2018-11-12, 21:57
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrincessPerona
Hej!
Letar efter ett spel jag körde som barn på 90-talet eller eventuellt tidigt 2000-tal. Det var ett pedagogiskt barnspel där man var i ett spökslott och räknade matte. Det var de fyra räknesätten och väldigt enkla tal. Tror det gick på tid. I slutet mötte man en vampyr som var sista bossen.

Är det någon som vet? Jag har inte lyckats hitta det eftersom det finns ett nytt mattespel som utspelar sig i ett slott.

Det fanns ett som hette något i stil med 'Cheops pyramid' som var ett mattespel med lite demoner och annat, men det var ju som sagt i en pyramid...
Citera
2018-11-12, 22:08
Medlem
KarlFarbmans avatar
Söker ett mobilspel jag körde på min Sony Eriksson W880i runt 2006. Det var ett turn-based spel med riddare bågskyttar och lite olika varelser, bland annat några som kunde röra sig på vatten. Man rörde sig på en karta man såg uppifrån och målet var typ att frita borgar.
Det kan ha hetat något med knights eller age?!
Nån som känner igen?
Citera
2018-11-12, 22:11
Medlem
fearreapers avatar
Kolla här,

http://sony-ericsson-w880i.java-mobiles.org/software

UOTE=KarlFarbman|65815231]Söker ett mobilspel jag körde på min Sony Eriksson W880i runt 2006. Det var ett turn-based spel med riddare bågskyttar och lite olika varelser, bland annat några som kunde röra sig på vatten. Man rörde sig på en karta man såg uppifrån och målet var typ att frita borgar.
Nån som känner igen?[/quote]
Citera
2018-11-12, 22:19
Medlem
AndersM79s avatar
Vad heter flygsimulatorn som grabben spelar i reklamfilmen och flyger mellan berg och klippor, som slutar med att hans syrra kastar popcorn på honom?
Citera
2018-11-12, 22:31
Medlem
KarlFarbmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fearreaper
Kolla här,

http://sony-ericsson-w880i.java-mobiles.org/software

UOTE=KarlFarbman|65815231]Söker ett mobilspel jag körde på min Sony Eriksson W880i runt 2006. Det var ett turn-based spel med riddare bågskyttar och lite olika varelser, bland annat några som kunde röra sig på vatten. Man rörde sig på en karta man såg uppifrån och målet var typ att frita borgar.
Nån som känner igen?
[/quote]

Uppskattar hjälpen Men ska jag gå igenom nästan 3000 sidor får jag nog ta tjänstledigt är rädd.
Citera
2018-11-12, 22:55
Medlem
fearreapers avatar
Jag skickade ju din spel som endast gäller din modell du sa
Uppskattar hjälpen Men ska jag gå igenom nästan 3000 sidor får jag nog ta tjänstledigt är rädd.[/quote]
Citera
2018-11-12, 23:05
Medlem
trulyawesomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrincessPerona
Hej!
Letar efter ett spel jag körde som barn på 90-talet eller eventuellt tidigt 2000-tal. Det var ett pedagogiskt barnspel där man var i ett spökslott och räknade matte. Det var de fyra räknesätten och väldigt enkla tal. Tror det gick på tid. I slutet mötte man en vampyr som var sista bossen.

Är det någon som vet? Jag har inte lyckats hitta det eftersom det finns ett nytt mattespel som utspelar sig i ett slott.

https://www.kaptenkrok.se/pc-lek-och-lar-matte-riddaraventyret-i-matteborgen-beg

Denna? Annars fanns det ett mattespel som hette "Kannan" som utspelade sig i någon slags riddarborg.
Citera
2018-11-13, 00:59
Medlem
Permafloxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlFarbman
Söker ett mobilspel jag körde på min Sony Eriksson W880i runt 2006. Det var ett turn-based spel med riddare bågskyttar och lite olika varelser, bland annat några som kunde röra sig på vatten. Man rörde sig på en karta man såg uppifrån och målet var typ att frita borgar.
Nån som känner igen?

Lords & Knights?
Citera
2018-11-13, 01:39
Medlem
KarlFarbmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Permaflox
Lords & Knights?

Nä, inte det. Men L&N var ett riktigt vasst spel. Var beroende av det i några år för ett tag sen! Lirade du?
Citera
2018-11-17, 17:42
Medlem
Jag minns ett ganska nytt tvådimensionellt labyrintspel från typ 2017-2018 där man skulle ta sig till en dörr på varje bana, och man kunde göra någonting skumt med omgivningarna så att man teleporterade mellan olika parallella rum eller liknande och på det sättet kunde gå igenom en del väggar.
Omgivningarna i bakgrunden var såvitt jag minns ganska svartvita och mörka, och hade en look som påminde en aning om Twilight Realm i "The Legend Of Zelda: Twilight Princess";
den här bilden sammanfattar ganska hyfsat hur spelet "såg ut" rent stilmässigt:

https://www.zeldadungeon.net/Zelda11/Walkthrough/HD20/024.jpg

Om man tar den där bilden och gör den till ett 2-dimensionellt labyrintspel så kommer det ganska nära hur spelet såg ut.
Vet ni vad det kan ha varit för spel?

Det var inte "Portal 2D", förresten - spelet som jag letar efter hade en mycket mer avancerad grafik.
Senast redigerad av Mikael861 2018-11-17 kl. 17:49.
Citera
2018-11-18, 12:51
Medlem
fearreapers avatar
The talos principle ?
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael861
Jag minns ett ganska nytt tvådimensionellt labyrintspel från typ 2017-2018 där man skulle ta sig till en dörr på varje bana, och man kunde göra någonting skumt med omgivningarna så att man teleporterade mellan olika parallella rum eller liknande och på det sättet kunde gå igenom en del väggar.
Omgivningarna i bakgrunden var såvitt jag minns ganska svartvita och mörka, och hade en look som påminde en aning om Twilight Realm i "The Legend Of Zelda: Twilight Princess";
den här bilden sammanfattar ganska hyfsat hur spelet "såg ut" rent stilmässigt:

https://www.zeldadungeon.net/Zelda11/Walkthrough/HD20/024.jpg

Om man tar den där bilden och gör den till ett 2-dimensionellt labyrintspel så kommer det ganska nära hur spelet såg ut.
Vet ni vad det kan ha varit för spel?

Det var inte "Portal 2D", förresten - spelet som jag letar efter hade en mycket mer avancerad grafik.
Citera
2018-11-18, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fearreaper
The talos principle ?
Tack för tipset, men jag hittade spelet för ett tag sen - det hette tydligen "Shift Quantum".

https://www.youtube.com/watch?v=hnb4IGffF2o
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in