2018-11-11, 14:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Kan vara så att MGM uppgett i förhör att han mött dessa tjejer och att det skulle kunna ge honom alibi på något sätt?
Och polisen misstänker att de här tjejerna inte existerar?
Bara min teori...

Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja, men skrikvittnet hade väl också sett två cykeltjejer? Jag kan iofs minnas fel.

Ja det är ju det som blir lite "konstigt".

Så här svarade MV på det 17/9:

"Lås inte fast i er dessa två tonårstjejer. Kan ha funnits flera i samma område eller att olika vittnesmål placerat dom på olika platser vid olika tidpunkter. Jag säger inte att min hypotes håller men jag bygger den på lite mera information än vad som kommit fram i tråden.
Och därmed kan Dalaan sett dessa tonårstjejer vid den uppgivna adressen. Men det blir tveksamheter när man identifierat all samtalstrafik i området. Der skulle betyda att deras mobiler var båda avstängda eller urladdade precis samtidigt. Vilket i sig minskar sannolikheten. Man jobbar hela tiden med vittnesuppgifter och får flytta runt på pusslet.
"

https://www.flashback.org/p65293788#p65293788
Citera
2018-11-11, 14:11
Medlem
Citat:
Kan vara så att MGM uppgett i förhör att han mött dessa tjejer och att det skulle kunna ge honom alibi på något sätt?
Och polisen misstänker att de här tjejerna inte existerar?
Bara min teori...

Ja, mystiken låg i att deras telefoner levde på G.Hjärsta, men syntes inte på Nya Hjärsta. Om jag kommer ihåg rätt.
Citera
2018-11-11, 14:13
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Det kan inte ha varit särskilt många mobiler som rörde sig i området aktuell tid och det borde gå att undersöka samtliga.
Citat:
Ursprungligen postat av brus-nilsson
Åjo vars, det åker bilar på motorvägen och Ekersvägen även kl. 23. Markbacken, Varberga, Hjärsta, Vivalla. Många har väl telefonerna på även när de sover? Men allt går om viljan finns.
Om polisen spårar vilka mobiler som har funnits i området och hur de har rört sig så ser de nog om aktuella personer har åkt bil eller gått till fots.

Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Trodde att det var det man gjort, och inte kunnat spåra några mobiler det aktuella tidsspannet, på angiven plats?
Därav teorin om att bådas telefoner varit avstängda/urladdade/lämnade hemma.
Det trodde jag också. Har det inte stått någonstans att polisen har hittat alla innehavare till de mobiler som har funnits i området aktuell tid?
Citera
2018-11-11, 14:26
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Några extra tveksamheter som nu har uppkommit kring SD's och JG's eventuella svårigheter med att "keep their stories straight":

SD's logg som han skrev igår avseende den 16 oktober i Uppsala visar kanske också att JG faktiskt skriver osanning i sin logg där han hävdar att SD var tillsammans med honom den 16:e i Nora).

(JG hävdar ju väldigt utförligt att SD drog med honom på en FTF-tur till cachen "Broar i Nora #6 den 16 oktober: https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=442bd837-0703-4c65-bf19-08e328e53d54

SD själv har dock aldrig nätloggat denna cache i Nora, samt att hans geoalias dessutom är felstavat på loggremsan, gissningsvis har han nämligen aldrig varit på plats rent fysiskt.

Ok, rent teoretiskt kan ju SD efter sin heldagstur på hela Färnebo-trailen i Uppsala ha gett sig iväg på en extra tur med JG senare samma kväll, MEN utifrån sin egen loggtext från Uppsala verkar han redan under dagen ha tagit sig vatten över huvudet (och sin klena lekamen) så att han var helt slut efter den intensiva trailen: https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=303a52f2-83b6-48d4-9625-ed79b79e0e5f&IID=f4dc2512-9657-4cde-8016-9bbea00253bb

Är det därför troligt att SD samma kväll ger sig ut på en, enligt JG "fartfylld", extratur till Nora?

Den intressanta frågan är i så fall varför JG så utförligt skriver att SD var tillsammans med honom?

