2018-11-10, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emoist
Jo, förstår vad du säger.
Men utan samhället hade ju dessa gått under för länge sen.
Med samhällets stöd skaffar dom istället BARN och för vidare traditionen av tragisk barndom, så fler kan börja punda när dom växer upp, eftersom dom hade en tragisk barndom med anorektisk/pundig mor.
osv osv
Samhället både förstör och hjälper, men det finns ju en gräns för vad den klarar av.
Kanske tvångs-steriliseringen var bra ändå.

Nu hade väl Sanne inga barn så det är väl ingen ide att debattera det, man kan knappast heller få det om man väger så lite som hon gör.
Citera
2018-11-10, 22:02
Medlem
Igni-ferroques avatar
Tyckte mycket synd om Sanne när jag såg programmet. Mobbad som barn, sedan sexuellt utnyttjad. Skulle varit svårt för en vuxen. Drogerna är förstås en flykt, att må bra en liten stund. Att må bra på sikt skulle krävas mycket tid och kanske kan det vara svårt att ens se det själv. Här behöver samhället ingripa.

Tycker det är ett dogmatiskt tänk att man inte skall ha institutioner där man kan vårda med lås på dörren i vissa fall. Säkert fanns det en hel del fel förr ockå när de stora institutionerna troligen hade personer inlåsta som inte behövde det. Ett mer "mixat" system skulle kräva omdöme bland de som tar beslut. Men jag tror det skulle vara bättre än vad vi ser idag.

Sedan tycker jag att alla sådana här lvm boenden och liknande skall ha värmekamror med inspelning på rummen, både för patienternas och personalens säkerhet. Ingen skall riskera att råka illa ut på en institution. Inte heller skall personal riskera att anklagas utan grund. En värmekamera skulle inte vara integritetskränkande, men ändå visa vem som kommer och går.
Citera
2018-11-10, 22:55
Medlem
-Andreas-s avatar
Jag tror, i prior ordningen, om tvång måste tillämpas men ändå behålla balans mellan liv o död vs individens frihet;
1. Fysisk säkerhet, inga od's, inga kramp anfall, inga suicid försök. Uppsyn.
2. Ren överlevnad.
Mat. Sömn. Hygien.
3. Medicinsk korrekthet.
Personen måste ges korrekt medicin för stunden mellan faserna i avgiftning, även om det kräver mildare narkotikum inledningvis.
4. Psykisk säkerhet.
Jag tror mer på att ett par USK binder ett bra personlig band med personen än som det är idag med tre-skift o personal som kommer o går mellan olika hem o avdelningar beroende på vårdmetod. Personen måste i sin ensamhet lita på sina USK, peppas.
5. Personens integritet / frihet.

Kanske dags att även återinföra tjänstemanna-ansvar så att lek-stuga mentaliteten försvinner.
Definitiv dags att pröva metoder som andra länder praktisera såsom denna 'ibogain' som ngn nämnt, o dylika behandlingar.
Citera
2018-11-10, 23:47
Medlem
SecretQs avatar
Citat:
Bullshit.
Det är som att säga att spelmissbruk är en "psykisk störning", eller arbetsnarkomani för den delen.
Ingen föds med anorexi, spelmissbruk eller arbetsnarkomani. Det är nåt man tillskansar sig genom att prioritera fel. Sen kanske hjärnan blir störd, ja. Likadant som träningsnarkomanen tycker att han är spinkig när han inte tränat på en vecka.

Men att kalla det störning är fel. Störning är resultatet , och kommer hålla på tills hon tänker om kring saker. som att vara rädd för spöket under sängen tills man tittat.
Du har fel. Om du har läst psykiatri (som jag inte tror att du har) så vet du skillnaden. Du behöver inte vara psykiskt sjuk om du har missbruksproblem, med betoning på behöver. Läs på!
Citera
2018-11-11, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretQ
Har man anorexi finns det inget eget val eftersom det är en psykisk störning med förvrängd självbild. Lägga av själv du!!!

