Citat:
Ursprungligen postat av
Kaffemedaffe
1) Att ta ansvar från individen förminskar och fördjupar den förnedring personen befinner sig i. Att, som du, ta makten från individen betyder också att personen inte kan ta sig ur situationen utan blir ett offer för omständigheterna.
2) Om det är legitimt att frånta ansvar från personer som har jobbig uppväxt betyder det att de inte hade något val. Faktumet att det finns massor av människor med svåra uppväxter som klarar sig utmärkt bevisar att detta inte är sant.
3) Man kan förstå missbruk ur en miljö-sårbarhetsmodell som inkluderar eget ansvar.
Med facit i hand, tror du alla är förmögna att fatta rationella beslut? Är alla förmögna att ta ansvar för sig själva och sina handlingar?
Är det inte helt uppenbart att människor är olika och att vissa inte klarar av ansvar och att vissa är känsligare än andra?
För mig är det tämligen uppenbart att vissa människor inte kan hantera livets vedermödor och att en del av dem försöker fly verkligheten eller tillfälligt lindrar sina själsliga smärtor med hjälp av narkotika och/eller alkohol. Hur kan man ens ifrågasätta det?
Sjukvården där jag är verksam, skapar ju läkemedelsmissbruk hos ett flertal patienter därför att de inte har stenkoll på vad och hur mycket läkemedel patienterna och hur de mår. Ibland är läkarna för givmilda med smärtstillande och sen sitter patienten där med ett beroende. Hur mycket ansvar har patienten då för sitt missbruk?
Det är väldigt enkelt för den som är frisk att säga "ta dig i kragen" eller "du gjorde ditt val, nu får du skylla dig själv" . Den som mår dåligt och har ett svagt psyke har förstås inte samma självkontroll som andra och har därmed inte samma valmöjligheter.
Ja det finns människor som vuxit upp under ruttna förhållanden men vi (vi säger jag då jag tillhör den kategorin) har förmodligen ett starkare psyke än andra.
Ställer du samma krav gällande ansvar på en person med mycket låg begåvning, svår autism, paranoid schizofreni, alzheimer eller dylikt?
Inse att man inte väljer sina styrkor och svagheter. Man väljer inte sin personlighet.