2018-11-12, 07:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Polisen var kristallklar redan tidigt att det inte blir någon FUP eftersom det inte finns någon att åtala då samtliga är döda. Någon extern GM uteslöts snabbt. Inte troligt att någon ytterliga information kommer att ges än den som polisen meddelade för drygt 10 månader sedan.

Sammanställningen kommer sekretesstämplas och arkiveras internt inom polisen.
Jag tror alltså som du (det jag fetat).

Ja, om senare analyser i stort bekräftar tidigare uttalanden får vi nog inte mer info.
Skulle analyserna däremot förkasta det tidiga uttalandet på ett avgörande sätt, är det rimligt att tänka sig att de går ut med en korrigering.
Citera
2018-11-12, 07:44
Medlem
Jag skulle så gärna se ett inhopp i tråden från Scheele för att höra varför polisen till pressen, och därmed till allmänheten, gått ut med att man inte har dödsorsak klart för sig - att man inte vet hur och när de dog. Det tycks ha varit tydligt redan vid anträffandet av familjen.
Citera
2018-11-12, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Jag skulle så gärna se ett inhopp i tråden från Scheele för att höra varför polisen till pressen, och därmed till allmänheten, gått ut med att man inte har dödsorsak klart för sig - att man inte vet hur och när de dog. Det tycks ha varit tydligt redan vid anträffandet av familjen.
Ordagrant sa man:
Citat:
Polisen har nu en sammantagen uppfattning av vad som har skett i villan men inväntar fortfarande svar på olika analyser för att kunna få en fullständig bild av händelseförlopp och dödsorsaker.
Jag vet inte om Scheele är rätt person att förtydliga vad polisen menar med "sammantagen bild", det kanske polisens pressansvarige vet bättre. En gissning kan kanske vara att man vill bekräfta sina fynd med en rättsteknisk undersökning. Om det finns någon som har tillgång till Polisens metodstöd för utredning av grova våldsbrott så kanske det går att fastställa om det är normalt förfarande vid alla grova brott med dödsoffer?
Citera
2018-11-12, 10:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Ordagrant sa man:

Jag vet inte om Scheele är rätt person att förtydliga vad polisen menar med "sammantagen bild", det kanske polisens pressansvarige vet bättre. En gissning kan kanske vara att man vill bekräfta sina fynd med en rättsteknisk undersökning. Om det finns någon som har tillgång till Polisens metodstöd för utredning av grova våldsbrott så kanske det går att fastställa om det är normalt förfarande vid alla grova brott med dödsoffer?
Bekräfta eller dementera.
Citera
2018-11-12, 10:36
Medlem
Citat:
Ordagrant sa man:

https://www.expressen.se/kvallsposten/krim/analysen-klar-men-svaren-om-bjarred-morden-drojer/
I denna artikel tycks det mer vara en formalitet för utredarna att få sina teorier om dödsorsaker bekräftade genom de prover som skickades in. Men jag har för mig att det i en annan artikel beskrevs som att man faktiskt inte visste (alltså att det ej syntes) hur barnen dött, alltså där tycktes det mer ha handlat om att proverna ev skulle visa tex förgiftning eller liknande. Hittar inte den artikeln nu, och många från Sydsvenskan är låsta. Scheele tänkte jag kanske visste om det var uppenbart hur barnen dött när man hittade dom.
Citera
2018-11-12, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
Bekräfta eller dementera.
Det blir väl det ena eller det andra.
Citera
2018-11-12, 12:29
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
https://www.expressen.se/kvallsposten/krim/analysen-klar-men-svaren-om-bjarred-morden-drojer/
I denna artikel tycks det mer vara en formalitet för utredarna att få sina teorier om dödsorsaker bekräftade genom de prover som skickades in. Men jag har för mig att det i en annan artikel beskrevs som att man faktiskt inte visste (alltså att det ej syntes) hur barnen dött, alltså där tycktes det mer ha handlat om att proverna ev skulle visa tex förgiftning eller liknande. Hittar inte den artikeln nu, och många från Sydsvenskan är låsta. Scheele tänkte jag kanske visste om det var uppenbart hur barnen dött när man hittade dom.
Polisen svävade i ovisshet ännu i juni.
Citat:
Men exakt hur och när till exempel döttrarna avlidit vet inte polisen.

– Det är normalt i en utredning av den här typen att försöka få fram när och hur personer avlidit, säger Stefan Svensson, utredningsledare vid polisen i Lund.
https://www.expressen.se/kvallsposten/krim/skrev-testamente-dagar-senare-var-barnen-doda/
Citera
2018-11-12, 12:36
Medlem
Citat:
Ordagrant sa man:

Vid normala mord används den interna sk Mordbibeln, men när en hel familj utplånas och någon inom familjen gjort det, där det finns ett samstämmigt skriftligt erkännande av de båda föräldrarna som sedan begått självmord. Det tror jag inte skrivit något särskilt metodstöd för.

Polisen meddelade att dock att dom skulle handlägga detta som ett mordfall (Mordbibeln? utgår jag från) bortsett från att det inte skulle leda till offentlig FUP, rättegång eller dom då GM var död.

Den sk Mordbibeln är ett framställt material för INTERNT BRUK inom polisen. Tror inte att den finns publikt tillgänglig, av förståeliga skäl.
Citera
2018-11-12, 12:47
Medlem
Denna artikel är från slutet av mars men här framgår också att man visste egentligen inte mycket alls om hur de avled mm

https://www.expressen.se/kvallsposten/fortfarande-oklart-hur-bjarredsfamiljen-avled/
Citera
2018-11-12, 12:58
Medlem
Och denna artikel är från 24 augusti. Tolkar det som att allt inte är klart.

"Polisen inledde omedelbart en utredning om mord.

Den pågår fortfarande även om analyserna som gjorts av rättsmedicinska experter, har anlänt till polisen. Fortfarande återstår att andra viktiga delar i utredningen ska slutföras och sammanställas.

– Kriminalteknikerna har haft mycket att göra bland annat på grund av skjutningar och mord som inträffat i Malmö, säger Stefan Svensson."

Citera
2018-11-12, 12:59
Bannlyst
Citat:
Det blir väl det ena eller det andra.
Ja, det var väl det som var min enkla poäng.

Frågan är hur mycket av en ev. dementi av den tidiga teorin som man väljer att röja. Eller som polisen i artikeln själva beskriver det:
Citat:
När de sista protokollen är sammanställda ska polisen ta ställning till om och vad för information som ska lämnas ut till allmänheten.
Citera
2018-11-12, 15:06
Medlem
Hade NFC kunnat bekräfta det polisen antog efter tio dagar så hade väl polisen verkligen velat berätta det för media? Bara lite kort som visar ett professionellt avslut. Ett barnamord, oavsett om gärningsmannen är död, har högsta prioritet. NFC och polisens tekniker måste absolut vara klara.
Var avskedsbrevet (inte) äkta?
Blev mamman (inte) mördad av pappan?
Efterlevande ser ut att vara nöjda med testamentet men är polisen (inte) intresserad av om båda föräldrarna visste vad de undertecknade?
Varför anses inte datum för testamentet vara ett senast sedd datum för mamman? Tror inte polisen slarvar att lämnat ut en sån uppgift till Skatteverket när de har nämnt pappans och dotterns senaste sedda datum.
Polisen har ingen skyldighet att berätta något för allmänheten. Har föräldrarnas efterlevande möjlighet att ta del av polisens undersökning? Få veta resultat från NFC etc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in