2018-11-12, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Har uppfattat som om mannen i beige befunnit sig kring reklamskylten och efter skotten begett sig söderut förbi mordplatsen.
Detta enligt Chevamannens passagerare samt LP första vittnesmålen.
Jo, jag har också samma bild.
När LP desperat skrek efter hjälp tittade hon sig om och såg denne man ett 20 tal meter norrut. Han gjorde en avvärjande gest när hon sökte hjälp.
Tycker inte att JÅS borde ha kommit så långt i detta läge att han kan ha befunnit sig där uppe.
Det tog lite tid för honom att krångla sig förbi LL och HJ:s bilar som stod i vägen. Han hittade sedan en plats strax norr om korsningen att parkera vid den östra trottoaren.
Inte omöjligt att det kan ha varit vid reklampelaren. Kanske någon vet?
Osäkert att dra några slutsatser om exakt var och när LP såg den beige mannen.
Att JÅS var den ljust klädde mannen som enl LL rörde sig söderut mot Kungsgatan är än mer orimligt.
Citera
2018-11-12, 13:44
Medlem
MossTrumss avatar
I väntan på att arkiven skall öppnas, inte minst CIA-chefens agenda med möten och telefonsamtal de första 14 dagarna efter MOP skulle vara intressanta att läsa då de hålls hemligstämplade, bör man gå till botten med de spår som finns.

Viktor Gunnarsson (VG) som dagarna innan mordet sannolikt hade kännedom om attentatet på OP mördades i USA: skjuten genom huvudet med två skott hittades VG naken i en snödriva förutom med en dyrbar klocka och guldring på sig.

VG anses vara den som skrev bekännelsen till JK den 28 februari (datum som morddagen) 1990.

I den bekännelsen finns detaljer värda att titta djupare på. Mördaren tillkännager sitt namn som han har vid just detta uppdrag att mörda en politiker.
Citat:
Jag var känd som Abdul Kassem bland dem som jag samarbetade med i Stockholm.
Abdul Kassem enrolleras för uppdraget och sonderar under en tid Stockholm inklusive Palmes bostad.
Citat:
Vi började förstå att vi var seriöst inblandade i ett planerat attentat mot Sveriges statsminister.
Abdul Kassem ingår i en liten delgrupp för attentatet.
Citat:
Vi blev bara ett par gånger informerade om de andra fyra medarbetarnas (accomplices
= medbrottslingarnas) aktiviteter utan att känna till deras rätta identiteter. Vi upptäckte också att våra operationer blev lättare att genomföra tack vare samarbete med svenskar, både politiker och polismän.
Understrkyning av mig. Gåtan hur några kunde känna till biobesöket i förväg ges i bekännelsen.
Citat:
Vi informerades också om att Palmes telefon var avlyssnad.
Jag skall gå in på en detalj i bekännelsen som kan vara värd att uppmärksamma.
Citat:
Jag måste påpeka att jag och mina vänner alltid använder täcknamn, ett för varje uppdrag, när vi reser runt i världen. Mina namn har alltid varit relaterade till olika uppdrag.
Understrykningen är gjord av mig. Vad Abdul Kassem (VG) skriver till JK är att namnet Abdul Kassem är knutet till just MOP.
Citat:
Jag har bara använt namnet Abdul Kassem under den period jag tillsammans med mina kolleger arbetade med mordet på Olof Palme, annars använder jag mig av andra namn, till exempel när jag tog in på hotell i Stockholm etc.
Abdul Kassem fortsätter i sitt brev till JK.
Citat:
Efter en och en halv månads förberedelser var det dags att gå till aktion. Den 28 februari fick vi veta att Olof Palme inte hade några livvakter den kvällen och att vi skulle hålla oss redo. Ett par timmar senare sattes vi i arbete.
När paret Palme över telefon avtalat ett biobesök med en son gick det fort.
Citat:
Jag blev presenterad för en tysk som hette Heinz och i all hast blev vi utrustade med walkie-talkies och vi blev också uppmanade att bevaka Palmes ytterdörr och följa efter honom när han gick. Med våra apparater var det inte svårt för oss att hålla kontakt med var och en av deltagarna.
Abdul Kassem ingick i delgruppen som bevakade Palmes bostad.
Citat:
Vi tog samma (tunnelbane) vagn som paret Palme.
Via förhör med Stefan Holms pappa vet vi idag att höjdhopparen Stefan Holm sett två män stiga av från samma vagn som paret Palme. (Rätta mig om jag har fel för det är taget från huvudet!)
Citat:
När folket började strömma ut från biografen fick jag order att korsa gatan och placera mig i en portgång nära Kungsgatan. Heinz och Stuart skulle följa efter Palme på samma sida som kyrkogården och fixa honom en bit bort.
Paret Palme gjorde en oväntad manöver och korsade gatan för att Lisbet skulle titta i ett skyltfönster.
Citat:
Men ödet gjorde att Palme korsade gatan tidigare än väntat. Han kom in i mitt område och det föll på min lott att göra slut på honom.
Det hade inte spelat någon roll vilken väg hem paret Palme skulle tagit, han skulle bli skjuten av någon i den större gruppen.

