2018-11-10, 23:56
Medlem
ModestyBlaisers avatar
En annan intressant detalj i dagens artikel är att man, trots 600 förhör, fortfarande efterlyser cykeltjejerna.
Undrar varför man tror att just de har viktiga vittnesmål? Särskilt om det är som MV säger, att deras mobiler inte ens har rört sig i området. Den som tipsat polisen om dem måste ju nästan ha sett/hört något viktigt för utredningen, som man hoppas att tjejerna ska verifiera? Lite skumt att de inte har hört av sig, de kan väl knappast ha missat att de eftersöks.

Citat:
Fortfarande söker polisen två 18-åriga flickor som ska ha kommit cyklandes genom området sent på mordnatten mellan den 14 och 15 maj.

– Vi är angelägna om att de hör av sig till oss. Vi är intresserade av alla iakttagelser under den här kvällen och natten.

Edit: Hur vet man att de är 18? Eller menar man 18-årsåldern? (Vilket iof också är ett ganska snävt signalement. Om man är osäker och vill gardera sig hade man väl sagt "övre tonåren" eller "runt 16-20 år")
Senast redigerad av ModestyBlaiser 2018-11-11 kl. 00:06.
Citera
2018-11-11, 00:04
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
En annan intressant detalj i dagens artikel är att man, trots 600 förhör, fortfarande efterlyser cykeltjejerna.
Undrar varför man tror att just de har viktiga vittnesmål? Särskilt om det är som MV säger, att deras mobiler inte ens har rört sig i området. Den som tipsat polisen om dem måste ju nästan ha sett/hört något viktigt för utredningen, som man hoppas att tjejerna ska verifiera? Lite skumt att de inte har hört av sig, de kan väl knappast ha missat att de eftersöks.

..Och hur kan polisen veta att de är just 18 år? Eller är det tjejer i 18-års åldern som de eftersökt?
Citera
2018-11-11, 00:08
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
..Och hur kan polisen veta att de är just 18 år? Eller är det tjejer i 18-års åldern som de eftersökt?

Haha, gjorde precis en nästan ordagrann edit om det! Låter faktiskt som man vet vilka de är, men isf borde de ju sökt upp dem själva?
Citera
2018-11-11, 00:12
Medlem
Citat:

Dalaan poängterade att tjejerna kom från stan, Örebro antar jag. Vad innebär det? Vilken riktning färdades dom då i över t.ex.cykelbron i förhållande till gamla resp N Hjärta?
Ursäkta min bristande kunskap.
Citera
2018-11-11, 00:17
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Haha, gjorde precis en nästan ordagrann edit om det! Låter faktiskt som man vet vilka de är, men isf borde de ju sökt upp dem själva?

Lite modest telepati helt enkelt!

Det ska vara 18-årsåldern enligt NA iallafall:

Citat:
Polisen söker efter två kvinnor i 18-årsåldern som natten mellan den 14-15 maj 2018 kom gående på Apelvägen i Örebro, någon gång runt 23:45 – 00:15. De ledde varsin cykel och gick in på Videvägen. Polisen är angelägen om att få prata med kvinnorna. Är du någon av kvinnorna eller tror du att du vet vilka de är? Kontakta polisinspektör Lisa Rehn kontorstid på telefon 0705-19 38 29.

https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/har-ar-polisens-nya-efterlysning-i-lena-wesstrom-fallet-kan-ha-viktiga-upplysningar
Citera
2018-11-11, 00:35
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Dalaan poängterade att tjejerna kom från stan, Örebro antar jag. Vad innebär det? Vilken riktning färdades dom då i över t.ex.cykelbron i förhållande till gamla resp N Hjärta?

När det gäller vart dom ska ta vägen, så har jag fått för mig att de faktiskt bor längs med videvägen. För övrigt har jag tänkt mycket på de där cykeltjejerna. Typ så här har mina tankar gått:

1. Varför leder de cyklarna? Är de för onyktra för att cykla?
2. Om de är onyktra; vilka ställen med alkoholförsäljning i Örebro finns det som är öppet en måndags kväll till kl 23 och som också är ett tonårshak?

Hej utredarna! Se nu till att bredda efterlysningen och besök dessa tonårshak och sätt upp lite lappar, prata med besökarna. Kanske dessa tjejer är stammisar på ett sådant hak, eller så finns det några som känner några tjejer som brukar hänga där och som bor i området runt videvägen eller Norra Hjärsta.
Senast redigerad av Netherworld 2018-11-11 kl. 00:39.
Citera
2018-11-11, 00:46
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:

Det är det jag inte riktigt hajar. Om de kom från centrum via Apelvägen och svängde in på Videvägen passerar de ju inte någon bro alls.. Eller jo, det är ju iof möjligt att Videvägen inte var deras "slutstation", den gatan leder ju faktiskt rakt till den bortre bron (vilket är samma bro som MV har nämnt i den ponerade flyktvägen, och samma bro som "krattarna" fokuserade en stor del av söket kring).