Det skulle vara ytterst intressant att höra någon av herrarnas förklaring, i synnerhet JG's för han borde väl verkligen inte fejka någon annans logg med tanke på att han ju faktiskt sitter/har suttit i styrelsen för Sveriges Geocachare?

Väntar med spänning på att det ska komma en "förklarande" logg

Du är verkligen en mästare på att gräva 👍🏻

Nu kan jag ju inte särskilt mycket om geocaching, men jag får ju säga att SD och och JG ger svensk geocaching ett dåligt rykte! Det verkar vara ett evigt fuskande. Statistik verkar vara allt.
Jag tycker dessutom att det är konstigt att den svenska geocachingföreningen inte tittat lite extra på detta. Speciellt som JG har suttit i styrelsen. För jag är helt övertygad om att andra medlemmar följer denna tråd. Inte minst sedan artiklarna om incidenten vid eventet i Sundsvall. Men det kanske är som i många andra föreningar - konflikträdsla och en tystnadskultur.

Keep on digging!
Senast redigerad av T34Panzer 2018-11-11 kl. 14:28.
Citera
2018-11-11, 14:30
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, mystiken låg i att deras telefoner levde på G.Hjärsta, men syntes inte på Nya Hjärsta. Om jag kommer ihåg rätt.
Nästan allt du skriver verkar ju vara fel 'Remark'. Du skrev att skrikvittnet hade varit i Nya Hjärsta också, vilket förnekades här i tråden av vittnet själv. Du skrev också att skrikvittnet hade hjälpt polisen även i tidigare fall, vilket verkar ha varit helt gripet ur luften.

Varifrån får du nu att "deras telefoner levde på G.Hjärsta, men syntes inte på Nya Hjärsta."?
Citera
2018-11-11, 14:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Några extra tveksamheter som nu har uppkommit kring SD's och JG's eventuella svårigheter med att "keep their stories straight":

SD's logg som han skrev igår avseende den 16 oktober i Uppsala visar kanske också att JG faktiskt skriver osanning i sin logg där han hävdar att SD var tillsammans med honom den 16:e i Nora).

(JG hävdar ju väldigt utförligt att SD drog med honom på en FTF-tur till cachen "Broar i Nora #6 den 16 oktober: https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=442bd837-0703-4c65-bf19-08e328e53d54

SD själv har dock aldrig nätloggat denna cache i Nora, samt att hans geoalias dessutom är felstavat på loggremsan, gissningsvis har han nämligen aldrig varit på plats rent fysiskt.

Ok, rent teoretiskt kan ju SD efter sin heldagstur på hela Färnebo-trailen i Uppsala ha gett sig iväg på en extra tur med JG senare samma kväll, MEN utifrån sin egen loggtext från Uppsala verkar han redan under dagen ha tagit sig vatten över huvudet (och sin klena lekamen) så att han var helt slut efter den intensiva trailen: https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=303a52f2-83b6-48d4-9625-ed79b79e0e5f&IID=f4dc2512-9657-4cde-8016-9bbea00253bb

Är det därför troligt att SD samma kväll ger sig ut på en, enligt JG "fartfylld", extratur till Nora?

Den intressanta frågan är i så fall varför JG så utförligt skriver att SD var tillsammans med honom?

Det skulle vara ytterst intressant att höra någon av herrarnas förklaring, i synnerhet JG's för han borde väl verkligen inte fejka någon annans logg med tanke på att han ju faktiskt sitter/har suttit i styrelsen för Sveriges Geocachare?

Väntar med spänning på att det ska komma en "förklarande" logg

Tack för ditt grävande.
Skulle det kunna vara möjligt att SD anslöt till JG i Nora på vägen hem från Uppsala, trots att detta är en viss omväg?
Loggar på plats kanske kan skrivas av en och samme person för bådas räkning?

Samtidigt kan man tycka att JG absolut inte borde fejklogga eller något "annat", när han vet att SD är skäligen misstänkt. Om SD ber honom om liknande saker borde JG absolut tänka efter både en och två gånger vad ett sådant beteende står för.

