betalning till ett utländskt bolag låter ju rätt befängt. Men inkomst ska ju skattas så det är där du ryker.
Jag tror vi får se hur det blir framöver när lagen väl börjat verka och den prövas juridiskt. Personligen lutar jag åt at hellre spela på licensierade svenska bolag än ickelicensierade utländska alternativ.