Abdul Kassem är inte Victor Gunnarsson. Däremot kan den fingerade Holger i bekännelsen, som tar emot och guidar Abdul i Stockholm, vara Victor Gunnarsson.

Jag har en sensation att komma med i tråden: jag tror mig veta vem Abdul Kassem är och har jag rätt så lever han helt säkert idag! Namn och födelsedata har jag och han är inte svensk.

PU befinner sig sannolikt inte på vår (trådens) nivå av idogt analysarbete i försöken att bena ut spåren runt MOP, inklusive konspirationsteorier, men vi är ju fler än PU

Men PU är välkomna!
Senast redigerad av MossTrums 2018-11-12 kl. 13:53.
Citera
2018-11-12, 14:05
Medlem
Via förhör med Stefan Holms pappa vet vi idag att höjdhopparen Stefan Holm sett två män stiga av från samma vagn som paret Palme. (Rätta mig om jag har fel för det är taget från huvudet!)Höjdhopparen Stefan Holm är helt fel. Den åsyftade Stefan Holm är född 1961.
Citera
2018-11-12, 14:12
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SSI
Via förhör med Stefan Holms pappa vet vi idag att höjdhopparen Stefan Holm sett två män stiga av från samma vagn som paret Palme. (Rätta mig om jag har fel för det är taget från huvudet!)Höjdhopparen Stefan Holm är helt fel. Den åsyftade Stefan Holm är född 1961.
Stefan Holm var inte höjdhoppare utan son till Säpokommissarien Bo Holm.

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMR2RTbDctSUhHeFU/view
Citera
2018-11-12, 14:57
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
I väntan på att arkiven skall öppnas, inte minst CIA-chefens agenda med möten och telefonsamtal de första 14 dagarna efter MOP skulle vara intressanta att läsa då de hålls hemligstämplade, bör man gå till botten med de spår som finns.

Viktor Gunnarsson (VG) som dagarna innan mordet sannolikt hade kännedom om attentatet på OP mördades i USA: skjuten genom huvudet med två skott hittades VG naken i en snödriva förutom med en dyrbar klocka och guldring på sig.

VG anses vara den som skrev bekännelsen till JK den 28 februari (datum som morddagen) 1990.

I den bekännelsen finns detaljer värda att titta djupare på. Mördaren tillkännager sitt namn som han har vid just detta uppdrag att mörda en politiker.

Abdul Kassem enrolleras för uppdraget och sonderar under en tid Stockholm inklusive Palmes bostad.

Abdul Kassem ingår i en liten delgrupp för attentatet.

Understrkyning av mig. Gåtan hur några kunde känna till biobesöket i förväg ges i bekännelsen.

Jag skall gå in på en detalj i bekännelsen som kan vara värd att uppmärksamma.

Understrykningen är gjord av mig. Vad Abdul Kassem (VG) skriver till JK är att namnet Abdul Kassem är knutet till just MOP.

Abdul Kassem fortsätter i sitt brev till JK.