Ska bli intressant och se om vi får svar!
Citera
2018-11-11, 14:47
Medlem
Asynjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack för ditt grävande.
Skulle det kunna vara möjligt att SD anslöt till JG i Nora på vägen hem från Uppsala, trots att detta är en viss omväg?

Samtidigt kan man tycka att JG absolut inte borde fejklogga eller något "annat", när han vet att SD är skäligen misstänkt. Om SD ber honom om liknande saker borde JG absolut tänka efter både en och två gånger vad ett sådant beteende står för.

Det finns nog skäl att anta att JG är väldigt "svag" för SD:s begär och begäran...
Citera
2018-11-11, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Om polisen spårar vilka mobiler som har funnits i området och hur de har rört sig så ser de nog om aktuella personer har åkt bil eller gått till fots.

Det trodde jag också. Har det inte stått någonstans att polisen har hittat alla innehavare till de mobiler som har funnits i området aktuell tid?
..och har inte jag redan för länge sen ifrågasatt den uppgiften från Polisen?

Fakta: Örebro är fylld med kriminella. Kriminella använder i första hand icke spårbara kontantkort. Polisen vet alltså inte vem som köpt ett visst SIM-kort.

Är det troligt att inget enda oreggat kontantkort rört sig i det aktuella området? Tillåt mig tvivla.
Senast redigerad av Carinah78 2018-11-11 kl. 14:54. Anledning: separerade fakta från fråga
Citera
2018-11-11, 14:51
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack för ditt grävande.

Skulle du kunna förklara kort vad det här har med trådens ämne att göra?
Citera
2018-11-11, 14:58
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Min teori är att det är olika tjejer.
De två tjejer som Dalaan såg tror jag polisen redan fått kontakt med.
Som sagt högst otroligt att två tonårstjejer är ute sen kväll och att ingen av dem har med sig mobilen.
Alltså är dessa två tjejer som polisen fortfarande söker något som MGM hittat på, han har alltså inte stött på dessa tjejer, de existerar inte och kan inte ge honom alibi. Polisen vill se om de får tag i dessa två som MGM har uppgett att han mött.
Detta är endast en teori men jag ser det som osannolikt att polisen inte skulle fått tag i dem ännu om de verkligen finns och har befunnits sig på platsen.

Det har varit min teori hela tiden med. MGM hann läsa om det i ett av de inlägg som Dalaan gjorde, men som sedan togs bort för att de innehöll för mycket ledande information.

De finns inte. Därför hade de heller inga mobiler påslagna. Och kanske har olika beskrivning av kläder/utseende förmodligen gjort att polisen inte ser något som tyder på att det skulle vara samma tjejer. Eller att de skulle existera alls?
Citera
2018-11-11, 15:04
Medlem
Handlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
..och har inte jag redan för länge sen ifrågasatt den uppgiften från Polisen?

Fakta: Örebro är fylld med kriminella. Kriminella använder i första hand icke spårbara kontantkort. Polisen vet alltså inte vem som köpt ett visst SIM-kort.

Är det troligt att inget enda oreggat kontantkort rört sig i det aktuella området? Tillåt mig tvivla.
kontantkort (SIM kortet) har ett ID nummer och det har telefonen också.. det tror jag kriminella vet.
"IMEI" exempelvis men användarbeteendet och andra appar lämnar spår.
Tror inte Polisen står handfallen.
Senast redigerad av Handlr 2018-11-11 kl. 15:16.
Citera
2018-11-11, 15:14
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baraviochsolen
Stefan is my best friend No No
I do not guard them so you do so
good stefan has not murdered Lena
Stefan has not had borrowed phones

Hörru duru din lilla lögnare, spelar ingen roll om du är hans bästa vän. Du kan i alla fall inte veta ifall han mördat LW då du knappast umgås med honom dygnet runt.

Endast om du är mördare kan du med säkerhet säga att SD inte är det.

Btw, din engelska suger.

Skriv på svenska för böveln! 🤨
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in