Citat:
Bullshit.
Det är som att säga att spelmissbruk är en "psykisk störning", eller arbetsnarkomani för den delen.
Ingen föds med anorexi, spelmissbruk eller arbetsnarkomani. Det är nåt man tillskansar sig genom att prioritera fel. Sen kanske hjärnan blir störd, ja. Likadant som träningsnarkomanen tycker att han är spinkig när han inte tränat på en vecka.

Men att kalla det störning är fel. Störning är resultatet , och kommer hålla på tills hon tänker om kring saker. som att vara rädd för spöket under sängen tills man tittat.

Citat:
Ursprungligen postat av SecretQ
Du har fel. Om du har läst psykiatri (som jag inte tror att du har) så vet du skillnaden. Du behöver inte vara psykiskt sjuk om du har missbruksproblem, med betoning på behöver. Läs på!

Hur fan ska du ha det

Läs på själv förfan.
Vad du själv skrivit.
Senast redigerad av Emoist 2018-11-11 kl. 00:46.
Citera
2018-11-11, 01:05
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flodur
Hon kan väl för h-vete rycka upp sig och försöka ta hand om sig själv! Varför ska omgivningen engagera sig i en person som gör allt för att sabba för sig själv och därefter skylla på samhället? Lägg av! Jag blir så jävla trött på alla dessa "snyftreportage" om s k "utslagna" människor. De ska fan rycka upp sig och ta hand om sig själva.

Helt rätt liksom.Hon får typ klippa håret och skaffa jobb ju. Varför ska samhället pudra henne hela tiden liksom? Finns mängder ju av nyanlända som behöver psykiatrin mer. Sådana som verkligen upplevt trauma liksom. Vilket daltande. Hon är ju ansvarig själv för sina handlingar. Hon aktivt valde ju.
Citera
2018-11-11, 01:20
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Mycket bra skrivet och uttryckt. Själv har jag inte din empati och ditt tålamod. Jag hoppas du lyckas hjälpa någon i alla fall. Nu när du så väldigt gärna vill det.
Som alla andra ruttnar jag också på missbrukare som beter sig illa. En del av dem beter sig som svin på min arbetsplats men eftersom jag kan ha två tankar samtidigt i huvudet kan jag både ha medlidande med dem och störa mig på dem när de beter sig illa.

Det är klart att jag inte uppskattar när de gapar, slåss, svinar ned, hotar, stjäl osv men i grund och botten är det ändå synd om dem. Had ede haft samma valmöjligheter som andra och samma inre styrka så hade de förmodligen inte hamnat i missbruk. Vi väljer våra handlingar men inte våra förutsättningar eller hur våra hjärnor ska fungera.

Jag har ju släkt och vänner som gått ned sig i bla heroin och amfetamin så jag har verkligen upplevt det här helvetet på nära håll. De allra flesta av dem har haft ett helvete när de växte upp medan ett par har haft det bra men dragits till fel vänner i tonåren. Några har halkat dit i vuxen ålder men det har alltid varit i samband med svåra trauman. Alla har velat sluta men inte kunnat.
Senast redigerad av Cineasten 2018-11-11 kl. 01:36.
Citera
2018-11-11, 01:24
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flodur
Hon kan väl för h-vete rycka upp sig och försöka ta hand om sig själv! Varför ska omgivningen engagera sig i en person som gör allt för att sabba för sig själv och därefter skylla på samhället? Lägg av! Jag blir så jävla trött på alla dessa "snyftreportage" om s k "utslagna" människor. De ska fan rycka upp sig och ta hand om sig själva.

Hon är pyskiskt sjuk. Allvarligt sjuk. ”Rycka upp sig” kanske helt enkelt inte går. Din inställning skulle hjälpa många. Okunnighet deluxe.
Citera
2018-11-11, 01:25
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josef.K.33
Jag tror ingen har förnekat att beroende kan hända vem som helst, och att när du är beroende är det kört. Är man i hennes stadium har drogerna kontrollen och det är extremt svårt att göra något åt det. Men, någon gång bak i tiden fanns det en människa som hade kontroll och den människan hade ansvar för sina egna handlingar, men valde det liv hon nu lever. Det är tråkigt, men det är ingen annans fel.