När paret Palme över telefon avtalat ett biobesök med en son gick det fort.

Abdul Kassem ingick i delgruppen som bevakade Palmes bostad.

Via förhör med Stefan Holms pappa vet vi idag att höjdhopparen Stefan Holm sett två män stiga av från samma vagn som paret Palme. (Rätta mig om jag har fel för det är taget från huvudet!)

Paret Palme gjorde en oväntad manöver och korsade gatan för att Lisbet skulle titta i ett skyltfönster.

Det hade inte spelat någon roll vilken väg hem paret Palme skulle tagit, han skulle bli skjuten av någon i den större gruppen.

Abdul Kassem är inte Victor Gunnarsson. Däremot kan den fingerade Holger i bekännelsen, som tar emot och guidar Abdul i Stockholm, vara Victor Gunnarsson.

Jag har en sensation att komma med i tråden: jag tror mig veta vem Abdul Kassem är och har jag rätt så lever han helt säkert idag! Namn och födelsedata har jag och han är inte svensk.

PU befinner sig sannolikt inte på vår (trådens) nivå av idogt analysarbete i försöken att bena ut spåren runt MOP, inklusive konspirationsteorier, men vi är ju fler än PU

Men PU är välkomna!

Så vem är Abdul?
Citera
2018-11-12, 15:43
Medlem
Basfaktas avatar
Fråga. Läser Stocklassas bok just nu.

På ett ställe står det att Ebbe Carlsson DAGEN FÖRE MORDET "fick tips från Säpo" om att Palmes liv var hotat av PKK.

Med tanke på att AK lanserade PKK-spåret redan i augusti 1985 och fortsatte lansera det i mars 1986 verkar det väl inte otroligt att det var AK som även tipsade Ebbe.

Visste AK att Palme skulle mördas?

Min fråga är om denna uppgift - tipset till Ebbe - är känd sedan tidigare?

Att Contra, Friheten i Sverige m fl fortsatte lansera PKK-spåret våren 1986 säger mig att spåret av någon anledning var särskilt viktigt att prata om i vissa kretsar. Dimridå alltså.
Citera
2018-11-12, 15:47
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Bra Jobb!
Saknar fortfarande tre springande män på Holländargatan runt 23.19.
Känns inte som dom var på väg till pendeltåget direkt?

Finskorna Anki o Anneli?

Tack, ja de springande männen på Holländargatan var enligt Ölvebro på väg till pendeltåget. Dessutom var tiden väl 23.07-23.10 nånting?

Om männen inte var på väg till pendeltåget (lögner har spridits förr) så är deras springande inte alls ointressant trots tiden.

De kan s a s ha beordrats av någon att omgruppera sig när bioföreställningen tog slut. Att en av dem, troligen, vek in österut på Kammakargatan - dvs fram till Grandområdet - är intressant.

Att en av dem var lång och blond förstärker mitt intresse.

Beträffande finskorna är det en ren miss. Självklart ska de med i schemat. Fixar det.
Citera
2018-11-12, 15:50
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Fin lista, det som slår en är att man ialla fall inte varit rädd för vittnen!!!
den finns ju ett tips om en legoslodat som vägrade skjuta för att det var förmycket folk i rörelse , och den tanken kan man verkligen förstå (jobbet gick istället till backup).

Jo, det var gott om folk i rörelse.

Tipset om legosoldaten känner jag till men betraktar det som väldigt osäkert. Det finns väl inga vittnen som stöder påståendet? Var det inte Lingärde som sa det?

Mannen kan ha varit en av de två männen framför Palme vid gatuköket, men det är en ren spekulation.
Citera
2018-11-12, 15:54
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Från mordplatsen utåt. Så kan vi jobba precis som PU säger att de gör med skillanden att de har tillgång till informationer som om än inte exklusiv för dem ändå inte är publikt kända.

Vår huvuduppgift är omöjliggöra för PU och sedermera offentligheten att kringå dessa förhållanden. Många PU och många år har det skett och det har

Man skall nog akta sig för att hänga på gamla påstådda motivbilder kring än den ene och än den andre. De är de som möjliggjort 32 års förhalning och sannolikt är stora delar av detta avsiktligt spridda för att snurra till det.

