2018-11-09, 20:27
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Man är naturligtvis helt säker på att det inte är OH som gjort något hemskt, typ barnamord eller hustrumord. Att han tagit livet av sig kan man nog köpa.

"Universitet", i detta fall som i så många andra - bottnar i att, i en enda persons initiala uppfattning och idé om vad som skett, så gör man ett "gemensamt" uttalande. "Man", i det här fallet - kollektivet - har således satsat en slant på vinnaren i detta makabra fall - myndigheterna. Man gissar, tror och hoppas att kusten är klar - att inget skall yppas om vad som egentligen skett.

Universitetet har med svala, inte särskilt varma känslor lyft och ärat sin oförrättade yrkeskollega.
Man skiter fullständigt i att två tonårsflickor blivit mördade...........
Citera
2018-11-09, 20:39
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
"Universitet", i detta fall som i så många andra - bottnar i att, i en enda persons initiala uppfattning och idé om vad som skett, så gör man ett "gemensamt" uttalande. "Man", i det här fallet - kollektivet - har således satsat en slant på vinnaren i detta makabra fall - myndigheterna. Man gissar, tror och hoppas att kusten är klar - att inget skall yppas om vad som egentligen skett.

Universitetet har med svala, inte särskilt varma känslor lyft och ärat sin oförrättade yrkeskollega.
Man skiter fullständigt i att två tonårsflickor blivit mördade...........

Nåväl, en extremt hypotetisk spekulation:

Vi tänker oss att OH, som ju trots allt har det jobbigt hemma anförtror sig till kollegor (kanske någon särskilt betrodd?) med uttalanden av arten "Min hustru tycker det är lika bra att alla dör, för barnen är så sjuka" (typ). Sedan kanske OH lägger till "då skulle jag inte heller kunna leva"

Man tar detta på "lagom svenskt allvar" och när OH sedermera inte kommer till jobbet...

Det rimligaste är ju att anta att de i kretsen runt OH är j-gt säkra på att det inte är han som mördat barnen. Det kräver rätt mycket mer att anta att de skiter helt i frågor som anständighet och moral.
Citera
2018-11-09, 20:49
Medlem
Citat:

Vi tänker oss att OH, som ju trots allt har det jobbigt hemma anförtror sig till kollegor (kanske någon särskilt betrodd?) med uttalanden av arten "Min hustru tycker det är lika bra att alla dör, för barnen är så sjuka" (typ). Sedan kanske OH lägger till "då skulle jag inte heller kunna leva"

Man tar detta på "lagom svenskt allvar" och när OH sedermera inte kommer till jobbet...

Det rimligaste är ju att anta att de i kretsen runt OH är j-gt säkra på att det inte är han som mördat barnen. Det kräver rätt mycket mer att anta att de skiter helt i frågor som anständighet och moral.

Hur förklarar man då att polisen gått ut med att det finns ett avskedsbrev där det framgår att föräldrarna var överens?

Och att båda skrivit under testamentet några dagar innan de hittades döda, ett testamente där döttrarna inte alls nämns?

Vad säger att Hanna kanske inte anförtror sig på samma sätt men säger "Oskar säger ibland att..."
Senast redigerad av Zebrima 2018-11-09 kl. 20:51.
Citera
2018-11-09, 21:03
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Hur förklarar man då att polisen gått ut med att det finns ett avskedsbrev där det framgår att föräldrarna var överens?

Och att båda skrivit under testamentet några dagar innan de hittades döda, ett testamente där döttrarna inte alls nämns?

Vad säger att Hanna kanske inte anförtror sig på samma sätt men säger "Oskar säger ibland att..."

Jodå.

Jag pekar bara ut vilka premisser som bör vara för handen för EHL och OH:s kollegor för att hedra denne. Att de skulle tro (eller starkt misstänka) att OH är en barnamördare känns inte så troligt.

Vad som HÄNT vet jag rakt icke. Men att kollegorna (beslutsfattarna runt seminariet) bedömer OH som oskyldig tror jag är den enda rimliga förklaringen till att man namngett ett seminarium efter honom.
Citera
2018-11-09, 21:20
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Jodå.

Jag pekar bara ut vilka premisser som bör vara för handen för EHL och OH:s kollegor för att hedra denne. Att de skulle tro (eller starkt misstänka) att OH är en barnamördare känns inte så troligt.

