2018-11-10, 04:32
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag förstår att du är ironisk, men vi har ju någonstans bestämt oss för att vi alla drar mer nytta av att gå samman och använda varandras kompetenser i stället för att var och en ska ta hand om allt själv.

Och ungefär som dom allra flesta har sina hus, bilar och båtar försäkrade fast dom allra flesta kör bil osv ganska vettigt har vi ett system där vi gemensamt försäkrar oss om att inte falla handlöst mellan stolarna om något tråkigt händer.

Tycker du det var bättre på stenåldern när den fysiskt starka tog vad han ville ha och man fick sy ihop sig själv med djursenor och dog när man var runt 30?

Eller stör det dig att du själv inte har ångestproblematik och kan utnyttja samma möjligheter?

För inte tyckte du väl att tjejen verkade må speciellt bra?
Jag betalar mina försäkringar själv. Jag förväntar mig att någon anna ska göra det ...
Citera
2018-11-10, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Jag betalar mina försäkringar själv. Jag förväntar mig att någon anna ska göra det ...

Ja och det har ju hon och hennes mamma också gjort. Socialförsäkringen och nu utnyttjar dom den.

Kommer inte du utnyttja din försäkring om något händer? Eller kommer du avstå för att inte "belasta systemet" eller "parasitera på andra" i så fall är det ju jävligt onödigt att du betalar in premien..?
Citera
2018-11-10, 06:58
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Klart det är synd om henne. Tjejen blir utsatt för misshandel, våldtäkt mm. Hon lever i ett konstant helvete, är sjukligt besatt av sin vikt. Tror du hon hade varit sådan om hon haft en fullständigt fri vilja och total kontroll över sitt liv? Vem väljer att bli psykiskt sjuk?

Jag möter dagligen det här i mitt yrkesliv. Patienter som mår så uselt att de väljer att kröka och/eller knarka för att lindra ångesten. Sen nyktrar de tillfälligt till och mår ännu sämre, då krökar de eller tänder på igen och så fortsätter det, år ut och år in. Hur kan man inte tycka att det är synd om dem?

Det betyder ju inte att man inte samtidigt kan bli förbannad på dem dels för att de slösar bort sitt liv, dels för att deras missbruk skapar problem för oss andra och dels att det kostar väldigt mycket pengar för samhället med all akutvård de tvingas utnyttja, rättsväsendet, olyckor de har en tendens att ställa till med osv. Missbruk är ett helvete men det är ju uppenbart att något har gått snett och att vissa inte kan hantera det.

Hade de varit starka, haft bra självkontroll, bättre impulskontroll, inte lockats av spänning och dragits till "häftiga kompisar" etc så hade de kanske inte valt drogerna?
Mycket bra skrivet och uttryckt. Själv har jag inte din empati och ditt tålamod. Jag hoppas du lyckas hjälpa någon i alla fall. Nu när du så väldigt gärna vill det.
Citera
2018-11-10, 07:50
Medlem
Citat:
Ingen har påstått det heller men folk är olika. En del är skörare än andra, vissa har ett svagt intellekt, några är psykiskt sjuka, andra växer upp med ständig förnedring utan förebilder som lär dem vad som är rätt och fel. Begär du att de ska vara lika duktiga på att göra rationella val som den som fötts med silversked i mun, som uppmuntrats och fått bra självförtroende mm?

Tror du att människor som behandlas väl under uppväxten löper lika stor risk att hamna i missbruk och kriminalitet som den som vuxit upp med krökande föräldrar, kanske en ensamstående knarkande morsa som hänger på stritan halva nätterna, styvpappor som misshandlar och våldtar dem etc?

Man väljer själv om man ska sticka en heroinspruta i armvecket men när man är längst ned på botten har man kanske inte så många lockande alternativ som den som är högre upp på samhällsstegen. Allt det jag skriver om finna det ju belägg för i studie efter studie. Ändå hävdar du och andra att det bara handlar om personens eget val och inre svaghet.

Ärligt talat. Vilken 10-åring tänker "när jag är 14 ska jag gå på stritan och sälja sex för att ha råd med horse" eller "om 5 år ska jag se till att vara ett nedsupet och tablettberoende vrak. Coolt va?" De hamnar där pga olyckliga omständigheter. När de väl är beroende är det drogen som har kontrollen över människan inte tvärtom.

