2018-11-11, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Bara för att saker och ting blir dyrare betyder det ju inte att det automatiskt blir bättre dock verkar det finnas ett samhällsbehov av att skapa en särskild typ av långsiktig vårdinrättning för folk som faller mellan stolarna.

Det finns ett behov, men det är inte realistiskt. Personligen tror jag att jättemycket ångest och stress hade botats om vanliga arbetare jobbat en månad, sen haft betald semester i Spanien en månad, jobbat en månad, betald semester osv.

Det är inte heller realistiskt. Man kan inte bara ge allt till alla bara för att det finns ett behov. Man måste också ha en kostnad- kontra nyttaanalys.

Jag håller dock med om att det svåraste med att rehabilitera missbrukare att få dom att fungera i samhället som nyktra. Många möter ett liv som typ 30åringar, morsan snackar inte med dom, eventuella barn har dom inte vårdnanden om, alla polare knarkare, eventuell partner knarkar, ingen utbildning, ingen karriär, måste börja från noll. Det blir för tungt och återfall är mycket troligt.

Man kan dock inte lösa detta problemet genom att uppfinna vuxendagis där folk bor tills dom dör, det är en absurd idé.
Citera
2018-11-11, 15:59
Medlem
BigFatCones avatar
En annan bister sanning är att när man lider av psykisk ohälsa, så slutar i olika stor utsträckning den rationella delen av att fungera. Det är lite som att konstant vara fast i fight or flight mode.
Citera
2018-11-11, 16:55
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
1) Att ta ansvar från individen förminskar och fördjupar den förnedring personen befinner sig i. Att, som du, ta makten från individen betyder också att personen inte kan ta sig ur situationen utan blir ett offer för omständigheterna.
2) Om det är legitimt att frånta ansvar från personer som har jobbig uppväxt betyder det att de inte hade något val. Faktumet att det finns massor av människor med svåra uppväxter som klarar sig utmärkt bevisar att detta inte är sant.
3) Man kan förstå missbruk ur en miljö-sårbarhetsmodell som inkluderar eget ansvar.
Med facit i hand, tror du alla är förmögna att fatta rationella beslut? Är alla förmögna att ta ansvar för sig själva och sina handlingar?

Är det inte helt uppenbart att människor är olika och att vissa inte klarar av ansvar och att vissa är känsligare än andra?

För mig är det tämligen uppenbart att vissa människor inte kan hantera livets vedermödor och att en del av dem försöker fly verkligheten eller tillfälligt lindrar sina själsliga smärtor med hjälp av narkotika och/eller alkohol. Hur kan man ens ifrågasätta det?

Sjukvården där jag är verksam, skapar ju läkemedelsmissbruk hos ett flertal patienter därför att de inte har stenkoll på vad och hur mycket läkemedel patienterna och hur de mår. Ibland är läkarna för givmilda med smärtstillande och sen sitter patienten där med ett beroende. Hur mycket ansvar har patienten då för sitt missbruk?

Det är väldigt enkelt för den som är frisk att säga "ta dig i kragen" eller "du gjorde ditt val, nu får du skylla dig själv" . Den som mår dåligt och har ett svagt psyke har förstås inte samma självkontroll som andra och har därmed inte samma valmöjligheter.

Ja det finns människor som vuxit upp under ruttna förhållanden men vi (vi säger jag då jag tillhör den kategorin) har förmodligen ett starkare psyke än andra.

Ställer du samma krav gällande ansvar på en person med mycket låg begåvning, svår autism, paranoid schizofreni, alzheimer eller dylikt?

Inse att man inte väljer sina styrkor och svagheter. Man väljer inte sin personlighet.
Citera
2018-11-11, 16:59
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Den här primadonnan sjunger på sista versen. Hon har länge kunnat spela på sitt fördelaktiga yttre. Gapat och skrikit när det inte passar. Några år till, där det sjaskiga levernet sätter sina spår, så inser hon att hon inte längre är någon uppburen prinsessa, utan att det är dags att ta tag i sitt liv.

Psykiskt sjuk? På filmen verkar hon väldigt klar i knoppen när det passar hennes egna syften.
Psykisk sjukdom behöver inte vara synonymt med att vara spritt språngande galen. Alla psyksjuka är inte dregglande dårhushjon a la patienterna i Hellraiser 2 eller Gökboet.
Citera
2018-11-11, 17:10
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josef.K.33
Sanne är inte jämförbar med 10åriga föräldralösa barn i St Petersburg, svenska barn har helt andra möjligheter och helt annan information om drogers skadeverkan.