Om du har rätt tycker jag att alla människor borde omyndigförklaras, sättas under övervakning och regelbundet utvärderas för att se om dom uppfyller vissa riskkriterier, därefter låsas in på heltid om dom inte klarar utvrärderingen. Detta följer naturligt av ditt resonemang om att människor är offer för sin omgivning och helt inkapabla att ta några egna beslut, eller ta ansvar för sina handlingar.
Jag sa inte att alla är inkapabla att ta eget ansvar men vissa är uppenbarligen lättledda, spänningssökande, mår dåligt och ser droger som en lösning mm. Om de hade fungerat som man ska hade de inte trillat dit i missbruk.

Tror du 10-åriga föräldrarlösa barn i St Petersburg drömde om att sniffa lim eller skjuta i sig Krokodil ett par år innan de började eller beror deras missbruk på en massa hemska omständigheter som de som barn inte hade makt att råda över?
Citera
2018-11-11, 01:29
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag skiter i varför de är svaga, det intresserar mig inte ett skvatt faktiskt. Jag ser samhället som en ekonomisk organism, och det hade varit avsevärt bättre om de styrande gjorde det också. Om man utan egen förskyllan blir invalid, eller föds med förståndsförsvagningar t.ex. då anser jag att samhället får styra upp livet för den drabbade.

Om man däremot väljer att förvärra tillstånd genom ohämmat knarkande. Om man väljer att återfalla i narkotika så fort man kommer ut ifrån hutlöst dyra behandlingar. Tja... Då får man stå för det man har gjort.

Ärligt talat så tror jag att den här socialliberala "alla är offer"-mentaliteten gör sitt till för det du beskriver ovan. Ingen har något eget ansvar för något, allt är en social konstruktion o.s.v. Det leder till svagare människor, som är förvirrade kring samhället och sin egen plats i det. Vad som behövs är några smällar på käften så att de vaknar ur sin kulturmarxistiska tramsdrömvärld, och skådar verkligheten.
Seriöst. Du har verkligen noll koll på hur det fungerar dumma jävla nassesvin.

Du begriper inte ens att hjärnan fungerar olika hos olika människor. En del föds med mentala störningar. Andra får personlighetsstörningar under uppväxten. Begär du att en svårt traumatiserad person ska bete sig lika rationellt som en som aldrig gått på en mina i livet? Du är pinsamt obildad.
Senast redigerad av Cineasten 2018-11-11 kl. 01:37.
Citera
2018-11-11, 02:15
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvb45
Hon är pyskiskt sjuk. Allvarligt sjuk. ”Rycka upp sig” kanske helt enkelt inte går. Din inställning skulle hjälpa många. Okunnighet deluxe.
Samtidigt ett intressant tankeexperiment att göra: om Sanne blev strandad på en öde ö, hade hon då lagt sig ner och dött eller hade hon försökt överleva? När det gäller personlighetsstörda blandmissbrukare, eller p-störda utan missbruk, så är det en intressant fråga. Jag är övertygad om att deras beteende hade varit dramatiskt annorlunda utan omgivningen och utan samhällets och familjens skyddsnät. Detta betyder inte att de inte är sjuka "på riktigt" utan bara att kontexten är viktig för sjukdomsutvecklingen och symtomen.
Citera
2018-11-11, 02:18
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Jag sa inte att alla är inkapabla att ta eget ansvar men vissa är uppenbarligen lättledda, spänningssökande, mår dåligt och ser droger som en lösning mm. Om de hade fungerat som man ska hade de inte trillat dit i missbruk.

Tror du 10-åriga föräldrarlösa barn i St Petersburg drömde om att sniffa lim eller skjuta i sig Krokodil ett par år innan de började eller beror deras missbruk på en massa hemska omständigheter som de som barn inte hade makt att råda över?
1) Att ta ansvar från individen förminskar och fördjupar den förnedring personen befinner sig i. Att, som du, ta makten från individen betyder också att personen inte kan ta sig ur situationen utan blir ett offer för omständigheterna.
2) Om det är legitimt att frånta ansvar från personer som har jobbig uppväxt betyder det att de inte hade något val. Faktumet att det finns massor av människor med svåra uppväxter som klarar sig utmärkt bevisar att detta inte är sant.
3) Man kan förstå missbruk ur en miljö-sårbarhetsmodell som inkluderar eget ansvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in