Jag tror ingen har förnekat att beroende kan hända vem som helst, och att när du är beroende är det kört. Är man i hennes stadium har drogerna kontrollen och det är extremt svårt att göra något åt det. Men, någon gång bak i tiden fanns det en människa som hade kontroll och den människan hade ansvar för sina egna handlingar, men valde det liv hon nu lever. Det är tråkigt, men det är ingen annans fel.

Om du har rätt tycker jag att alla människor borde omyndigförklaras, sättas under övervakning och regelbundet utvärderas för att se om dom uppfyller vissa riskkriterier, därefter låsas in på heltid om dom inte klarar utvrärderingen. Detta följer naturligt av ditt resonemang om att människor är offer för sin omgivning och helt inkapabla att ta några egna beslut, eller ta ansvar för sina handlingar.
Citera
2018-11-10, 09:12
Medlem
mjuk-kuks avatar
Ingen kommer rädda Sanne, hon är ett knarkvrak som för länge sen passerat point of no return.

Det hon har råkat ut för hittils är så mycket man egentligen bryr sig om henne. Det skulle kräva att hon tas med tvång till ett öde ställe ute i naturen bort från alla garage och pundare och jobba med att bygga upp sig igen, i kanske 10 år.
Citera
2018-11-10, 10:16
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Vänstersnack? Håller du inte med om att mobbning och utanförskap sargar sönder människor och får dem att må dåligt och att de därför (i vissa fall) tar till drastiska metoder för att må en aning bättre?

Det är ganska uppenbart för de flesta av oss att vi lever i ett hårt samhälle. Visst lever många i materiellt överflöd, vi konsumerar en massa lyxartiklar, vi har fred i västvärlden och de flesta har tak över huvudet men samtidigt mår fler och fler såpass dåligt att de ser droger som ett alternativ. Andra ser självmord som en utväg. Vad tror du det beror på? Föds alla "svaga" eller blir de svaga och kantstötta av livets motgångar?

Av profilbilden att döma gissar jag att du vurmar för nazismen. Isåfall blir jag inte förvånad över din vedervärdiga inställning i den här frågan.

Jag skiter i varför de är svaga, det intresserar mig inte ett skvatt faktiskt. Jag ser samhället som en ekonomisk organism, och det hade varit avsevärt bättre om de styrande gjorde det också. Om man utan egen förskyllan blir invalid, eller föds med förståndsförsvagningar t.ex. då anser jag att samhället får styra upp livet för den drabbade.

Om man däremot väljer att förvärra tillstånd genom ohämmat knarkande. Om man väljer att återfalla i narkotika så fort man kommer ut ifrån hutlöst dyra behandlingar. Tja... Då får man stå för det man har gjort.

Ärligt talat så tror jag att den här socialliberala "alla är offer"-mentaliteten gör sitt till för det du beskriver ovan. Ingen har något eget ansvar för något, allt är en social konstruktion o.s.v. Det leder till svagare människor, som är förvirrade kring samhället och sin egen plats i det. Vad som behövs är några smällar på käften så att de vaknar ur sin kulturmarxistiska tramsdrömvärld, och skådar verkligheten.
Citera
2018-11-10, 11:14
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag skiter i varför de är svaga, det intresserar mig inte ett skvatt faktiskt. Jag ser samhället som en ekonomisk organism, och det hade varit avsevärt bättre om de styrande gjorde det också. Om man utan egen förskyllan blir invalid, eller föds med förståndsförsvagningar t.ex. då anser jag att samhället får styra upp livet för den drabbade.

Om man däremot väljer att förvärra tillstånd genom ohämmat knarkande. Om man väljer att återfalla i narkotika så fort man kommer ut ifrån hutlöst dyra behandlingar. Tja... Då får man stå för det man har gjort.

