2018-11-09, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Här kommer inlägget om någon missat eller glömt det:

Jag kommer ihåg den postaren, visserligen var det intressant info men jag tyckte personens inlägg var lite konstiga? Vet inte om jag tog den personen seriöst, men jag kan givetvis ha fel.
Citera
2018-11-09, 19:01
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winborg
Jag maila faktiskt en journalist på sydsvenskan idag, och denne skrev bla "Men vi håller kontinuerlig kontakt med polisen, som nu håller på att avsluta sin utredning."

Tydligen är dom inte klara då, så vi får se om något mer kommer fram från utredningen.

Det betyder inte att man ska släppa något till media även om Sydsvenskan har kontakt.
Dom var klara med allt i aug redan förutom sammanställningen av protokollet. Så vad väntar du på för information? Är det oklarheter eller att man misstänker något som inte stämmer finns alltid JO som man kan anmäla till som har full tillgång till materialet. Jag tror dock att alla spekulationer och rykten har gjort så att polisen står fast vid sitt beslut att inte släppa mer information. Det ska nog vara så att både anhöriga och avlidna ska skyddas .
Citera
2018-11-09, 19:01
Medlem
Citat:
Du säger "svag" koppling, jag skulle säga en ganska klar koppling.
Både O och H var anställda år E&Y i början på sina karriärer. Det var väl där dom träffade varandra? E&Y har även indirekt sponsrat O;s foskning även senare om jag inte har förstått det alldeles galet?

(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Citera
2018-11-09, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det betyder inte att man ska släppa något till media även om Sydsvenskan har kontakt.
Dom var klara med allt i aug redan förutom sammanställningen av protokollet. Så vad väntar du på för information? Är det oklarheter eller att man misstänker något som inte stämmer finns alltid JO som man kan anmäla till som har full tillgång till materialet. Jag tror dock att alla spekulationer och rykten har gjort så att polisen står fast vid sitt beslut att inte släppa mer information. Det ska nog vara så att både anhöriga och avlidna ska skyddas .

Men sa jag att dom skulle släppa information till allmänheten?
Vad jag väntar på för information? Troligtvis samma som alla andra som hänger kvar i tråden inklusive idag.
Citera
2018-11-09, 19:06
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Hur tänker du om Pressavdelningen vid Lunds universitets uttalande i går att polisen aldrig har sagt att OH mördat två personer som svar på varför han hyllades?

Ordagrant : -”Det har polisen aldrig sagt att han var” som svar på frågan om om varför OH hyllades trots att han var dubbelmördare. Ett svar hon upprepade tre gånger under samtalet.

Det är trots allt universitetets egen pressavdelning som här uttalar sig - och de känner väl till händelsen i Bjärred (det nämnde hon specifikt) och att OH var verksam vid universitet samt att han hyllats. Hon ville dock veta specifikt i vilka sammanhang han hyllats och vilket seminarium han fått sig dedikerat för att kunna ta reda på vem som står som ansvarig.

Det blir snudd på Kremlologi (LUologi?) att värdera den typen av utalanden, men den rimliga tolkningen (ur LU/EHL:s synvinkel) är ju att

1. saken har diskuterats i organisationen (EHL och LU)

2. kollegor och chefer till OH har haft en viss insyn i problematiken, redan innan något hänt

3. sympatierna har (detta vet jag indirekt) legat på OH:s sida och man genomför inte en minnesceremoni på arbetsplatsen (eller benämner ett seminarium) efter en misstänkt mördare.

4. Handlingsberedskapen hos cheferna har varit överraskande hög (att en anställd på EHL inte kommer till jobbet eller går att få tag på brukar INTE resultera i en orosanmälan till andra myndigheter, om man säger så).

Några punkter som pekar i riktningen att man i yrkeskretsarna runt OH (kanske med orätt, det kan jag inte veta) har bedömt att "Det är i vart fall inte OH:s fel".
Citera
2018-11-09, 19:10
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Men sa jag att dom skulle släppa information till allmänheten?
Vad jag väntar på för information? Troligtvis samma som alla andra som hänger kvar i tråden inklusive idag.

Du verkar tro det med tanke på ditt inlägg. Kontakt har journalister med polisens pressinformation eller i vissa fall utredande polis, men det är vardag och betyder alltså inte att polisen släpper något mer till media. Dom är som sagt klara för länge sedan. Obduktionerna, toxikologiska rapporterna osv bara sammanställning kvar vilket inte tar 3 månader direkt. Så när dom är klara med det läggs detta ner helt till uppklarat. Eftersom man fullständigt frossat i konspirationer och rykten i sociala medier så lär det bli sista gången polisen släpper lite information som dom gjorde i detta fallet trots att dom inte behövde.
Så fortfarande har det inget framkommit som ändrat på polisens uppgifter som då släpptes. Den stora helhetsbilden kvarstår alltså i nuläget och kommer så göra i framtiden också.
Citera
2018-11-09, 19:20
Medlem
Citat:
Du verkar tro det med tanke på ditt inlägg. Kontakt har journalister med polisens pressinformation eller i vissa fall utredande polis, men det är vardag och betyder alltså inte att polisen släpper något mer till media. Dom är som sagt klara för länge sedan. Obduktionerna, toxikologiska rapporterna osv bara sammanställning kvar vilket inte tar 3 månader direkt. Så när dom är klara med det läggs detta ner helt till uppklarat. Eftersom man fullständigt frossat i konspirationer och rykten i sociala medier så lär det bli sista gången polisen släpper lite information som dom gjorde i detta fallet trots att dom inte behövde.
Så fortfarande har det inget framkommit som ändrat på polisens uppgifter som då släpptes. Den stora helhetsbilden kvarstår alltså i nuläget och kommer så göra i framtiden också.

