Citat:
Ursprungligen postat av
note-it
Mycket bra skrivet och uttryckt. Själv har jag inte din empati och ditt tålamod. Jag hoppas du lyckas hjälpa någon i alla fall. Nu när du så väldigt gärna vill det.
Som alla andra ruttnar jag också på missbrukare som beter sig illa. En del av dem beter sig som svin på min arbetsplats men eftersom jag kan ha två tankar samtidigt i huvudet kan jag både ha medlidande med dem och störa mig på dem när de beter sig illa.
Det är klart att jag inte uppskattar när de gapar, slåss, svinar ned, hotar, stjäl osv men i grund och botten är det ändå synd om dem. Had ede haft samma valmöjligheter som andra och samma inre styrka så hade de förmodligen inte hamnat i missbruk. Vi väljer våra handlingar men inte våra förutsättningar eller hur våra hjärnor ska fungera.
Jag har ju släkt och vänner som gått ned sig i bla heroin och amfetamin så jag har verkligen upplevt det här helvetet på nära håll. De allra flesta av dem har haft ett helvete när de växte upp medan ett par har haft det bra men dragits till fel vänner i tonåren. Några har halkat dit i vuxen ålder men det har alltid varit i samband med svåra trauman. Alla har velat sluta men inte kunnat.