Men, egentligen är det så att alla har olika förutsättningar att lyckas i livet, men på individnivå finns det fortfarande ett val, man kan välja att göra det bästa av sin situation, eller ge upp. Det här valet kan vara, lätt eller svårt, men det är fortfarande ett val.

Om du förnekar att detta val finns så kan vi lika gärna låsa in alla Sanne innan dom börjar knarka, för allas bästa. Det finns ingen poäng med att försöka hjälpa folk om dom är dömda av sin uppväxt och genetik att för alltid misslyckas. Lås in dom direkt och kasta nyckeln, gärna innan tonåren.

Varför ska vi rehabilitera Sanne och sätta henne på gatan om hon inte har någon reel möjlighet att välja rätt?
Vi har svenska barn som lever på gatan, som knarkar, dricker, sniffar lim, fnaskar etc men visst är det bättre rent generellt i Svedala än i Ryssland.

Som jag skrev. Valen finns där men för den som är sjuk och svag ser alternativen olika ut. Det som är ett rationellt och sunt val för mig (streta på, använd inte droger för att fly problemen, drick inte om jag är ledsen eller förbannad, knarka aldrig, undvik beroendeframkallande mediciner) är inte detsamma som för en som mår extremt dåligt.

Jag skulle tex inte fnaska för att överleva utan skulle lösa problemet med pengar på annat sätt. Det ska gå väldigt långt för att jag ens ska fundera på att börja knarka (jag röker ju inte ens och har noll intresse av piller, sprutor eller näsgodis) men för andra är det uppenbarligen ett val som ligger närmare till hands därför att de är så desperata att tillfälligt bli kvitt de dåliga känslorna.

Sanne bör få tvångsvård långt borta från sina missbrukande vänner. Kanske vård på en institution till hon når nya insikter.
Citera
2018-11-11, 17:12
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag är inte nazist.

Du antar så mycket konstigheter hela tiden. Lugna ner dig.

Visst gör jag det. Jag har sagt att vissa hjärnor är oönskade, eftersom de inte bidrar på något sätt överhuvudtaget, inte att alla hjärnor fungerar på samma sätt.

Nej, det har jag aldrig begärt. Det är väl, för ordningens skull, JUST DET jag INTE har begärt. Vissa får vi ingen fason på, så dem kan vi göra oss av med, för allas bästa.

Om du slutade vara så styrd av dina känslor hela tiden, och började se lite rationellt på din omvärld, så skulle du ganska snart kunna övertyga dig om att jag har rätt.

Du resonerar som en jävla nazist. Jag vet inte vad du bidrar med så du kanske kan självdö så vi slipper dig?
Citera
2018-11-11, 17:15
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
En annan bister sanning är att när man lider av psykisk ohälsa, så slutar i olika stor utsträckning den rationella delen av att fungera. Det är lite som att konstant vara fast i fight or flight mode.
Exakt och därför är man inte kapabel att fatta rätt beslut.
Citera
2018-11-11, 17:20
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Exakt och därför är man inte kapabel att fatta rätt beslut.
Och då bör man nog vara inlåst för sitt eget bästa. Men det kostar ju tid och pengar och ansträngning från alla inblandade. Det finns nog rätt många saker i samhället som vi skulle kunna skrota och lägga pengarna på att ta hand om vår befolkning istället. Men det gör vi ju inte.
Citera
2018-11-11, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josef.K.33
Det finns ett behov, men det är inte realistiskt. Personligen tror jag att jättemycket ångest och stress hade botats om vanliga arbetare jobbat en månad, sen haft betald semester i Spanien en månad, jobbat en månad, betald semester osv.

Det är inte heller realistiskt. Man kan inte bara ge allt till alla bara för att det finns ett behov. Man måste också ha en kostnad- kontra nyttaanalys.

Jag håller dock med om att det svåraste med att rehabilitera missbrukare att få dom att fungera i samhället som nyktra. Många möter ett liv som typ 30åringar, morsan snackar inte med dom, eventuella barn har dom inte vårdnanden om, alla polare knarkare, eventuell partner knarkar, ingen utbildning, ingen karriär, måste börja från noll. Det blir för tungt och återfall är mycket troligt.

Man kan dock inte lösa detta problemet genom att uppfinna vuxendagis där folk bor tills dom dör, det är en absurd idé.