Vad som HÄNT vet jag rakt icke. Men att kollegorna (beslutsfattarna runt seminariet) bedömer OH som oskyldig tror jag är den enda rimliga förklaringen till att man namngett ett seminarium efter honom.

Förstår hur du resonerar.
Men om man hypotetiskt skulle anta att även Hanna får något dedikerat till sig av sina kollegor för att hedra henne postumt - så står vi faktiskt där med två mördade barn, men ingen som av sin omgivning anses ansvarig.
Utomstående förövare hade polisen tidigt uteslutit.

Bortsett från att mördarna är döda måste detta betraktas som en helt absurt följd av de ”perfekta morden”. De har erkänt sig som skyldiga, men i omgivningens ögon friade från skuld och slutligen också hedrade.

Hur i helsike kunde det bli så här med två mördade flickebarn???
Senast redigerad av Solglittret 2018-11-09 kl. 21:24.
Citera
2018-11-09, 21:23
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Men om man hypotetiskt skulle anta att även Hanna får något dedikerat till sig av sina kollegor för att hedra henne postumt - så står vi faktiskt där med två mördade barn, men ingen som av sin omgivning anses ansvarig.

Bortsett från att mördarna är döda måste detta betraktas som en helt absurt följd av de perfekta morden. De har erkänt sig som skyldiga, men i omgivningens ögon friade från skuld och slutligen också hedrade.

OH var en slipad faan
Citera
2018-11-09, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret

Bortsett från att mördarna är döda måste detta betraktas som en helt absurt följd av de ”perfekta morden”. De har erkänt sig som skyldiga, men i omgivningens ögon friade från skuld och slutligen också hedrade.

Detta är på pricken, exakt och mkt bra kortfattad beskrivning. Det är så absurt att jag inte begriper någonting.
Citera
2018-11-09, 22:09
Medlem
Citat:
Jodå.

Visst att det skulle kunna vara att modern är skyldig till morden. Men det finns många "men" ... Avskedsbrevet, planeringen långt innan till exempel. OM Oskar betraktas som utan skuld av kollegor, borde inte det ha kommit fram? För att rentvå honom alltså.
Citera
2018-11-09, 22:32
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Visst att det skulle kunna vara att modern är skyldig till morden. Men det finns många "men" ... Avskedsbrevet, planeringen långt innan till exempel. OM Oskar betraktas som utan skuld av kollegor, borde inte det ha kommit fram? För att rentvå honom alltså.

Återigen, vill man begripa hur kollegor och medforskare tänkt i detta, så får man fundera på om de

a) tror att OH är oskyldig eller om
b) OH är en dubbel barnamördare, om än i samråd med den likaledes döda hustrun.

Jag säger omigen att jag inte vet. Men att OH:s kollegor skulle hedra någon som de misstänker vara en barnamördare låter så pass otroligt att man försiktigtvis får utgå från att de (av någon anledning, oklart vilken) är övertygade att han är ett oskyldigt offer för omständigheter utanför hans kontroll.
Citera
2018-11-09, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stehlitz
De hade en krisdag dagen efter där de erbjöd krisbearbetning och delade ut ett informationsblad om vad som hänt.

Bra att du är tillbaka i tråden! Vad tror du är orsaken till att så få uppgifter har kommit fram? Det går ju alltid rykten kring allt möjligt i mindre samhällen. Morden är ofattbara, men också tystnaden.
Citera
2018-11-10, 00:03
Medlem
Citat:

Jag vet inte. Kan det inte vara så att sättet hur man kalla en familicide och hur man hanterar den, bidrar till detta. Familjetragedi inte mord. Gm som nästan ses som offer, och offer som knappt synes.

Och det är det som är så irriterande - och kanske huvudanledning att jag inte kan släppa fallet. Det är därför det är så viktig att få information.
Citera
2018-11-10, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det betyder inte att man ska släppa något till media även om Sydsvenskan har kontakt.
Dom var klara med allt i aug redan förutom sammanställningen av protokollet. Så vad väntar du på för information? Är det oklarheter eller att man misstänker något som inte stämmer finns alltid JO som man kan anmäla till som har full tillgång till materialet. Jag tror dock att alla spekulationer och rykten har gjort så att polisen står fast vid sitt beslut att inte släppa mer information. Det ska nog vara så att både anhöriga och avlidna ska skyddas .
Att journalisterna har kontinuerlig kontakt med polisen tolkar jag iallafall som att man förväntar sig mer info. Jag hoppas och tror på det och det gör vi ju alla här i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in