Den här vägen är det iaf som beskrivs av polis:
http://forumbilder.se/H8MJS/apelva-gen-videva-gen

Men så här KAN de ha gått vidare:
http://forumbilder.se/H8MJS/bro
Senast redigerad av ModestyBlaiser 2018-11-11 kl. 00:54.
Citera
2018-11-11, 00:57
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Det är det jag inte riktigt hajar. Om de kom på från centrum via Apelvägen och svängde in på Videvägen passerar de ju inte någon bro alls.. Eller jo, det är ju iof möjligt att Videvägen inte var deras "slutstation", den gatan leder ju faktiskt rakt till den bortre bron (vilket är samma bro som MV har nämnt i den ponerade flyktvägen, och samma bro som "krattarna" fokuserade en stor del av söket kring).

Den här vägen är det iaf som beskrivs av polis:
http://forumbilder.se/H8MJS/apelva-gen-videva-gen

Men så här KAN de ha gått vidare:
http://forumbilder.se/H8MJS/bro

Om de nu kom från stan, så är ju inte det där den närmsta vägen för att ta sig till den bron. Jag hade tagit Hertig Karls allé istället. Men jag känner inte till Örebro särskilt bra.

Om de kom från centrum och skulle till Norra Hjärsta kan ju anledningen till denna väg vara att de från början var fler en två, och att de gått den vägen för att den tredje i gänget bodde där i området. Då kanske även dessa två tjejer, i onykterhetens läge tänkt; "det där kan inte gälla oss, vi var ju tre personer?"

Edit: Efter lite mer kollande och mätning av avstånd, så kanske inte Hertig Karls Allé är närmare ändå..
Senast redigerad av Netherworld 2018-11-11 kl. 01:01.
Citera
2018-11-11, 01:16
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Om de nu kom från stan, så är ju inte det där den närmsta vägen för att ta sig till den bron. Jag hade tagit Hertig Karls allé istället. Men jag känner inte till Örebro särskilt bra.

Om de kom från centrum och skulle till Norra Hjärsta kan ju anledningen till denna väg vara att de från början var fler en två, och att de gått den vägen för att den tredje i gänget bodde där i området. Då kanske även dessa två tjejer, i onykterhetens läge tänkt; "det där kan inte gälla oss, vi var ju tre personer?"

Har ingen aning om vilken väg som är bäst från stan. De behöver kanske inte ha varit i centrum heller, att de kom från stan tänker jag mer beskriver en "riktning", alltså att de gick från det hållet och inte från Nya Hjärsta. Det enda vi vet är att de gick på Apelvägen och därifrån svängde in på Videvägen. De kan ju mycket väl bo på Videvägen, men om de aldrig rörde sig närmare motorvägen än så blir det knepigare att förstå vad de kan ha bevittnat.
Senast redigerad av ModestyBlaiser 2018-11-11 kl. 01:19.
Citera
2018-11-11, 01:36
Medlem
Citat:
Har ingen aning om vilken väg som är bäst från stan. De behöver kanske inte ha varit i centrum heller, att de kom från stan tänker jag mer beskriver en "riktning", alltså att de gick från det hållet och inte från Nya Hjärsta. Det enda vi vet är att de gick på Apelvägen och därifrån svängde in på Videvägen. De kan ju mycket väl bo på Videvägen, men om de aldrig rörde sig närmare motorvägen än så blir det knepigare att förstå vad de kan ha bevittnat.

Tack båda för kommentarer och illustrationer! Jag trodde att jag var den ende som inte fann detta helt kristallklart, så skönt att det var fler än bara jag som funderar. Jag börjar luta mer åt att det var 2:a cykelbron .... eller de hus som ligger i ytterkanten med närhet därtill, med tanke på intresset.
Senast redigerad av Remark 2018-11-11 kl. 01:41.
Citera
2018-11-11, 01:47
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Tack båda för kommentarer och illustrationer! Jag trodde att jag var den ende som inte fann detta helt kristallklart, så skönt att det var fler än bara jag som funderar. Jag börjar luta mer åt att det var 2:a cykelbron .... eller de hus som ligger i ytterkanten med närhet därtill, med tanke på intresset.

You lost me at cykelbro Du lutar åt att vad var 2:a bron?
Citera
2018-11-11, 01:54
Medlem
Citat:
You lost me at cykelbro Du lutar åt att vad var 2:a bron?

Glöm det, jag menar din andra illustration! (Tänkt fortsättning från Apelvägen - Videvägen - ?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in