2018-11-11, 20:03
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
På något märkligt sätt så litar jag väldigt mycket mer på Scheeles insiderinfo om både brottsplats och motiv än hörsägen från en Expressenreporter på krogen efter några ”bärs”. Scheele har haft rätt om exakt allt, långt innan det dök upp i vare sig tråden eller i Expressen.
Kan du redogöra för vad Scheele har haft rätt om?
Citera
2018-11-11, 20:09
Medlem
Citat:
På något märkligt sätt så litar jag väldigt mycket mer på Scheeles insiderinfo om både brottsplats och motiv än hörsägen från en Expressenreporter på krogen efter några ”bärs”. Scheele har haft rätt om exakt allt, långt innan det dök upp i vare sig tråden eller i Expressen.

Ja, det blev knepigt att få en ny bild av brottsplatsen - att det var kaos i betydelsen stökigt med grejer. Och sen att det dök upp igen att flickorna inte bara somnat in. På något sätt har den "förhoppningen" etsat sig fast, att de inget förstod och inte led av smärta och ångest.
Citera
2018-11-11, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Att genom mord / mördande få ett eller flera offer att avlida "lugnt och stilla" är nog förhållandevis sällsynt.
Vanligare är då att brottsoffren har blivit brutalt avdagatagna, medelst ett trettiotal knivhugg, brutalt sönderslagna med ett bortbrutet ben från vardagsrumsbord. Skjutna etc.....
Gäller det vuxna offer kan i många fall avvärjningsskador hittas.
På barn - vete faan. Dom har nog inte den fysiska styrkan som behövs - för att kunna undkomma en vansinnig - i detta fall - förälder.
Precis... 💔 Gårdstensmorden var mycket brutala tex.
Citera
2018-11-11, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Kan du redogöra för vad Scheele har haft rätt om?
Det finns en jättebra funktion. Man klickar på profilnamnet och sedan på ”Hitta alla inlägg av ..... i detta ämne”. Sen kan man läsa allt som hen har bidragit med i tråden med datum och tid på minuten. Om man sen har en tidslinje så är det lätt att se om skribenten spinner vidare på tidigare kända fakta eller bidrar med nytt som inte tidigare var känt i tråden. Scheele har fakta i sina inlägg som genomgående bekräftas av officiella källor i efterhand. Det är ett bevis på att hen hade insiderinformation för sina påståenden om händelsen. Då ökar naturligtvis trovärdigheten till max jämfört med någon som sorterar, förstärker och förvanskar redan känd information för att stärka sin personliga teori. Det är därför till exempel ett vittnesmål om att O och M setts tillsammans på en affär helt plötsligt bevisar att M var frisk som en nötkärna för hon orkade minsann springa runt på affärer. Det blir Krösamajasanningar som jag brukar kalla dom.
Citera
2018-11-11, 20:28
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Det finns en jättebra funktion. Man klickar på profilnamnet och sedan på ”Hitta alla inlägg av ..... i detta ämne”. Sen kan man läsa allt som hen har bidragit med i tråden med datum och tid på minuten. Om man sen har en tidslinje så är det lätt att se om skribenten spinner vidare på tidigare kända fakta eller bidrar med nytt som inte tidigare var känt i tråden. Scheele har fakta i sina inlägg som genomgående bekräftas av officiella källor i efterhand. Det är ett bevis på att hen hade insiderinformation för sina påståenden om händelsen. Då ökar naturligtvis trovärdigheten till max jämfört med någon som sorterar, förstärker och förvanskar redan känd information för att stärka sin personliga teori. Det är därför till exempel ett vittnesmål om att O och M setts tillsammans på en affär helt plötsligt bevisar att M var frisk som en nötkärna för hon orkade minsann springa runt på affärer. Det blir Krösamajasanningar som jag brukar kalla dom.
Så svaret är att du inte kan redogöra för vad Scheele har haft rätt om (jag har själv läst hela tråden). För att undvika fler "Krösamajasanningar" kan du väl ge nåt exempel åtminstone.
Citera
2018-11-11, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Ja, det blev knepigt att få en ny bild av brottsplatsen - att det var kaos i betydelsen stökigt med grejer. Och sen att det dök upp igen att flickorna inte bara somnat in. På något sätt har den "förhoppningen" etsat sig fast, att de inget förstod och inte led av smärta och ångest.
Det är förmodligen svårt att förgifta någon så hen somnar in lugnt och stilla och drar sin sista suck utan att någonsin vakna till. Det kanske går att söva en person men det krävs nog mer för att döda personen. Så jag kan nog köpa resonemanget om att det som mötte polisen och övriga säkert inte var fyra personer med händerna på bröstet likt Törnrosa. En död person ser verkligen död ut, sedan påbörjar en process som är ganska oangenäm samtidigt som alla muskler inklusive ringmusklerna förlorar sin funktion. Oavsett hur en person har avlidit så är det en obehaglig uppgift att ta hand om kvarlevorna något dygn senare. Om det dessutom handlar om en hel familj med barn, något som nästan alla kan relatera till, så är det inte särskilt märkligt om man vill träffa någon att prata med efteråt. Det är rutin även vid bilolyckor, särskilt med barn inblandade. Räddningspersonalens reaktion och behov av debriefing beror inte på om flickorna led eller inte. Det beror snarare på om dom blev personligt berörda på grund av egna barn eller barnbarn i samma ålder. Döden är aldrig vacker.
Citera
2018-11-11, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Så svaret är att du inte kan redogöra för vad Scheele har haft rätt om (jag har själv läst hela tråden). För att undvika fler "Krösamajasanningar" kan du väl ge nåt exempel åtminstone.
Jag har redogjort för hur du kan göra en egen bedömning. Sen är det upp till dig hur du vill gå vidare. Det räcker inte att läsa tråden om man inte kan analysera vad man läser och skapa en tidslinje. Om du inte tycker att det är värt mödan så är det helt upp till dig. Ett tips är att du måste läsa tråden från början till slut för att skapa en tidslinje, sen baklänges för att pricka in när någon har gett information innan den var officiellt bekräftad.
Senast redigerad av N.Armstark 2018-11-11 kl. 20:58.
Citera
2018-11-11, 21:50
Medlem
Solglittrets avatar
För att inte gå som katten kring het gröt. Detta är postaren ”Scheeles” inlägg kring dödsorsaker och hur de återfanns.

Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Barnen hittades förgiftade, döda i sina sängar, pappan återfanns hängd och mammans dödsorsak behåller jag för mig själv.
Citat:
Jag har fått höra att det inte fanns något blod, men det kanske syftade på pappan och barnen.
Iaf var det snyggt och prydligt enligt vad jag fått ta del av.
Citat:
Darten69 spekulerar i att döttrarna begått självmord, dödsorsak har inget med skillnaden mellan självmord och mord att göra. Vi har 1 självmord i händelsen, 1 fall av antingen självmord eller eutanasi, oklart i nuläget, samt två mord.

Det finns inga oklarheter kring om döttrarna tagit sina liv i polisens utskick, de dödades av sina föräldrar. I denna takten kommer tråden om ett år ha snurrat tillbaka ett varv, så ingen har dött, inget har hänt. Tråden är en aktiv skadlig process i ett kollektivt förintande av vår själsliga tankeförmåga.
Citera
2018-11-11, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Du far med osanning.

Tyvärr gör jag inte det... Du kan själv se i början vad gubb- jan Stigson skriver. Han är journalist med insyn i krimbrott.
Citera
2018-11-11, 22:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Jag har nog aldrig sett en slutrapport bli offentlig. Existerar det ens som begrepp? Man brukar tala om "polisiärt uppklarat" men är av uppfattningen att det inte skrivs ett dokument kring fallet då utan att det förs vidare i anekdotisk form s.a.s.

Har en bekant inom polisväsendet, skall fråga om det skrivs någon form av rapport i fall som detta.

Nja, ta ordvalet slutrapport med en nypa salt. Jag syftade på den slutliga sammanställningen av analyserna som tidigare annonserats vara färdig i september. Sen återstår dessutom att se hur mycket information från denna som släpps. Kanske blir det endast en bekräftelse på den tidigare utsagan från januari.

Min poäng var att när polisens arbete är färdigt, kan det kanske bli lättare för media att sätta tänderna i fallet.
Citera
2018-11-12, 05:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
Nja, ta ordvalet slutrapport med en nypa salt. Jag syftade på den slutliga sammanställningen av analyserna som tidigare annonserats vara färdig i september. Sen återstår dessutom att se hur mycket information från denna som släpps. Kanske blir det endast en bekräftelse på den tidigare utsagan från januari.
Min poäng var att när polisens arbete är färdigt, kan det kanske bli lättare för media att sätta tänderna i fallet.

Polisen var kristallklar redan tidigt att det inte blir någon FUP eftersom det inte finns någon att åtala då samtliga är döda. Någon extern GM uteslöts snabbt. Inte troligt att någon ytterliga information kommer att ges än den som polisen meddelade för drygt 10 månader sedan.

Sammanställningen kommer sekretesstämplas och arkiveras internt inom polisen.
Jag tror alltså som du (det jag fetat).
Senast redigerad av Remark 2018-11-12 kl. 05:28.
Citera
2018-11-12, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
För att inte gå som katten kring het gröt. Detta är postaren ”Scheeles” inlägg kring dödsorsaker och hur de återfanns.

Tack för sammanställningen! Det framgår att dödsorsaker verkar uppenbara enligt Scheele.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in