Ärligt talat så tror jag att den här socialliberala "alla är offer"-mentaliteten gör sitt till för det du beskriver ovan. Ingen har något eget ansvar för något, allt är en social konstruktion o.s.v. Det leder till svagare människor, som är förvirrade kring samhället och sin egen plats i det. Vad som behövs är några smällar på käften så att de vaknar ur sin kulturmarxistiska tramsdrömvärld, och skådar verkligheten.
Fast alla skador syns ju inte. Hade en anställd med whiplash-skada som önskade sig att få gå runt med ett stort blodigt sår i pannan så att människor i hennes omgivning( inkl. mig) lättare skulle se och förstå de smärtor och svårigheter som hennes skada orsakade henne. Hon var intelligent, såg bra ut och var envis som synden men en trafikolycka med nackbrott som följd förändrade hennes liv för alltid. Men skadan var osynlig och därför var omgivningen inte alls lika angelägna om att ta särskilda hänsyn som de hade gjort om hon hoppat in på kryckor. Hon var känslig för höga ljud, uppskattade av förklarliga skäl inte en kamratlig klapp på axeln m.m.

Det här slog mig när jag läste om den 12-åriga mongoloiden som försvunnit i Falkenberg. Han väcker massor med känslor eftersom alla kan se och förstå att han på grund av funktionsnedsättning inte kan ta vara på sig själv.
Det finns gott om människor därute som har lika svåra skador, men skador som inte syns och därför blir de fördömda istället för omhändertagna.
Tillägg: I det stora hela håller jag med dig, en skadas inverkan kan minimeras genom anpassning men det finns nyanser. Det är inte svart eller vitt och modern ekonomi är för övrigt en mänsklig illusion lika verklig som koranen eller bibeln men eftersom alla tror på den så funkar det. Många gånger kanske är det vi normala som uppvisar mest skadebeteenden genom vår cynism och råbarkade hudar.
Senast redigerad av Djupfrys 2018-11-10 kl. 11:26.
Citera
2018-11-10, 11:20
Avslutad
[quote]]
Citat:
Ursprungligen postat av oenophile
6577415]]Jag har en bekant vars vuxna barn är heroinist. Trots att heroinisten har barn fortsätter han knarka. Han har varit på mängder av behandlingshem. Minst fyra vändor på olika ställen i Sverige, en gång på ett center för holistisk medicin i Tyskland, en gång på en gård i Italien där han odlade kryddor i solen i ett år. Han har erbjudits massor av hjälp i form av terapi, psykologhjälp, kontakt med kuratorer, socialtjänst, Hjälp med bostad, fått åtminstone 6 boenden men han straffar ut sig från allt genom att skita i tider, genom att sälja inredning i socialens bostäder, genom att fortsätta knarka på behandlingshemmen. Han har fått betalda yrkesutbildningar av arbetsförmedlingen, men dyker inte upp. Han har mjölkat svenska skattebetalare på miljoners miljoner i 20+ år. Vad hans mamma säger? Hon är jättebesviken på samhället eftersom ”ingen gjort någonting”.

Alla i en sådan här historia måste inse att prognosen för tillfrisknande för personlighetsstörning+ missbruk är lika urusel som för de dödligaste cancerformerna, och ibland är rätt beslut att ge upp.

'Ge upp'. Vad menar du? Inget humant samhälle kan vända ansiktet bort. Jag går in för hårda tag med missbrukare, tvångs värd. Hade en sådan diskussion för många år sedan, kring missbrukande gravida kvinnor, där tvång är nödvändig ( för det nya individs skull ). Men allt missbruk är ju bara ett symptom på en fucked up värld.
Citera
2018-11-10, 14:09
Medlem
SecretQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Man har ett eget ansvar som hon inte bryr sig om. Det finns inte den hjälpen hon behöver att få så få får hon göra dom vi andra med samma problem. Lägga av!!!
Har man anorexi finns det inget eget val eftersom det är en psykisk störning med förvrängd självbild. Lägga av själv du!!!
Citera
2018-11-10, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag förstår att du är ironisk, men vi har ju någonstans bestämt oss för att vi alla drar mer nytta av att gå samman och använda varandras kompetenser i stället för att var och en ska ta hand om allt själv.

Och ungefär som dom allra flesta har sina hus, bilar och båtar försäkrade fast dom allra flesta kör bil osv ganska vettigt har vi ett system där vi gemensamt försäkrar oss om att inte falla handlöst mellan stolarna om något tråkigt händer.