Vad menar du med att jag verkar tro det? För att jag skrev "kanske"?
Jävligt tröttsamt att då håller på att märka ord.
Men en seriös fråga då: vad är ditt mål med att hänga kvar i tråden?
Att skjuta ner folk som skriver enligt dig felaktiga saker?
Citera
2018-11-09, 19:25
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Vad menar du med att jag verkar tro det? För att jag skrev "kanske"?
Jävligt tröttsamt att då håller på att märka ord.
Men en seriös fråga då: vad är ditt mål med att hänga kvar i tråden?
Att skjuta ner folk som skriver enligt dig felaktiga saker?

Du ville framställa ditt mail som om det skulle komma något mer från polisen vilket jag upplyste dig om att det kanske inte sker. Då går du i taket tydligen och jag träffade väl en öm punkt. Tror ni att ni äger tråden och inte ska bli ifrågasatta eller? I så fall är detta ett diskussionsforum där alla får skriva och uttrycka sig och ifrågasätta.
Citera
2018-11-09, 19:32
Medlem
Citat:
Du ville framställa ditt mail som om det skulle komma något mer från polisen vilket jag upplyste dig om att det kanske inte sker. Då går du i taket tydligen och jag träffade väl en öm punkt. Tror ni att ni äger tråden och inte ska bli ifrågasatta eller? I så fall är detta ett diskussionsforum där alla får skriva och uttrycka sig och ifrågasätta.

Hur du tolka mitt inlägg är ju upp till dig, men skitsammma.
Vill du vara så snäll och svara på min fråga: vad hoppas du på att få ut av tråden?
Citera
2018-11-09, 19:41
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det blir snudd på Kremlologi (LUologi?) att värdera den typen av utalanden, men den rimliga tolkningen (ur LU/EHL:s synvinkel) är ju att

1. saken har diskuterats i organisationen (EHL och LU)

2. kollegor och chefer till OH har haft en viss insyn i problematiken, redan innan något hänt

3. sympatierna har (detta vet jag indirekt) legat på OH:s sida och man genomför inte en minnesceremoni på arbetsplatsen (eller benämner ett seminarium) efter en misstänkt mördare.

4. Handlingsberedskapen hos cheferna har varit överraskande hög (att en anställd på EHL inte kommer till jobbet eller går att få tag på brukar INTE resultera i en orosanmälan till andra myndigheter, om man säger så).

Några punkter som pekar i riktningen att man i yrkeskretsarna runt OH (kanske med orätt, det kan jag inte veta) har bedömt att "Det är i vart fall inte OH:s fel".

Tack för info.
Vad menar du med att ”man genomför inte en minnescermoni på arbetsplatsen eller benämner ett seminarium efter en misstänkt mördare”?
Anser du att universitet inte varit delaktig i någon hyllning? Eller att hyllningar har kunnat ske - därför att uppgiften om OHs brott är felaktig?

Seminariet som dedikerades till OH skedde i Belgien 7/9 och Lunds universitet omnämns som en av delarrangörerna. Hyllningar av OH har skett från flera personer med kopplingar/tjänster på LU. Även från den kvinnliga professorn i Örebro som anlitats som sakkunnig inför OHs
profssorsutnämning.
Därtill har faktiskt A*na Jo*ansson, ansvarig på universitets pressavdelning, uttryckligen förnekat att polisen någon gång skulle uppgivit att OH varit delaktig i dubbelmord - tre gånger.
Citera
2018-11-09, 19:44
Medlem
Dr.Roberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Nu vet jag inte så noga vad de har för sysslor med inom "folkbokföringen", men vad ska en välutbildad jurist göra där.
Knappast knacka in de flyttanmälningar som fortfarande kommer med snigelpost?
Placerades/sökt hon en tjänst som var mindre krävande, för att kunna lägga mer energi på familjens problem?
...men det kanske finns behov av jurister även där (om det nu stämmer att hon flyttade(s) till "folkbokföringen")?

Vad jag förstår så kan man som skattejurist på skatteförvaltningen utsättas för hot.Då kan det vara skönt att komma ifrån det för det förekommer inte på folkbokföringen.
Precis så återberättades det......
Citera
2018-11-09, 19:52
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Tack för info.
Vad menar du med att ”man genomför inte en minnescermoni på arbetsplatsen eller benämner ett seminarium efter en misstänkt mördare”?
Anser du att universitet inte varit delaktig i någon hyllning? Eller att hyllningar har kunnat ske - därför att uppgiften om OHs brott är felaktig?

Seminariet som dedikerades till OH skedde i Belgien 7/9 och Lunds universitet omnämns som en av delarrangörerna. Hyllningar av OH har skett från flera personer med kopplingar/tjänster på LU. Även från den kvinnliga professorn i Örebro som anlitats som sakkunnig inför OHs
profssorsutnämning.
Därtill har faktiskt A*na Jo*ansson, ansvarig på universitets pressavdelning, uttryckligen förnekat att polisen någon gång skulle uppgivit att OH varit delaktig i dubbelmord - tre gånger.

Man är naturligtvis helt säker på att det inte är OH som gjort något hemskt, typ barnamord eller hustrumord. Att han tagit livet av sig kan man nog köpa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in