Varför skulle det vara absurt att skapa ett "vuxendagis" för utsatta människor? Det absurda är väl att samhället skapar ett onödigt lidande hos dessa människor som behöver rutiner och trygg tillvaro. Självklart behöver man räkna på detta men kostnaden blir även ganska så stor för samhället med allt det juridiska, polis, socialtjänst, sjukvård osv. Det handlar nog inte heller om så himla många människor om man t ex jämför med andra utsatta grupper som får stöd med t ex assistans.
Citera
2018-11-11, 18:00
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Varför skulle det vara absurt att skapa ett "vuxendagis" för utsatta människor? Det absurda är väl att samhället skapar ett onödigt lidande hos dessa människor som behöver rutiner och trygg tillvaro. Självklart behöver man räkna på detta men kostnaden blir även ganska så stor för samhället med allt det juridiska, polis, socialtjänst, sjukvård osv. Det handlar nog inte heller om så himla många människor om man t ex jämför med andra utsatta grupper som får stöd med t ex assistans.
Man har kurser i att lära sig att skriva CV, något som man idag kan lära sig via Youtube, helt utan kostnad för staten. Men det är viktigare att hålla den officiella arbetslöshetssiffran nere än att ta hand om människor som uppenbarligen mår dåligt.
Citera
2018-11-11, 18:04
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Med facit i hand, tror du alla är förmögna att fatta rationella beslut? Är alla förmögna att ta ansvar för sig själva och sina handlingar?

Är det inte helt uppenbart att människor är olika och att vissa inte klarar av ansvar och att vissa är känsligare än andra?

För mig är det tämligen uppenbart att vissa människor inte kan hantera livets vedermödor och att en del av dem försöker fly verkligheten eller tillfälligt lindrar sina själsliga smärtor med hjälp av narkotika och/eller alkohol. Hur kan man ens ifrågasätta det?

Sjukvården där jag är verksam, skapar ju läkemedelsmissbruk hos ett flertal patienter därför att de inte har stenkoll på vad och hur mycket läkemedel patienterna och hur de mår. Ibland är läkarna för givmilda med smärtstillande och sen sitter patienten där med ett beroende. Hur mycket ansvar har patienten då för sitt missbruk?

Det är väldigt enkelt för den som är frisk att säga "ta dig i kragen" eller "du gjorde ditt val, nu får du skylla dig själv" . Den som mår dåligt och har ett svagt psyke har förstås inte samma självkontroll som andra och har därmed inte samma valmöjligheter.

Ja det finns människor som vuxit upp under ruttna förhållanden men vi (vi säger jag då jag tillhör den kategorin) har förmodligen ett starkare psyke än andra.

Ställer du samma krav gällande ansvar på en person med mycket låg begåvning, svår autism, paranoid schizofreni, alzheimer eller dylikt?

Inse att man inte väljer sina styrkor och svagheter. Man väljer inte sin personlighet.
Vad du inte förstår är att rättssamhället är meningslöst med ditt resonemang. Om vissa inte är ansvariga för sina handlingar betyder det att någon måste avgöra vilka som är och inte är ansvariga för sina handlingar. Om ingen är ansvarig behövs inget rättsväsende. Om några inte är ansvariga måste du svara på frågan vem det är som ska avgöra vilken grupp vederbörande tillhör: ansvarig eller inte ansvarig.

Vad som är lättare att göra är att dela in personer i en grupp där man kan påverka beteendet och en grupp där man inte kan påverka beteendet. Det finns inga svårt demenssjuka som kan göra en helomvändning och skaffa ett jobb. Men det finns heroinmissbrukare som kan. Detta faktum undergräver ditt resonemang att de bör sakna ansvar för sina handlingar.
Citera
2018-11-11, 18:38
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Och då bör man nog vara inlåst för sitt eget bästa. Men det kostar ju tid och pengar och ansträngning från alla inblandade. Det finns nog rätt många saker i samhället som vi skulle kunna skrota och lägga pengarna på att ta hand om vår befolkning istället. Men det gör vi ju inte.
Så är det.

Avrätta folk till höger och vänster för att spara pengar brukar ju vara ett argument från galningar på nätet, men hur många vill leva i ett sånt samhälle?

Det finns många som säger "avrätta alla knarkare" och "avrätta alla psykiskt sjuka, utvecklingsstörda" etc. Men sen kommer det en dag då man själv råkar tillhöra gruppen som ska avrättas därför att man röstar på fel parti, har fel hudfärg eller tror på fel gud. Helt plötsligt går ingen säker.

I Sverige säger vi att sjuka ska tas omhand. Tyvärr finns det inte en metod som fungerar för alla och då krävs det olika sorters institutioner, olika kunskaper, olika experter och personal som kan vårda de behövande. De som absolut inte vill att vi ska ta hand om samhällets svagaste borde kanske överväga att flytta annorstädes?
Senast redigerad av Cineasten 2018-11-11 kl. 18:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in