Om något skall vara relevant att ha i minnet så är det de kretsar som aktivt och under lång tid systematiskt planterat skenspår utan substans. Med tiden syns ganska tydliga mönster. Vinge syns inte mycket där. DF står där ut liksom de som planterade och drev PKK-spåret och en gemensam nämnare är ju inte svår att se då OF mfl söker kontroll över Jallai med en hypotes som är i slutändan ganska bisarr. Knarkspanarna som låg bakom CP spåret sticker också ut dramatiskt. Blir ej förvånad om flera av de publikt drivna sakerna senaste tiden har samma källor. Vi skall nog räkna bort alla krafter som själva inte direkt kunnat påverka t ex regering och ledningen för utredningen över alla år. Därmed är en mängd små extremistiska grupper, individer och makter helt uteslutna. Man har också haft stort för många obegripligt inflytande över media. Läste nyligen en utskrift från ett symposium om ubåtsfrågan där många höjdare deltog och där framgick mycket intressanta saker förutom att ubåtshysterin hade mycket lite verklig bakgrund. Uppgifter av olika slag i ganska stor klartext. Bland annat framgick det att det varit rutin att rekrytera inflytelserika journalister inom de dominerande medierna som TV, dagspress, kvällspress mm till psykförsvaret fram till 90 talet. Redaktionechefer dubblerade med krigsplacerade uppgifter till och med på Försvarsstaben numera HK med inflytelserika uppgifter inom psykförsvar, informationstjänst och underrättelsetjänst och troligen därmed även inom SB. Tål att tänkas på!

Yes, dimridåerna är många. En av dem är som sagt PKK. Läste just i Stocklassas bok att Ebbe Carlsson dagen före mordet fick tips från Säpo att Palmes liv var hotat av PKK.

Det får mig att misstänka att någon/några på Säpo visste att Palme skulle mördas, dvs i enlighet med tipset till bokhandlare Ståhl i början av februari.

Den på Säpo som i medierna talade om PKK både före och efter mordet var den i spaningsledningen ingående AK. Våren 86 drevs PKK-spåret inte endast av HH utan även av Contra, Friheten i Sverige m fl. Populärt spår det där. I vissa kretsar.
Citera
2018-11-12, 16:09
Medlem
Basfaktas avatar
Uppdaterad lista. Observera att flera av tiderna är osäkra. De är inga distinkta tolkningar från min sida utan mer en ungefärlig angivelse för att kunna placera vittnesuppgifterna hyfsat i tidsordning.

Några iakttagelser har här tillkommit - ex springande mannen vid Norra Bantorget, två springande män Tunnelgatan västra och Dekorimamannen.

ALLA I TIDSORDNING

WT-man, Norra Latins skolgård 22.00 ca

Sven o Berith, Tunnelgatan västra 22.15
Två WT-män, Tunnelgatan västra 22.15

WT-man, Norra Latins skolgård 22.30-23.00
Knarkspaning avslutas, Tunnelgatan mm 22.30?

Stirrande man, Grand västra trottoaren 23.07-23.10
Tre springande män, Holländargatan 23.07-23.10
"Marockanen", Saltmätargatan 23.10-23.12
Stirrande man, möbelaffär västra trottoaren 23.17

Rolf Dahlgren/Hans Holmér, Rådmansgatan 23.10?
Två WT-män, Johannesgatan 23.10 ca
Två WT-poliser, Regeringsgatan 23.15
WT-man, Hötorgets t-banestation västra sidan 23.15
Män i bil, Tunnelgatan västra 23.15
John Wiklund, privatbil Tunnelgatan västra 23.15 ca

Anja Landgré, östra trottoaren 23.16 ca
Inga Åhlenius, östra trottoaren 23.16 ca
Vittnet Schaeffer, östra trottoaren 23.16 ca

Lisbeth Palme, västra trottoaren 23.17
Olof Palme, västra trottoaren 23.17
John Wiklund, privatbil Tunnelgatan västra 23.17-23.18
Man spanar norrut, västra trottoaren 23.17-23.18 ca

