Citat:
Ursprungligen postat av
Fagro
Om inte telefonen är avstängd kan förflyttningen tas fram, Bangsuans telefon var avstängd när hon förflyttade sig gående från KJ:s bostad mot Lejonbacksvägen.
Sannolikt var mobilen avstängd för att dölja förflyttningen, finns ingen annan rimlig orsak,
Telias listor innehåller inga förflyttningar, bara posisioner vid trafik som lagen föreskrev. Det går inte att se förflyttningar efter kl 21 eftersom Vatchareeya inte använde mobilen då.
Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
Det syns tydligt på bilden hur tejpen ser ut. Det är här som du driver det du tror på i absurdum och försöker skapa tvivel där det inte finns. Det är osannolikt att de lägger fram ett så pass viktigt bevis i två sekunder så att den misstänkte får identifiera föremålet. Det pratas en hel del om tejpen så han får sannolikt se den mer än en gång och har då möjlighet att säga att det inte är hans, och se att den är delad.
Att K skulle mena änden på tejpen är bara halmstrån; han ser tejpen, han vet vad dom pratar om.
Därmed är sannolikheten för missförstånd minimal.
Du vet inte hur bilden som visades under förhöret ser ut. Du vet inte hur lång tid Kim fick se den eller hur noga han tittade. Du hittar på utan grund att han fick se bilden flera gånger. Om FL hade velat förtydliga identifieringen av tejpen hade han sagt att det var sårtejp, men han nöjde sig med ett "hm". FL gjorde fel här som inte klargjorde att det handlade om delning av tejpen på längden, utan bara pratade om att riva av, vilket normalt används vid delning på tvären. Ingenstans i förhöret framgår om de pratar om delning på längden eller tvären. Jag vill inte påstå rätt ut att FL ljög i sammanfattningen, jag nöjer mig med att det förelåg ett missförstånd.
Det är inte halmstrån att Kim skulle mena änden på tejpen, det är faktum.
Citat:
F: Hade du rivit av den så här så att?
M: Nej det var så
F: Det var så när du hittade den?
M:
F: Har du sen fortsatt och riva av på samma sätt?
M: Nej jag har försökt att liksom, ähh.. så här att hitta vart den ena ändan börjar och så har
jag liksom försökt att …
F: Räta till det?
M: Ja
(egen fetning)
När Kim förklarade hur han försökte rätta till tejpen pratade han om änden, inte den långa halva längden.
Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
Det är precis det som finns, jag angav varför bitarna inte passar perfekt mot rullen. Han har även haft en månad på sig att använda tejpen, så det finns andra anledningar varför den inte passar.
Menar du att Kim skulle ha använt tejpen under en månad utan att avsätta DNA på den? Vilken månad då?
Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
Den är av samma sort, har samma struktur och inte "silvertejp, kontorstejp, packtejp, annat".
Jag vet, det är därför SKL ger sannolikheten +1.
Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
Så planteringsmördaren hittar en tejprulle där VB dragit av halva remsor och tycker den verkar bra att paketera med? Och efter mordet måste uppsamlingen av planteringsblodet ske, innan det koagulerar.
Hur får du ihop det här egentligen?
Så Kim tar en tejprulle där han har dragit av halva remsor och tycker den verkar bra att paketera med?
Prudent har avslöjat att plantering av blod var möjligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
Istället för att jag ska gissa hur du menar att det gått till, beskriv hela händelseskedet som du tror. Det här börjar bli löjligt.
Jag behöver inte beskriva hela händelseförloppet för att förklara att mordet kan ha skett i affekt och att mördaren (eller medhjälpare) efteråt räknade ut hur hen skulle göra sig av med kroppen och ge Kim skulden. Styckmördare kapar ofta huvudet först för att slippa se det, i det här fallet kan huvudet ha emballerats med Vatchareeyas tejp. Kroppen styckades och blodet användes för plantering på ett sätt som du får fråga
Prudent om.
Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
Nu är du inne på absurdum igen. För att tejpen hittas på offret, så klart.
Du verkar ha bra fantasi, men inte mycket kunskap om forensik om du tror att utredarna inte anser att tejpen är en viktig detalj och som alla inblandade har kännedom om.
Varenda polisman i hela Norrbotten kan ha vetat hur tejpen såg ut. Det gör inte andra tejprullar med annat utseende i Kims bostad intressant. Som sagt, tejprullen kan ha missats i Kims tvätthög eller andra kläder, det bemötte du inte. Polisen kan missa viktiga spår även om den vet hur ett viktigt spår ser ut, fråga polismannen som undersökte Marina Johanssons säng.
Citat:
Ursprungligen postat av
Prudent
Det är uppenbart att frågorna om det är så tejpen KJ pratar om ser ut och om han hade rivit av den så ställs medan de ser på bilden samt att de pratar om rivningen på längden och att KJ uppfattat att den var delad.
Du friserar vad som sagts när du skriver att det KJ försökte rätta till var änden på tejpen. I förhöret säger han sig ha försökt hitta vart den ena ändan börjar.
Tejprullen har två ändar eftersom den är delad på längden.
Ja, tejprullen har två ändar, men ena änden sitter längst in närmast bobinen och är inte åtkomlig. Det är inte den Kim menar. Det händer ofta att änden fastnar mot rullen så att det blir svårt att lossa änden och dra ut den, det var sannolikt det Kim menade med att rätta till. Jag har aldrig sett det problemet med sårtejp.
Citat:
Ursprungligen postat av
shponglad
Baaaaam K.O.
Då va den diskussionen avslutad
Tji fick du!
Citat:
Ursprungligen postat av
katw
Dessutom var väl K:s advokat närvarande vid förhöret? Denne hade protesterat om ett viktigt bevis läggs fram endast en kort tid.
Inte om han var lika passiv under förhören som under rättegången, som han av utskrifterna att döma var. Dessutom hölls han utanför utredningen så han visste inget om vikten av beviset.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ion-Cannon
Varför skulle hon gå hela vägen till Sävast? Det skulle väl ta 1-2 timmar att gå hela den vägen. Dessutom sent på kvällen långt ifrån lägenheter, villor och sådant. Verkar inte ha varit en smart tjej om det skulle vara så.
Som jag minns det bodde hon hos sin mamma. När jag sökte på hennes mammas namn för flera år sedan när det här brottet var aktuellt, så bodde hon på Ugglegatan inne i Boden. Minns jag fel?
Bodde V. Bangsuan själv inne i Boden och hennes mamma och styvpappa i villa i Sävast?
Alla som har följt tråden vet att Vatchareeya mycket väl kan ha haft ett ärende till Sävast som ligger en halvtimmes gångväg bort, inte 1-2 timmar. Jag vill inte upprepa den diskussionen, tråden är lång som den är.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ion-Cannon
Är det ens lagligt att undanhålla förundersökningsmaterial?
Jag minns inte vem som skrivit om det, men jag gissar på Fargo. Orkar inte gå tillbaka och hoppa fram och tillbaka mellan olika sidor för att quota någon - speciellt när de inte har bild så man snabbt kan skilja deras inlägg från mängden.
Det har med saken att göra då det var någon som verkligen tjatade om den biten :P
Det är inte lagligt, och den som påstår att polisen undanhöll material är advokat Kyrö. När han skrev resningsansökan hade han fått ut en del av det materialet som undanhölls försvaret under rättegångarna.