Tycker du det var bättre på stenåldern när den fysiskt starka tog vad han ville ha och man fick sy ihop sig själv med djursenor och dog när man var runt 30?

Eller stör det dig att du själv inte har ångestproblematik och kan utnyttja samma möjligheter?

För inte tyckte du väl att tjejen verkade må speciellt bra?

Som jag skrivit tidigare är benzo det svåraste att gå av på, med tanke på ångest.
Ökad ångesten blir alltså en del av avtändningen när man går av nåt ångestdämpande.

då blir det fel när man motiverar sitt knarkande med att man har ångest pga avtändningen och pga de grejjer som skedde medans man var drogad.

Detta borde hennes familj tydlgt tala om för henne, istället för att tycka synd och lalla
Hon har inte fått tydliga raka rör, det är det som är problemet.
Om hon hade fattat detta hade hon ridit ur stormen och besparat sig hundratals problem, uppkomna av knarkandet.

Likaså "anorexian" (inte spinkig pga missbruk?) Anorexi är ett feltänk, inte ett virus som sprids på tunnelbanan. Hade någon auktoritär, som en förälder tex, sagt till henne att nu får hon stila sig att hon ser ut som ett rangel hade hon inte tillåtits ömka vidare med sin inbillade "fetma".

Allt detta beror på curling
Senast redigerad av Emoist 2018-11-10 kl. 14:28.
Citera
2018-11-10, 14:32
Medlem
Så tröttsamt att läsa alla skitinlägg! Att personen x har kostat samhället så mycket som y utan att ha förbättras nämnvärt för att dra ett exempel. Förstår ni hur lite personen x skulle kunna kosta för staten ö om vi la ner kriget mot drogerna? Det enklaste vore om vi gav dem a, b, c istället för att jiddra och kriminalisera deras ovanor. Det är alla dumma jävla riktlinjers fel. Att dokumenterade narkomaner aldrig i sitt liv ska få receptbelagd benso kan vara en sådan ofattbart dum grej.

Ponera att vi gav S benso på recept för sin ångest så att hon kunde drutta runt på det samtidigt som hon får samtalstöd. Alla skulle vara glada och nöjda. För några subventionerade stesolidtabletter är så sjukt mycket billigare än en lång behandlingshemsvistelse.
Citera
2018-11-10, 15:50
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MushiShroomi
Så tröttsamt att läsa alla skitinlägg! Att personen x har kostat samhället så mycket som y utan att ha förbättras nämnvärt för att dra ett exempel. Förstår ni hur lite personen x skulle kunna kosta för staten ö om vi la ner kriget mot drogerna? Det enklaste vore om vi gav dem a, b, c istället för att jiddra och kriminalisera deras ovanor. Det är alla dumma jävla riktlinjers fel. Att dokumenterade narkomaner aldrig i sitt liv ska få receptbelagd benso kan vara en sådan ofattbart dum grej.

Ponera att vi gav S benso på recept för sin ångest så att hon kunde drutta runt på det samtidigt som hon får samtalstöd. Alla skulle vara glada och nöjda. För några subventionerade stesolidtabletter är så sjukt mycket billigare än en lång behandlingshemsvistelse.
Skulle taxichaufförer som våldtar försvinna om statens "krig mot droger" rekapitulerades och alla droger legaliserades/avkriminaliserades? Intressant. Vill du berätta lite närmare om det?

Skulle Sannes missbruksproblematik som är den underliggande orsaken till att hon umgås med skumrask folk magiskt försvinna om statens "krig mot droger" rekapitulerades och alla droger legaliserades/avkriminaliserades?

Jag tror nämligen inte att Sanne skulle kunna hantera 30 stesolid, då hon är just missbrukare av benso, jag tror att dem skulle gå åt inom två dagar och hon skulle då be om mer vilket hon nekas och således avviker från samtalsstöd. Men det skulle ju en legalisering hjälpa mot. Så skulle Sanne dö inom några månader p.g.a. överdos.

Ovanor är något som är en sämre vana, missbruk är ett drogberoende och således kemiskt betingad vanehandling, inte en ovana..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in