Ami Rolder med sällskap, östra trottoaren 23.17-23.18
Anders Björkman, Bankomaten östra trottoaren 23.17-23.25 ca
Klas Nyberg, Bankomaten östra trottoaren 23.17-23.19 ca
Åsa Gustavsson, Bankomaten östra trottoaren 23.17-23.19 ca

Ljubisa Najic, i gatuköket vid Adolf Fredriks kyrka (västra sidan) 23.18
Två män går framför paret Palme, västra trottoaren 23.18
Sigge Cedergren/Reine Jansson, privatbil Malmskillnadsg. 23.18-23.19 ca
Dekorimannen, mordplatsen 23.18-23.19

Inge Morelius, privatbil Tunnelgatan västra 23.18-23.21
Helena Lähde, Bankomat Tunnelgatan västra 23.18-23.21
Susanne Larsson, Bankomat Tunnelgatan västra 23.18-23.21
Sven Rolfart, Bankomat Tunnelgatan västra 23.18-23.21
Glenn Malmström, Bankomat Tunnelgatan västra 23.19-23.20

Södermalmspiketen, David Bagares gata 23.17-23.21

Kerstin Nordström, lägenhet på Sveavägen (västra sidan) 23.19-23.20 ca

Nicola Fauzzi, östra trottoaren 23.19-23.23 ca
Ungt par, östra trottoaren södergående 23.20
Vittnet Hellgren, östra trottoaren 23.20
Lisbeth Palme, östra trottoaren 23.20
Olof Palme, östra trottoaren 23.20
”Tensonmannen”, östra trottoaren 23.20
Mannen i skyltfönstret, östra trottoaren (La Carterie) 23.20
Stig Engström, östra trottoaren 23.21

4 poliser Apelbergsgatan östra sidan 23.20-23.21 ca
Björkmans arbetskamrater, Apelbergsgatan östra sidan 23.20

Anders Delsborn, taxi Sveavägen 23.21
Eva Charlotte Liljedahl, taxi Sveavägen 23.21
Ann Charlott Holmgren, taxi Sveavägen 23.21
Lena Schödin, taxi Sveavägen 23.21
Leif Ljungqvist, privatbil Sveavägen 23.21
Jan Andersson, privatbil Sveavägen 23.21
Åke Larsson, privatbil Sveavägen 23.21
Cecilia Anderstedt, privatbil Sveavägen 23.21
Anna Hage, privatbil Sveavägen 23.21
Karin Johansson, privatbil Sveavägen 23.21
Elisabet Johansson, privatbil Sveavägen 23.21
Jan-Åke Svensson, privatbil Sveavägen 23.21
Hans Johansson, taxi Sveavägen 23.21
Stefan Glantz, taxi Sveavägen 23.21
Anders Ersson, taxi Sveavägen 23.21
Bengt Israelsson, taxi Sveavägen 23.21
Lena Bäsen, taxi Sveavägen 23.21
Jan Nilsson, limousine Tunnelgatan västra 23.21
Bengt Palm, privatbil Sveavägen 23.21

Christina Vallin, västra trottoaren 23.21
Per Vallin, västra trottoaren 23.21
Sirpa Lindgren, västra trottoaren 23.21
Carina Pettersson, västra trottoaren 23.21
Ulrika Ryttestål, västra trottoaren 23.21
Susanne Karlsson, västra trottoaren 23.21
Egon Enoksson, västra trottoaren 23.21
Annika Blomqvist, västra trottoaren 23.21

Lars Jeppsson, Tunnelgatan östra sidan 23.21
Sigge Cedergren, Luntmakargatan 23.21-23.25 ca
Reine Jansson, Luntmakargatan 23.21-23.25 ca

Lång ljusklädd man, östra trottoaren 23.22
Par går mot mordplatsen, östra trottoaren 23.22
Tommy Andersson, Olofsgatan 23.22
Springande man, Olofsgatan 23.22
Två män springer västerut, Tunnelgatan västra 23.22-23.23

WT-man, Tunnelgatan-Olofsgatan (Skellefteh) 23.23?
Janne ”Flash” Nilsson, privatbil Tunnelgatan väster23.23
Yvonne Nieminen, David Bagares gata 23.23
Ahmed Zahir, David Bagares gata 23.23
Gösta Söderström med chaufför, mordplatsen 23.24
Södermalmspiketen, mordplatsen 23.24
Privatbil stannar (röd Opel), Sveavägen norrifrån 23.24?

