Citat:
Ursprungligen postat av
Grejhujta
På jorden med stor tröghet, absolut.
I rymden utan tröghet, not so much.
Men du får gärna visa mig en formel som tar hänsyn till feedback och justerar efter hand som är enklare än en som skiter i feedback totalt och kör på max tills det stannar.
Och?
Sätt er inte i samma låga nivå som han, där kommer han slå er med erfarenhet. Bry er inte om hans sätt att prata runt sakfrågan om allt annat hela tiden. Ställ samma enkla fråga om och om igen tills ni får ett svar eller skit i det. DanielO är en som fattat det.
Jag är inte riktigt med på vad du menar med tröghet. Ett objekt har samma tröghet på jorden som i rymden.
Det som gör analogin att tvärbromsa en bil till stillastående dålig är att man gör det med friktionskraft som per automatik försvinner när bilen stannat. När man bara bromsar till en fart som är större än noll så kommer reglertekniken in. Man måste sluta bromsa när önskad lägre fart uppnåtts.
Visst kör jag också med tekniken att verkligen pressa förbipratare med samma fråga men jag tänker också på "oskyldiga läsare" som inte har förmågan att direkt se igenom förbipratet utifrån egna ingenjörskunskaper. Det är risk att det blir "nähä-joho-nähä" på barnnivå annars och då framstår båda sidor som lika löjliga.
Därför tror jag det är viktigt att bryta av med positiv argumentation och att faktiskt räkna lite och påvisa skitsnacket även om bevisbördan egentligen inte ligger på oss.
När skitpratarna då inte ens förmår diskutera kring det man verkligen presenterar så blir de lättare att genomskåda för oinsatta.
Sedan vill jag också försöka få allmänheten lite intresserad av det fantastiska projekt Apollo var med allmän information.
För mig är det bara sorgligt när vanliga människor inte åtminstone kan känna lite stolthet att tillhöra människosläktet som kan uppnå så fascinerande saker tillsammans.
En del väljer tyvärr istället att blåsa upp något slags narcissistisk bubbla där de föreställer sig själva som särskilt upplysta och utvalda människor fast deras tillvaro egentligen är väldigt medioker. Det är OK att inte vara något speciellt. Man kan fascineras av andras projekt och framgångar ändå.