Lars Jeppsson, David Bagares gata 23.24-23.27
Christian Dahlsgaard med chaufför, David Bagares gata 23.25
Klas Brewitz, Döbelnsgatan 23.25
Springande man, Döbelnsgatan 23.25
Ann-Catrin Robrandt, Regeringsgatan 23.25
Gerhard Samson, Regeringsgatan 23.25
Okänd man, Regeringsgatan 23.25
Sollentunaambulansen, mordplatsen 23.25
Okänd man, Luntmakargatan (Sigges uppg) 23.25
Springande man till ljus bil, Norra Bantorget 23.25 ca

Göran Stigson, mordplatsen 23.25-23.30 ca
Per Hall, mordplatsen 23.25-23.30 ca

Springande poliserna, David Bagares gata 23.26

Norrmalmspiketen, mordplatsen 23.27 ca

Rolf Dahlgren/Hans Holmér, Sveavägen 23.28?

Susanna Törneman, Smala gränd 23.30
Okänd man, Smala gränd 23.30
Okänd man, Snickarbacken 23.30
Hans Hongelin, taxi Snickarbacken 23.30

Martin Wesslén, taxi Rådmansgatan 23.48

Oklara:

Ekman
Almsäter
”Greken”
Personer från resningsansökan till HD (Christer K m fl)

Dessutom finns i Stocklassas bok uppgift om två män som sprang Drottninggatan norrut från Tunnelgatan. Tidningsuppgift?
Senast redigerad av Basfakta 2018-11-12 kl. 16:19.
Citera
2018-11-12, 16:30
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Yes, dimridåerna är många. En av dem är som sagt PKK. Läste just i Stocklassas bok att Ebbe Carlsson dagen före mordet fick tips från Säpo att Palmes liv var hotat av PKK.

Det får mig att misstänka att någon/några på Säpo visste att Palme skulle mördas, dvs i enlighet med tipset till bokhandlare Ståhl i början av februari.
Jag tror visserligen att det kommit in tips om hot mot Palme kontinuerligt under många år. Fast ursprunget på tips om PKK är intressant. Tidpunkten är intressant. Men vems är uppgiften? Är det Ebbes egen? Han hade lögnen som livsstil.

Citat:
Den på Säpo som i medierna talade om PKK både före och efter mordet var den i spaningsledningen ingående AK. Våren 86 drevs PKK-spåret inte endast av HH utan även av Contra, Friheten i Sverige m fl. Populärt spår det där. I vissa kretsar.
Holmér gick inte igång på PKK förrän under industrisemestern -86, som jag minns det från hans egen bok (1988) och från Åshedens bok (2012).
Citera
2018-11-12, 17:33
Medlem
Citat:
Fråga. Läser Stocklassas bok just nu.

På ett ställe står det att Ebbe Carlsson DAGEN FÖRE MORDET "fick tips från Säpo" om att Palmes liv var hotat av PKK.

Med tanke på att AK lanserade PKK-spåret redan i augusti 1985 och fortsatte lansera det i mars 1986 verkar det väl inte otroligt att det var AK som även tipsade Ebbe.

Visste AK att Palme skulle mördas?

Min fråga är om denna uppgift - tipset till Ebbe - är känd sedan tidigare?

Att Contra, Friheten i Sverige m fl fortsatte lansera PKK-spåret våren 1986 säger mig att spåret av någon anledning var särskilt viktigt att prata om i vissa kretsar. Dimridå alltså.

Man kan ju också fråga sig om nu SÄPO ville tipsa någon om detta, varför skulle de tipsa just Ebbe C.
Om det är sant kan man ju undra vilken position Ebbe hade egentligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in